عمل بینی برای آپنه خواب

یک تیر و دو نشان: عمل بینی و درمان آپنه خواب

بیماری اپنه تنفسی چیست
علت آپنه خواب چیست

گلو توسط عضلاتی احاطه شده است که کنترل صحبت کردن، بلعیدن و تنفس را به عهده دارند. این عضلات در طول خواب کمتر فعال هستند و این امر موجب می شود که گلو تنگ و باریک شود. در اکثر افراد این تنگی، تنفس را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اما در برخی افراد می تواند موجب خروپف، گاهی اوقات با جریان کاهش یافته هوا و یا کاملا مسدود شده همراه باشد. مسدود شدن کامل راه هوایی بدون جریان داشتن هوا، آپنه خواب انسدادی نامیده می شود. اما انسداد جزئی به همراه جریان کاهش یافته هوا، هیپوپنه نامیده می شود. فرد ممکن است در طول خواب، به صورت همزمان به آپنه و هیپوپنه دچار شود.

تنفس ناکافی ناشی از آپنه خواب یا هیپوپنه سبب کاهش میزان اکسیژن و افزایش میزان دی اکسید کربن می شود. از آنجا که راه هوا مسدود شده است، تنفس سریع تر یا سخت تر به بهبود سطح اکسیژن کمک نمی کند تا راه های هوایی باز شود. معمولا برای فعال شدن عضلات فوقانی راه هوایی، لازم است که فرد بیدار شود. هنگامی که فرد بیدار می شود، ممکن است بحرکت کوچکی داشته باشد، خرناس بکشد، خروپف کند و نفس عمیقی بکشد. به ندرت ممکن است فرد با احساس خفگی و نفس نفس زدن، به طور کامل بیدار شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اگر فرد به سرعت به خواب برود، این رویداد را به یاد نمی آورد. بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب، از تنفس غیر طبیعی خود در خواب بی اطلاع هستند و از این رو همه بیماران از پذیرش این که خواب شان تا چه حد برای دیگران مختل کننده است، خودداری می کنند. این بیدار شدن های مکرر در طول خواب، موجب خستگی و خواب آلودگی روزانه شود.

برای افرادی که فرد مبتلا به آپنه خواب را در این وضعیت مشاهده می کنند، ممکن است متوجه دوره ای از سکوت و پس از آن یک خرناس بلند و یا صدای خفگی شوند. پس از یک دوره آپنه، بدن تنفس خود را تنظیم می کند. این اتفاق ممکن است صدها بار در طول شب رخ دهد. در یک تست خواب استاندارد مانند پلی سومنوگرافی، اختلال تنفس ممکن است با شاخصی به نام آپنه-هیپوپنه (AHI) اندازه گیری شود. پلی سومنوگرافی یکی از اصلی ترین روش های تشخیص آپنه خواب به شمار می رود.

 

درمان آپنه خواب

درمان آپنه خواب

درمان آپنه خواب از تغییرات سبک زندگی مانند از دست دادن وزن یا تغییر موقعیت خواب گرفته تا درمان با CPAP، یا عمل جراحی متفاوت است.

گاهی ممکن است با ایجاد تغییراتی در عادات و سبک زندگی خود، قادر به درمان آپنه خواب در موارد خفیف باشید.

برخی از روش های جراحی، حداقل تهاجمی و برخی دیگر بسیار پیچیده و دشوار می باشند. در خصوص اختلالات خواب، هدف از جراحی، درمان راه های هوایی است که دچار افتادگی شده و موجب مسدود ساختن تنفس در حین خواب می گردند. توسط جراحی می توان بافت های داخل و اطراف گلو را استحکام بخشید، برداشت یا موقعیت آن را اصلاح کرد.

یکی از گزینه های جراحی در درمان آپنه خواب انسدادی ، جراحی رینوپلاستی یا عمل بینی است که در این مطلب به شرح مفصل آن پرداخته ایم.

 

عمل بینی برای درمان آپنه خواب

رینوپلاستی (Rhinoplasty)

هنگامی که عبارت “عمل بینی“ به گوش مان می خورد، بیشتر تصویر کسانی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند در ذهن مان تداعی می شود. اما جراحی بینی یا همان رینوپلاستی ، دلایل و کاربردهایی بسیار وسیع تر از زیبایی دارد. در واقع، اهداف جراحی بینی را می توان به دو بخش تقسیم کرد: زیبایی و عملکردی. البته در موارد بسیاری، بیمار برای هر دو هدف به جراح مراجعه می کند و عمل زیبایی و عملکردی بینی به طور همزمان و در طول یک مرتبه جراحی صورت می گیرد.

به جز بهبود ظاهری چهره، با عمل بینی می توان موارد زیر را اصلاح کرد:

  • آپنه خواب
  • گرفتگی بینی یا پولیپ
  • انحراف بینی
  • سینوزیت
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات مربوط به اعتماد به نفس افراد و…

آپنه خواب اگر درمان نشود، می تواند مشکلات زیادی اعم از افزایش فشار خون، سکته، دیابت، افسردگی و سردرد را برای فرد به همراه داشته باشد. علاوه بر این ها آپنه خواب در بلند مدت، کارآیی فعالیت های روزمره را تضعیف می کند. به عنوان مثال، ممکن است منجر به تصادف با وسایل نقلیه و افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان شود.

بنابراین در صورت صلاح دید پزشک تان ممکن است به شما پیشنهاد شود جهت درمان آپنه خواب خود جهت انجام عمل بینی اقدام کنید. اما عمل بینی برای درمان آپنه خواب انسدادی چگونه است؟

جراحی زیبایی بینی نه تنها می تواند ظاهر و عملکرد بینی را بهبود ببخشد ، بلکه همچنین می تواند اعتماد به نفس را ارتقا دهد و سال ها سرخوردگی ناشی از ظاهر بد بینی را از بین ببرد.

عمل بینی مراحل زیر را شامل می شود:

مرحله 1 – بیهوشی

در طی عمل جراحی برای راحتی تان به شما داروهایی تزریق می شود. این گزینه های دارویی شامل آرام بخش داخل وریدی یا داروی بیهوشی عمومی است. پزشک بهترین و مناسب ترین انتخاب را به شما توصیه می کند.

مرحله 2 – برش

جراحی زیبایی بینی رینوپلاستی یا با استفاده از روش بسته انجام می شود ، که در آن برش ها در داخل بینی پنهان می شوند ، یا به روش باز ، که در آن برش در راستای کلوملا (نوار باریک بافتی که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند) انجام می شود.

از طریق این برش ها ، پوستی که استخوان ها و غضروف بینی را پوشانده است ، به آرامی بالا زده می شود و امکان تغییر شکل ساختار بینی را می دهد.

مرحله 3 – تغییر شکل ساختار بینی

ممکن است با از بین بردن استخوان یا غضروف ، اندازه یک بینی بیش از حد بزرگ ، کاهش یابد. بعضی اوقات ممکن است رینوپلاستی نیاز به افزودن غضروف پیوندی داشته باشد.

برای این منظور ، به طور معمول غضروف از سپتوم ، تیغه وسط بینی ، گرفته می شود. گاهی اوقات از غضروف گوش یا به ندرت می توان از بخشی از غضروف دنده نیز استفاده کرد.

مرحله 4 – اصلاح انحراف سپتوم

اگر سپتوم انحراف داشته باشد ، می تواند صاف شود و زائدات داخل بینی به منظور بهبود تنفس کاهش یابند. به این عمل جراحی ، سیتوپلاستی اطلاق می گردد.

مرحله 5 – بستن برش

هنگامی که ساختار زیرین بینی به شکل مورد نظر ترمیم و اصلاح شد ، پوست و بافت بینی دوباره پوشیده شده و برش ها بسته می شوند.

برش های اضافی ممکن است در شکاف های طبیعی حفره های بینی ایجاد شوند تا اندازه آنها تغییر کند.

مرحله 6 – مشاهده نتایج

طی چند روز ، اسپلینت (گچ بینی) و گاز استریل می توانند از ابتدای شروع بهبودی از بینی پشتیبانی کنند. اطلاعات بیشتر در مورد نتایج جراحی رینوپلاستی را از جراح تان کسب کنید.

 

بهترین جراح بینی در تهران کیست؟

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم

چنانچه به دنبال دکتر عمل بینی در تهران ، درمان تنگی نفس در خواب ، درمان آپنه خواب و خروپف هستید ، به شما مرکز زیبایی مان واقع در محدوده قلهک شریعتی را معرفی می کنیم.

مرکز زیبایی ما با بهره گیری از بهترین پزشکان و متخصصین زیبایی و هم چنین بهترین و با کیفیت ترین مواد، افتخار دارد کلیه خدمات زیبایی ، پوست و مو، و لیزر را در محدوده شمال تهران (شریعتی ، قلهک ، زرگنده ، ظفر ، دروس ، میرداماد ، تجریش ، فرمانیه ، پاسداران) به شما عزیزان ارائه دهد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ نوبت از این مرکز به این صفحه مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد، ابهامات شما را برطرف کرده باشد.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

verywellhealth

webmd

plasticsurgery

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments