مقایسه لیزر موهای زائد و آی پی ال

آیا در مقوله حذف موهای زائد، لیزر و آی پی ال (IPL) با یکدیگر تفاوت دارند؟ (بخش 1)

مقایسه لیزر موهای زائد و آی پی ال
لیزر موهای زائد و آی پی ال

لیزر و IPL (intense pulsed light – نور پالسی شدید)، هر دو از دهه 90 میلادی تا کنون به طور گسترده ای در امر حذف موهای زائد مورد استفاده قرار گرفته اند. در هر دوی این سیستم ها از انرژی نور برای مورد هدف قرار دادن رنگ دانه های تیره (ملانین) اطراف پایه فولیکول مو استفاده می شود تا فولیکول تخریب شده و منجر به ریزش مو گردد.

 

تفاوت لیزر و IPL در چیست؟

تفاوت اصلی بین لیزر و IPL، تکنولوژی این دو در به کار گیری از نور است. در لیزر از پرتو مونوکروم (تک رنگ) استفاده می شود؛ بدین معنا که پرتوهای نور دارای یک طول موج هستند. طول موج با واحدی به نام نانومتر اندازه گیری می شود و برابر با یک میلیاردم یک متر است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

برخلاف لیزر، در  IPL که گاهی لامپ فلاش نیز نامیده می شود، از نور پلی کروم (چند رنگ) استفاده می شود. این بدان معنا است که IPL دارای طیف کاملی از نور و درجه محدودی از اشعه مادون قرمز است که جهت دستیابی به طیف وسیعی از طول موج ها (بین 500 تا 1200 نانومتر) فیلتر شده است.

دستگاه های لیزر معمولا نواحی کوچکی را به صورت دورانی پوشش می دهند، در حالی که نور IPL به صورت مستطیلی هدایت می شود و مناطق بزرگ تری را تحت پوشش قرار می دهد.

آی پی ال پوست تیره
آی پی ال

این یعنی چه؟

اساسا پزشک می تواند جهت مورد هدف قرار دادن فولیکول های مو، دستگاه لیزر را بر اساس عوامل مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ مو و بافت مو روی یک طول موج مشخص تنظیم کند.

از سوی دیگر IPL از طول موج های بسیار مختلفی استفاده می کند و مناطق بزرگ تر را مورد هدف قرار می دهد.

هم لیزر و هم  IPL جهت درمان افراد دارای پوست روشن با موهای زائد تیره مناسب می باشند.

با این حال، پیشرفت های تکنولوژی در زمینه لیزر، این شرایط را فراهم کرده است که برخی از دستگاه های لیزر به طور موثری در درمان افراد دارای پوست تیره تر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

لیزر موثر تر است یا IPL؟

ادعا های متفاوتی بر سر اثر بخشی لیزر و IPL در حذف موهای زائد وجود دارد، اما بسیاری از این ادعا ها از جانب کلینیک های ارائه دهنده این خدمات بوده و به همین دلیل قدری منحرف کننده است.

به طور کلی، هر دو هنگامی می توانند موثر باشند که توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه، به صورت درست به کار برده شوند. هیچ اطلاعات بالینی ای مبنی بر اثبات این ادعا وجود ندارد که یکی از آن ها از دیگری موثر تر است.

بر اساس اطلاعات مندرج در مجله درماتولوژی بریتانیا، یک مطالعه مقایسه ای توسط بیمارستان دانشگاه رگنسبورگ آلمان جهت پاسخ گویی به این سوال صورت گرفت. اما این مطالعه دارای محدودیت بود، چرا که تنها شامل یک دستگاه لیزر و یک نوع  IPL می شد. این مطالعه مشتمل بر 30 شرکت کننده بود که یک طرف بدن آن ها تحت درمان لیزر و طرف دیگر تحت درمان IPL قرار گرفته بود. نتایج نشان دهنده اثر بخشی هر دو دستگاه در کاهش رشد موهای زائد بود. این میزان کاهش، فورا پس از اتمام هر جلسه، 3 ماه و 12 ماه پس از درمان اندازه گیری شد.

اگر چه درمان لیزر بیشتر دردناک واقع شده بود، اما روندی سریع تر داشت.

 

ادامه مطلب ….

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید