رنگ کردن موها

هرآنچه باید درباره رنگ کردن موها بدانید

سلام دوستان تهران اسکینی

انسان ها از دیرباز تمایل به رنگ کردن موهایشان داشته اند و با گیاهانی مثل حنا و سدر موهای خود را رنگ میکردند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

امروزه خانم ها برای ایجاد تغییر و تحول در سر و وضع خود و همینطور زیباتر شدن و جذاب شدن به سراغ رنگ کردن موهایشان میروند که صد البته دیدن سلبریتی ها و رنگ موهای درخشان و وسوسه انگیزشان بی تاثیر نیست.

تاحالا هنگامی که برای رنگ کردن موهایتان به آرایشگاه میروید احساس سر درگمی کرده اید؟

امروزه تکنیک های مختلفی برای روش های مشابه در رنگ کردن موها وجود دارد و اسمهایی نظیر هایلایت، لو لایت، بیبی لایت، آمبره و بالیاژ را زیاد شنیده اید واین لیست به همین صورت ادامه دارد، بنابراین امروز میخواهیم درباره ی هر آنچه که نیاز است راجع به نحوه رنگ کردن موها در سالن و خانه بدانیم صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

ساختمان مو

بهتر است در ابتدا کمی به ساختار مو بپردازیم . و بدانیم یک تار مو شامل چه قسمتهایی است

.مو از ساختمان پروتئینی محکمی به نام کراتین تشکیل شدهاست و هر تار مو شامل:

1) ریشه مو ( بخشی که زیر پوست قرار دارد)

2) فولیکول مو ( مسیری لوله مانند در ناحیه درم که ریشه ی مو در آنجا رشد میکند)

3) شفت یا ساقه مو ( قسمتی که خارج از پوست است و قابل رویت است)

ساقه ی مو از سه لایه تشکیل شده است:

مدولا (Medulla): درونی ترین لایه مو مدولا یا مغز مو نام دارد که در راست ایستادن و استحکام مو نقش دارد.

پوسته مو (Cortex): لایه ی میانی کورتکس نام دارد و قابلیت کش سانی و استحکام در بافت و رنگ و حالت مو را مشخص میکند.

پوشش مو ( Cuticle): لایه ی نازک بیرونی مو که بی رنگ است و وظیفه ی نگهداری از ملانین های موجود در کورتکس مو را برعهده دارد.

برای رنگ کردن موها اول بهتر است مواد لازم برای این فرایند را فراهم نماییم که شامل رنگ مناسب، اکسیدان، واریاسیون و قلمو و پالت رنگ میباشد.بنابراین بهتر است مرور مختصری بر این موارد داشته باشیم.

انواع رنگ مو

رنگ مو
رنگ مو

رنگ موها به سه دسته زیر تقسیم میشوند :

1) رنگ موی موقتی( Temporary Hair Dye)

رنگهایی پاستیلی، فانتزی یا با خاکستری های رنگی متفاوت به تازگی خیلی مد شده اند.. این رنگ های مد روزدر عکس ها جلوه ی زیبایی دارند اما، هر کسی آمادگی این را ندارد این تیپ ظاهری را طولانی مدت برای خود در نظر بگیرد. اینجاست که مو رنگ موهای موقتی روی کار می آیند.

رنگ موی موقتی آمونیاک و پروکسید هدروژن بوده و لایه خارجی شفت مو را میپوشاند و چون قابلیت نفوذ به ساختمان مو را ندارد ،به این سبب وارد کورتکس مو نشده و فقط روی لایه بیرونی تاره مو ( کوتیکول)قرار میگیرد.

این گونه رنگ موها ساختار اسیدی دارند و چون جرم مولکولی زیادی دارند هنگامی که موهایتان را شامپو میکنید در آب حل شده، رنگهای پرطراوت شسته میشود و موها رنگ باز کرده و سایه و تناژ موها روشن تر شده و جلوه ی جدیدی از خود نشان می دهند.

این به نحوی است که این گونه رنگ موها را در دراز مدت نمیتوانید به همان شکل روز اول نگه دارید چون تعهدی به ماندن ندارند و با هر شستشو کم رنگ تر میشوند تا از بین بروند.

مزیت این رنگها این است که برای ایجاد تنوع در ظاهرتان از تن های رنگی تند و تیزمیتوانید با خیال راحت استفاده و میدانید که اگر دلتان را زد بعد از چند بار شامپو کردن از بین رفته و میتوانید سراغ تناژ جدید بروید.

این رنگها برای ایجاد تنوع هنگام مهمانی ها و مراسمات کاربرد دارد.

رنگهای موقتی به اشکال مختلف در دسترس هستند: رنگهای شامپویی، کرمی، محلول، ماژیکی، پودر های فشرده و اسپری .

2) رنگ موی نیمه دائمی ( Semi- Permanent Hair Dye)

اگر آماده باشید که آن ظاهرموقتی موهایتان را کمی بیشتر حفظ کنید، رنگ موی نیمه دائمی ترفند خوبی است.

این رنگها به طور کلی با آمونیاک تهیه نشده است، ماهیت قلیای دارند ،بارشان مثبت است و تمایل بیشتری برای اتصال به کراتین مو دارند اما مقدار کمی از آن قابلیت وارد شدن به کوتیکول مو را دارد بنابراین نباید انتظار ماندگاری آنچنانی داشته باشید، اما می توانند تا هشت شستشو روی مو داوم داشته باشند..

رنگ نیمه دائمی می تواند یک گزینه عالی برای پوشانندگی موهای خاکستری باشد اگر که می دانید که به این زودی ها نمیرسید به آرایشگاه بروید.

مزایای زیادی برای استفاده از رنگ نیمه دائمی وجود دارد، از جمله این که آنها می توانند به براق شدن و درخشانندگی موها کمک کنند، برای استفاده از بعد از رنگ های نیمه دائمی مناسب است،و برای ریشه گیری و ترمیم کمک شایان توجهی به ما میتوانند بکنند.

3) رنگ موی دائمی (Permanent Hair Dye)

اگر شما به دنبال تغییر و تحول ظاهری خود در طولانی مدت هستید، رنگ مو دائمی احتمالا گزینه مناسب برای شماست.

این رنگ نیاز به پردازش شیمیایی پیچیده تردارد و باید عمیق تر به موها نفوذ کند. این مدل رنگ مو حاوی آمونیاک و پراکسید هیدروژن است که باعث تغییرات پایدار در موها میشود و این به این معنی است که رنگ شما می تواند هفته ها بدون علائم محو شدن قابل ملاحظه ای بر روی سر شما بماند.از انجا که آمونیاک ماهیت قلیای دارد قشر خارجی مو ( کوتیکول)را شکافته ومنجر به وارد شدن و نفوذ رنگ مو به ساقه موها شده و رنگدانه های مو ( pigment) را از بین برده و رنگ جدید را جایگزین میکند.

رنگ مو دائمی می تواند برای کمک به روشن کردن، تیره کردن یا تغییر تناژ موهای شما استفاده شود. به شما کمک می کند موهای خود را به بهترین حالت کاور کنید، به خوبی موهای خاکستری خود را پوشش بدهید و خبری از محو شدن آنی و فوری رنگ موهایتان نخواهد بود.

به رغم مزایای طولانی مدت آن، رنگ مو دائمی به دلیل رشد جدید، باید دوباره استفاده شود. بسته به رنگ پایه شما و آنچه که می خواهید به آن برسیدن ، ممکن است مجبور شوید موهای خود را به تدریج رنگ کنید تا ظاهر و تصویر مورد نظرتان را به دست آورید. در یک جلسه نمیتوانید موهای خود را از تیره به بلوند پلاتینی در این راه باید آرام و صبور و ثابت قدم باشید تا در نهایت به رنگ دلخواهتان برسید.

 

اکسیدان چیست؟

هیدروژن پروکساید ، آب اکسیژنه یا همان اکسیدان ماده ای است که به عنوان تسریع کننده فرایند شیمیایی با رنگ مو ترکیب شده و به خاطر ساختار قلیایی قوی پروسه وارد شدن به کوتیکول مو را سرعت میبخشد و ملانین مو را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییر رنگ مو میشود.

اکسیدان موجب خارج شدن سولفور از مو میگردد و استفاده نادرست از آن میتواند باعث نازک شدن ، شکننده و زبر شدن تار مو گردد.به انگلیسی به آن ( Developer)میگویند.اکسیداسیون زمانی اتفاق می افتد که یک اتم ناپایدار یک الکترون را از دست می دهد، بنابراین اتم اجازه می دهد تا ترکیب جدیدی با عنصر دیگری ایجاد شود.

اکسیدان ها درجات مختلفی دارند:

اکسیدان شماره 1 با غلظت 6 رنگ مو را به طور جزئی باز میکند.

اکسیدان شماره 2 با غلظت 9 توانایی روشن کنندگی بالاتری نسبت به شماره ی 6 داشته و قابلیت پوشش دهی موهای سفید و خاکستری را دارا میباشد.

اکسیدان شماره 3 با غلظت 12 قدرت روشن کردن پیگمنت مو با کمترین میزان رنگ مو را دارد.

واریاسیون چیست؟

واریاسیون ها رنگ های خالص، غلیظ و موثری هستند که از آنها در خوش رنگ شدن در هنگام رنگ کردن موها استفاده میشود.اصولا واریاسیون ها با رنگ موی پایه برای بدست آوردن تناژ و سایه دلخواه مخلوط شده و به مو زیبایی خاصی میبخشند.

بیشتر در هنگام رنگساژ میتوان از واریاسیون استفاده کرد اما به خاطر داشته باشید که هیچگاه به تنهایی استفاده نمیشوند.

1)واریاسیون نقره ایی موجب از بین رفتن زردی مو شده و براقیت و جلوه خاصی میبخشد.

2) واریاسیون قرمز مناسب ترکیب با رنگ های گرم است.

3) واریاسیون سبز تناژ قرمز موها را از بین میبرد در نتیجه نباید در رنگهای گرم مایل به قرمز از آن استفاده کرد چون قرمزی را خنثی میکند.

4) واریاسیون زرد تن طلایی به موها میبخشد و با اکثر رنگ ها میتواند ترکیب شود.

5) واریاسیون آبی ضد نارنجی است و رنگ نارنجی را خنثی میکند.

6) واریاسیون دودی ( خاکستری) برای از بین بردن زردی موها کاربرد دارد و تن خاکستری بهموها میبخشد.

7) واریاسیون بنفش برای تاکید و قدرت بخشیدن به رنگ های بنفش افزوده میشود و درترکیب با بلوندها میتواند تن صورتی مایل به بنفشی به موها بدهد.

برای ترکیب درست واریاسیون ها با رنگ ها اول باید درباره گرم بودن و سرد بودن رنگها بدانید.

رنگهای گرم شفاف هستند وسری K (قهوه ای با تن قرمز)، R (قرمز یا شرابی)،N(طبیعی)،copper (فندقی یا مسی) و violet (بنفش) در این دسته قرار میگیرند.

رنگهای سرد مات هستند و سری M (زیتونی)، A(خاکستری یا دودی) و C (دودی) جز این دسته می باشند.

قانون استفاده از واریاسیون ها در گذشته به این صورت بود که میگفتند در هر ترکیب رنگی یک بند انگشت یا اندازه یک نخود واریاسیون بریزید اما این روش کاملا اشتباه است.

قانون جدید R12 نام دارد و به این سیستم دقیقا براساس پایه رنگ 12 عمل می کند بدین صورت که از این عدد، پایه رنگ مورد نظر خود را کم کرده و با این روش می توانید سانت دقیق میزان استفاده از واریاسیون را بدست آورید.

برای مثال اگر بخواهید از پایه رنگ دودی 8 و واریاسیون سبز استفاده کنید در نتیجه 12-8=4 می شود در نتیجه به 4 سانتی متر واریاسیون سبز نیاز می باشد.

کدام رنگها مناسب پوست ماست؟

1) افراد با پوست تیره: رنگ های شـرابی، مسـی، شـاه بلوطی، فنـدقی و آجری.

2) افراد با پوست روشن: بـلوند خاكـستـری یـا صدفی، قهوه ای مات، بـلونـد دودی و های‌لایت آبی یا قرمز.

3) افراد با پوست‌های گندمگون و برنزه: شـیـری، گـلبـهـی، مسـی، كـرم نـخـودی، قهوه ای، فندقی و عسلی.

4) افراد با پوست‌های صورتی و سرخ: كرم، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره.

هایلایت و لولایت چیست؟

هایلایت کردن / لولایت کردن مو، فرایند تغییررنگ موی افراد با استفاده از روشن کننده ( دکلره) یا رنگ مو برای رنگ کردن رشته های مو است.

لولایت به معنی تیره کردن رشته های مو با استفاده از رنگ های تیره تر از رنگ طبیعی موهای شما است. در مقابل، در هایلایت از رنگ هایی استفاده می کنند که روشن تر از تناژ طبیعی رنگ موی شما است.

چهار گونه اساسی هایلایت کردن وجود دارد:

1) هایلایت با فویل

2) نقاشی کردن موها

3) مش با کلاه

4) مش تکه ایی

هایلایت ها را می توان در رنگ های طبیعی یا غیر طبیعی انجام داد. هایلایت ها اصولا به سه دسته تقسیم می شوند:

موقت (Temporary)

نیمه دائمی ( semi- permanent)

دمی دائمی ( Demi- Permanent)

دائمی (Permanent)

هایلایت هایی که با دکلره یا رنگ ثابت صورت میگیرند تا زمانی که موی جدید شما شروع به رشد کند به صورت دائمی خواهد ماند.

سایه روشن های مو باعث می شود که موهایشان پرتر دیده شوند.

بنابراین، در افرادی که دارای موهای نازک و ریز هستند این روش بسیار توصیه می شود.

همچنین برای افرادی که حداقل 50٪ موهایشان سفید شده یک روش آسان برای محو کردن و مخفی کردن مرز بندی رنگ موهاست برای اینگونه افراد انجام اینکار به شدت توصیه می شود، چنان که هنگامی که موهایشان رشد میکند خط جداسازی را کمتر دیده میشود.

 

لولایت در مقابل هایلایت

لولایت و هایلایت، اساسا تکنیک رنگ آمیزی جزئی موهاست، در هر دو این روش ها، سایه های مختلف به برخی از تارهای مو اضافه شده به طوری که درنهایت رنگی عمیق، با بافتی زیبا و تناژ رنگی مختلف و مکمل خواهید داشت .

اگر هایلایت را روشن کردن بخش های نازک و باریکی از موهایتان نسبت به پایه رنگ مو بدانیم، لولایت کاملا برعکس این است و شامل تیره کردن دسته های باریک مو روی موهای روشن است، و در واقع شامل گرفتن چند دسته نازک یا ضخیم از مو و رنگ کردن آنها در یک یا دو سایه تیره تر از رنگ پایه خود هستند.

هدف لولایت تنها اضافه کردن عمق و ابعاد به موهای شما است. البته در موهایتان ایجاد بعد کرد و آنها را پرتر، ضخیم تر و عمیق تر نشان میدهند و حالتی شگفت انگیز به موها میبخشند.

بهترین هایلایت ها و لو لایت ها برای رنگ موهای مختلف

رنگ موی بلوند
رنگ موی بلوند
برای موهای بلوند

لوسیر خاویر، رنگ کار ماهر در سالن (سالی هرش برگرو تیم راجرز) میگوید: “هنگامی که صحبت از بهترین هایلات و لولایت برای موهای بلوند می شود، مهم است که ابتدا افراد تن پوست خود را در نظر بگیرند”.

تن های رنگی سرد برای افراد با پوست گرم فوق العاده است، در حالی که سایه های گرمتر برای افرادی که دارای پوست های رنگ پریده تر هستند، ایده آل هستند.

هایلایت: رنگ پلاتینی ، روشن ترین بلوندی است که می توانید بر روی موهای بلوند خود قرار دهید و دارای تناژ سرد است. و در موهای بلوند که طیف گرمتری دارند ، رنگ هایی با تم طلایی و گندمگون جز انتخاب های شما خواهد بود.

لولایت: هایلایت پلاتینی با لولایت بژ در بخش های پایینی موهای شما بیشتر همخوانی دارد. اگر موهایی با تناژ گرم دارید، لولایت طلایی کار ساز است.

رنگ موی قهوه ایی تیره
رنگ موی قهوه ایی تیره
برای موهای قهوه ایی تیره (Brunet)

موهای قهوه ایی هیچ وقت کسل کننده نیستد مخصوصا اگر به صورت ویژه ایی برای درخشان کردن و ایجاد بعد، از هایلایت ها و لولایت ها رویشان استفاده کنید.
هایلایت: لوسی خاویر میگوید: هایلایت کاراملی بهترین و عالی ترین تناژ رنگی است برای آنهایی که میخواهند موهایشان به درخشانی خورشید باشد و جلوه ایی طبیعی داشته باشد.
لولایت: تن شکلاتی بر روی هر نوع موی قهوه ایی تناژ زیبا و قابل توجه ایی ایجاد میکند.

رنگ موی قرمز
رنگ موی قرمز
برای مو قرمزها ( Red Head)

رنگ قرمز بیشتر مستعد محو شدن است، از اینرو تمام کارها، فرآیندهای رنگی را به یک تعهد جدی تبدیل می کند. این دقیقا وقتی است که با هایلایت و لولایت های ظریف روی مو قرمز ، رنگ طبیعی موها را نمایان تر کرده و نیاز به ترمیم و نگهداری ویژه ایی ندارد.

هایلایت: خاویر میگوید: “فقط اندکی روشن تر از تناژ رنگی پایه ی موها ی خود انجام دهید”. بالیاژ تکنیکی دستی برای رنگ کردن که هیج فویلی استفاده نشده و این تکنیک گزینه ی بسیار خوبی در اینجاست.

لولایت: از چند رنگ قرمزتند و با ارتعاش بالا برای ایجاد جذابیت بیشتر، در پشت و بالای سر خود استفاده کنید.

رنگ موی مشکی
رنگ موی مشکی
برای موهای تیره و مشکی

خانم لوسی خاویر میگوید : هایلیت و لولایت روی موهای مشکی تکنیک واجبی نیست برای اینکه موهایتان به نحوی تیره هستند که شروع کار روی آن بسیار سخت است. در موهای تیره هدف آن است که درخشانندگی شان را مشخص تر کنیم نه اینکه تن جدیدی روی آن پدید آوریم. و پیشنهاد میککند از محصولات درخشان کننده استفاده کنید هم راحت است هم ارزان و هم سریع و فوری.

نقاشی موها

نقاشی مو در حال حاضر یک گرایش عظیم پیش رو متخصصان زیبایی و هنری است. در این تکنیک، موها به طور آزاد، با دست و معمولا با یک برس رنگ و پالت نقاشی می شود. دسته های مو به صورت مسطح قرار گرفته و به طور معمول توسط یک ورقه پلاستیکی جدا میشود.

روشن کننده های مو ( مثل دکلره ) یا رنگ معمولا روی الگوی خاصی قرار داده نمیشوند اما طوری گذارده خواهند شد د دیده شوند.

بخش سخت در مورد نقاشی موها این است که، آرایشگر یا متخصص رنگ موهایتا باید فوق العاده آموزش دیده باشند یا اینکه به صورت طبیعی دید و استعداد برای این نوع چیزها داشته باشد. این تکنیک باعث ایجاد تن های رنگی طبیعی و ملایمتر میشود. به علاوه این روش بسیار سریعتر از استفاده از فویل هاست و هیچ خطر رد انداختگی و ایجاد مرز وجود ندارد!

نقاشی موها
hair painting

آمبره (ombré) چیست؟

در فرانسوی، ombré به معنی “سایه” یا تیره روشن” است. در دنیای رنگ مو، آمبره یک رنگ موی درهم ،و به طور معمول با دو تناژ رنگی است که در بالا تیره تر و در پایین روشن تر میشود. اغلب قسمت بالای تیره، رنگ سایه طبیعی موهای شماست و بخش پایین با روشن کننده مو روشن می شود.

مدل رنگی آمبره میتواند تواند یک ترکیب رنگ طبیعی مثل قهوه ای یا قرمز یا چیزی غیر متعارف مانند صورتی، آبی، سبز یا بنفش باشد. این کار خیلی منتوع ، قابل تنظیم و مناسب برای موهای بلند ، متوسط و کوتاه است.

به علاوه استایل رنگ موی آمبره مقرون به صرفه است چرا که نیاز نیست مدام ریشه گیری کنید یا رسیدگی خاصی انجام دهید چون قسمت فوقانی موها اصولا رنگ موی طبیعی شماست و با رشد موهایتان تغییری صورت نمیگیرد و این امر برای افراد خوشایند است.

آمبره
آمبره

بالیاژ (Balayage) چیست؟

در فرانسوی، بالیاژ به معنای “جارو کشیدن” است. در دنیای رنگ موها، هایلایت بالیاژ نوعی نقاشی دستی محسوب میشود که به گمان در امتداد سطح مو جاروب شده است.

در شروع رنگ با فاصله از ریشه ها زده میشود و به تدریج رنگ سنگین تر شده و در طول مسیر مو حرکت می کند و به روشن ترین درجه ی رنگی در انتهای مو می رسد. از آنجا که رنگ مو یا روشن کننده بر روی سطح موی هر بخش متمرکز است، موهای زیرین تیره تر شده، جلوه بسیار طبیعی و چند بعدی به مو می دهد.

یک بالیاژ ظریف و ماهرانه ، حالت طبیعی و زیبایی به مو دهد و جلوه ایی به گرمی ولطافت خورشید به مو میبخشد از اینرو ستاره های سینما،افراد مشهور، مدل هاو سلبریتی ها اینروزها به شدت مشتری پرو پا قرص این استایل رنگ مو هستند.

بالیاژ را می توان در هر رنگ مو، از موهای بلوند تا موهای قرمز تا موهای قهوه ای انجام داد ، هر چند که بالیاژ اولین انتخاب افراد با موهای قهوه ایی خیلی تیره(برونت) نیست اما این مدل رنگی در موهای بلند و موهای متوسط بسیار زیبا ​​است. مانند آمبره، بالیاژ نیز مقرون به صرفه است ، از آنجا که موها در بالای سرتیره نگه داشته می شوند نیازی به ترمیم مکررندارند.

بالیاژ
بالیاژ

بیبی لایت (Baby light) چیست؟

بیبی لایت نوعی هایلایت فوق العاده نازک و ظریف و باریک است که بایک روش دقیق به تقلید از رنگ موی کودکان به همان ظرافت صورت میگیرد.

از این رو بیبی لایت بسیار طبیعی به نظر می رسد و تجلی بی پایانی از گرمای خورشید روی مو ایجاد می کند. این تکنیک بسیار شبیه به هایلایت با تاثیر بالیاژ است، تنها تفاوت اصلی در مقدار مویی است که در فویل قرار میگیرد. در بیبی لایت روی حجم کمتری از موها نسبت به هایلایت های معمول کار میشود و نتیجه ظریف اما زیبا و شگفت انگیزاست.

فولیاژ (Foilyage) چیست؟

فولیاژ یکی دیگر از روش های جدید شبیه به تکنیک های بالا است. این فرآیند اساسا ترکیبی از روش نقاشی گونه بالیاژ و ایجاد نوسان رنگی که با فویل ها به دست می آید است. این تکنیک اساسا نسخه به روز شده بالیاژ وحفظ زیبایی تیرگی موهاست تا آنجا که رنگ موها در فویل به هم درامیزند.

چگونگی مراقبت از رنگ موهای امبره و بالیاژ

1. ترمیم موهای آسیب دیده و صاف کردن آنها ( ریباندینگ)

اگر شما برای یک تغییرظاهری کوچک یا تغییر کلی و عمده رنگ موهایتان را آمبره یا بالیاژ میکنید، این را در نظر بگیرید که تکنولوژی های جدید می تواند تفاوت بین موهایی که آسیب دیده اند و موهایی که سالم، براق و درخشان هستند، ایجاد کند.

ریباندینگ در سالن ها اصولا به این صورت انجام میشود که محصولات ترمیم حرفه ای مو که محافظ ساختاری موهای شما هستند در زمان فرایند هایلایت کردن روی موهایتان اعمال شده و از آسیب های اضافی جلوگیری و از آن محافظت می کند. این کاردر خانه با سیستم انقلابی، سه مرحله ای با مواد ریباندینگ ادامه می یابد که موهای آسیب دیده را در حالت عمیق تر تقویت، تغذیه و صاف کرده و رنگ موهای شما را هموار تر و شفاف تر میکند.

آمبره / بالیاژ
آمبره / بالیاژ

2.به حفظ و نگهداری موهای خود به طور دائم ادامه دهید

هنگامی که سیستم ریباندینگ موهای شما را ترمیم کرد و به آن جان دوباره بخشید، الان زمان این است که روی رنگ موهای بدون سولفات و آمونیاک و محصولات محافظ مو و شامپوهای ملایم و لطیف سرمایه گذاری کنید. محصولات مراقبت از مو طبیعی استفاده کرده که موجبات براقیت و درخشانندگی رنگ موهایتان را فراهم کنید. همچنین توصیه می شود موهای خود را از اشعه ی UV، کلر و نمک دریا محافظت کنید و از تماس مستقیم با ابزارهای گرم کننده نظیر سشوارو اتو مو به صورت مکرر خود داری کرده چون این امر می تواند رنگ موی شما را تغییر داده و باعث کدر شدن زودرس شود.

سوالهای متداول افرادی که مایلند در خانه موهایشان را رنگ کنند

Q. آیا باید قبل از رنگ کردن، موها را بشوریم؟

A. نه! چربی طبیعی کف سر شما مانند یک حائل بین پوست شما و مواد شیمیایی که مایلید استفاده کنید عمل می کنند، بنابراین بهتر است 24 ساعت قبل از رنگ آمیزی موهاییتان شامپو نکنید. اگر شما به یک سالن می روید، مطمئن شوید آخرین شستشوی قبل از آرایشگاه رفتنتان با شامپو یانرم کننده هایی که حاوی رنگ هستند نباشد زیرا می تواند سایه روی موهای شما بیاندازد و رنگ اصلی موهای شما را به وضوح مشخص نکند و آرایشگر نتواند رنگ اصلی موهای شما را تشخیص دهد و رنگ صحیحی بر موهایتان بزند، بتابراین نتیجه میتواند متفادت و مورد دلخواهتان در نیاید.

Q.تفاوت رنگ نیمه دائمی و دائمی چیست و چگونه می توانم انتخاب کنم؟

A. رنگ نیمه دائمی دارای رنگدانه هایی است که روی شفت مو قرار می گیرد و آن را میپوشاند. شایلا کرافورد، سرپرست رنگ ، اسپای آسترید دی در اسپرینگفیلد، میسوری می گوید: ” حدود پنج تا هفت هفته این دسته از زنگ ها شسته شده و از بین میرود. بنابراین،” این دسته از رنگ ها برای افرادی که از تعهد رنگی به مدت ظولانی وحشت زده هستند و فقط می خواهند یک تغییرکوچکی در مذت زمان کوتاهی کنند مناسب است. ” این مدل رنگهای موقتی می توانند تناژ رنگی موهای فعلی شما را تا حدی تیره تر کند و موهای خاکستری شما را تا حدی کاور کند اما نمی تواند به صورت کامل تارهای سفید شمارا بپوشاند.

از سوی دیگر، رنگ مو دائمی معمولا حاوی آمونیاک برای باز کردن کوتیکول های مو است، بنابراین رنگ در داخل شفت هی موا قرار می گیرد. همچنین ممکن است حاوی پراکسید باشد که از لحاظ طبیعی موها را روشن میکند.

آماندا پل، متخصص و سرپرست سالن 124 در گرایسون، جورجیا می گوید: رنگ موهای دائمی می توانند مو را روشن کرده، سایه و تناژ آن را کاملا تغییر دهد و موهای خاکستری را کاملا پوشش دهد. اما مشکلی که وجود دارد این است که نگهداری چنین موهایی سخت است چون ریشه های شما سریعا در خواهد آمد و هر چهار تا شش هفته نیاز به ترمیم دارید.

Q.چه عواملی بررنگ موی ما تاثیر می گذارد؟

A. دو تا از عوامل خیلی مهم ،سلامت مو و بافت آن است. موهای سالم بسیار بهتر برای رنگ کردن است. اگر موهای شما خشک و یا آسیب دیده باشد، ممکن است به سرعت از بین برود. کیم لاندین، مدیر خلاق سالن های ژن ژوارز و سالن های آرایشی در سیاتل می گوید: “موهای نازک و نرم سریع تر رنگ می شوند و به طور کلی نیاز به مواد ملایم تر ( و رنگهای نیمه پایدار و موقتی) دارند، در حالی که تارهای ضخیم تر در برابر باز شدن رنگ مقاومت بیشتری بروز میدهند ، اما می توانند مواد شیمیایی قوی را بیشتر تحمل کنند.”

در سالن ها اصولا، آرایشگرها می توانند نوع موی شما را تشخیص داده و رنگ موهای شما و مدت زمان رنگ گذاری را کنترل کرده و زودتر یا دیرتر شستشو د هند. ، اما در خانه تشخیص و کنترل این مقوله سخت تر است. از اینرو رنگ کردن در سالن های آرایشگاهی انتخاب امن تری به نظر میرسد.

“ریچارد سوللازو، متخصص داخلی و انکولوژی در شهر نیویورک می گوید: برخی از قرص ها و داروها ممکن است روی رطوبت رنگ مو تاثیر گذاشته و رنگ پذیری مو را تخت تاثیر قرار میدهد.

شایع ترین داروهای تاثیر گذار میتوانند داروهای تیروئید، شیمی درمانی و برخی از انواع داروهای هورمونی باشند. همیشه آرایشگر خود را در مورد داروهایی که مصرف میکنید و عوض کردن آنها آگاه کنید.

Q.آیا رنگ مو های شیمیایی مضر هستند؟

A. رنگ کردن موها میتواند موهای شما را تضعیف کرده و ریزش موهای شما را افزایش دهد. از اینرو آرایشگرها بر اهمیت استفاده از نرم کننده ها و تقویت کننده های مو و محصولات مخصوص رنگ تاکید می کنند.

نیکولای لور، آرایشگر سالن استفان نول، در شهر نیویورک می گوید: “فرمول های رنگ آمیزی نیز می توانند باعث تحریک پوست سر شما اگر بسیار حساس باشد شوند.

مایکل جی تیون، MD، MS، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رئیس تحقیقات اپیدمیولوژی و نظارت بر انجمن سرطان آمریکا میگوید: حدود 30 سال پیش موج نگرانی ها نسبت به مواد شیمیایی استفاده شده در فرایند رنگ آمیزی موها بوجود آمد که مبادا خطر ابتلا به سرطان در کسانی که موهایشان را رنگ می کنند افزایش پیدا کند. ” اما طبق گفته مطالعات متخصص زنان و زایمان در انجمن سرطان آمریکا، رنگ مو در هنگام بارداری ایمن است. (با این حال، اگر شما باردار هستید، در هنگام رنگ مو توصیه میشود با پزشک خود مشاوره کنید.)

Q.چگونه رنگ موهایمان را از محو شدن حفظ کنیم؟

A. شما نمی توانید کاملا مانع از محو شدن رنگ موهایتان شوید، اما می توانید روند آن را کند کنید. حداقل یک روز پس از رنگ آمیزی موهایتان را شامپو نکنید.

جاسن جیمز، متخصص رنگ درسالن زیبایی مکسین ، در شیکاگو می گوید: ” بعد از رنگ کردن، تنها هر دو تا سه روز یکبار شستشو انجام دهید” کراوفورد توضیح می دهد که ” بعد از زنگ کردن فقط از شامپو و نرم کنندههای مناسب موهای رنگ شده استفاده کنید. زیرا این محصولات باعث میشوند ریشه ی موها بسته شده و رنگ روی ساقه موها حفظ شود حتی اگر کف سر شما در روزهایی که شامپو بسیار چرب شود، باز هم تحمل کنید “.

نائومی نایت، تکنسین رنگ در استدیو کریستیانو کورا در شهر نیویورک، پیشنهاد می دهد که پوست کف سر خود را با آب ابتدا شستشو داده و بعد از شامپو و نرم کننده استفاده کنید. یا سعی کنید از شامپو های خشک که بدون نیاز به آب چربی های کف سر را جذب و از بین میبرد استفاده کنید.

از موهای خود در برابر خورشید با یک کلاه یا محصولی که برای این کار طراحی شده محافظت کنید. آب شور و کلر نیز میتواند تن رنگی موهایتان را از بین ببرد، بنابراین با موهایتان با آب معمولی و شیرین مرطوب کنید،و سپس از یک نرم کننده مناسب استفاده کنید.

متخصص رنگ آموندا پل می گوید: “مو به مانند یک اسفنج عمل می کند.” “اگر مرطوب باشد، چیزهاب دیگر مانند کلر و نمک را نمیتواند جذب کند و در نتیجه کمتر محو خواهد شد.”

به طور کلی، موهای سالم خود را با کم تر استفاده کردن از وسایل زیبایی نظیر سشوار و اتو مو از آسیب حفظ کنید و بیشتر از مواد تقویت کننده ی مو استفاده نمایید. و مراقب باشید از محصولات حجم دهنده مو استفاده نکنید چرا که میتواند منجر به پوسته پوسته شدن و آسیب رسیدن به کوتیکول مو شود و در نهایت زودتر رنگ موها محو شوند.

Q. موهایم را رنگ کردم و از تناژ رنگی موهایم متنفرم، چه کار می توانم بکنم؟

A. اگر هنوز در سالن زیبایی هستید، و از رنگ موهایتان راضی نیستید با آرایشگرتان در میان بگذارید . آنها معمولا می تواند مشکل را به آسانی حل کنند.

کارلا جنتیل، صاحب سالن استیم، در لس آنجلس می گوید: “گاهی اوقات شما می توانید با رنگ ساژ تن رنگی موهایتان را تغییرداده و یا با هایلات و لو لایت کمی تنوع ایجاد کنید.”

اگر متوجه شدید که پس از بازگشت به خانه رنگ موهایتان را دوست ندارید، با سالن تماس بگیرید و با مدیرسالن صحبت کنید. یک سالن خوب و معتبر باید شما را مجددا دعوت کرده و در صدد رفع آن برآید تا در نهایت رضایت شما را جلب کند .لطفا هر کاری که میخواهید انجام دهید سعی نکنید رنگ موهیتان را خودتان اصلاح کنید. چرا که ریسک بالایی دارد و ممکن است محصولی که استفاده می کنید با مواد شیمیایی موجود در موهای شما واکنش نشان دهد.

جاسن جیمز، متخصص رنگ مو، درباره ی اشتباهات رنگی موها در خانه اینطور توضیح می دهد: ” شامپو کردن موها هر روز هفته باعث میشود رنگ مو باز شده و کم کم از بین برود.

اگر میخواهید به صورت سریعتری جواب بگیرید، توصیه میشود با مخلوط مایع ظرفشویی و یک قاشق جوش شیرین ( بیکینگ سودا) موهایتان را شسته و بعد با یک نرم کننده عمیق به آن رسیدگی کنید.

Q.چگونه می توانم هایلایت های موی خود را به مدت طولانی تری نگه دارم؟

A. یکی از شکایات رایج خانم ها در مورد موهایشان اکسیده شدن وتبدیل رنگ موها به تن طلایی نارنجی است ، که این موضوع با حفاظت مو در برابر نور خورشید می تواند مرتفع شود.

اگر با آب تصفیه شده یا با آبی که حاوی مقادر زیادی زنگ زدگی است حمام میکنید این را در نظر داشته باشید که هر دو این موارد به اضافه ی مواد معدنی موجود در آب می تواند باعث شود هایلات ها بد رنگ و نارنجی طور شوند.. پس، بهترین کار این است که یک فیلتر بر روی دوش خود نصب کنید. یا از یک سم زدا استفاده کنید تا مواد ته نشین شده در آب را حذف کنید.

اگر هایلایت هایتان در حال حاضر برنجی رنگ و حالت زنگ زده دارد، رنگ کار شما می تواند برای مقابله با رنگ نارنجی مو رنگساژ مناسب موهایتان انجام دهد و آنها را به تناژ مورد نظرتان بازگرداند. این امر با شامپو های رنگی ونرم کننده هایی که دارای رنگ آبی یا بنفش هستند حالت زنگ زدگی مو را از بین میرود

Q.چگونه می توان رنگ مو مانده بر روی پوست را پاک کنیم؟

A. برای رنگ آمیزی در منزل برای به حداقل رساندن برخورد رنگ مو به پوست بهتر است تا آنجاییکه میتوانید از یک محافظ پوست مثل کرم یا روغن ، استعمال کنید. لایه ای از وازلین یا یک مرطوب کننده قوی را در اطراف صورت، گردن و پیشانی خود برنید.
اگر رنگ مو به هر دلیلی به پوستتان خورد ، سعی کنید با استفاده از پد های الکلی، تونر یا کمی خاکستر سیگار آن را از روی پوستتان پاک کنید.

Q.آیا رنگ موی طبیعی وجود دارد که بشود جایگزین رنگ موهای شیمیایی کرد؟

A. بعضی از سالن ها ایده های زمین دوستانه دارند و معتقدند نباید از مواد شیمیایی استفاده کرد و آن را وارد چرخه طبیعت نمود.این سالن ها رنگهای فاقد آمونیاک و غیر سمی استفاده میکنند اما قطعا باید مدت مدیدی دنبال این گونه سالن ها بگردید چون تعدادشان زیاد نیست.
جان مارش، خالق و صاحب مجله جان مستر ارگانیک در نیویورک می گوید: “هزینه رنگ های طبیعی مسلما بیشتراست و و صاحبان سالن های زیبایی ترجیح میدهند استفاده از محصولاتی که به طور معمول مصرف میکنند را ادامه داده و سریعا تغییر رویه نمیدهند.اما امروزه تقاضای مشتریان بیشتر و بیشتر به سمت این گونه مواد است ، بنابراین من فکر می کنم که در نهایت آمونیاک چیزی است که به زودی به تاریخ خوهد پیوست”.

منبع:
https://www.matrix.com/blog/balayage-vs-ombre

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
نیلوفر
نیلوفر
3 years ago

ممنوع زیاد زحمت میکشید دستتدرد نکند و خداوند پادشتی همه زحمتت را در این و ان دنیا نصیبت کند وموفق وکامیاب سر بلند باشی

دپارتمان ارجاع تخصصی و پاسخ به سوالات
Admin
پاسخ به  نیلوفر

سلام دوست عزیز
از توجه تان سپاسگزاریم.