رشد موهای زائد در زنان

علت رشد موهای زائد در زنان چیست؟

نتیجه تصویری برای هیرسوتیسم

علت رشد موهای زائد در زنان چیست؟

علت رشد موهای زائد و ناخواسته بر روی صورت و بدن  زنان یک بیماری به نام هیرسوتیسم (پرمویی در زنان) است .  موهایی که معمولاً بر روی بدن و صورت زنان رشد می کنند نازک و کمرنگ و پرز مانند هستند.  تفاوت اصلی میان موهای طبیعی بدن زنان و موهایی که به علت بیماری هیرسوتیسم رشد می کنند در بافت این موها است.

موهای زائد و بیش از حد و یا ناخواسته که در صورت ، دست ها ، کمر، و سینه  یک زن رشد می کند    معمولاً درشت و تیره رنگ هستند.  الگوی رشد هیرسوتیسم در زنان با هورمون های مردانه مرتبط است .  زنان مبتلا به این بیماری دارای ویژگی های مردانه هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

تفاوت بیماری هیرسوتیسم و هایپرتریکوز

تصویر مرتبط

بیماری هیرسوتیسم مشابه هایپرتریکوز نیست .  هایپرتریکوز بیماری مو  وابسته به آندروژن (هورمون مردانه) نیست.   در بیماری هیرسوتیسم موهای زائد در قسمت هایی از بدن دیده می شود که معمولاً در بدن مردان مشاهده می شود.   مانند صورت و پایین شکم .  از سوی دیگر، هایپرتریکوز باعث افزایش رشد موها در همه بدن می شود.

5  تا 10 درصد از زنان به هیرسوتیسم  مبتلا هستند.  هیرسوتیسم معمولاً در میان افراد یک خانواده دیده می شود.  بنابراین اگر یکی از زنان خانواده شما مبتلا به هیرسوتیسم هستند، احتمال ابتلای شما هم به این بیماری وجود دارد.   زنانی که در مناطق مدیترانه ، آسیای جنوبی ، و  خاورمیانه زندگی می کنند نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

عدم تعادل هورمونی ناشی از هیرسوتیسم ممکن است سلامت یک زن را به خطر بیاندازد.

علل رشد موهای زائد در زنان چیست؟

تصویر مرتبط

بالا بودن سطح آندروژن باعث می شود که موهای زائد در صورت و بدن زنان ظاهر شود.  هورمون آندروژن در بدن همه زنان تولید می شود.  اما سطح این هورمون به طور معمول پایین است.

بعضی از بیماری های خاص باعث تولید زیاد آندروژن می شوند.  در نتیجه الگوی رشد موی مردانه و سایر ویژگی های مردانه مانند بم شدن صدا بوجود می آید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

نتیجه تصویری برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل بیماری هیرسوتیسم می باشد.  از هر چهار نفر که به هیرسوتیسم مبتلا هستند سه نفر آنها به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می باشد.   کیست های خوش خیمی که در تخمدان ها تشکیل می شوند ، با تأثیر گذاشتن بر روی تولید هورمون ، منجر به قاعدگی نامنظم و کاهش باروری می شود.  زنان مبتلا به  سندرم تخمدان پلی کیستیک  اغلب مبتلا به  آکنه شدید هستند و اضافه وزن دارند .

سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل موارد زیر می باشد :

  • خستگی
  • تغییرات خلق و خو
  • نا باروری
  • درد لگن
  • سردرد
  • مشکلات خواب

اختلالات غده آدرنال

نتیجه تصویری برای پرمویی به علت اختلالات غده آدرنال

اختلالات غده آدرنال یکی دیگر از علل عدم تعادل هورمونی است که باعث رشد  بیش از حد مو می شود .

اختلالات غده آدرنال شامل موارد زیر می باشد :

  • سرطان آدرنال
  • تومورهای آدرنال
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال
  • بیماری کوشینگ

غدد آدرنال در بالای کلیه ها  واقع شده است.  این غده مسئول تولید هورمون است.   افراد مبتلا به هیپرپلازی مادرزادی آدرنال بدون آنزیمی که برای تولید هورمون لازم است به دنیا می آیند.

افراد مبتلا به بیماری کوشینگ سطوح بالاتری از حد نرمال کورتیزول دارند.   کورتیزول همان  “هورمون استرس ” است.  هر یک از این بیماری ها می تواند تولید آندروژن را در بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم اختلالات غده آدرنال عبارت هستند از:

  • فشار خون بالا
  • ضعف استخوان و ضعف عضلانی
  • وزن بیش از حد در قسمت بالا تنه بدن
  • سردرد
  • سطح قند خون بالا و یا پایین

داروها

نتیجه تصویری برای پرمو یی در زنان

مصرف هر یک از داروهای زیر ممکن است موجب رشد بیش از حد موهای بدن و یا رشد موهای صورت  شود:

  • مینوکسیدیل ، که برای تحریک رشد مو استفاده می شود.
  • استروئیدهای آنابولیک، که در بدن به هورمون تستوسترون تبدیل می شوند.
  • تستوسترون ، که می تواند در صورت کمبود هورمون تستوسترون  مصرف شود.
  • سیکلوسپورین ، که یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که اغلب قبل از پیوند اعضا استفاده می شود.

تشخیص هیرسوتیسم

پزشک معالج شما برای تشخیص هیرسوتیسم ابتدا آزمایش خون انجام می دهد.  آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون انجام می شود.

در برخی موارد نیز ممکن است سونوگرافی یا MRI  ، اسکن از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی برای اطیمنان از نبودن تومور یا کیست لازم باشد.

درمان برای موهای بیش از حد و زائد

نتیجه تصویری برای داروهای آنتی آندروژن

مدیریت هورمون

کاهش  وزن اضافی باعث می شود که رشد موها هم کاهش پیدا کند.  چاقی و اضافه وزن باعث می شود که بدن شما تولید و پردازش هورمون را تغییر دهد.   حفظ وزن سالم سطح آندروژن را بدون استفاده از دارو تنظیم می کند.

اگر رشد بیش از حد مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات آدرنال باشد ،   دارو درمانی به صورت مصرف قرص های ضد بارداری و داروهای ضد آندروژن می تواند به تعادل سطح هورمون کمک  کند.

داروهای آنتی آندروژن :  آندروژن استروئیدی و غیر استروئیدی ضد آندروژن ها می تواند گیرنده های آندروژن را مسدود کرده و تولید آندروژن از غدد آدرنال ، تخمدان و هیپوفیز را کاهش دهد.

قرص های ضد بارداری ترکیبی :   مصرف این قرص ها که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون می باشند ، ممکن است به کوچک شدن کیست تخمدان پلی کیستیک کمک کند .  مصرف استروژن می تواند به کاهش موها کمک کند .  استفاده از این داروها معمولاً یک پروسه بلند مدت برای درمان هیرسوتیسم است.  احتمال  بهبودی شما پس از گذشت سه تا شش ماه از شروع درمان وجود دارد.

کرم های تجویزی

پزشک شما ممکن است برای کاهش رشد موهای صورت تان کرم  eflornithine   را برای تان تجویز کند.  با مصرف این کرم رشد موهای صورت شما باید پس از یک تا دو ماه  کند شود.  عوارض جانبی کرم  eflornithine  شامل  بثورات پوستی و سوزش می باشد.

تکنیک های از بین بردن مو های زائد

نتیجه تصویری برای لیزر مو

تکنیک های از بین بردن موها  یک روش غیرپزشکی برای موهای  بیش از حد  و یا ناخواسته است.  تکنیک های بسیاری برای از بین بردن موهای زائد موجود است .  بسیاری از زنان برای حذف موهای نواحی پا ها ، خط بیکینی ، و زیر بغل از این تکنیک ها استفاده می کنند.

این تکنیک ها شامل لیزر درمانی برای حذف موهای زائد ، اپیلاسیون ، اصلاح ، استفاده از  موکن  و الکترولیز می باشند.

لیزر مو :   در روش لیزر برای از بین بردن مو از اشعه های نور متمرکز برای آسیب زدن به فولیکول های مو استفاده می شود.   فولیکول های آسیب دیده دیگر قادر به تولید مو نیستند و مو می ریزد.   درمان با لیزر می تواند به نتایج دائمی منجر شود.

الکترولیز :  الکترولیز برای حذف مو با استفاده از جریان الکتریکی است.   الکترولیز برای هر فولیکول مو به صورت جداگانه  انجام می شود و نیازمند تعداد جلسات بیشتری می باشد.

هر دو روش لیزر مو و الکترولیز گران هستند و نیاز به جلسات متعدد برای دستیابی به نتایج مورد نظردارند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.healthline.com/health/excessive-or-unwanted-hair-in-women#treatment4″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.webmd.com/women/guide/hirsutism-hair-women” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.nytimes.com/health/…/symptoms/excessive-or-unwanted-hair-in…/overview.htm” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

 

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments