پمفیگوئید و علت بروز آن

 

پمفیگوئید یک اختلال نادر خودایمنی می باشد که در هر سنی ممکن است بروز کند، اما اغلب در افراد مسن اتفاق می افتد. پفیگوئید در نتیجه نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و در نتیجه آن نیز بثورات پوستی، تاول در پاها، بازوها و شکم بروز می کند.پمفیگوئید حتی می تواند سبب بروز تاول در غشاهای مخاطی بدن یعنی چشم ها، بینی، دهان و مهبل و در برخی موارد در دوران بارداری نیز بروز کند. هیچ درمان قطعی و مشخصی برای پمفیگوئید وجود ندارد، اما در حال حاضر گزینه هایی وجود دارد که می توان بکار گرفت.

 

انواع پمفیگوئید

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

همه انواع پمفیگوئید از نقص سیستم ایمنی بدن ناشی می شوند. همه آنها بثورات  و تاول های پر از مایع ایجاد می کنند.  پمفیگوئید ها از نظر منطقه ای تاول ها بروز می کنند و زمان بروز با هم متفاوت دارند.

  • پمفیگوئیدپمفیگوئید بولوز

در پمفیگوئید بولوز، تاول ها اغلب در دست و پاها و در مناطق حرکتی  مثل مفصل ران و پایین شکم رخ می دهد.

 

 

 

  • پمفیگوئیدپمفیگوئید سیکاترسی

تاول هایی که درغشا های مخاطی بروز می کنند از این نوع می باشند، یعنی تاول هایی که در دهان، گلو، بینی، چشم و اندام تناسلی بروز می کند. این تاول ها ممکن است در یک بخش بروز کند و به سایر مناطق نیز گسترش یابد.

 

 

  • پمفیگوئیدپمفیگوئید گستاتیونیز

زمانی که تاول ها در طول یا مدت کوتاهی بعد از حاملگی بروز می کند ، از نوع پفیگوئید گستاتیونیز می باشد.که هرپس گستاتیونیز نیز نامیده می شود. با این حال با ویروس هرپس هیچ ارتباطی ندارد. تاول ها معمولاً در طول سه ماهه دوم و سوم گسترش می یابد. اما این امکان هم هست که در هر زمانی از بارداری بروز کند و تا شش هفته بعد از زایمان نیز امکان بروز دارد. در این دوران تاول ها بیشتر روی بازوها، پاها و شکم بروز می کنند.

 

علل بروز پمفیگوئید

همانطور گفته شد این عارضه یک بیماری خود ایمنی می باشد، به این معنا که سیستم ایمنی بدن برای محافظت از بدن در برابر عفونت ها ، به اشتباه شروع به حمله به بافت های سالم بدن می کند، در مورد پمفیگوئید، سیستم ایمنی بدن پادتنی برای حمله به درست در زیر لایه بیرونی پوست تولید می کند. که این سبب می شود لایه های سطحی پوست جدا شوندو در نتیجه تاول هایی دردناک ایجاد شوند. اینکه چرا بدن واکنش نشان می دهد در مورد بیماری پمفیگوئید ناشناخته می باشد.

منبع:

healthline

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments