لیزر بیکینی درد داره؟

عوارض لیزر موهای زائد

عوارض و خطرات لیزر موهای زائد

حساسیت به لیزر موهای زائد یکی از اولین عوارض لیزر موهای زائد است : شیو کردن؛ استفاده از تیغ و ژیلت و اپیلاسیون می تواند برای پوست های حساس دردسر زیادی به همراه داشته باشد. شیو و اپیلاسیون می توانند موجب بروز جوش و قرمزی شوند. چراکه محصولات مورد استفاده در روش های سنتی رفع موهای زائد از ابزار و مواد ملتهب کننده و شیمیایی استفاده می کنند.

اما خوشبختانه لیزر درمانی است که از روشی آرام تر و نرمتر که خشونت کمتری نسبت به روش های سنتی دارد، برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند. لیزر کردن موهای زائد روشی موثرتر و ایمن تر از راهکار های سنتی است که به خصوص برای پوست های حساس بسیار مناسب است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

عوارض لیزر موهای زائد بدن و صورت

 

لیزر را می توان برای رفع موهای زائد هر نقطه از بدن، از صورت گرفته تا کمر، دست ها و پا ها استفاده کرد. حتی می توان از آن برای رفع موهای نواحی حساس بدن مانند ناحیه ی بیکینی یا اندام تناسلی نیز بهره برد. همه ی اینها لیزر را به گزینه ای مناسب برای افرادی که پوست حساس دارند تبدیل کرده است.

اصولا در زمان طراحی روش درمان لیزر موهای زائد، اساس را بر این گرفته اند که فرد تحت درمان پوست حساسی دارد. به همین علت هم هست که لیزر برای انجام گرفتن در هر ناحیه ای از بدن ایمنی کافی دارد و می تواند هر نوع از پوست را به خوبی تحت تاثیر امن خود قرار دهد و بهترین نتیجه را حاصل کند. همچنین سیستم خنک کننده ی تعبیه شده در دستگاه های لیزر جدید احتمال بروز التهاب پوستی بعد از شات پر حرارت لیزر را به شکل قابل توجهی کاهش داده اند.

با همه ی این اوصاف اما هنوز هم اگر تکنسینی ماهر و متخصص لیزر را برای شما انجام ندهد، به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید، همین درمان ایمن می تواند عوارض و خطراتی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. لذا در انتخاب مرکز لیزر دقت زیادی داشته باشید.

عوارض لیزر موهای زائد

یادتان باشد که هیچ پوستی مستقیم به لیزر حساسیت ندارد. لیزر مثل داروهای شیمیایی نیست و آلرژی مشخصی نسبت به اشعه ی آن وجود ندارد. تنها چیزی که ممکن است موجب حساسیت به لیزر شود، سوخت سازهای شیمیایی و تغییرات هورمونی داخل خود بدن است. این امر به خصوص در زنان باردار اهمیتت زیادی دارد. چراکه دوران بارداری اصولا دوران تغییرات هورمونی بدن است. به همین علت هم تعیین تاثیر لیزر بر بدن غیر قابل پیشبینی خواهد بود.

از این رو دوره ی بارداری تنها دوره ای است که ممکن است فرد واقعا حساسیت به لیزر موهای زائد داشته باشد. لذا لیزر کردن در این دوره به زنان باردار توصیه نمی شود.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد از طریق متمرکز کردن پرتو های نوری روی فولیکول های موجود در ریشه ی مو، که در حقیقت عامل اصلی رشد موها هستند، عمل می کند. این تابش اشعه ی متمرکز نوری و پر حرارت تنها بر ریشه ی مو اثرگذار است و به سطح پوست اطراف هر ریشه هیچ کاری ندارد. دستگاه های لیزر جدید و به روز از اشعه های و تابش های چندگانه استفاده می کنند تا در هر شات تعداد زیادی از ریشه های موهای زائد را تحت تاثیر قرار دهند.

خطرناک ترین عوارض لیزر موهای زائد
حساسیت به لیزر موهای زائد

یادتان باشد که یک متد درمان شابلونی برای همه وجود ندارد. به همین علت هم هست که در مراکز معتبر لیزر، تکنسین متخصص پیش از شروع درمان شرایط پوست و موی شما را بررسی کرده و در تعیین شدت اشعه، این اطلاعات را به خوبی در نظر می گیرد. به همین دلیل ممکن است شدت درمان برای هر نفر، بسته به شرایط پوست و مویش متفاوت باشد.

لیزر اثر دائمی و همیشگی دارد. به این صورت که بعد از چند جلسه لیزر کردن و اتمام دوره ی درمانی، می توانید مطمئن باشید که موهای زائد دیگر هیچگاه بر ناحیه ی درمان شده رشد نخواهند کرد.

برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله ی عملکرد لیزر را مطالعه کنید.

عوارض خفیف لیزر موهای زائد 

همانطور که اشاره کردیم لیزر یکی از ایمن ترین راهکارها برای خلاص شدن دائمی از شر موهای زائد است. به شکلی که حتی عوارض جانبی آن از ژیلت و اپیلاسیون هم کمتر خواهد بود. اما به هر حال نمی توان گفت که هیچ درمانی بدون عارضه ی جانبی است. ولی می توانید مطمئن باشید که در صورت وقوع، عوارض لیزر زودگذر بوده و خود به خود پس از مدت کوتاهی از بین می روند. احتمال بروز عوارض جانبی تنها در صورتی بالا می رود که مرکزی نامعتبر را برای لیزر انتخاب کرده باشید. در ادامه به توضیح برخی از این عوارض سطحی می پردازیم:

عوارض لیزر موهای زائد بدن
خارش

اگر لیزر به درستی و با شدت مناسب انجام نشود، می تواند به بافت پوستی آسیب برساند. در صورت تاثیر نه چندان مطلوب، احتمال بروز خارش افزایش می یابد. اما خاراندن بیش از حد پوست هم باعث التهاب می شود و هم به شکل خیلی ریزی سلول هایی که توسط لیزر آسیب دیده بودند را دوباره درمان می کند. یعنی اثر لیزر را از بین می برد.

سرخ شدگی

چنانچه بدن تشخیص دهد ناحیه ای آسیب دیده به سرعت خون زیادی به سمت آن می فرستد تا مایحتاج تغذیه ی آن را فراهم کند. به همین دلیل ممکن است بعد از لیزر، بدن تاثیر آن را به عنوان آسیب شناخته و آن ناحیه قرمز شود. اما قرمزی به زودی از بین خواهد رفت.

تورم

ورم کردن یک ناحیه هم مانند قرمز شدن یک واکنش دفاعی طبیعی بدن است که با تجمع مایعات برای حفاظت بیشتر اتفاق می افتد. تورم بعد از لیزر به زودی و خود به خود از بین خواهد رفت.

عوارض لیزر موهای زائد

عوارض شدید لیزر موهای زائد

اما جدای از این عوارض سطحی چنانچه لیزر اصلا به درستی انجام نشده باشد می تواند عوارض خطرناک تری را هم در پی داشته باشد. اما باز هم جای نگرانی نیست، چون حتی عوارض جدی لیزر هم سطحی بوده و آسیب جدی به بدن شما وارد نمی کند. برخی از این عوارض عبارتند از :

  • کاهش رنگادنه های پوست
  • افزایش رنگدانه های پوست
  • سوختگی درجه اول
  • آکنه
  • لکه های قرمز پوستی

نکته : در فاصله ی بین جلسات لیزر از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب برای برنزه کردن پوست، یا رفتن به مراکز سولاریوم خودداری کنید. این کار ها احتمال بروز عوارض را بسیار زیاد می کنند.

آیا سرطان از عوارض لیزر است

خیر، لیزر موهای زائد باعث سرطان نمی شود و حتی برخی از انواع لیزر برای تشخیص ضایعات پیش سرطانی و انواع سرطان های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند.

حرف پایانی

به طور کلی، لیزر موهای زائد برای اکثر افراد بی خطر و کاملا موثر است.

اما برای جلوگیری از عوارض و به عنوان یک اقدام احتیاطی، نباید لیزر مو را در نزدیکی چشم یا در دوران بارداری انجام دهید. در صورت بروز علائم نادر پس از لیزر موهای زائد به پزشک مراجعه کنید.

 

حساسیت به لیزر موهای زائد

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع مقاله

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments