تفاوت ضد عریق و دئودورانت

تفاوت ضد عرق و دئودورانت چیست؟ و کدام یک بهتر است؟

آیا می دانید دئودورانت و ضد عرق، یکسان نیستند؟ اگر این موضوع را نمی دانستید ایرادی ندارد؛ بسیاری از افراد تصور می کنند این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند و آن ها را جایگزین دیگری می کنند. اما آن ها یکی نیستند و عملکرد شان زمین تا آسمان متفاوت است.

 

5 حقیقت مهم درباره ضد عرق و دئودورانت

  • دئودورانت، بوی بد را کنترل می کند اما در کنترل عرق بسیار موثر نیست.
  • ضد عرق (مام)، غدد عرق را مسدود می سازد و موجب کاهش میزان تولید عرق در بدن می شود.
  • استفاده همزمان از دئودورانت و ضد عرق، راه حل مناسبی برای رفع هر دو مشکل (بوی بد و تعریق زیاد) به شمار می رود.
  • نه دئودورانت، نه ضد عرق منجر به ایجاد سرطان نمی شوند.
  • استفاده از دئودورانت و ضد عرق در کنار هم، بیشتر از جلوگیری از تعریق به پیشگیری از لک شدن لباس کمک می کند.

 

علت بوی بد بدن

بوی عرق
بوی بد بدن

ابتدا لازم است یک نکته بسیار مهم را به شما بگوییم: عرق، بوی بد نمی دهد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بله! درست متوجه شدید. بیشتر مردم بوی بد بدن را ناشی از تعریق بیش از حد می دانند، اما در واقع عرق هیچ بوی بدی ندارد.

بدن زمانی بوی بد به خود می گیرد که پروتئین ها و چربی موجود در عرق تان با باکتری های موجود بر روی پوست تان آمیخته می شوند. قسمت هایی از بدن که تولید بوی بد می کنند، دو عامل مشترک دارند: رشد باکتری بیشتر و غدد آپوکرین.

لازم است بدانید که همه غدد عرق به طور یکسان تولید نمی شوند. غدد آپوکرین که عمدتا در محدوده زیر بغل و کشاله ران واقع شده اند، بیشتر بو تولید می کنند؛ زیرا عرقی که تولید می کنند، با چربی و پروتئین آغشته شده است. هنگامی که این ترکیبات با باکتری های موجود روی پوست ترکیب شوند، بوی بسیار بدی ایجاد می شود.

همچنین، به دلیل اینکه برخی از قسمت های بدن بیشتر در معرض رشد باکتری ها قرار دارند، بیشتر نیز مستعد تولید بوی بد هستند. نواحی که زمینه مساعد برای رشد باکتری ها را ندارند نیز عرق می کنند، اما بوی بدی نمی دهند.

برای مثال، ممکن است صورت تان بیش از حد عرق کند یا این مشکل را در دست های تان داشته باشید، اما دست و صورت تان حین تعریق بوی بدی ساطع نمی کنند. برعکس، قسمت هایی مانند زیر بغل و کشاله ران که دارای سطوح بالایی از باکتری هستند، در هنگام تعریق بوی بدی می گیرند.

پس اساسا بوی بد بدن در ترکیب پروتئین و چربی ناشی از عرق با باکتری های روی پوست حاصل می گردد.

 

با استفاده از دئودورانت با بوی بد مقابله کنید

عملکرد دئودورانت، از بین بردن باکتری های پوست شماست. به این ترتیب هنگامی که عرق می کنید، باکتری کافی برای تجمع روی پوست تان نخواهید داشت. در زیر بغل و ناحیه تناسلی، هزاران مو وجود دارد. این موها، باکتری ها و عرق را حفظ می کنند. به همین علت، هنگامی که صحبت از بوی بد بدن به میان می آید، این نواحی، چالش برانگیز ترین بخش های بدن به شمار می روند.

دئودورانت داو
بهترین دئودورانت

چه وقت و در چه قسمت هایی باید از دئودورانت استفاده کنیم؟

دئودورانت، ابزاری است که در زیر بغل استفاده می شود. با این حال، برخی از زنان از آن برای زیر سینه نیز استفاده می کنند. همچنین در برخی افراد بسیار رایج است که دئودورانت را در امتداد ران فوقانی (ناحیه بیکینی) به منظور جلوگیری از ایجاد بوی بد و عرق سوز شدن استفاده می کنند. اما باید به یاد داشته باشید که این نواحی برای استفاده از دئودورانت مناسب نیستند. برای این قسمت های بدن، پودر بچه بسیار بهتر و مطمئن تر است.

بعد از استحمام باید از دئودورانت در ناحیه زیر بغل خود استفاده کنید. اما باید منتظر بمانید تا پوست تان کاملا خشک شود.

همچنین اگر احساس می کنید که بدن تان شروع به تولید بوی بد کرده است، می توانید دئودورانت را در اواسط روز استفاده کنید. قطعا نمی خواهید آن فردی در اداره باشید که همکارانش را خفه می کند. زیرا واقعاً خجالت آور است. خوشبختانه شما می توانید به منظور دسترسی راحت تر، دئودورانت های کوچک برای استفاده در محل کار، همراه بردن در ساک ورزشی و یا حتی در کیف دوشی تان خریداری کنید تا در بین روز آن را به کار برید. علاوه بر استفاده از پودر بچه و دئودورانت می توانید از اسپری بدن، عطر و یا ادکلن نیز استفاده کنید تا از بوی بد ناخواسته در طول روز جلوگیری کنید.

 

کدام دئودورانت بهتر است؟

اگر ماموریت تان این باشد که بهترین دئودورانت موجود در بازار را بیابید، ممکن است کمی نا امید شوید. بدن همه افراد با یکدیگر یکسان نیست. بنابراین، دئودورانتی که بهترین دوست تان رویش قسم می خورد، ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد. این اصلا موضوع ناراحت کننده ای نیست، زیرا محصولات زیاد دیگری در بازار موجود است. شما حتی می توانید در بین برند های مختلف، یک دئودورانت کاملا طبیعی یا دست ساز را انتخاب کنید.

اکثر گزینه های موجود در فروشگاه ها، ترکیبی از دئودورانت و ضد عرق می باشند. بنابراین اگر یک محصول از یک شرکت مشهور مانند Secret، Speedstick یا Dove انتخاب کنید و برچسب آن ها را مطالعه کنید، احتمال این که این محصول واقعا ترکیبی از دئودورانت و ضد عرق باشد، بسیار بالا است. اگر بخواهید مانع از بوی بد بدن و عرق کردن شوید، این گزینه خوبی برای شما است. اما اگر بیش از حد تعریق دارید، ضد عرقی که به طور معمول در دئودورانت شما وجود دارد، کافی نیست. در این شرایط، علاوه بر مصرف دئودورانت باید از یک ضد عرق قوی تر مانند SweatBlock استفاده کنید.

دئودورانت های طبیعی و دست ساز خانگی، ضد عرق ندارند. این بدان معنا است که حتی اگر به ندرت عرق می کنید، باید از یک ضد عرق نیز استفاده کنید. اکثر محصولات طبیعی با مواد تشکیل دهنده گیاهی ساخته و با استفاده از روغن های اساسی، معطر شده اند. اگر پوستی حساس دارید، دئودورانت های طبیعی بدون عطر خریداری یا تهیه کنید.

اگر مشکل تان، سوختگی ناشی از استفاده از ژیلت است، از اسپری دئودورانتی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده باشد. تنها اطمینان حاصل کنید که آن محصول بدون الکل باشد تا پس از استفاده، دچار سوزش نشوید. اگر پوست حساسی دارید، از دئودورانت تهیه شده از روغن نارگیل استفاده کنید. این امر از بروز هر گونه مشکل در جهت تحریک پوست تان جلوگیری کند. اگر بیش از حد عرق می کنید، یک دئودورانت با خاصیت ضد عرق بالینی قوی انتخاب کنید.

 

با ضد عرق، تعریق را متوقف سازید

بهترین مارک مام زیر بغل
بهترین ضد عرق

اگر نگران لکه های به جای مانده از عرق بر روی لباس تان هستید، خجالت می کشید پاهای خیس خود را از کفش بیرون آورید و یا از دست دادن با دستان خیس تان شرم دارید، قطعا به یک به ضد عرق یا همان مام نیاز دارید، نه دئودورانت. ضد عرق به شما کمک می کند که تعریق تان را متوقف سازید، و این کاری است که دئودورانت نمی کند.

بدن شما با غدد عرق پوشیده شده است که دو نوع مختلف دارد: غدد آپوکرین و غدد اکرین. این بدان معناست که بدن شما می تواند عرق را در هر ناحیه ای تولید کند، حتی اگر برخی از مناطق چالشی تر از سایر نواحی باشد.

عرق کردن به تنظیم دمای بدن کمک می کند. بنابراین حتی با وجود خجالت آور بودن، کاملا طبیعی است. اما انسان ها تنها در حین انجام فعالیت های شدید عرق نمی کنند. اگر عصبی و مضطرب شوید نیز می توانید بیش از حد عرق کنید.

ضد عرق ها از املاح آلومینیومی جهت از بین بردن رطوبت سطح پوست استفاده می کنند. همانطور که رطوبت را از بین می برند، ژلی را تشکیل می دهند که به طور موقت بخش های فوقانی غدد عرق را پوشانده و مانع از تعریق بیش از حد می شوند. این امر موجب کاهش میزان تولید عرق در بدن می شود.

آیا از تعریق بیش از حد رنج می برید؟ پس اینجا کلیک کنید.

 

چه وقت و در چه قسمت هایی باید از ضد عرق استفاده کنیم؟

بر خلاف دئودورانت، ضد عرق می تواند در هر جایی از بدن شما مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که افرادی که مستعد تعریق بیش از حد هستند باید علاوه بر دئودورانت از یک ضد عرق بالینی قوی نیز استفاده کنند. محصولاتی مانند SweatBlock می تواند برای کاهش میزان تولید عرق در ناحیه زیر بغل، صورت، کشاله ران، و دست ها مورد استفاده قرار گیرد و نتایج آن بین 4 تا 7 روز ماندگار است.

اما بر خلاف دئودورانت، ضد عرق را باید شب ها قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید. مدت زیادی طول می کشد تا ضد عرق عمل کند. غدد عرق تان وقتی که خواب هستید، فعالیت کمتری دارند؛ زیرا زمانی که استراحت می کنید، دمای بدن به طور طبیعی پایین می آید. این بدان معنا است که ضد عرقی که انتخاب کردید، نیازی به انجام کار دشواری ندارد تا نتایجی که می خواهید را عیان کند.

بنابراین اگر قصد استفاده از یک ضد عرق بالینی دارید، باید دوش تان را در شب بگیرید. سپس هنگامی که پوست شما کاملا خشک شد، از ضد عرق استفاده کنید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود (حدود پنج دقیقه یا بیشتر). پس از خشک شدن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به رختخواب بروید و اجازه دهید ضد عرق کار خودش را انجام دهد.

 

کدام ضد عرق بهتر است؟

از آنجایی که ضد عرق محصولی است که بر روی بدن استفاده می شود، این که بر روی پوست دوست تان اثرگذار بوده است، دلیل این نیست که برای شما نیز مناسب است. اساسا، شما باید خودتان محصولات مختلفی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک برای تان مناسب تر است.

اگر بیش از حد عرق نمی کنید و یا به سختی عرق می کنید، ترکیب ضد عرق و دئودورانت واقعا گزینه خوبی برای شما است. با این حال، اگر مستعد تعریق بیش از حد هستید، باید یک ضد عرق بالینی قوی مانند SweatBlock  را انتخاب کنید.

 

حال دئودورانت یا ضد عرق؟ کدام بهتر است؟

دئودورانت یا ضد عرق
تفاوت دئودورانت و ضد عرق

اگر به دنبال مقایسه دئودورانت و ضد عرق هستید تا مشخص شود کدام یک بهتر است، به پاسخی قطعی نخواهید رسید. آنها دو محصول متفاوت هستند که به منظور دو هدف کاملا متفاوت استفاده می شوند. به جای مقایسه این دو، باید در مورد مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کنید، تمرکز کنید و گزینه ای را که آن را حل می کند، انتخاب کنید. بدین منظور توصیه می شود چندین برند مختلف را امتحان کنید تا در نهایت به مناسب ترین گزینه برسید.

 

تفاوت دئودورانت و ضد عرق

تفاوت بین دئودورانت و ضد عرق به آنچه انجام می دهند، بستگی دارد. دئودورانت مانع از بوی بد بدن می شود و ضد عرق کمک می کند تا میزان تولید عرق در بدن کاهش یابد. به همین سادگی.

اگر در حال مقابله با بوی بد بدن تان هستید، باید دئودورانت های مختلف را بررسی کنید تا بتوانید گزینه ای که برای شما مفیدتر است را پیدا کنید. اگر در تلاش برای مقابله با عرق کردن بیش از حد هستید، باید یک ضد عرق قوی انتخاب کنید. همچنین می توانید برای کسب نتایج بهتر، ترکیبی از این محصولات را استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بوی بد بدن و تعریق بیش از حد را باهم تجربه می کنید، می توانید روزانه از یک دئودورانت با خاصیت ضد عرق بالینی استفاده کنید و هر 4 تا 7 روز یک بار از SweatBlock در نواحی مشکل دار تر استفاده کنید. به این ترتیب بوی بدن خود را از بین می برید و تعریق بیش از حد تان نیز کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که همه افراد دارای بوی بدن منحصر به فرد خود هستند و همه نیز عرق می کنند. بنابراین با وجودی که می تواند شرم آور باشد، یک امر کاملا طبیعی است. شما تنها کسی نیستید که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند. خوبی این مشکلات، این است که قابل درمان هستند. با انتخاب محصولات مناسب، دیگر مجبور نیستید نگران لکه های به جای مانده از عرق بر روی لباس تان باشید، از بیرون آوردن پاهای خیس خود از کفش خجالت بکشید و یا از دست دادن با دستان خیس شرمنده شوید.

 

شاد و تندرست باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments