درمان هیرسوتیسم یا پرمویی

نقش هورمون ها در موهای زائد بدن

نقش هورمون ها در از بین بردن موهای زائد بدن

پرمویی

نمای موی زائد بر بدن، نمای شرم آور برای تمامی زنان در هر جای دنیا است. گاهی این موی زائد نشانه ایی از بیماری است که با راه حل های زیبایی موجود در بازار قابل رفع نیست. این موی زائد باعث کاهش اعتماد به نفس و افسردگی می شود.

الگوهای رشد مو با توجه به سن، جنس و نژاد متفاوت است، اما فولیکول پیلوسباسوس ( فولیکول مو دارای غده چربی دار) تماما توسط هورمون کنترل می شود. نرخ رشد مو به طور خاص وابسته به آندروژن است. هنگامی که بدن به بلوغ جنسی می رسد، هورمونهای جنسی، مانند آندروژن ، باعث تبدیل شدن موهای نرم به موهای زخیم در قسمت های خاصی از بدن می شوند. این موها تیره، درشت و گاهی اوقات فرهستند. عوامل متعددی در رویش موهای زخیم ناخواسته تاثیر دارند که باید یه درستی تشخیص و درمان شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شرایط تاثیرگذار بر رشد مو

گاهی رویش موی زائد را ایدیوپاتیک می نامند: این بدین معنا است که در حال حاضر هیچ دلیل پزشکی برای آن شناخته نشده است.

در بسیاری موارد دیگر رویش مو عاملی هورمونی دارد. چنانچه در مناطقی همچون لب بالا، گونه ها، گردن، چانه، سینه یا کمر مو به سرعت رویید؛ و یا چرخه قاعدگی نامنظم باعث رویش مو شد؛ و یا ویژگیهای مردانه بروز کرد همچون کلفت شدن صدا، طاس شدن و کاهش سایز سینه؛ و یا مصرف دارویی باعث رویش مو شد، حتما باید به متخصص مراجعه کنید.

هیرسوتیسم (پر مویی در زنان )

هیرسوتیسم، نوعی پر مویی شایع در زنان با الگوی رویش مو شبیه به الگوهای معمول در مردان است.  زنان در بالای لب، گردن، چانه، گونه، شکم، قفسه سینه و کمر مودار می شوند. در ایجاد هیرسوتیسم، هورمون ها همیشه نقش دارند، با این حال این به آن معنی نیست که همیشه یک اختلال در غدد وجود دارد. گاهی تغییر در سطح تولید آندروژن باعث این پر مویی است و گاهی باعث آکنه می شود. برای بازگردان به سطح نرمال در اکثر موارد درمان دارویی تجویز می شود.

هیرسوتیسم  یک بیماری قابل درمان نیست، ولیکن با دارو می توان آن را سرکوب و یا کاهش داد. شرایط احتمالی ایجاد کننده هیرسوتیسم عبارتند از :

  • اختلال عملکرد غده آدرنالین – نام دیگر: هیپرپلازی مادرزادی آدرنالین. وضعیت ژنتیکی است که می تواند باعث افزایش هورمون های مردانه در زنان شود. این وضعیت نسبتا نادر است، که می تواند به دلیل اختلال در تولید هورمون در زمان تولد و یا در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود. این  اختلال در عملکرد غده آدرنال همچنین می تواند باعث آکنه و یا ریزش مو در پوست سر شود.
  • سندرم کوشینگ – درهنگام استرس غده ی آدرنالین کورتیزول تولید می کند. سندرم کوشینگ زمانی ایجاد می شود که به دلیل استرس، اختلال عملکرد، و یا مصرف داروی شبه کورتیزول میزان کورتیزول به طور مداوم در بدن بالا رود. هورمونهای جنسی، مانند آندروژن، با بالا رفتن میزان کورتیزول مختل شده و باعث رشد بیش از حد مو می شوند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) – به دلیل تولید بیش از حد آندروژن در تخمدان رخ می دهد. متاسفانه، PCOS معمولا به ناباروری منجر شده، و باعث مشکلاتی درتخمک گذاری، ایجد کیست تخمدان، افزایش وزن، و رشد بیش از حد مو می شود.
  • تومور – این حالت بسیار نادر است، ولیکن گاهی رشد ناگهانی و بیش از حد مو به دلیل تومور در تخمدان ، غده آدرنالین یا هیپوفیز است که باعث افزایش تولید هورمون های مردانه می شود.

هیپرتریکوز

بر خلاف هیرسوتیسم، هیپرتریکوز به دلیل اختلال هورمونی نیست؛ ولیکن همانند آن باعث افزایش رویش مو در هر نقطه از بدن به صورت موضعی و یا گسترده است. این بیماری می تواند در زمان تولد و یا در مراحل بعدی زندگی بوجود می آید. در حال حاضر، هیپرتریکوز مادرزادی (بدو تولد) هیچ درمان شناخته شده ایی ندارد، اما با شناختن علت ریشه ای شاید بتوان آن را درمان کرد. به عنوان مثال، گاهی برخی داروها باعث ایجاد هیپرتریکوز می شوند که با حذف آنها می توان بیماری را کنترل کرد. هیپرتریکوز مادرزادی و اکتسابی را می توان به طور موقت یا دائم از طریق روش های از بین بردن موی زائد کنترل کرد.

روش های از بین بردن موی زائد

هر روش مناسب برای نوع خاصی از پوست است. بنابراین اولین قدم انتخاب روش مناسب نسبت به  نوع مو، منطقه بدن، مقدار رشد مو، و سن  است.

2 روش از بین بردن مو : موبر و اپیلاسیون.

موبر از بین برنده سطحی مو است و دائمی نیست، در حالیکه اپیلاسیون با برداشتن کل مو باعث بی مویی طولانی تری می شود.

راه حل دائمی تر در از بین بردن مو لیزر مو است.

  • الکترولیز – یک روش دائمی برای از بین بردن مو زائد است. با استفاده از انرژی الکتریکی و حرارتی فولیکول مو را از بین می برد. سوزن کوچکی به فولیکول مو وارد می کنند و از طریق آن جریان الکتریکی انتقال می یابد. با این حال، روشی دردناک است! مراقب باشید در توصیه این روش به افراد دارای پوست تیره، چراکه ممکن است باعث تجمع رنگدانه ایی شدید در پوستشان شود.
  • لیزر – کارآمد ترین و در دسترس ترین روش بلند مدت حال حاضر در برداشتن مو است. در طول درمان، به فولیکول های مو یک نور بسیار متمرکز (یا لیزر) تابیده می شود . این فرایند می تواند ناراحت کننده باشد و طول مدت درمان بستگی به اندازه منطقه درمان دارد. مراجع باید آگاه باشد از تعدد جلسات درمان، قرمزی و تورم ، و نیاز گهگاهی به جلسات پس از درمان و اضافی. متاسفانه، تنها افراد دارای پوست تیره مایل به این کارمی باشند.
  • موم – یک راه سریع، کارآمد و مقرون به صرفه برای حذف مو از ریشه در مناطق وسیع و یا کوچک است. دو نوع موم وجود دارد. موم گرم، که روی پارچه و یا نوار مخصوص مالیده و روی پوست گذاشته و موهای متراکم را از ریشه بر می دارد. موم سرد، ایده آل برای انواع پوست های حساس، بدون استفاده از نوار مخصوص، موهای با سطح کوچک مانند بازوها، پاها را از بین می برد. تاثیر این روش از چهار تا شش هفته است.
  • درماپلنینگ –  یا برداشتن پوست ضخیم شده توسط اصلاح کردن سطحی. درماپلنینگ با استفاده از تیغه جراحی مخصوص انجام می شود به این صورت که تیغه را با زاویه ایی 45 درجه روی پوست می گذاریم و در امتداد پوست حرکت می دهیم. با این روش سلولهای مرده پوست و موهای نرم را می توان درحدود دو تا سه هفته از بین برد. این روش تنها روی پوست صورت انجام  می شود.

 

[divider]

گروه پزشکان تهران اسکین

[divider]

جشنواره تخفیف ویژه لیزر موهای زائد

لیزر 1

با دستگاه پیشرفته دایود با تکنولوژی سوپرانوی آمریکا نسل جدید

[divider]

برای دیدن لیست قیمت ها با تخفیف 95 درصد اینجا کلیک کنید

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments