همه  آنچه که باید در مورد ایزوترتینوئین( داروی خوراکی) بدانید (1)

 

 همه  آنچه که باید در مورد ایزوترتینوئین( داروی خوراکی) بدانید

این دارو برای درمان آکنه های شدید یا ندولار استفاده می شود. البته این دارو تنها زمانی استفاده می شود که آکنه به درمانهای دیگر جواب نداده باشد. بعلاوه ممکن است برای درمان بیماری های پوستی دیگر با صلاح دید پزشک تجویز شود.

این دارو نباید در دوران بارداری  استفاده شود زیرا سبب نقص زمان تولد در جنین می شود. بعلاوه نباید در مادرانی که تصمیم به بارداری دارند نیز مصرف شود مگر اینکه تمام درمانهای دیگر کمکی به رفع آکنه نکرده باشد. اگر کسی هستید که برای بارداری آماده می شوید  بهتر است در مورد هشدارها این دارو در دوران بارداری مطالعه داشته باشید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

تجربه نشان داده است، داروهایی که برای یک مورد خاص مورد تأیید  و استفاده قرار می گیرند، ممکن است برای سایر مشکلات خاص نیز مفید باشند. با اینکه این استفاده ها در برچسب محصول ذکر نشده است اما ممکن است پزشک برای مشکلات دیگر نیز آن را تجویز کند مثلاً:

فولیکولیت( عفونت باکتریای پوست صورت که از اطراف بینی شروع می شود)

مشکلات غدد عرقی

روزآسه ( اختلال قرمزی پوست صورت، معمولاً در بینی و گونه ها رخ می دهد)

اختلالات تکه ای پوست مانند کراتوز

 

 این محصول در اشکال زیر در بازار موجود می باشد:

کپسول

کپسول  پر شده با مایع

 

 آنچه که قبل از استفاده باید بدانید و انجام دهید:

بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مصرف دارو ، عوارض جانبی این دارو را در کنار فواید آن مدنظر قرار دهید. این مورد بر عهده شما و پزشکتان خواهد بود. در مورد این دارو به موارد زیر دقت کنید:

آلرژی

اگر تا کنون هر گونه علائم غیر معمول و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید پزشک را مطلع سازید. بهتر است هر گونه سابقه ی آلرژی دیگر از جمله آلرژی به مواد غذایی، رنگ ها و نگهدارنده ها و حیوانات را نیز بگویید. اگر این محصول را بدون نسخه تهیه می کنید، حتماً دستورات داخل جعبه را به دقت مطالعه کنید و از مواد تشکیل دهنده ی دارو مطلع شوید.

 

کودکان

مطالعه ای در مورد تأثیر این دارو بر کودکان زیر 12 سال انجام نشده است و ایمنی و اثر بخشی آن هنوز اثبات نشده است.

این دارو با احتیاط برای نوجوانان استفاده می شود  به ویژه در کسانی که مشکلات استخوانی دارند.

 

پیری

مطالعات کافی در مورد تأثیر این دارو بر روی افراد مسن انجام نشده است. با این حال  به نظر نمی رسد که عوارض ایزوترتینوئین در این گروه متفاوت با گروه بزرگسالان باشد.

بارداری

تمام مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باردار نابهنجارهای جنینی را  در زمان مصرف دارو نشان می دهد.  این دارو در مورد زنان باردار و زنانی که تصمیم به بارداری دارند نباید استفاده شود.

 

مادران شیر ده

مطالعات کافی در این مورد انجام نشده است، به نظر می رسد فواید بالقوه این دارو در مقابل خطرات بلقوه ی آن در دوران شیر دهی یکسان باشد.

 

تداخلات دارویی

برخی از داروها را نباید همزمان مصرف کرد، مصرف دو داروی مختلف ممکن است تعادل را بر هم بزند. در این گونه موارد پزشک شما ممکن است زمان مصرف یا دوز مصرفی را تغییر دهد اگر داروهای دیگری برای مشکلات دیگری مصرف می کنید بهتر است پزشک را مطلع سازید. مصرف همزمان برخی دارو ها باهم بر فعل و انفعلات آنها تأثیر می گذارد. استفاده همزمان این دارو با داروهایی که در ادامه می آید توصیه نمی شود. اما در مواردی که مصرف آنها با هم نیاز است بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دوز دارو یا نوع آن را تغییر دهد:

داکسی سایکلین Doxycycline

دسوگسترل Desogestrel

دی نوگست Dienogest

استرادیول کایپیونات

استرادل والرات

اتینیل استرادیول

لوونروژسترول

مدروکسی پروژسترون استات

مینوسیکلین

نوراتیندرون

تتراسایکلین

نورگسترل

نورگسترومین

مسترانول

 

سایر تداخلات

برخی از داروها را همچنین نباید با مواد غذایی خاصی همراه کرد. استفاده همزمان دارو با  الکل یا دخانیات ممکن است اثر سوئی داشته باشد. اگر تنباکو یا الکل مصرف میکنید پزشک را مطلع سازید.

 

دیگر مشکلات پزشکی

وجود مشکلات پزشکی دیگر ممکن است بر خاصیت دارو تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که پزشک را در مورد هر گونه مشکل پزشکی دیگر مطلع ساخته اید. بویژه در مورد :

اعتیاد شدید به الکل

آسم

افسردگی و یا سابقه ان

مشکلات چشم و بینایی

مشکلات شنوایی

بیماریهای قلبی

هپاتیت

تری گلیسیرید بالای خون

اختلالات روده

پانکراتیت( التهاب لوزلمعده)

مصرف بیش از حد ویتامین A یا بالا بودن این ویتامین در بدن

بیمارهای کلیوی و کبد، در این موارد ایزوترتینوئین را با احتیاط مصرف کنید.

 

راهنمای مصرف

قبل از مصرف دارو سعی کنید راهنمای مصرف دارو را به دقت بخوانید،و حتماً طبق آنچه گفته شده عمل کنید و یا دستورات پزشکتان را دنبال کنید.

زنان در سن باروری حتماً باید از طریق برنامه((iPLEDGE) نسخه خود را در مورد مصرف ایزوترتینوئین دریافت کنند می توانید به این منظور از سایت ( www.ipledge.com ) استفاده کنید. هر نوع سوالی که در این مورد دارید را حتماً از پزشک بپرسید. بسیار مهم است دستورات گفته شده را دنبال کنید.

این دارو در زنانی که در سن باروری قرار دارند نباید استفاده شود مگر اینکه حداقل یک ماه قبل از استفاده از ایزوترتینوئین  از بارداری جلوگیری کنند و پیشگیری از بارداری نیز باید در طول دوره درمان ادامه پیدا کند، یعنی حدود 20 هفته و یک ماه بعد از توقف مصرف دارو  نباید باردار شوید.

اگر مشکوک به باردار شدن هستید  باید قبل از شروع به درمان دو بار تست حاملگی بدهید تست حاملگی دوم می بایست 19 روز بعد از تست اول انجام شود. علاوه بر این باید هر ماه تست بارداری را در حین مصرف دارو انجام دهید.

اینکه این دارو را طبق دستورات پزشک شروع و ادامه دهید بسیار مهم است بدون اجازه او میزان و دوز دارو را تغییر ندهید زیرا ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.

این دارو را به منظور جلوگیری از خطر نقص جنین و عوارض دیگر در اختیار دیگران نگذارید.

انواع مارک های دارو نمی توانند جایگزین هم شوند مثلاً کپسول خوراکی Absorica نمی تواند جایگزین انواع دیگر ایزوترتینوئین  مثل Accutane شود. حتماً نوع تجویز شده دارو توسط پزشک  را با نوع ارائه شده توسط دارو ساز را چک کنید.

میزان دوز مصرفی

مقدار دوز مصرفی دارو در شرایط مختلف و افراد مختلف متفاوت است، نسخه پزشک و یا دستورات برچسب  دارو را دنبال کنید. اطلاعاتی که در ادامه می آید تنها در مورد مقدار متوسط استفاده از این دارو است، اگر مقدار دوز شما فرق دارد به هیچ وجه بدون دستور پزشک مقدار آن را تغییر ندهید.

مقدار مصرف دارو به قدرت داروی شما بستگی دارد، همچنین  تعداد مصرف در طول روز نیز به قدرت دارو بستگی دارد.

در مورد شکل کپسول این دارو: برای آکنه:

در مورد بزرگسالان و  نوجونان 12 سال و بالاتر ، میزان دوز مصرف بر حسب وزن بدن و بر اساس دستور پزشک تعیین می شود. دوز مصرفی  معمولاً 0.5 تا 1 میلی گرم برای هر  کیلو گرم وزن بدن در هر روز تعیین می شود. که این مقدار به دو قسمت در روز تقسیم می شود. پزشک ممکن است دوز را بر حسب نیاز شما تعیین کند.

 

نگهداری از دارو

دارو را در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگه دارید و از انجماد دارو جلوگیری کنید.

دارو را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

دارو را زمانی که تاریخ انقضای آن گذشته است دور بیندازید. از مسئولین بهداشت در مورد نحوه ی دور ریختن دارو سوال کنید.

 

دکتر مریم ابراهیم  اژدری متخصص پوست و مو
دکتر مریم ابراهیم اژدری
متخصص پوست و مو

 

 

 

 

 

 

 

 

تماس با ما

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
محسن
محسن
9 years ago

سلام ببخشید من 2 ماه نیم تقریبا ایزوترتینوین مصرف میکنم روزی 2 تا ولی بهتر نشده اینجا خوندم مصرف دخانیات میتونه تاثیر داشته باشه ینی میتونه برای سیگار باشه ینی ترک کنم جوب میگیرم؟؟؟؟ یه سوال دیگه فرقی نداره هر اسمی استفاده کنی ینی ایزوترتینوین باشه کافیه ایا؟ لطفا جواب بدید اگه میخونید

مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
9 years ago
پاسخ به  محسن

محسن عزیز
شما برا کسب اطلاعات بیشتر می توانید روزهای چهارشنبه از ساعت 12 الی 15 به صورت رایگان با خانم دکتر اژدری مشاوره داشته باشید تا دقیقا شما را راهنمایی کنند

فایزخ
فایزخ
8 years ago

سلام و خسته نباشید من چند ساله که صورتم جوش میزنه واقعا کلافه م کرده.24 سالمه ولی 7 سال مدام تحت نظر پزشک بودم که تو این مدت 3 بار دکتر رو عوض کردم چون هیچکدوم جواب نمیداد.روش درمان هر 3 تاش هم ژل لایه بردار و آزیترومایسین بود.حتی وقتی قرصم تموم میشد جوشا بدتر میشد.خلاصه تصمیم گرفتم دکترمو عوض کنم رفتم پیش یه دکتر اول آزمایش خون و سونوکرافی نوشت.بعد دیدن جوابش قرص آ-کنوترن داده که سه ورقه.قبلا آکوتان استفاده کرده بودم و خیلیم جواب گرفتم)تحت نظر پزشک( ولی خب از بس از مضرات این دارو گفتن الان میترسم… بیشتر بخونید

زهرا
زهرا
8 years ago

سلام خسته نباشید میشه بگین واسه لک دمل روی باسن چه باید کرد