عوامل تشدید کننده اگزما چیست؟

عوامل تشدید کننده اگزما چیست؟
عوامل تشدید کننده اگزما چیست؟

برخی عوامل پیرامون ما بروز اگزما را تشدید می کنند. در این مقاله به این عوامل می پردازیم.

برخی مواد شیمیایی

برای دوری از این عوامل بروز اگزما و حفظ سلامت پوست خود، بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

  • در زمان تمیز کردن خانه و استفاده از مواد شیمیایی دستکش بپوشید.
  • از خوشبو کننده هوا، عطر یا شمع دارای رایحه استفاده نکنید.
  • از دود سیگار و سیگار کشیدن دوری کنید. اگر سیگار می کشید بهتر است به خاطر سلامت پوستتان آن را ترک کنیدو

آب داغ

توصیه می شود از آب ولرم یا خنک استفاده کنید تا آرامش پوست شما حفظ شود. زمانی که دست های خود را می شویید یا دوش می گیرید، پوست خود را با آرامش خشک کنید و حوله را به پوست خود نمالید. سپس از لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست شما حفظ شود. برچسب مربوط به ترکیبات لوسیون خود را مطالعه کنید. اگر به پشم حساسیت دارید، لانولین نیز پوست شما را تحریک خواهد کرد. اما اگر حساسیتی به پشم ندارید، لانولین موثر خواهد بود.

آفتاب، عرق کردن و کرم ضد آفتاب

می توانید در محیط باز و زیر نور آفتاب باشید، اما پوست شما شاید گرما و عرق کردن را دوست نداشته باشد. همیشه کرم ضد آفتاب استفاده کنید. آفتاب سوختگی باعث التهاب پوست شما می شود و منجر به بروز اگزما خواهد شد. اگر به ضد آفتاب حساسیت دارید، می توانید از ضد آفتاب های ملایم تر مانند زینک اکسید یا تیتانیوم دی اکسید استفاده کنید و خطر اشعه های مضر را به حداقل برسانید. بهتر است در محیط بیرون به دنبال سایه باشید. همیشه ضد آفتاب استفاده کنید.

برخی لباس ها

لباس های پنبه ای گشاد و راحت بهترین گزینه ها هستند. پشم ممکن است باعث خارش شود. مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و ابریشم مصنوعی نیز باعث عرق کردن شما می شوند. قبل از استفاده از لباس ها آنها را بشویید تا از رنگ و مواد شیمیایی که برای صاف و مرتب نگه داشتن لباس ها استفاده شده، راحت شوید. به علاوه می توانید لباس را به مدت 24 ساعت در معرض هوا قرار دهید تا مواد شیمیایی آزار دهنده آن از روی لباس برود.

برخی شامپوها، صابون ها و مواد شوینده

در هنگام شستن بدن یا لباس های خود به مواد شوینده مورد استفاده خود دقت کنید. از پودر رختشویی مخصوص نوزادان یا پوست های حساس استفاده کنید و از ماده مورد استفاده تنها به میزان توصیه شده استفاده کنید. اگر لازم است لباس ها را دو بار بشویید. از نرم کننده ها و شوینده های معطر اجتناب کنید. برای دوش گرفتن یک پاک کننده غیر صابونی ملایم انتخاب کنید. شامپوهای بدون بو و دارای pH خنثی نیز موثر هستند.

اضطراب

از تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق یا بیوفیدبک استفاده کنید. اضطراب و استرس مشکلات پوستی مانند اگزما را بدتر می سازد. زمانی که شما در حالت تنش و اضطراب هستید، هورمون های اضطراب در بدن باعث التهاب می شوند که این امر پوست را تحریک می کند. حتی فشارهای جسمی مانند سرماخوردگی ممکن است باعث بروز مشکل شود. بنابراین مراقب خود باشید و خوابیدن به اندازه کافی را برای خود به شکل یک عادت درآورید.

حساسیت

اگر نسبت به گرده، موی حیوانات خانگی، گرد و غبار هوا و کپک حساس هستید، بهتر است از آنها اجتناب کنید. خانه خود را به طور مرتب گردگیری کرده و جارو برقی بکشید و ملحفه های تخت را به صورت هفتگی با آب داغ بشویید. اگر ممکن است از پرده و قالی زیاد در خانه استفاده نکنید. اگر انجام برخی فعالیت ها در خانه پوست شما را تحریک می کنند، از دیگران بخواهید که آنها را برایتان انجام دهند. اگر همچنان آلرژی دارید با پزشک خود در مورد روش های رهایی از آن صحبت کنید.

غذاهای حساسیت زا

برخی مطالعات نشان داده اند که غذاهای حساسیت زا باعث بدتر شدن اگزما می شوند – به ویژه در نوزادان و کودکان. بادام زمینی، شیر، گندم، ماهی و تخم مرغ رایج ترین غذاهای حساسیت زا هستند. کودکان به تمام غذاها در رژیم غذایی خود نیاز دارند، بنابراین دادن هیچ غذایی را به کودکان متوقف نکنید. ابتدا با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. آنها آزمایشاتی برای غذاهای مشکل ساز انجام خواهند داد.

هوای خشک

آیا پوست شما در زمستان ها بدتر می شود؟ گرم کننده های موجود در خانه بدن شما را گرم می کنند، اما رطوبت هوا را کاهش می دهند. در این شرایط لازم است پوست خود را به طور منظم مرطوب کنید. اگر در یک منطقه خشک زندگی می کنید، از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید و این دستگاه را حداقل یک بار در هفته تمیز کنید. مرطوب کننده کثیف باعث بدتر شدن اگزما می شود.

ورزش و عرق کردن

ورزش کردن بسیار موثر است و می تواند استرس شما را کاهش دهد. اما عرق کردن ناشی از ورزش ممکن است مشکلات پوستی را بدتر کند. بهتر است تسلیم نشوید. در هنگام ورزش کردن زیاد لباس نپوشید، هنگامی که احساس گرما کردید آب بنوشید و وقفه هایی را در هنگام ورزش داشته باشید. بهتر است در یک محیط بسته ورزش کنید یا اینکه زمانی از روز را برای ورزش انتخاب کنید که هوا سرد است. عرق کردن به خنک شدن بدن کمک می کند، اما پس از اتمام تمرینات ورزشی حتما دوش بگیرید و از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا کلرین تحریک کننده پوست می باشد.

آب دهان و بزاق

برای جلوگیری از بروز اگزما بر روی گونه ها، چانه، گردن و اطراف دهان نوزاد بهتر است قبل از خوردن یا خوابیدن او از مرطوب کننده استفاده کنید.

عفونت های پوستی

آیا پوست شما بیشتر از حالت عادی خارش دارد؟ آیا لکه های قرمز بیشتری روی پوست خود مشاهده می کنید؟ در این شرایط بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. عفونت باکتریایی یا قارچی باعث بدتر شدن اگزما می شود. پزشک برای پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی اروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ تجویز خواهد کرد. این داروها باعث تسکین اگزما می شوند و شما احساس بهتری خواهید داشت.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments