ماکای قرمزی ماکای سیاه ماکای زرد

4 اثر شگفت انگیز ماکا در کاهش وزن + میزان مصرف و هشدارها

تجمع بیش از حد چربی ها در بدن موجب کاهش سطح سلامتی و در نتیجه، منجر به بروز یک وضعیت کاملا شناخته شده به نام “چاقی” می گردد.

اضافه وزن و چاقی، که اغلب به اشتباه یکسان در نظر گرفته می شوند، دو اصطلاح متفاوت هستند که می توانند با شاخص توده بدنی (BMI) تعریف شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شاخص توده بدنی، یک روش اندازه گیری است که نسبت وزن به قد (کیلوگرم در هر متر مربع) تعریف شده است.

فردی که شاخص توده بدنی بین 18 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع دارد، طبیعی در نظر گرفته می شود.  شاخص توده بدنی 25 به بالا دارای اضافه وزن و 30 به بالا، چاق محسوب می شود.

براساس یک نظرسنجی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2014 انجام شد، 39 درصد از جمعیت جهان رو به افزایش وزن و 13 درصد چاق تلقی می شوند.

زیاده روی در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، نداشتن تحرک جسمانی، تغییر شیوه زندگی و غیره، برخی از عواملی هستند که منجر به چاقی می شوند.

چاقی نباید دست کم گرفته شود، چرا که می تواند منجر به خطر بروز مشکلات جدی همچون بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، استئوآرتریت و غیره شود.

 

ماکا چیست؟

گیاه ماکا
ماکا چیست

در یکی از مطالب مان به طور مفصل در خصوص ماکا و مزایای شگفت انگیزش شرح داده این که می توانید آن را از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

ماکا چیست؟ و بهترین مزایای آن چیست؟

ماکا، گیاهی است ریشه ای که به طور عمده در رشته کوه های مرکزی آند (ارتفاعات 4.000 متری) در پرو، در شرایط بسیار سختی می روید.

ماکا، گیاهی از خانواده کلمیان است و به همین دلیل با کلم بروکلی، گل کلم، کلم و کلم کالی مرتبط است؛ اما از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه شلغم می باشد. مصرف ماکا در صنعت آشپزی و دارویی پرو، قدمت دیرینه ای دارد.

ماکا، یک منبع غنی از مواد مغذی است. مواد شیمیایی ای مانند آلکالوئید، ترپنس و استرول موجود در ریشه این گیاه در درمان بیماری های مختلف به کار می رود.

مزایای فارماکولوژیک ریشه ماکا در درمان بیماری های مرتبط با هورمون ها، مشکلات عصبی و بهبود سلامت کلی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک درمان طبیعی در چاقی مورد استفاده واقع می گردد.

چاقی یا اضافه وزن، عامل اصلی بیماری هایی همچون دیابت، سکته مغزی و حمله قلبی است. برای پیشگیری از خطر بروز این بیماری های مرگبار، ضروری است که وزن خود را کاهش دهید.

وزن را می توان با انجام تمرینات ورزشی منظم، تنظیم رژیم غذایی یا استفاده از قرص های لاغری کاهش داد. استفاده از قرص های لاغری اغلب به ایجاد عوارض جانبی جدی منجر می شوند و از این رو، راه مطلوبی جهت کاهش وزن در بسیاری از افراد محسوب نمی شود. انجام تمرینات ورزشی منظم و کنترل برنامه غذایی، می توانند به طور چشمگیری به کاهش وزن کمک کنند.

اما افراد دارای بنیه ضعیف معمولا قادر به ادامه تمرینات ورزشی برای مدت طولانی نبوده و در نتیجه تغییر مطلوبی در وزن خود شاهد نخواهند بود. برای چنین افرادی، ماکا یک درمان عالی جهت کاهش وزن به شمار می رود.

 

اما ماکا چگونه منجر به کاهش وزن می شود؟

ریشه ماکا
مزایای ریشه ماکا در لاغری و کاهش وزن

اثر مستقیم ماکا بر کاهش وزن هنوز مشخص نشده است، اما روش های متعددی وجود دارد که در آن، ماکا به طور غیر مستقیم منجر به کاهش وزن و اثرات مرتبط می شود. ماکا در کنترل قند خون به بدن کمک می کند، انرژی را برای فعالیت بدنی افزایش می دهد، هورمون ها را تنظیم می کند و به مقابله با استرس و اضطراب کمک می کند.

بیایید این مزایا را با جزییات دقیق تری بررسی کنیم.

 

  1. ماکا سطح گلوکز خون را در بدن کنترل می کند

مصرف بالای مواد غذایی شیرین در افراد چاق منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود که ناشی از عدم تعادل سطح گلوکز خون در بدن است.

مطالعه انجام شده روی مدل حیوانی نشان می دهد که مصرف ماکا در متعادل نگه داشتن سطح گلوکز خون سودمند است. نتایج این مطالعه نیز نشان می دهد که کاهش قابل توجهی در میزان گلوکز خون و افزایش تحمل گلوکز وجود دارد. افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز نیز در خون نیز مشاهده شد و در نتیجه اثرات آنتی اکسیدانی و محافظت از سلول ها در مقابل آسیب اکسیداسیون را به وجود آورد.

هنگامی که سطح تحمل گلوکز بدن افزایش می یابد، به پیشگیری از تجمع چربی های ناخواسته در بدن کمک می کند، در نتیجه از بروز چاقی و خطر ابتلا به دیابت پیشگیری می شود.

اما این یعنی چی؟

ماکا با افزایش متابولیسم گلوکز کمک به تحریک بدن در جهت کاهش وزن می کند و بنابراین تجمع چربی بدن را کاهش می دهد. از این رو، از بروز چاقی و خطر ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

 

  1. ماکا انرژی لازم برای فعالیت جسمانی را فراهم می سازد

افزایش انرژی

فعالیت زیاد فیزیکی به راحتی می تواند در بین افرادی که از چاقی رنج می برند، ایجاد خستگی کند. این امر موجب می شود که آن ها از انجام فعالیت های جسمانی بیشتر اجتناب کنند و از این طریق، سبب افزایش وزن بیشتری در خود می شوند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در سطح انسانی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف ماکا به تامین انرژی کمک به سزایی می کند. در این مطالعه از دوچرخه سواران درخواست شد به مدت 2 هفته ماکا یا پلاسبو (دارو نما) مصرف کنند و پس از آن فعالیت بدنی آنها در مقایسه با سطح پایه (فعالیت بدنی شان قبل از مصرف ماکا) مورد بررسی قرار گرفت. در پایان دریافتند که مصرف ماکا به طور قابل توجهی، عملکرد دوچرخه سواری در دوچرخه سواران را نسبت به سطح پایه افزایش پیدا کرده است. با این حال، اثر آن در مقایسه با عملکرد ناشی از پلاسبو کمتر است.

بنابراین مصرف ماکا به فراهم کردن انرژی مورد نیاز جهت انجام فعالیت های جسمانی کمک می كند و از اين رو می تواند این امکان را برای افراد چاق فراهم کند تا برای مدت طولانی تری ورزش کنند، بدون آن که احساس خستگی زیادی داشته باشند.

اما این یعنی چی؟

مصرف ماکا، انرژی برای انجام فعالیت های فیزیکی را بدون تجربه خستگی فراهم می کند. بنابراین، با افزایش سطح تحمل تمرینات ورزشی، منجر به کاهش وزن در افراد چاق می شود.

 

  1. مصرف ماکا با تنظیم هورمون ها به کاهش وزن کمک کند

تنظیم هورمون ها

بر اساس یک مطالعه انجام شده بر روی زنان یائسه، نشان داده شده است که ماکا به کاهش وزن کمک می کند.

این ویژگی به تنظیم برخی از هورمون های بدن منتهی می شود. هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) به میزان قابل توجهی پس از مصرف ماکا کاهش می یابد. این هورمون، مسئول افزایش وزن است و از این رو کاهش آن موجب کاهش وزن در زنان یائسه می شود.

بدین ترتیب، ماکا در بروز کاهش وزن سودمند است. در نتیجه مصرف این گیاه، هورمون های دیگری مانند پروژسترون، E2 و FSH را نیز کاهش می دهد و به حفظ وزن متعادل کمک می کند.

علاوه بر این، این گیاه ریشه ای به تنظیم فشار خون نیز کمک می کند و در نتیجه در وزن متعادلی باقی خواهید ماند.

اما این یعنی چی؟

تنظیم هورمون ها که در نتیجه مصرف ماکا حاصل می شود، اثر مستقیمی در کاهش وزن ما دارد.

 

  1. ماکا اضطراب و استرس را کاهش می دهد

کاهش استرس و اضطراب

اضطراب و استرس همیشه با افزایش وزن همراه است. اما گیاه ماکا برای رفع این مشکل بسیار مفید است.

بر اساس یک تحقیق که بر روی زنان یائسه صورت گرفت، مشخص شد که مصرف ماکا موجب کاهش قابل توجهی در بسیاری از مشکلات روان شناختی می شود.

از طریق مصرف ماکا می توان از بروز استرس و اضطراب ناشی از علائم روان شناختی ممانعت کرد. این روش درمان، به نوبه خود می تواند به حفظ وزن متعادل نیز کمک کند.

اما این یعنی چی؟

می توان از مصرف ماکا، بروز مشکلات روان شناختی را کاهش داد، و با کاهش سطح استرس و اضطراب مانع از افزایش وزن شد.

اکنون که با چگونگی تاثیر ماکا بر کاهش وزن آشنا شدید، اجازه دهید میزان مصرف و هشدارهای آن را بررسی کنیم.

 

نحوه مصرف ماکا برای کاهش وزن

کاهش وزن و لاغری با چای سبز
کاهش وزن و لاغری

ریشه ماکا را می توانید به صورت خام مصرف کنید. اما، یافتن ریشه تازه آن در سوپر مارکت ها دشوار است. از این رو، بهترین جایگزین، استفاده از مکمل های ماکا است که در قالب کپسول، پودر و تنتور موجود می باشد.

پودر ماکا را می توانید به اسموتی ها، سالاد ها، آبمیوه ها، فرنی ها و هر چه که دوست دارید، بیافزایید. همچنین می توانید آن را در فرایند پخت و پز نیز به کار برید. عطر و طعم منحصر به فرد این ریشه، مزه غذا را دو چندان می کند. با استفاده از پودر ماکا می توانید چای نیز تهیه و نوش جان کنید.

 

میزان مصرف ماکا

عوارض جانبی ماکا
پودر ماکا

جهت پیشگیری از بروز عوارض جانبی، مصرف میزان معینی از این گیاه، بسیار حائز اهمیت است.

اگر برای اولین بار از ماکا استفاده می کنید، مصرف خود را با یک دوز کوچک 500 میلی گرم بر کیلوگرم آغاز کنید و بسته به پاسخ بدن و نیاز تان، به تدریج میزان آن را افزایش دهید.

با این حال، میزان مصرف را به 2000 الی 3000 میلی گرم بر کیلوگرم در روز محدود سازید. چنانچه از دارو یا مکمل های گیاهی استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا نسبت به هر گونه تداخلات دارویی احتمالی آن مطلع باشید.

چنانچه عوارضی مانند افزایش گاز روده یا سایر اختلالات دستگاه گوارش را مشاهده کردید، مصرف ماکا را متوقف کرده یا میزان مصرف آن را کاهش دهید. مصرف ماکا در زنان باردار و شیرده به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

هشدارها!

بر اساس مطالعات، این گیاه می تواند منجر به فشار خون بالا و ایجاد میل شدید به مصرف در افراد شود. از این رو باید از مصرف بیش از حد ماکا جلوگیری کرد.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف ماکا خودداری کنند تا مانع از بروز عوارض جانبی شوند.

همچنین افرادی که تحت درمان دارویی و یا مبتلا به هر گونه بیماری هستند، باید پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنند.

 

نتیجه گیری

این روزها ماکا، به دلیل مزایای شگفت انگیزی که در بدن انسان ایجاد می کند، در آستانه تبدیل شدن به یک سوپر فود فوق العاده است.

مزایای این گیاه، علی رغم کمک به افزایش باروری، افزایش تراکم استخوان، حفظ سطح گلوکز خون، در امر کاهش وزن نیز اثبات شده است.

بنابراین مصرف ماکا می تواند برای افراد چاق که سعی در از دست دادن وزن دارند، مفید باشد.

وجود مواد معدنی مختلف، ویتامین ها، پروتئین ها و کربوهیدرات در ماکا به مزایای تغذیه ای متنوعی را در بدن ارائه می دهد.

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص اثرات و فواید آن انجام نشده است و همچنان نیازمند تحقیقات بیشتری است.

بنابراین جهت بهره مند شدن از مزایای آن، باید در مقادیر تجویز شده و معین استفاده شود. از ماکا می توانید در تهیه انواع غذا، نوشیدنی و چای استفاده کنید.

 

شاد و تندرست باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments