علت ابتلا به سلولیت و چگونگی درمان آن

سلولیت چیست0

عموم مردم تصور می کنند که سلولیت مشکلی است که مربوط به چربی می شود. به هرحال سلولیت توده ی قابل مشاهده ی چربی هاست که پوست را ناهموار نشان می دهد.

امروزه بیشتر روش های درمانی سلولیت بر روی چربی تمرکز می کنند. روش های درمانی مور استفاده عبارتند از تجویز رژیم غذایی (کاهش وزن، ورزش بیشتر، اجتناب از چربی زیاد)، تجویز ماساژ، فشار، ساکشن، درمان های حرارتی و روش های زیبایی که از طریق آنها چربی ها از بین می روند. تمام روش های مورد استفاده به نوعی بر روی چربی ها تمرکز می کنند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آنچه اخیرا دریافته ام این است که تمرکز بر روی چربی برای برطرف کردن سلولیت اشتباه می باشد. دکتر پیتر پالگیس، از متخصصان به نام پوست دیدگاه و رویه ی متفاوتی را پیشنهاد می دهد.

سلولیت اختلال در چربی نیست، بلکه اختلال در کلاژن هاست. سلولیت ربطی به مصرف بیش از حد چربی، نگهداری آب، ساختار غدد لنفاوی، سموم و گردش خون ضعیف ندارد. این ها دلایلی هستند که زیاد ذکر می شوند و در نتیجه روش های درمانی نیز بر روی برطرف کردن این موارد تمرکز می کنند.

سلولیت چیست؟

سلولیت توده های چربی می باشد که به سطح پوست می رسند. این امر باعث می شود سطح پوست ناهموار به نظر برسد. سلولیت بیشتر در باسن، پشت و کنار ران مشاهده می شود. سلولیت مشکلی مربوط به خانم هاست و در بین آقایان به ندرت مشاهده می شود (در ادامه علت آن را توضیح خواهیم داد.). علاوه بر اینها، سلولیت ژنتیکی و موروثی می باشد. به عنوان مثال این مشکل بیشتر در بین زنان قفقازی مشاهده می شود تا در بین زنان آسیایی.

تمام زنان با ویژگی های مختلف تحت تاثیر این مشکل هستند. زنان لاغر هم می توانند سلولیت زیادی در بدن خود داشته باشند. ران و باسن در زنان محل ذخیره ی چربی اضافه است. این ذخایر چربی برای کمبودهای تغذیه ای در طول بارداری در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر بدن در این قسمت ها چربی ذخیره می کند تا در هنگام گرسنگی شدید در زمان بارداری از آنها استفاده کند.

از آنجایی که ساختار طبیعی بدن زنان اینگونه ساخته شده است، از بین بردن چربی این قسمت ها بسیار دشوار است. ورزش و رژیم غذایی برای رهایی از این چربی ها کافی و البته مناسب نیست.

چه چیزی باعث بروز سلولیت می شود؟

سلولیت چیست

سلولیت نوعی اختلال در کلاژن هاست، به ویژه کلاژن نوع 1. حداقل 28 نوع کلاژن در بدن انسان وجود دارد که نوع 1 در بدن بسیار فراوان می باشد. حال ارتباط بین سلولیت و کلاژن چیست؟

لایه ی چربی، پایین ترین لایه در پوست می باشد. این لایه در زیر غشا میانی پوست قرار دارد و از اندام داخلی بدن محافظت می کند. این لایه ی چربی به لایه ی سطحی و لایه های عمیق تر تقسیم می شود. این لایه ها به یکدیگر چسبیده و بخش های یکدیگر محسوب می شوند. این چسبیدگی و ارتباط توسط کلاژن انجام می شود.

اگر لایه های کلاژن از بین بروند یا آسیب ببینند، چربی را آزاد می کنند و چربی از کحفظه ی خود خارج می شود. چربی آزاد شده چیزی است که شما به عنوان سلولیت مشاهده می کنید.

حال این سوال مطرح است که چه چیزی باعث از بین رفتن لایه های کلاژن می شود؟

علت این مسئله گروهی از آنزیم ها به نام آنزیم های MMP است. این آنزیم ها کاری مانند جویدن کلاژن و الاستین را در سراسر بدن انجام می دهند. در واقع یک روش طبیعی برای از بین بردن کلاژن های قدیمی تر و ساخت کلاژن جدید. به عنوان مثال پس از یک مصدومیت، آنزیم های MMP بافت آسیب دیده را از بین برده و جا برای ساخت بافت جدید و سالم باز می کنند.

یکی از راه های تولید این آنزیم چرخه ی قاعدگی می باشد. در دوران قاعدگی، اگر فرد باردار نباشد، آنزیم های MMP مسئول از بین بردن پوشش آندومتر در رحم هستند. از بین بردن این پوشش باعث خونریزی ماهانه می شود.

هورمون ها (استروژن و پروژسترون)

این هورمون ها مسئول فعالسازی و غیرفعال کردن هورمون های MMP هستند. به همین دلیل است که سلولیت معمولا در مردها اتفاق نمی افتد. مردها چرخه ی قاعدگی را تجربه نمی کنند و در نتیجه تحت تاثیر تغییرات هورمونی ماهانه نیستند.

بهترین روش برای درمان سلولیت کدام است؟

سلولیت چیست1

مهمترین فاکتور درمان سلولیت، درمان ریشه ای مشکل است – پیشگیری از نابودی کلاژن ها به وسیله ی آنزیم های MMP. تاکنون از بین بردن چربی انجام می شد. حتی اگر چربی وجود را با استفاده از فرایندهای آرایشی و زیبایی، که چربی را از بین می برد یا ذوب می کند، نابود کنید مجددا چربی بازمی گردد. سلول های جدید چربی جاهای خالی را پر می کنند، جایی که چربی های قدیمی وجود داشتند. ازدیاد سلول های چربی هرگز متوقف نمی شود.

جابه جایی چربی نیز هرگز مشکل را برای مدت طولانی حل نمی کند. ممکن است چربی پخش شود اما سلولیت همچنان به شکل گیری خود ادامه می دهد. متاسفانه درمان های موضعی که مشکل را به طور ریشه ای تحت تاثیر قرار می دهد، تنها در مراحل اولیه انجام می شوند. ترکیباتی وجود دارند که می توانند آنزیم های MMP را مسدود کنند ( این ترکیبات مهار کننده های MMP نامیده می شوند.). اما این ترکیبات نیز تا حدی موثر هستند.

مسدود کردن فعالیت MMP تنها نیمی از راه حل محسوب می شود. کلاژنی که تقریبا دچار آسیب دیدگی شده است، نیاز به ترمیم مجدد دارد. تا زمان ترمیم کلاژن ها نیز خروج چربی ها از محفظه ها ادامه می یابد. امروزه محققان فعالیت فیبروبلاست را مورد بررسی قرار می دهند. فیبروبلاست ها سلول هایی هستند که توانایی ساخت کلاژن دارند. علاوه بر این فیبروبلاست ها خلاف این نقش را نیز بر عهده دارند و آن از بین بردن کلاژن ها می باشد.

نکاتی در مورد مقابله با سلولیت:

  1. پول خود را ذخیره کنید. برای درمان های spa یا دیگر روش های پزشکی زیاد هزینه نکنید، چرا که این روش ها فرایندهای اشتباه را در پیش گرفته اند.
  2. جوراب شلواری های جذب بپوشید. وارد کردن فشار مستقیم و عمودی بر پا فیبروبلاست ها را به تولید کلاژن وا می دارد.
  3. به دنبال ترکیبات مهار کننده ی MMP باشید. اگر می خواهید کرم موضعی سلولیت خریداری کنید، بیشتر به دنبال ترکیبات زیر باشید که می توانند آنزیم های MMP را مهار کنند:
  • ویتامین C
  • رتینول
  • EGCG (کاتچین در چای سبز یا سفید)
  • زنجبیل
  • انبه
  • سیب
  • کندر

[divider]

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مستان
مستان
5 years ago

من کار درمان سلولیت رو ت از نزریک درکلینیک دیدم خیلی برام جالب بود البته من سلولیت ندارم ولی برای تزریق فیلر باسن رفته بودم خوب بود

مدیر بخش توسعه و تحقیق
مدیر بخش توسعه و تحقیق
5 years ago
پاسخ به  مستان

ممنون از این که تجربیات خوبتون رو از این کلینیک درمیون میزارین