عوارض و خطرات لیزر درمانی

عوارض جانبی لیزر موهای زائد که تاکنون هیچ پزشکی به شما نگفته!!!

اگر از روش های قدیمی از بین بردن موهای زائد، مانند استفاده از ژیلت خسته شده اید، شاید به لیزر موهای زائد فکر کنید. در درمان لیزر موهای زائد که توسط پزشکان و متخصصین پوست و مو انجام می شود، فولیکول های مو از رشد مجدد متوقف می شود. در بسیاری از افراد، لیزر موهای زائد هیچ خطری ندارد. همچنین فرایند لیزر منجر به هیچ عوارض جانبی بلند مدتی نمی شود.

با این حال، اختلاف نظراتی بر سر عوارض لیزر موهای زائد وجود دارد. اگرچه پس از انجام لیزر موهای زائد، ممکن است یک سری عوارض جانبی موقت و جزئی رخ دهد، اما بروز سایر اثرات و عوارض، نادر است. از همه این ها گذشته، هر گونه ادعا در خصوص عوارض بلند مدت لیزر موهای زائد، بی پایه و اساس تلقی می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

در ادامه آنچه لازم است در خصوص خطرات احتمالی و عوارض لیزر موهای زائد بدانید را شرح داده ایم.

 

عوارض جزئی و شایع لیزر موهای زائد

سوزش و قرمزی پوست ناشی از لیزر
سوزش و قرمزی پوست

در فرایند لیزر موهای زائد از دستگاه های لیزر کوچک با شدت گرمای زیاد استفاده می شود. ممکن است بلافاصله پس از فرایند لیزر موهای زائد، عوارض جانبی موقتی ایجاد شود. سوزش و تغییرات رنگدانه ای پوست از شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد می باشند.

  • سوزش و قرمزی پوست. لیزر موهای زائد می تواند به طور موقت منجر به التهاب و سوزش پوست شود. همچنین ممکن است متوجه قرمزی و تورم خفیف در ناحیه درمان شوید. با این حال، این عوارض بسیار جزئی هستند. این عوارض را معمولا پس از انجام سایر روش های از بین بردن موهای زائد، مانند اپیلاسیون نیز شاهد هستید. متخصص لیزر ممکن است پیش از شروع فرایند برای به حداقل رساندن این اثرات از کرم بی حسی موضعی استفاده نماید. به طور کلی، سوزش پوست باید در عرض چند ساعت پس از درمان از بین برود. برای کاهش درد و تورم ناشی از لیزر موهای زائد نیز می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید. در صورتی که علائم قید شده بیش از حد باشد یا ادامه پیدا کند و وخیم شود، باید حتما با پزشک تان مشورت کنید.

 

  • تغییرات رنگدانه ای پوست. پس از لیزر موهای زائد ممکن است پوست تان کمی تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوست روشنی دارید، احتمال ایجاد لک های تیره روی پوست تان پس از لیزر زیاد است. درست خلاف این موضوع در افراد دارای پوست تیره نیز صدق می کند و روی پوست شان ممکن است لک های روشن ایجاد شود.  با این حال، این عوارض نیز همانند قرمزی و سوزش پوست، موقتی بوده و معمولا منجر به نگرانی نمی شوند.

 

عوارض جانبی حاد و نادر لیزر موهای زائد

تیره شدن پوست
هیپرپیگمانتاسیون

در موارد نادر، لیزر موهای زائد ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی حاد گردد. در صورت استفاده از لیزرهای خانگی، یا انجام فرایند لیزر توسط یک فرد غیر متخصص احتمال بروز این عوارض و خطرات افزایش می یابد.

عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • هیپوپیگمانتاسیون. هنگامی که نور لیزر با سطح پوست تان برخورد پیدا می کند، بدین معناست که به پوست تان نفوذ کرده و سلول های رنگ دانه ای موجود در فولیکول های مو را می سوزاند. با این حال، احتمال دارد در صورت عدم استفاده صحیح از لیزر، سلول های رنگدانه ای پوست نیز بسوزند. این امر منجر می شود که رنگ پوست تان را از دست بدهید و لکه هایی روی پوست تان ایجاد شود که روشن تر از خود پوست تان است.
  • هیپرپیگمانتاسیون. هنگامی که لیزر بر روی پوست شما هدایت می شود، ممکن است پوست این گونه تشخیص دهد که محافظ خوبی در مقابل نور ندارد. در نتیجه، سلول های رنگ دانه ای تولید می کند. و به لطف این واکنش طبیعی بدن تان در مقابل نور، ممکن است لکه هایی روی پوست تان ایجاد شود که تیره تر از بقیه پوست می باشد.
  • سوختگی. لیزر، منبع نور متمرکز شده است و استفاده نادرست از آن می تواند منجر به سوختگی شود. این نوع سوختگی ها معمولا درجه یک محسوب می شوند. بدین معنا که بسیار جدی نیستند. سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد را می توان مشابه آفتاب سوختگی در نظر گرفت و معمولا پس از گذشت چندین روز بهبود می یابد.
  • آکنه. هنگامی که پرتوهای لیزر به پوست شما تابیده شود، می تواند سبب تحریک بدن برای تولید سبوم (چربی محافظ پوست) بیشتر شود. افزایش میزان سبوم منجربه افزایش خطر ابتلا به جوش و تشکیل سلول های مرده پوست و مو می شود. بدین ترتیب ممکن است آکنه در محل درمان ایجاد گردد.
  • کبره بستن. بدن جهت محافظت از پوست آسیب دیده، کبره تشکیل می دهد و لیزر موهای زائد می تواند آسیبی به پوست وارد کند که سبب بسته شدن کبره گردد. مشابه این عارضه در افرادی که خالکوبی روی پوست شان می کنند نیز اتفاق می افتد.
  • پورپورا. این نامی فانتزی است که به کبودی یا بنفش شدن زیر پوست اطلاق می شود. این عارضه در نتیجه آسیب دیدن رگ های خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست ایجاد می شود و اگر از لیزر به شکل نادرستی استفاده شود، بروز پورپورا نسبتا شایع است.
  • عفونت. پوست آسیب دیده نسبت به ابتلا به عفونت بیشتر مستعد است. استفاده نادرست از لیزر می تواند منجر به ایجاد عفونت پوستی گردد. هنگامی که پوست آسیب می بیند، راه برای ورود میکروب ها و باکتری ها به بافت متورم هموار تر می گردد و زمان زیادی طول می کشد تا بدن آن را درمان کند. شدت عفونت های پوستی از خفیف تا شدید متفاوت هستند.

 

 

سایر عوارض جانبی لیزر موهای زائد

علت رشد موهای زائد پس از لیزر
رشد موهای زائد پس از لیزر

در ذیل، فهرستی از عوارض لیزر موهای زائد آمده است که بروز آن تنها در برخی افراد تجربه می شود:

  • رشد مجدد موهای زائد
  • حساس شدن بیش از حد پوست به آسیب های محیطی
  • گز گز شدن یا بی حسی پوست
  • افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
  • بروز واکنش های آلرژیک به ژل یا کرم های تسکین دهنده درد

 

بررسی عوارض جانبی لیزر موهای زائد

اخیرا مطالعاتی در خصوص بروز عوارض جانبی در افراد پس از درمان لیزر موهای زائد صورت گرفته است. در این مطالعات مشخص شد اکثر افراد، یک ساعت پس از جلسه لیزر، قرمزی را در ناحیه تحت درمان تجربه می کنند. در برخی موارد نیز ممکن است تورم (ادم) ایجاد شود.

سایر عوارض جانبی که کمتر بروز آن ها انتظار می رود شامل موارد زیر است:

  • هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست)
  • هیپوپیگمانتاسیون (روشن شدن پوست)
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • تاول زدن

لازم به ذکر است تمامی این عوارض جانبی که در بررسی مورد مطالعه قرار گرفت، موقتی بوده و همگی پس از 12 هفته از آخرین جلسه درمان لیزر موهای زائد بر طرف شده اند.

 

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری خطرناک است؟

لیزر موهای زائد دوران بارداری
لیزر دوران بارداری

انجام لیزر موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمی شود. این امر در وهله اول به این خاطر است که هیچ مطالعات انسانی در خصوص ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نشده است.

ممکن است به دلیل رشد بیش از حد موهای زائد خود در دوران بارداری، به لیزر موهای زائد علاقه مند شده باشید. نواحی رایج بدن که در دوران بارداری ممکن است دچار رشد بیش از حد موی زائد شوند، شامل پستان ها و شکم است. با این حال، در اغلب موارد این موهای زائد خود به خود از بین می روند. بنابراین بهتر است صبور باشید تا بارداری به اتمام برسد، زیرا ممکن است به درمان های پزشکی نیاز نداشته باشید. اگر باردارید و در فکر لیزر موهای زائد خود هستید، توصیه می شود تا بعد از زایمان دست نگه دارید.

 

آیا لیزر موهای زائد منجر به سرطان می شود؟

رابطه لیزر موهای زائد و سرطان
لیزر موهای زائد و سرطان

این موضوع که لیزر موهای زائد منجر به سرطان می شود، افسانه ای بیش نیست. در واقع، بر اساس یافته های بنیاد مراقبت از پوست (Skin Care Foundation)، گاهی اوقات از لیزر جهت درمان انواع خاصی از ضایعات پیش سرطانی نیز استفاده می شود.

لیزر های مختلف جهت درمان آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک به کار برده می شوند. از لیزر جهت رفع موهای زائد یا سایر درمان های پوستی با حداقل میزان تابش استفاده می شود.  علاوه بر این، این میزان حداقل تابش، تنها سطح پوست را تحریک می کند. بنابراین، به جرات می توان گفت در لیزر موهای زائد هیچ گونه خطر ابتلا به سرطانی وجود ندارد.

 

آیا لیزر موهای زائد منجر به ناباروری می گردد؟

ارتباط لیزر موهای زائد و ناباروری
لیزر موهای زائد و ناباروری

این هم یک باور غلط است که لیزر موهای زائد منجر به ناباروری می شود. در لیزر موهای زائد، تنها سطح پوست تحت تاثیر قرار می گیرد و تابش ناچیز لیزر به هیچ وجه نمی تواند به سایر اعضای بدن نفوذ پیدا کند.

 

بدترین شرایط برای انجام لیزر موهای زائد که منجر به افزایش بروز عوارض جانبی می گردد

عوارض و خطرات لیزر درمانی
عوارض جانبی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد، روشی برای رفع موهای زائد است که به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن می باشد. با این حال، انجام آن در هر شرایط و موقعیتی صحیح نیست. مطالب بسیاری با محتوای تخصصی لیزر موهای زائد در منابع اینترنتی موجود می باشد که تنها بر روی در خصوص مزایای آن تاکید دارند. اما شاید آن روی سکه برای ما نامشخص باشد. در فهرست زیر به موقعیت هایی اشاره شده است که انجام لیزر موهای زائد در آن ها خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

 

1- عدم انجام لیزر موهای زائد در صورت عدم اعتماد به مرکز لیزر

ما در خصوص تحقیق و تفحص پیش از مراجعه به یک مرکز لیزر موهای زائد، مطالب بسیاری نوشته ایم. اما باز هم لازم به ذکر و تاکید است که: انتخاب یک کلینیک خوب و معتبر جهت لیزر موهای زائد بسیار حائز اهمیت است.

در برخی موارد، لیزر موهای زائد، تحت پوشش هیچ قاعده و نظارتی نیست و این بدان معناست که بسیاری از افراد سود جو می توانند مدعی انجام لیزر موهای زائد باشند.

اما شما به عنوان یک مراجعه کننده باید این نکته را در نظر داشته باشید که لیزر موهای زائد هنگامی بهترین نتیجه را می دهد که تحت نظارت یک متخصص، در یک مرکز تخصصی لیزر و با تنظیمات صحیح دستگاه انجام شود. تنها در این صورت است که لیزر موهای زائد، کاملا ایمن و موثر خواهد بود.

فهرست مراکز معتبر لیزر موهای زائد در ایران

چنانچه لیزر موهای زائد توسط یک فرد غیر متخصص انجام شود یا دستگاه لیزر به طور صحیح تنظیم نشود، می تواند منجر به سوختگی پوست و سایر عوارض جدی شود.

 

2- خودداری از انجام لیزر موهای زائد در صورت داشتن خالکوبی

بزرگ ترین معضل لاینحل در لیزر موهای زائد، داشتن خالکوبی در ناحیه درمان است.

رنگ دانه های تیره خالکوبی، بیش از پوست بدون خالکوبی جذب قدرت لیزر می شوند. بنابراین می تواند منجر به سوختگی شدید بر روی سطح پوست هدف گردد. در برخی موارد نیز این موضوع می تواند منجر به ایجاد اسکار دائمی در فرد شود.

 

3- عدم انجام لیزر موهای زائد در صورت نداشتن تاییدیه FDA دستگاه لیزر

هیچ شک و تردیدی در داشتن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای یک دستگاه لیزر وجود ندارد. اما لازم به ذکر است که برخی از دستگاه های لیزر موجود در بازار، این تاییدیه را ندارند و تضمینی برای استفاده از آن ها نیز وجود ندارد؛ چراکه ممکن است منجر به بروز عوارض جدی ای شوند. پیش از آغاز فرایند درمان لیزر، درباره دارا بودن تاییدیه FDA دستگاه از متخصص خود سوال کنید. این تاییدیه تحت نظارت اداره غذا و داروی آمریکا به دستگاه های لیزر داده می شود.

 

4- خودداری از انجام لیزر موهای زائد در صورت تیره بودن پوست

چنانچه در مقیاس فیتزپاتریک (دسته بندی انواع پوست)، پوست تان تیره تر از نوع 4 است، شما فرد مناسبی برای انجام لیزر موهای زائد محسوب نمی شوید.

تنها لیزرهای خاص می توانند با خیالی آسوده در افراد دارای پوست تیره مورد استفاده قرار گیرند. اگر پوست تان تیره است، دستگاه های مناسب شما شامل الکساندرایت (تا حدودی) و اندیاگ (به طور کامل) می باشد.

برای اطلاع از این که کاندید مناسبی برای درمان لیزر موهای زائد هستید یا خیر، می توانید مقاله زیر را مطالعه فرمایید:

آیا من کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستم؟

 

5- ممانعت از انجام لیزر موهای زائد در صورتی که قادر به انجام تست پچ نیستید

گذاشتن وقت برای انجام تست پچ، پیش از آغاز درمان لیزر موهای زائد بسیار حائز اهمیت است. در این تست چگونگی واکنش پوست شما به درمان مشخص می شود و در صورت ایجاد حساسیت، از بروز عوارض حاد پیشگیری می شود.

خوشبختانه، همگی مراکز معتبر لیزر موهای زائد، تست پچ را انجام می دهند تا متوجه شوند شما کاندید مناسبی برای این کار هستید و آیا لیزر برای پوست شما عوارضی دارد یا خیر. اگر به هر دلیل، مرکزی از انجام این تست سر باز زد، از انجام لیزر موهای زائد در آن مرکز خودداری کنید.

 

شایع ترین خطاهای درمان لیزر موهای زائد و نحوه پیشگیری از آن ها

مهمترین نکات لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

بررسی های بیشتر در خصوص خطاهای درمانی نشان می دهد که از سال 2008 تا 2012 حدود 85% خطای درمان لیزر موهای زائد انجام شده که 64% آن توسط افراد افراد غیر حرفه ای بوده است و در اماکنی بدون تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

به عبارت دیگر، با وجودی که تنها بخشی از درمان های لیزر توسط افراد غیر حرفه ای صورت می گیرد، اما آن ها مسئول بیشتر پرونده های خطاهای درمانی و آسیب های پوستی تلقی می شوند.

 

اهمیت آموزش در این زمینه

در تحقیق دیگری که این بار در خصوص اثر بخشی سیستم آموزشی جدید برای متخصصین جدید لیزر درمانی بود، مشخص شد که چگونه یک برنامه آموزشی می تواند درصد اشتباهات و خطاهای درمان را کاهش دهد و یک درمان امن و بی خطر تر ارائه دهد.

 

نتیجه گیری

این تحقیق و بررسی ما را به سوی این نتیجه گیری سوق می دهد که خطاهای درمان لیزر موهای زائد و آی پی ال به طور عمده از آموزش ناکافی، عدم توانایی تشخیصی کافی و امید به حصول نتایج غیر واقعی نشات می گیرد.

این بدان معنا است که اغلب خطاهای درمانی تحت بررسی در این تحقیق به دلیل این اتفاق می افتند که اپراتور دستگاه لیزر در این زمینه آموزش های لازم را ندیده است، قادر به تشخیص این موضوع نیست که درمان مناسب برای هر فرد بر اساس عوامل مختلف (از جمله رنگ پوست و مو) چیست، هشدار های لازم در خصوص مشکلات یا عوارض جانبی را به بیمار نداده است و وعده نتایجی را داده است که قادر به ارائه آن نمی باشد.

 

کمبود نظارت و مقررات

این تحقیق کاملا به وضوح نشان می دهد که نظارت در خصوص انجام لیزر موهای زائد و متخصصینی که این کار را انجام می دهند، کم است و قوانین سختگیرانه ای در این رابطه وضع نشده است.

متاسفانه در حال حاضر، هیچ دستورالعملی در مورد این که چه کسی می تواند یا نمی تواند خدمات لیزر موهای زائد را انجام دهد، وجود ندارد.

 

سخنی با همه افراد تحت درمان لیزر موهای زائد

تا زمانی که دستورالعمل های دقیق تری برای لیزر موهای زائد در دستور کار گرفته شود، شما به عنوان یک مصرف کننده موظف هستید پیش از شروع برنامه درمان لیزر خود، تحقیقات لازم را در خصوص اعتبار مرکز لیزر و تجربه متخصصی که فرایند درمان تان را انجام خواهد داد، به عمل آورید تا از بروز هر گونه مشکل یا آسیب های ناشی از درمان غیر حرفه ای لیزر موهای زائد پیشگیر شود.

 

کلام آخر

مزیت لیزر موهای زائد
مزایای لیزر موهای زائد

به طور کلی، لیزر موهای زائد، بی خطر ترین و موثر ترین روش محسوب می شود. به عنوان یک اقدام احتیاطی، نباید از لیزر موهای زائد در اطراف چشم یا در دوران بارداری استفاده نمایید. همچنین در صورت بروز هریک از عوارض نادر، فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، لازم به ذکر است که در لیزر موهای زائد هیچ تضمینی برای دائمی بودن آن وجود ندارد و ممکن است به درمان های بعدی نیز نیاز داشته باشید. شما هیچگاه نمی توانید از قبل مطمئن باشید که به درمان لیزر پاسخ مطلوبی می دهید یا خیر. به تعبیری دیگر، نتیجه لیزر موهای زائد مانند یک هندوانه سر بسته است!

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/laser-hair-removal-side-effects#laser-hair-removal-andinfertility6″ ]لینک ا[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.realself.com/question/what-potential-laser-hair-removal-side-effects” ]لینک 2[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://goaskalice.columbia.edu/answered-questions/side-effects-laser-hair-removal” ]لینک 3[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://hairfreelife.com/real-side-effects-laser-hair-removal/” ]لینک 4[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://hairfreelife.com/8-situations-shouldnt-laser-hair-removal/” ]لینک 5[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://hairfreelife.com/new-survey-reveals-common-laser-treatment-errors/” ]لینک 6[/button]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments