مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس                     تزریق بوتاکس در مرکز لیزر و زیبایی برکه برای تماس با ما اینجا کلیک کنید

بوتاکس بهترین و شناخته شده ترین دارو از گروه داروهایی است که با استفاده از انواع مختلف سم بوتولینوم به طور موقت فعالیت ماهیچه ها را فلج می کنند.  بعد این توکسین توسط میکروب تولید می شود که سبب بوتولیسم ، یک نوع مسمومیت غذایی می شود.

تزریق بوتاکس در درجه اول برای کاهش توانایی برخی از عضلات صورت و برطرف کردن چین و چروک انجام می شود.  و بعد از آن ، بوتاکس همچنین برای درمان مشکلاتی مانند اسپاسم تکراری گردن (دیستونی گردن) ، عرق کردن بیش از حد (پرکاری هورمونی)، مثانه بیش از حد فعال و تنبلی چشم نیز مورد استفاده قرار می گیرند. تزریق بوتاکس ممکن است برای جلوگیری از میگرن های مزمن به برخی افراد کمک کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بوتاکس اولین دارو برای استفاده از سم بوتولینوم بود. دیگر محصولات شامل دیسپورت  Dysport ،   Myobloc  و زئومین Xeomin هستند. هر کدام از اینها کمی با دیگری متفاوت است، به خصوص دوزهای آنها متفاوت است ، بنابراین آنها قابل تعویض نیستند.

مرکز لیزر و زیبایی برکه بهترین خدمات را توسط پزشکان متخصص و مجرب و کادر آموزش دیده و خوش برخورد به شما ارائه خواهد داد.  برای تماس با ما اینجا کلیک کنید.

از بوتاکس در چه مواردی استفاده می شود؟

انواع مختلفی از محصولات سم بوتولینوم (toxin A and B) وجود دارند که استفاده های مختلفی برای درمان مشکلات چشمی ، سفتی و اسپاسم عضلانی ، میگرن ، زیبایی و بهداشتی ، مثانه بسیار فعال  دارد. مارک های مختلف این دارو مقادیر مختلفی از آن را ارائه می دهند. و بعد پزشک شما محصول مناسب را برای شما انتخاب خواهد کرد.

سم بوتولینوم برای درمان برخی اختلالات چشم مانند انحراف چشم (استرابیسم) و پلک زدن غیر عادی   (blepharospasm) ،  برای درمان سفتی و اسپاسم عضلانی یا اختلالات حرکتی مانند دیستونی سرویکال ، تورتیکولیس و برای کاهش چین و چروک استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از سردرد در افراد مبتلا به میگرن بسیار مکرر استفاده می شود.  توکسین بوتولینوم با مسدود کردن انتشار یک شیمیایی به نام استیل کولین ، ماهیچه را ریلکس می کند.

سم بوتولینوم همچنین برای درمان مثانه های بیش فعال در بیمارانی استفاده می شود که به عوارض جانبی داروهای دیگر پاسخ نمی دهند و یا نمی توانند داروی دیگری را تحمل کنند.  تزریق بوتاکس به کاهش نشت ادرار، احساس نیاز به ادرار کردن و توالت رفتن های مکرر کمک می کند.

همچنین برای درمان عرق کردن بیش از حد زیر بغل پوشش و ریزش بیش از حد بزاق استفاده می شود. سم بوتولینوم با مسدود کردن مواد شیمیایی که غدد عرق و غدد بزاقی را فعال می کنند ، کار می کند.

سم بوتولینوم درمان همیشگی نیست ، و با از بین رفتن اثرات دارو علائم درمانی آن  نیز به تدریج  از بین می رود.

 

چگونه از بوتاکس استفاده می شود؟

https://www.tehranskin.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/

قبل از شروع استفاده از این دارو و هر بار که تزریق می کنید ، راهنمای دارو و در صورت لزوم بخش اطلاعات بیمار را بخوانید. اگر در مورد این اطلاعات سؤالی دارید ، با دکتر یا داروساز مشورت کنید.

این دارو باید توسط پزشک با تجربه تزریق شود. در هنگام درمان اختلالات چشم ، سفتی و اسپاسم عضلانی و چین و چروک ها ، بوتاکس به صورت عضلانی به عضله آسیب دیده تزریق می شود. هنگامی که بوتاکس برای جلوگیری از میگرن استفاده می شود ، به عضلات سر و گردن تزریق می شود.

این دارو برای درمان تعریق بیش از حد زیر پوست تزریق می شود. برای درمان آبریزش بیش از حد بزاق ، این دارو به غدد بزاقی تزریق می شود. در هنگام درمان مثانه بیش از حد فعال باید به مثانه تزریق می شود.

میزان دوز ، تعداد شات های تزریق ، محل تزریق و فاصله درمان ها با توجه به بیماری و پاسخ شما به درمان تعیین می شود.  اکثر مردم اثر دارو را در عرض چند روز تا 2 هفته می بینند و تأثیر آن معمولاً 3 تا 6 ماه طول می کشد.

 

اثرات جانبی بوتاکس

از آنجا که این دارو در محلی تزریق به شما داده می شود که مشکلی وجود دارد ، بیشتر عوارض جانبی نزدیک به محل تزریق دارو بروز می کنند.  ممکن است قرمزی ، کبودی ، عفونت و درد در محل تزریق رخ دهد.

هنگامی که این دارو برای شل کردن ماهیچه ها استفاده می شود ، عوارضی مانند سرگیج ، دشواری خفیف بلع ، عفونت تنفسی مانند سرما یا آنفولانزا ، درد ، حالت تهوع ، سردرد و ضعف عضلانی ممکن است رخ   دهد.  دو بینی ، افتادگی پلک یا متورم شدن پلک ها  ، التهاب چشم ، خشکی چشم ، ریزش اشک ، کاهش پلک زدن و افزایش حساسیت به نور نیز ممکن است رخ دهد.

اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود ، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است شما نیاز به قطره چشم ، پماد محافظ ، پچ چشم یا درمان دیگری داشته باشید.

هنگامی که این دارو برای جلوگیری از میگرن استفاده می شود ، عوارض جانبی مانند سردرد ، درد گردن و افتادگی  پلک می تواند رخ دهد.

هنگامی که این دارو برای عرق کردن بیش از حد استفاده می شود ، عوارض جانبی مانند عرق کردن در جاهایی غیر از زیر بغل ، عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ، سردرد ، تب ، گردن یا درد پشت و اضطراب ممکن است رخ دهد.

وقتی که این دارو برای مثانه بیش فعال استفاده می شود ، عوارض جانبی مانند عفونت های دستگاه ادراری ، ادرار کردن همراه با درد و سوزش ، تب و یا مشکل در ادرار کردن ممکن است رخ دهد.

اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود ، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او می داند که مزایای دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. با این حال  اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک مانند خارش و تورم  به خصوص تورم  صورت / زبان / گلو ، بثورات ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس شدید ، به موقع به پزشک مراجعه کنید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

مرکز لیزر و زیبایی برکه با متخصصین مجرب و با سابقه آماده ارائه خدمات در زمینه تزریق ژل و فیلر و لیزر موهای زائد با مدرن ترین دستگاه لیزر و درمان های زیبایی از جمله لیپوساکشن و ماموپلاستی می باشد.  برای گرفتن وقت از پزشک متخصص اینجا کلیک کنید 

موارد احتیاطی بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

قبل از استفاده از این دارو اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند پروتئین شیر گاو یافت شده در برخی از محصولات) باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک و یا سایر مشکلات می شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک خود اطلاع دهید. به خصوص  مشکلاتی از قبیل خونریزی ، جراحی چشم ، مشکل خاص چشم (گلوکوم) ، بیماری قلبی ، دیابت ، علائم عفونت در نزدیکی محل تزریق ، عفونت ادراری ، عدم توانائی در ادرار کردن ،  اختلالات عصبی – عضلانی  مانند بیماری Lou Gehrig’s disease-ALS,  ، میاستنی گراویس ، تشنج ، بلع مشکل (دیسفاژی) ، مشکلات تنفسی (مانند آسم ، آمفیزم ، آسپیراسیون از نوع پنومونی ) ، درمان با هر محصول سم بوتولینوم (به ویژه در4 ماه اخیر).

این دارو ممکن است باعث ضعف عضلانی ، افتادگی پلک یا دوبینی شود. در این صورت بعد از تزریق بوتاکس :

  • رانندگی نکنید ،
  • از ماشین آلات که کار کردن با آنها نیاز به دقت دارد ، استفاده نکنید یا فعالیتی را که نیاز به هوشیاری یا بینایی دارد انجام ندهید تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.
  • قبل از هر عملی به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

برخی از مارک های این دارو شامل آلبومین ساخته شده از خون انسان است. حتی اگر خون به دقت مورد آزمایش قرار گرفته و این دارو از طریق یک فرایند تولید خاص انجام  شود ، احتمال بسیار کمی وجود دارد که پس از دریافت دارو به عفونت های جدی مبتلا شوید. برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

تزریق بوتاکس برای سالمندان ، زنان باردار و مادران شیرده

بزرگسالان وسالمندانی که از این دارو برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می کنند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو ، به ویژه اثرات ادراری داشته باشند.

کودکان با استفاده از این دارو برای اسپاسم عضلانی ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند. از جمله تنفس یا بلعیدن مشکل.  در مورد خطرات و مزایای این دارو با دکتر صحبت کنید.

در دوران بارداری فقط باید در صورت نیاز این دارو مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود بحث کنید.  استفاده از بوتاکس برای درمان زیبایی و رفع چین و چروک در طول بارداری توصیه نمی شود.

استفاده از این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا معلوم نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر.

 

آیا بوتاکس با سایر داروها تداخل دارد؟

این داروها ممکن است با بسیاریزا داروهای دیگر تداخل داشته باشد و اثرات بسیار مضر داشته باشد. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مشورت کنید.

 

مصرف بیش از حد بوتاکس

اگر کسی بیش از حد این دارو را مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر بیهوشی یا مشکل تنفسی باشد ، بلافاصله با مرکز اورژانس پزشکی تماس بگیرید.  قبل از اینکه نشانه های مصرف بیش از حد آشکار شود، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا نشانه های مصرف بیش از حد ممکن است با تأخیر رخ دهد.  و ممکن است شامل ضعف عضلانی خطرناک ، مشکلات تنفسی و فلج شدن باشد.

 

بوتاکس چه بیماری هایی را درمان می کند؟  

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینیوم برخی از سیگنال های شیمیایی ارسالی از اعصاب را مسدود می کند.  بیشتر سیگنال هایی که موجب حرکت عضلات می شود.  شایع ترین استفاده از این تزریق این است که به طور موقت عضلات صورت را که باعث ایجاد چین و چروک می شوند ، غیر فعال کند.  مانند :

  • خطوط اخم بین ابروها ،
  • چروک های پا کلاغی ، خطوطی که در گوشه های خارجی چشم ایجاد می شوند ،
  • چروک های پیشانی ،

همچنین تزریق سم بوتولینوم  برای درمان بیماری هایی که بر عملکرد بدن تأثیر می گذارد ، مورد استفاده قرار می گیرد. مثال ها عبارتند از :

  • دیستونی گردنی : در این شرایط دردناک ، انقباض غیر ارادی در عضلات گردن باعث می شود که گردن به طور غیرعادی به سمت مقابل می چرخد و کج می شود و بسیار دردناک است.
  • تنبلی چشم : شایع ترین علت تنبل چشم ، عدم تعادل در عضلاتی است که مسئول موقعیت صحیح چشم هستند.
  • انقباض عضلانی : برخی از بیماری های سیستم عصبی مانند فلج مغزی می تواند اندام ها را به سمت مرکز خود بکشند. در برخی موارد ، این عضلات منقبض شده را می توان با تزریق سم بوتولینوم تسکین داد.
  • هایپرهیدرورزیس : در این حالت ، عرق کردن بیش از حد رخ می دهد حتی زمانی که درجه حرارت هوا گرم نیست.
  • میگرن مزمن : اگر سردرد های میگرنی را بیش از 15 روز در ماه را تجربه می کنید ، تزریق سم بوتولینوم ممکن است به کاهش تعداد سردرد ها کمک کند.
  • اختلال عملکرد مثانه : تزریق سم بوتولینوم می تواند باعث کاهش بی اختیاری ادراری ناشی از مثانه بیش فعال شود.
  • چرخش چشم : تزریق سم بوتولینوم ممکن است به کاهش کنتراکچر یا چرخش عضلات اطراف چشم کمک کند.

 

خطرات تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در صورتی که توسط یک دکتر با تجربه انجام شود ، نسبتاً ایمن است. عوارض جانبی احتمالی بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از :

  • درد ، تورم یا کبودی در محل تزریق ،
  • سردرد یا علائم شبیه به آنفولانزا ،
  • افتادگی پلک ها یا چپ چشمی ،
  • آبریزش از دهان و کجکی خندیدن ،
  • خشکی چشم یا ریزش اشک بیش از حد.

اگر چه بسیار بعید است ، اما ممکن است اثر سم بوتولینوم در سایر نقاط بدن گسترش یابد و علائم و نشانه هایی مانند بوتولیسم را به وجود آورد. در این صورت اگر هر یک از این اثرات را ساعت ها یا هفته ها پس از دریافت بوتاکس مشاهده کنید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید :

  • ضعف عضلانی در سراسر بدن ،
  • مشکلات بینایی ،
  • مشکل صحبت کردن یا بلع ،
  • مشکل تنفسی ،
  • از دست دادن کنترل مثانه.

پزشکان معمولاً استفاده از بوتاکس را درهنگام بارداری یا شیردهی را توصیه نمی کنند.

دکتر خود را با دقت انتخاب کنید.

 

پیشگیری از عوارض جانبی بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس باید فقط تحت مراقبت پزشک مورد استفاده قرار گیرد.  به منظور جلوگیری از عوارض جانبی مهم است که تزریق شات ها دقیقاً در عضله مورد نظر انجام شود.  درمان با بوتاکس اگر به درستی انجام نشود می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل به پزشکی مراجعه کنید که در این زمینه دانش و تجربه کافی در مدیریت درمان با بوتاکس داشته باشد.

یک پزشک ماهر و آموزش دیده می تواند شما را راهنمایی کند.

 

چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شویم؟

اگر هر نوع تزریق سم بوتولینوم را طی چهار ماه گذشته دریافت کرده اید ، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آرام بخش های عضلانی ، داروهای  خواب یا داروهای آلرژیک مصرف می کنید ، به دکتر بگویید.

اگر داروهای رقیق کننده خون را مصرف کنید ، ممکن است لازم باشد چند روز قبل از تزریق آن را قطع کنید تا خطر خونریزی یا کبود شدن را کاهش دهد.

 

قبل از تزریق بوتاکس

اکثر مردم ناراحتی تزریق را تحمل می کنند. اما ممکن است بخواهید پوست خود را قبل از تزریق بشوئید.  به خصوص اگر کف دست ها یا پاهایتان برای عرق کردن بیش از حد تحت درمان قرار می گیرد.  پزشک شما ممکن است با قرار دادن بسته یخ و یا کرم های بی حسی ، موضع را بی حس کند تا درد تزریق را کاهش دهد.

در طول روند تزریق بوتاکس

پزشک شما از یک سوزن نازک برای تزریق مقدار کمی از سم بوتولینوم به پوست یا ماهیچه های شما استفاده می کند.  تعداد تزریقات مورد نیاز به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله میزان منطقه تحت درمان. تزریق بوتاکس معمولاً در مطب دکتر انجام می شود.

بعد از تزریق بوتاکس

انتظار می رود فعالیت های عادی روزانه خود را درست بعد از این روند ادامه دهید. با این حال مراقب باشید.  مالیدن یا ماساژ دادن مناطق تحت درمان بعد از تزریق می تواند سم را به یک منطقه دیگر منتقل کند.  پس این کار را نکنید.

تأثیر تزریق سم بوتولینوم معمولاً چند روز بعد از درمان آشکار می شود. با توجه به  مشکل شما اثر دارو ممکن است سه ماه یا بیشتر طول بکشد. برای حفظ اثر، شما نیاز به پیگیری درمان و تزریق منظم   دارید.

 

آیا بعد از اینکه اثر بوتاکس از بین برود چروک ها برمی گردد؟

 مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس | خطرات تزریق بوتاکس | بهترین مرکز تزریق بوتاکس

بعد از این که اثر بوتاکس از بین برود ، صورت شما دقیقاً به حالت قبلی خود باز می گردد.  به همین دلیل است که ما به بیماران خود توصیه می کنیم صورت خود را تغییر ندهند.

بعد از این که تزریق بوتاکس چندین بار تکرار شود ، کاهش چین و چروک ها محسوس خواهد بود. اما اگر تزریق بوتاکس را ادامه ندهید ، چین و چروک ها مانند قبل دیده خواهند شد.

تزریق ممکن است با درمان های دیگر همراه باشد اما افراط نکردن در هر کاری بسیار اهمیت دارد.  زیرا صورت را از حالت طبیعی خود خارج می کند.  بهتر است برای تکرار تزریق منتظر بمانید تا آثار تزریق قبلی تقریباً از بین برود.

اگر5 سال به طورمرتب بوتاکس یا دیسپورت تزریق کنید پوست شما نرم ترمی شود و کلاژن بیشتری تولید خواهد کرد.  بهتر است هر 4 ماه یک بار و قبل از بازگشت کامل فعالیت عضلانی صورت ، تزریق را تکرار کنید.  در این صورت از سرعت روند پیری کاسته خواهد شد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

برای مشاوره و گرفتن وقت برای تزریق ژل و فیلر و لیزر موهای زائد وعمل های زیبایی سینه و هموروئید و سایر درمان های زیبایی با ما تماس بگیرید.

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments