مقابله با کابوس فراگیر نفخ معده!

علت شکم نفخ کرده

اگر گاهی اوقات احساس نفخ می کنید، با ایجاد تغییرات اندکی در برنامه غذایی خود می توانید به راحتی از شر آن خلاص شوید.

همه ما به خوبی می دانیم که غذا خوردن چه لذتی دارد، اما مشکل از آنجایی شروع می شود که بدنبال صرف بیش از اندازه غذا، ناراحتی هایی در ناحیه بند کمر بوجود می آید که فشار زیادی را به اندام های داخلی بدن بویژه معده وارد میسازد. در حالی که تجربه نفخ شکم به صورت مقطعی هزینه ای است که ما باید برای پرخوری بپردازیم، در برخی افراد این احساس ناخوشایند به یک اتفاق طبیعی تبدیل گشته است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شما نباید به این زودی ها تسلیم شوید! هنوز جای امیدی باقس هست. با ایجاد اندک تغییراتی در برنامه غذایی روزانه و عادات غذایی، امکان لذت بردن از انواع غذاهای خوشمزه بدون هیچگونه ترسی وجود دارد.

شکم نفخ کرده

علت نفخ شکم پس از صرف غذا

به طور خلاصه و کوته وار، نفخ پس از صرف غذا معمولا بعلت تجمع گاز بیش از حد در روده یا تجمع بیش از اندازه مواد غذایی در رودگان بوجود می آید. این عمل سبب تورم شکم و احساس فشار در آن ناحیه می گردد.

با این وجود، علت اصلی نفخ شکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد پس از صرف غذا احساس پر بودن و نفخ می کنند زیرا بیش از حد غذا میل کردند. هر چه فرد بیشتر غذا صرف میکند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا غذا از شکم به رودگان برای هضم غذا فرستاده شود و در نتیجه مدت زمان نفخ شکم هم طولانی تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که برخی افراد هم به تعدادی مواد غذایی مشخص حساسیت دارند، مانند ادویه جات و همین عامل سبب نفخ شکم میشود.

برای افرادی که به لاکتوز یا فتند شیر حساسیت دارند، مصرف شیر و لبنیات به صورت روزانه ناراحتی هایی را برای آنها ایجاد می کند. علاوه بر این، مصرف بیش از اندازه فیبر نیز سبب نفخ شکم پس از صرف غذا می شود.

نفخ معده

در صورتی که به خوردن مقادیر زیادی از فیبر در رژیم غذایی خود عادت دارید، مشکل خاصی برای شما ایجاد نخواهد شد. اما اگر به یکباره فیبر موجود در برنامه غذایی را از کم به زیاد افزایش دهید، به صورت موقت مشکلاتی برای شما بوجود خواهد آمد. مطمئنا مواد غذایی سرشار از فیبر حافظ سلامتی انسان هستند اما اگر احساس می کنید که فیبر مواد غذایی عامل اصلی نفخ شکم شماست، به تدریج آن را به برنامه غذایی روزانه خود بیافزایید.

مقدار کالری که روزانه مصرف می کنید نیز می تواند یکی از عوامل اصلی و محرک های نفخ شکم باشد. اگر مقادیر فراوانی کالری مصرف کنید،  بدن انسان هورمون هایی را به دیواره روده ترشح می ند که سبب بروز دل بهم خوردگی و نفخ شکم می شود. به جای صرف غذا در سه وعده پرحجم غذایی، آن را به وعده های سبک تر، کم حجم تر و کوچکتر 4 تا شش تایی تقسیم کنید.

تسکین نفخ

راه های ممکن نفخ شکم پس از صرف غذا

میل کردن غذاهای کم حجم و سبک از نفخ شکم جلوگیری می کند. سعی کنید غذا را آرام آرام میل کنید. نوشیدن آب یا نوشابه در میان غذا سبب ورود مقادیر زیادی گاز به داخل رودگان و تورم شکم شده و در نهایت نفخ شکم ظاهر می شود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که چه چیزی میل می کنید. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا غذاهای پرچرب و حجیم هضم شوند. سبزیجاتی چون کلم بروکلی، گل کلم و غلات سبب به هنگام هضم شدن در رودگان سبب ایجاد گاز بیشتری می شوند. البته این بدان معناست نیست که باید مصرف این نوع مواد غذایی سالم را کنار بگذارید، اما میزان آنها را در هر وعده غذایی کاهش دهید.

توصیه های پزشکی برای نفخ معده

توصیه های پزشکی برای کاهش نفخ شکم پس از صرف غذا:

  • یک ساعت پس از صرف غذا، مایعات مخصوصا آب فراوانی بنوشید. این کار به هضم بهتر غذا کمک می کند. آب را آرام آرام بنوشید و یکباره آن را فرو ندهید. نوشیدنی های داراى گاز كربنيك مانند قهوه که خاصیت پیشاب آوری دارند، اصلا مناسب نیستند.
  • از لبنیات محلی استفاده کنید. توجه داشته باشید که چندین هفته طول می شکد تا اثرات آن را مشاهده کنید.
  • پس از صرف غذا پیاده روی آرام و کوتاهی داشته باشید و به صورت مرتب ورزش را فراموش نکنید. ورزش کردن به هضم غذا کمک بسیار می کند.

فراموش نکنید که به اندازه غذا خوردن تنها راه حل درمان انواع مشکلات معده و روده ای است.

 

منبع:

http://www.everydayhealth.com/diet-nutrition

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

برای برقراری تماس با مشاورین و متخصصین کلینیک فوق تخصصی آلومینا، به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید!

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments