عوارض ناشی از رژیم و کاهش وزن

عوارض ناشی از رژیم و کاهش وزن

برای کاهش وزن ،فرد به اجبار باید کمتر از نیاز خود غذا بخورد تا وزن کم کند .طبق محاسبات انجام شده هر انسانی که می خواهد وزن خود را کم کند باید برای کاهش ،هریک کیلوگرم وزن ،8کیلوگرم از غذاهای روزمره کمتر مصرف کند پس اگر فردی می خواهد 10کیلوگرم کم کند باید 80 کیلوگرم کمتر از نیاز روزانه اش غذا بخورد .
کمبود ویتامین و مواد معدنی منجر به عارضه های زیر می شود :
1_ریزش مو
2_اختلال در قاعدگی
3_توقف کاهش وزن
4_یبوست مزاح

از این جا می توان اهمیت مصرف ویتامین ها ،مواد معدنی ،را درک کرد هرچند که مصرف ویتامین ها در خیلی از مواقع ،نمی تواند عوارض کمبود ویتامین ها را جبران کند.زیرا ویتامین های موجود در غذاها برخلاف ویتامین های مصنوعی عمدتا بهتر و آسان تر جذب می شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ریزش مو :سر انسان حدود 10000تار مو دارد ،این تارهای مو از داخل پیازچه ها می رویند .هنگام تولد در هر پیازچه ،25عدد تخم مو وجود دارد که هر سه سال ،یکی از آن ها می افتد که دومی در بیاید،روزانه نزدیک به هفتاد تار مو در حالت معمولی (بدون رژیم)از بدن می ریزد ،ولی پیازچه ها مجددا یک موی جدید در آن می آورند که جای موی ریخته را پر می کند .
پیوندی که بین پیازچه و مو وجود دارد ،با مصرف ویتامین ها تقویت می شود .

اختلال قاعدگی :یکی از عوامل مهم تنظیم قاعدگی ،در زنان وجود مقادیر کافی از ویتامین در بدن آن هاست چون برنامه های غذایی (تغذیه)منجر به کمبود ویتامین می‌شود ،پس ایجاد اختلال قاعدگی پس از گذشت چند هفته از شروع رژیم امری کاملا طبیعی به نظر می رسد و هیچ نگرانی هم وجود ندارد .
نیازی هم نیست که به این سبب به متخصص زنان مراجعه شود .

یبوست:تاخیر در نقل و انتقال های روده ای و توقف بیش از حد مواد در روده ها ،یبوست نامیده می شود .
زمان عمل دفع در افراد مختلف است و معمولا هر 12 ساعت و،گاه در72ساعت انجام می شود .
از جمله عوامل یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1_کم تحرکی
2_کمبود حجم کلی مواد غذایی دریافتی
3_کمبود مواد حاوی فیبر در غذاهای مصرفی
4_کم مصرف کردن میوه‌ ها ،سبزیجات در برنامه ی غذایی
5_مصرف کم آب
6_فشارهای عصبی
7_اسهال مکرر که سبب کم شدن پاسخ طبیعی دفع مدفوع می شود .
8_کمبود ویتامین ها (ب)
9_کمبود کلسیم

در نظر داشته باشید یبوست های فرض باعث کندی فرآیند کاهش وزن می‌شود .

برای مقابله با یبوست :
پیاده روی کنید
ورزش های مناسب انجام دهید
از غذاهای کم کالری و پر حجم استفاده کنید
از نان سبوس دار استفاده کنید .

افت قند ،لرزش دست و احساس ضعف ،عوارض رژیم غذایی :

می دانید که قند خون در افراد طبیعی بین 70تا115،باشد و اگر قند خون از مرز 40کمتر شود فرد مذکور دچار کمای هیپوگلاسیمی یا کمای ناشی از کمبود قند می شود .
ناحیه ای در هیپوتالاموس هر که مسئولیت تنظیم و کنترل قند خون را بر عهده دارد ،در هر لحظه ،قند خون را محاسبه کرده و پیام های لازم را به مغز منتقل می کند .

افت فشار و سرگیجه :

متاسفانه یکی از اشتباهات بزرگ بیش تر افراد تحت رژیم این است که مقدار نمک مصرفی را کاهش می دهند یا قطع می کنند که این امر منجر به کاهش فشار خون می‌شود .
نمک جز مواد معدنی است و کالری مواد معدنی صغر است ،پس اقرار تحت رژیم می توانند رژیم خود را با مصرف مقادیری از نمک ادامه دهند ،و اینگونه افراد نباید دچار افت فشار و سرگیجه ناشی از آن شوند .زیرا مهم ترین عامل افزایش فشار خون نمک است و افرادی که با مصرف مقدار معمولی نمک رژیم خود را ادامه می دهند ،به هیچ وجه دچار افت فشار و سرگیجه نخواهند شد .مکانیسم کاهش وزن در رژیم های غذایی بدون نمک اینگونه است که کاهش نمک در غذا باعث کاهش مواد معدنی در بدن می شود .معمولا کلیه نزدیک به 3 کیلو گرم آب دفع می کند که این کاهش 3کیلویی ب جذب کاهش در بدن گذاشته می شود غافل از اینکه کاهش سریع این مقدار وزن یک موفقیت ظاهری است این کاهش وزن غیر پایدار است و با نوشیدن آب یا استفاده از نمک ،به سرعت به حالت قبلی بر می گردد.چنین روشی برای کاهش وزن نه تنها غیر مفید،بلکه در مواردی زبان آور می باشد.

سر درد ،از عوارض کاهش وزن :

رژیم های غذایی صحیح که همه ی نیازهای غذایی بدن در آن ها در نظر گرفته می شود معمولا نباید به سردرد منجر شوند .همان طور که می دانید حمله های سردرد و میگرنی در چهار حالت افزایش می یابد :

هنگام تپش ها و بحران عصبی
در حالات ضعف و گرسنگی
هنگام قاعدگی
خستگی و رفتن و ماندن در محیط های شلوغ

مقالات بعدی مارا دنبال کنید

مترجم و محقق: میلاد اسدبیگی

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید