صورت شما خبر از بیماری های شما می دهد

 

صورت

زمانی که در آینه نگاه می کنید، چهره ای را که می بینید می شناسید، اما آیا در مورد این چهره اطلاعات کاملی دارید؟ زمانی که به صورت خود نگاه می کنید می توانید به سر نخ هایی در مورد سلامت جسمی خود نیز پی ببرید. در این مقاله نکاتی را برای شما بیان می کنیم که دقت شما را بالا می برد.

پوست و چشم های زرد رنگ

این زردی ممکن است نشانه یرقان باشد و زمانی بروز می کند که بدن در زمان شکستن سلول های قرمز خون بیش از حد مواد زائد تولید می کند. یرقان در نوزادانی که قبل از 38 هفتگی متولد می شوند شایع است و بی خطر می باشد و به علت بالغ نبودن کبد نوزاد بروز می کند. در بزرگسالان یرقان کمی جدی تر است و ممکن است نشانه عفونت های ویروسی (مانند هپاتیت و منونوکلئوز) باشد. مشکلات دیگری مانند بیماری کبد، مشکل در کیسه صفرا یا پانکراس و یا سوء مصرف الکل باعث زردی پوست و چشم ها می شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

خال

خال ها اغلب به رنگ تیره هستند. اکثر اوقات خال ها نگران کننده نیستند، اما بررسی خال ها و همچنین دیگر شرایط پوستی به شما کمک می کند سرطان پوست را قبل از پیشروی تشخیص دهید. در مورد خال ها نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • عدم تقارن – آیا خالی که روی بدن مشاهده می کنید هر طرف آن دارای یک شکل و فرم است؟
  • عدم وجود مرز – لبه های خال مشخص نیستند.
  • ناهموار – روی خال ناهموار است.
  • قطر – خال بزرگ است، بزرگتر از یک نخود فرنگی.
  • رشد می کند – خال در هفته ها و روزهای اخیر بزرگتر شده است.

اگر پاسخ شما به هر یک از موارد بالا مثبت است حتما به پزشک مراجعه کنید.

تب خال

زخم هایی که در اطراف دهان یا لب ها بروز می کنند که معمولا ناشی از ویروس هرپس نوع 1 هستند. این ویروس هرپس با نوع تناسلی آن (که از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود)متفاوت است. زمانی که ویروسی وارد بدن شما می شود، در بدن باقی می ماند. این تب خال ها زمانی ظاهر می شوند که بیمار، مضطرب یا خیلی خسته هستید و یا زمانی که مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته اید. تب خال ها به خودی خود برطرف می شوند، اما اگر به طور مداوم دچار تب خال می شوید یا تب خال های بزرگی روی چهره خود مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ شاید نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

خشکی و ترک خوردن لب ها

هر کسی ممکن است گاهی – به ویژه در زمستان ها – دچار ترک خوردگی لب ها شود. استفاده از مرطوب کننده می تواند از لب ها محافظت کند و از بروز این عارضه جلوگیری کند. اما گاهی خشکی لب ها نشانه وجود یک مشکل جسمی است، مانند کم شدن آب بدن. خشکی لب ها ممکن است یک واکنش حساسیتی به یک دارو باشد، مانند داروهای استروئیدی.

جوش های پوستی

اکثر اوقات جوش های پوستی جدی و خطرناک نیستند و به خودی خود برطرف می شوند، اما جوش هایی که به صورت پروانه ای روی گونه ها را می پوشاند، غیرعادی و کمی خطرناک هستند. این جوش ها اولین نشانه های لوپوس هستند. در این بیماری سیستم ایمنی اندام بدن را مورد حمله قرار می دهد و با تب، درد و سفتی عضلات همراه است و انگشت ها در هوای سرد آبی می شوند. بنابراین اگر روی صورت خود جوش های پوستی غیرعادی مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر با علائم ذکر شده همراه هستند.

رشد مو در بخش های غیرطبیعی بدن

گاهی موهای زائد در بخش هایی از بدن رشد می کنند که معمولا با افزایش سن این عارضه بیشتر مشاهده می شود، به عنوان مثال در سنین بالا مردان موهای زائدی را در اطراف گوش ها و ابروها و زنان در ناحیه چانه مشاهده می کنند. در خانم های جوان رشد موهای زائد صورت ممکن است نشانه سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد. این شرایط بر روی بارداری خانم ها تاثیر می گذارد.

پایین افتادن پلک ها

پزشکان این عارضه را بلفاروپتوز می نامند که ممکن است در یک یا هر دو چشم بروز کند. در موارد شدید پلک ها ممکن است جلوی دید را بگیرند. فرد ممکن است با این عارضه متولد شود و یا به مرور زمان بروز کند. پایین افتادن پلک ها معمولا بی خطر است، اما ممکن است نشانه وجود یک مشکل در مغز، عصب ها و یا جک چشم باشد. اگر این عارضه را طی چند روز یا چند ساعت مشاهده کردید و یا اگر دچار دوبینی، عضلات ضعیف، مشکل در بلع یا سردرد شده اید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، این ها ممکن است علائم سکته مغزی باشند.

عدم توانایی در حرکت دادن یک طرف صورت

اگر نمی توانید بخشی از صورت خود را حرکت دهید، فورا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر نشانه دیگری را مشاهده نمی کنید، احتمالا دچار فلج بل شده اید. این عارضه زمانی بروز می کند که چیزی – احتمالا یک ویروس – عصبی را فشار می دهد که کنترل کننده عضلات صورت است. این عارضه طی چند ساعت یا چند روز بروز می کند و معمولا باعث ضعف در یک طرف صورت می شود. در این شرایط ممکن است دچار درد در ناحیه پشت گوش یا فک شوید. معمولا این عارضه جدی نیست و طی 3 تا 6 ماه بهبود پیدا می کند.

فلج صورت همراه با علائم دیگر

سکته مغزی زمانی بروز می کند که جریان خون به قسمتی از مغز قطع می شود و عل قطع جریان خون پارگی یا انسداد عروق خونی می باشد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: قسمت پایین صورت به طور ناگهانی فلج می شود، یا دچار ضعف و بی حسی در دست ها و پاها شده اید، لکنت زبان، دوبینی، سرگیجه یا مشکل در بلع.

لکه های زرد رنگ روی پلک ها

برامدگی های روی پلک های بالا و پایین گزانتلاسما (xanthelasmata) نامیده می شوند. این برآمدگی ها از کلسترول ساخته شده اند و خطرناک و دردناک نیستند، اما ناخوشایند هستند و البته برطرف می شوند. اما به هرحال گزانتلاسما نشان می دهد که شما بیشتر در معرض ابتلا به حمله قلبی هستید. بنابراین بهتر است برای بررسی و چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

پف کردن چشم ها

فضای زیر چشم های شما می تواند با مایع پر شود و در نتیجه ملتهب به نظر برسد. هوای گرم و مرطوب، کم خوابی، خوردن غذای شور و تغییرات هورمونی عواملی هستند که باعث می شوند بدن آب بیشتری در خود نگه دارد. این عارضه با افزایش سن بیشتر رخ می دهد، زیرا عضلاتی که از چشم ها محافظت می کنند ضعیف می شوند. اگر چشم های شما قرمز هستند و دچار خارش شده اند، ممکن است نوعی واکنش حساسیتی به غذا، آلودگی، لوازم آرایشی، قارچ، پاک کننده صورت و یا یک عفونت باشد.

ملازما

در این عارضه لکه های خاکستری و قهوه ای روی پوست مشاهده می شود. پزشک ها علت دقیق این عارضه را نمی دانند، اما عواملی مانند بارداری یا مصرف برخی داروهای ضدبارداری باعث بروز این لکه ها می شود. در این موارد ملازما پس از تولد نوزاد یا قطع مصرف داروها و به خودی خود برطرف می شود. در برخی موارد نیز تا سال ها طول می کشد. به هرحال مصرف داروها و یا لایه برداری های شیمیایی موثر هستند.

ریزش مو

اگر دچار ریزش مژه یا ابرو شده اید و یا بخش هایی از موهای سر یا ریش تان ریزش پیدا کرده، ممکن است دچار عارضه ای به نام آلوپسی آئورتا شده باشید. این عارضه زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه فولیکول های مو را مورد حمله قرار می دهد. در این شرایط به پزشک مراجعه کنید، مصرف دارو به رشد مجدد موها کمک می کند.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-face-your-health” target=”blank” ]منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments