طاسی الگوی زنانه یا الوپسی آندروژنیک | علل ، تشخیص و درمان آن | کاشت مو

طاسی الگوی زنانه یا الوپسی آندروژنیک | علل ، تشخیص و درمان آن | کاشت مو

طاسی الگوی زنانه یا الوپسی آندروژنیک | علل ، تشخیص و درمان آن | کاشت مو 

طاسی الگوی زنانه یا الوپسی آندروژنیک | علل ، تشخیص و درمان آن | کاشت مو

طاسی الگوی زنانه ، که آلوپسی آندروژنیک هم نامیده می شود، ریزش مو است که زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه شبیه به طاسی الگوی مردانه است. به جز اینکه زنان می توانند موهای خود را با مدلی متفاوت از طاسی الگوی مردانه از دست بدهند.

از دست دادن مو و ریزش مو در زنان ، به خصوص با بالا رفتن سن طبیعی است.  دو سوم از زنان پس از یائسگی ریزش موها را تجربه می کنند. نیمی از زنان بالای 65 سال بیشتر موهای سرشان دچار ریزش می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

طاسی الگوی زنانه موروثی است. و بعد از یائسگی شایع تر است.  بنابراین احتمالاً تغییرات هورمونی باعث ریزش موها می شود.  اگر متوجه شوید که موهای تان می ریزد به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.  متخصص پوست و مو تعیین می کند که آیا شما مبتلا به طاسی الگوی زنانه یا نوع دیگری از ریزش مو هستید.

هر چه زودتر درمان  شوید ، سریع تر می توانید از ریزش موهای تان جلوگیری کنید.  و حتی  احتمال دارد که موهای تان  دوباره رشد می کنند.

 

طاسی الگوی زنانه چگونه است؟

در الگوی طاسی زنانه مرحله رشد مو کند می شود. همچنین رشد موهای جدید بیشتر طول می کشد. فولیکول های مو کوچک می شوند و این باعث می شود که موها نازک تر و ظریف تر شده و  به راحتی شکسته شود.

طبیعی است که زنان هر روز 50 تا 100 مو را از دست بدهند ، اما در صورت وجود علل ژنتیکی و طاسی الگوی زنان موها خیلی بیشتر می ریزند.

ریزش مو در مردان از جلوی سر و خط موها شروع می شود و به سمت عقب می رود تا زمانی که طاس شوند.  موهای زنان از تمام قسمت های سر شروع به ریختن می کند.

احتمال اینکه زنان کاملاً طاس بشوند خیلی کم است. اما ممکن است موهای شان نازک و کم حجم بشوند.

پزشکان طاسی الگوی زنان را به سه نوع تقسیم می کنند :

  • نوع اول : مقدار کمی از موها نازک شده و یا می ریزند.
  • نوع دوم : موها بیشتر می ریزند و نازک می شوند.
  • نوع سوم : موها در سرتاسر پوست سر شروع به ریختن می کند ، و میان سر کاملاً دیده می شود.

 

آیا طاسی الگوی زنانه به علت ژنتیک است؟

آیا طاسی الگوی زنانه به علت ژنتیک است؟

بله طاسی الگوی زنانه به علت ژنتیک است.  ریزش مو از والدین به فرزندان شان منتقل می شود و بسیاری از ژن های مختلف درگیر آن هستند. شما می توانید این ژن ها را هم از پدر و هم از مادر به ارث ببرید.  اگر مادر، پدر یا سایر بستگان شما ریزش مو را تجربه کرده اند ، احتمال ابتلا به ریزش مو در شما بیشتر است.

 

علل دیگر طاسی الگوی زنانه 

طاسی الگوی زنان به طور کلی ناشی از مشکلات غدد درون ریز و یا غدد ترشح کننده هورمون است.

اگر علائم دیگری مثل دوره  پریودی نامنظم ، آکنه شدید یا افزایش موی ناخواسته دارید ، با پزشک خود مشورت کنید. شما ممکن است نوع دیگری از ریزش مو را تجربه کنید.

 

زنان در چه سنی دچار طاسی الگوی زنانه می شوند؟

نه این اتفاق معمولاً  در اواسط عمر اتفاق می افتد.  زنان هم مانند مردان  بعد از رسیدن به 40 یا 50 سالگی و یا بیشتر از آن موهای شان را از دست می دهند.

سطح بالای هورمون جنسی مردانه  به نام آندروژن ، باعث ریزش مو در مردان می شود. به طور کلی احساس می شود که آندروژن ها در ریزش موی زنان هم نقش دارد.

سیگار کشیدن ممکن است احتمال ابتلا به طاسی الگوی زنانه را  افزایش می دهد.

 

طاسی الگوی زنانه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر متوجه ریزش بیش از حد موهایتان شدید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر پزشک  مشکوک به نوع دیگری از ریزش مو باشد ،  همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون تیروئید ، آندروژن، آهن یا سایر مواد دیگری که می توانند بر رشد مو تأثیر بگذارند ، انجام دهند.

 

درمان طاسی الگوی زنانه

درمان طاسی الگوی زنانه

اگر شما به طاسی الگوی زنانه مبتلا هستید ، می توانید با تغییر دادن مدل موها کم حجمی آنها را بپوشانید.

تشخیص زودهنگام خیلی مؤثر است.  زیرا می تواند شما می توانید هر چه زودتر درمان خود را شروع کنید.   و ریزش مو را به طور بالقوه ریزش مو در آینده را به حداقل برساند. برنامه درمان شما به احتمال زیاد شامل یک یا چند دارو است که برای درمان ریزش مو تأیید شده است.

مینوکسیدیل

مینوکسیدیلMinoxidil (Rogaine)  تنها داروی تأیید شده توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) برای درمان طاسی الگوی زنانه است. مینوکسیدیل بافرمول 2٪ یا 5٪ موجود است. در صورت امکان ، فرمول 5٪ را انتخاب کنید.

برای استفاده ، هر روز مینوکسیدیل را به پوست سر خود بمالید.  اگر حتی نتوانید تمام موهایی که از دست داده اید  به طور کامل نجات دهید ، اما ماینوکسیدیل می تواند باعث شود میزان قابل توجهی از موها دوباره رشد کنند و موهای شما را به طور کلی ضخیم تر نشان دهد.

نتایج استفاده از مینوکسیدیل پس از  6 تا 12 ماه مصرف آن دیده می شود.  اگر مصرف ماینوکسیدیل را متوقف کنید ، موهای شما ممکن است به وضعیت قبلی باز گردد.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل عبارتند از :

  • قرمزی ،
  • خشکی ،
  • خارش ،
  • رشد مو در مناطقی که نمی خواهید مانند گونه ها.

فیناستراید و دوتاستراید

فیناستراید (پروپشیا) و دوتاسترید (Avodart)  توسط FDA برای درمان ریزش مو در مردان تأیید شده است.  آنها برای خانم ها تایید نشده اند ، اما بعضی از پزشکان توصیه می کنند که این داروها را برای طاسی الگوی زنان استفاده کنند.

عوارض جانبی فیناستراید و دوتاستراید می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • سردرد ،
  • گرگرفتگی ،
  • کاهش میل جنسی به ویژه در اولین سال استفاده.

زنان در هنگام مصرف این دارو نباید باردار شوند، زیرا می تواند خطر ابتلا به نقص مادرزادی را افزایش دهد.

اسپیرنولاکتون

اسپیرنولاکتونSpironolactone (Aldactone)   یک دیورتیک است که باعث می شود مایعات از بدن خارج شود. همچنین تولید آندروژن را متوقف می کند و ممکن است باعث رشد دوباره موهای خانم ها بشود.

برخی از عوارض جانبی این دارو عبارتند از :

  • عدم تعادل الکترولیتی ،
  • خستگی ،
  • لک بینی در بین دوره های قاعدگی ،
  • قاعدگی نامنظم ،
  • حساسیت پستان ها.

در صورت مصرف این دارو ممکن است نیاز به کنترل منظم فشار خون و آزمایش الکترولیت داشته باشید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید.  ممکن است نقایص مادرزادی ایجاد کند.

 

گزینه های دیگر

اگر کمبود آهن کم علت ریزش مو باشد ،  دکتر برایتان مکمل آهن  تجویز می کند. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف آهن باعث رشد مجدد موها می شود.  مکمل های دیگر مانند بیوتین و اسید فولیک باعث ضخیم تر شدن موها می شود.

یک مطالعه Trusted Source نشان داد موهای زنان پس از مصرف اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی اکسیدان ها ضخی مترمی شود. با این حال ، بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل برای رشد دوباره موها با پزشک خود مشورت کنید.

شانه لیزری و کلاه ایمنی

شانه لیزری و کلاه  برای درمان ریزش مو مورد تأیید FDA است.  آنها از انرژی نور برای تحریک رشد مو استفاده می کنند. برای تعیین این که آیا این واقعاً مؤثر هستند ، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

درمان پلاسمای غنی شده با پلاکت

درمان پلاسمای غنی شده با پلاکت ممکن است سودمند باشد. این روش شامل گرفتن پلاکت از خون خود شما و سپس تزریق آن به پوست سر تان برای تحریک رشد مو است. اگر چه این روش امیدوار کننده است اما مطالعات بیشتری باید انجام شود.

شما ممکن است کم حجمی موهای خود را با پوشیدن کلاه گیس پنهان کنید.

 

کاشت مو

کاشت مو یک راه حل دائمی برای طاسی الگوی زنانه است
              کاشت مو یک راه حل دائمی برای طاسی الگوی زنانه است
کاشت مو یک راه حل دائمی برای طاسی الگوی زنانه است. در طی این روش ، دکتر تعداد زیادی گرافت از پشت سر یا سایت اهدا کننده برداشته و آنها را به جاهای خالی سر شما منتقل می کند.  این کار با تکنیک ای مختلفی انجام می شود که بستگی به تصمیم پزشک تان دارد.  پس از مدتی گرافت ها مانند موی طبیعی شما رشد می کنند.

 

آیا طاسی الگوی زنانه برگشت پذیر است؟

طاسی الگوی زنانه غیر قابل برگشت نیست. درمان مناسب می تواند ریزش مو را متوقف کند و به طور بالقوه باعث رشد مجدد قسمتی از موهایی که قبلاً از دست داده اند بشود.  درمان ممکن است تا 12 ماه طول بکشد. برای جلوگیری از ریزش موهایتان باید یک درمان طولانی مدت انجام بدهید.

 

آیا می توانید از طاسی الگوی زنانه جلوگیری کنید؟

شما نمی توانید از طاسی الگوی زنانه جلوگیری کنید ، اما می توانید با رعایت برخی نکات از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

 

نکات مراقبت از مو

خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از آهن.  آهن را از مواد غذایی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره ، لوبیا و غلات غنی شده دریافت کنید.
اجتناب از درمان هایی که می توانند موهای شما را از بین ببرند یا آسیب برسانند ، از جمله دکلره ، اتوی مو ، و فر دائمی.   
اگر هر یک از داروهایی که مصرف می کنید باعث ریزش مو می شود ، از پزشک خود بخواهید که دارو را عوض کند.    
سیگار نکشید چون باعث آسیب به فولیکول های مو می شود و می تواند باعث ریزش مو شود.
وقتی از خانه خارج می شوید کلاه  بپوشید.  قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد خورشید می تواند به موها آسیب برساند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

1.5 2 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments