از بین بردن شوره سر

5 علت ناشناخته شوره سر که هیچ ارتباطی با خشکی پوست ندارد!

آیا دست به هر کاری زده ای، این دانه های سفید از روی سرتان نمی روند؟ عوامل زیادی از آنچه میل می کنید تا زمانی که موهای تان را می شویید در ایجاد شوره سر دخیل می باشد. در ادامه در خصوص 5 عامل ایجاد شوره سر به طور مفصل شرح داده ایم.

 

احتملا به قارچ های طبیعی موهای تان حساس هستید

از بین بردن شوره سر
از بین بردن شوره سر

بر خلاف باور عموم، خشکی پوست یکی از علل شوره سر محسوب نمی شود. مجرم واقعی از این قرار است: رشد بیش از حد یک مخمر شایع به نام پیتروسپوروم اوربیکولار. این مخمر از چربی موجود بر روی پوست تغذیه می کند، که ممکن است به همین علت افرادی که پوست سر چربی دارند بیشتر به شوره سر مبتلا می شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

رابرت ت. برودل، متخصص، استاد و رئیس دپارتمان پوست در مرکز پزشکی دانشگاه میسیسیپی، توضیح می دهد که برخی از افراد، چربی هایی را تولید می کنند که احتمالا به این ارگانیسم متصل شده و موجب تولید شوره سر می شوند. به طور معمول، در موارد خفیف، شوره سر به خوبی نسبت به خود درمانی واکنش نشان می دهد. از این رو می توانید به مدت 2 هفته درمان های خانگی انجام دهید و یا شامپو های ضد شوره موجود در دراگ استور ها را خریداری نمایید.

برخی از درمان های خانگی که به درمان شوره سر کمک می کنند، عبارتند از:

  • استفاده از قرص آسپرین کوبیده شده و افزودن آن به شامپوی روزانه خود
  • ماساژ پوست سر با روغن درخت چای
  • شستشوی سر با جوش شیرین
  • اسپری کردن سرکه سیب روی پوست سر
  • شستشوی سر با دهانشویه
  • ماساژ پوست سر با روغن نارگیل
  • ماساژ پوست سر با آب لیمو
  • اسکراب پوست سر با استفاده از نمک
  • ماساژ پوست سر با ژل آلوئه ورا
  • ماساژ پوست سر با مخلوط سیر خرد شده و عسل
  • ماساژ پوست سر با روغن زیتون

در خصوص درمان های خانگی شوره سر بیشتر بدانید: چطور شوره سر را از بین ببریم: 11 درمان طبیعی

 

احتمالا اضطراب و استرس دارید

علل شوره سر
استرس

شوره سر می تواند سرنخی باشد مبنی بر این که خودتان را آرام کنید. به گفته متخصصین پوست، اضطراب و استرس قادر است هر نوع مشکل پوستی را بدتر کند. استرس موجب مختل ساختن دستگاه ایمنی بدن می شود و این خود یکی از علل بروز شوره سر و یا تشدید این وضعیت می گردد. این موضوع به طور ویژه در مواردی که شوره سر با خارش نیز همراه است، بیشتر صدق می کند. استرس می تواند یک چرخه دائمی خارش به وجود بیاورد؛ به این صورت که: هر چه یک فرد پوست سرش را بیشتر بخاراند، ناحیه خارش دار تر می شود. تکنیک های ریلکسیشن را جزء روال عادی زندگی خود قرار دهید. یوگا، پیاده روی یا تنفس عمیق نیز در زمینه مدیریت و کاهش استرس بسیار موثرند. توصیه می شود این مطلب را نیز مطالعه کنید:

بهترین روش برای کاهش استرس: آموزش مدیتیشن در خانه

 

احتمالا به اندازه کافی موهای تان را شامپو یا آبکشی نمی کنید

از بین بردن شوره سر
شستشوی موی سر

طرفداران جنبش “بدون شامپو” بر این باورند که شستشوی مکرر موها می تواند چربی های ضروری را از آن ها بزداید. اما در عین حال همین چربی ها می توانند بستر را برای بروز شوره سر نیز فراهم سازند. به گفته متخصصین پوست، شوره سر هنگامی ایجاد می شود که چربی (سبوم) یا عرق بر روی پوست سر تجمع پیدا کنند. شستشوی منظم موی سر می تواند به کاهش این چربی ها کمک کرده و شوره سر و نشانه های آن را کنترل کند.

توصیه می شود از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی روغن درخت چای باشند. مطالعات نشان می دهند که  روغن درخت چای به طور چشمگیری شدت شوره سر را بهبود می بخشد. همچنین می توانید از شامپو های ضد شوره معتبر نیز استفاده کنید.

لازم به ذکر است که پس از شستشوی مو، نسبت به آبکشی کامل و دقیق شامپو اطمینان حاصل کنید. باقی ماندن شامپو بر روی سر ممکن است زمینه را جهت تغذیه مخمر پیتروسپوروم اوربیکولار فراهم کند.

 

احتمالا تغذیه مناسبی ندارید

درمان شوره سر
تغذیه مناسب

این موضوع به هیچ وجه تعجب آور نیست که پوست و موی سالم از درون انسان نشات گیرد. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که شوره سر می تواند در اثر تغذیه بد و غلط ایجاد شود و مصرف برخی مواد غذایی خاص می توانند موجب بروز این عارضه شوند. به گفته دکتر روبرت هیل کاپلان، متخصص پوست بورلی هیلز، رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع و ترانس موجب افزایش غلظت چربی در شما شده و در نتیجه غدد چربی تان نیز چربی بیشتری تولید می کنند. این امر می تواند شوره سر را وخیم تر کند.

سعی کنید در صورت امکان، بیشتر بر روی مصرف اسید های چرب تک غیر اشباع (MUFA) تمرکز کنید. منابع غنی اسید های چرب تک غیر اشباع شامل مغز ها، روغن زیتون و روغن گلرنگ می باشد.

مقدار کمی از ویتامین ب کمپلکس که حاوی بیوتین (یک ماده مغذی که پایه سلول های مو را تشکیل می دهد) می باشد نیز ممکن موجب تسکین علائم شوره سر تان شود. مواد غذایی سرشار از ویتامین ب شامل جوی دو سر پرک، برنج، تخم مرغ و موز می باشد.

 

احتمالا بیش از حد به موهای خود رسیدگی می کنید

رسیدگی بیش از حد به مو

استفاده از انواع کرم ها و روغن های مخصوص مو می تواند به طور بالقوه ای به شوره سر منجر شود. مخمرهای پوست سر از لیپید تغذیه می کنند و این امر می تواند موجب تکثیر و ازدیاد آن ها شود. چنانچه تصور می کنید محصولات مصرفی موی تان موجب بروز شوره سر در شما شده است، استفاده از اسپری های مو، ژل های حالت دهنده و موس ها را متوقف سازید. این محصولات مو می توانند بر روی مو و پوست سر تان تجمع پیدا کنند و منجر به چرب شدن این نواحی شوند.

 

امیدواریم با استفاده از این مطلب بتوانید شوره سر تان را کنترل کنید.

زیبا و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments