سرطان سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی

 

کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، نوعی سرطان پوست شایع در سلولهای سنگفرشی نازک و تخت ایجاد کننده ی لایه بیرونی پوست است. اگر چه، این نوع سرطان می تواند تهاجمی باشد، اما تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، در صورت عدم درمان می تواند رشد کرده، و یا به سایر نقاط  بدن گسترده شده، و عوارض جدی ایجاد کند.

در بیشتر موارد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) _ حال اشعه ی ایجاد شده از نور خورشید، تخت های مخصوص برنزه کردن پوست، یا لامپهای خورشیدی_  باعث این نوع سرطان است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی و دیگر اشکال سرطان پوست را کاهش دهد.

سلولهای سنگفرشی در مناطق مختلف بدن وجود دارند و در نتیجه سرطان می تواند در هر نقطه ایی ظاهر شود.

 

علایم بیماری

سرطان سلول سنگفرشی اغلب در مناطق  قرار گیرنده در معرض نور آفتاب ( مانند پوست سر، پشت دست، و گوش) دیده می شود. با این حال، در مناطق دیگربدن_ مانند داخل دهان، مقعد، و آلت تناسلی درهر دو جنس_ نیز می توان این نوع سرطان را مشاهده کرد.

 

علایم عبارتند از:

  • برآمدگی سفت و قرمز رنگ
  • زخم مسطح و پوسته پوسته
  • زخم جدید روی زخم قدیمی
  • پوسته خشن و فلس دار روی لب
  • زخم قرمز رنگ و یا پوسته خشن داخل دهان
  • پوسته قرمز و برآمده روی و یا داخل مقعد و یا ناحیه تناسلی

 

چنانچه زخم یا دردی بیش از دو ماه طول کشید و درمان نشد، و یا پوسته مسطح و فلس دار ایجاد شده و از بین نرفت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

نحوه ی درمان

در اغلب موارد سرطان سلول سنگفرشی با استفاده از عمل جراحی جزئی و یا پمادهای موضعی به طور کامل از بین می رود. درمان های در دسترس عبارتند از:

 

  • الکترودسیکاسیون و تراشیدن (ED&C)
  • لیزر درمانی
  • انجماد
  • درمان فتودینامیک
  • کرم یا لوسیون دارویی
  • جراحی موضعی
  • جراحی ميکروگرافيک Mohs 
  • پرتو درمانی

 

در الکترودسیکاسیون و تراشیدن (ED&C) است. جراح سطح ناحیه سرطانی را با ابزار خاص تراشیده و به وسیله ی جرقه های الکتریکی در نوک یک الکترود متحرک کوچک، نسوج سرطانی را می خشکاند _ خشکاندن الکتریکی. به طور معمول برای ضایعات کوچک استفاده می شود.

 

در لیزر درمانی، پزشک با استفاده از پرتوهای شدید نور بافت سرطانی را از بین می برد. البته، این کار به بافت های اطراف کمی آسیب می رساند. در مقایسه با روش جراحی، لیزر درمانی خطر ایجاد خونریزی، تورم، زخم و اسکار را کاهش می دهد.

 

در سرطانهایی که بسیار نازک و یا در نزدیکی سطح پوست هستند،  پزشک برای کشتن سلولهای سرطانی ممکن است روش انجماد با نیتروژن مایع را توصیه کند_  سرما درمانی.

 

درمان فتودینامیک ترکیبی از داروهای موضعی و نور برای درمان سرطان سلول سنگفرشی سطحی است. پزشک با استفاده از یک داروی مایع باعث بالا رفتن حساسیت سلول های سرطانی به نورمی شود، سپس با استفاده از پرتوهای نوری این سلولهای سرطانی را هدف قرار داده و از بین می برد.

 

پماد، کرم، لوسیون موضعی برای درمان سرطان سلول سنگفرشی سطحی استفاده می شود که به لایه های عمیق تر منتشر نشده باشد.

 

در جراحی موضعی، جراح بافت سرطانی و مناطق اطراف آن را بریده، کل ناحیه سرطانی را خارج می کند. این عمل باعث ایجاد زخم می شود.

 

در جراحی ميکروگرافيک Mohs ، جراح لایه به لایه سلول های سرطانی را از بین می برد. هر لایه ایی که برداشته می شود در زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا به لایه ایی برسند که هیچ سلول غیر طبیعی باقی نماند. در این نوع عمل، تمامی سلولهای سرطانی_ بدون آسیب بیش از حد به بافت سالم اطراف_ به طور کامل از بین می روند. این روش بیشتر در سرطان های عود کننده، سرطانهای دارای ضایعه ی بزرگ، عمیق و سریع-رشد در صورت، و یا نوعی سرطان به نام  “مورفه آ فرم” (Morpheaform) استفاده می شود.

 

در نهایت، گزینه ی  پرتو درمانی است که در آن پزشک با استفاده از پرتوهای با انرژی بالا (معمولا اشعه X) سلولهای سرطانی را می کشد. این روش برای سرطان سلول سنگفرشی عمیق تر و یا عود کننده مناسب نیست.

 

منبع : http://www.everydayhealth.com/skin-cancer/squamous-cell-carcinoma/

[divider]

مترجم : شیرین قلی زاده

گروه پزشکان تهران اسکین

چرا مرکز فوق تخصصی لیزر تهران اسکین را برای درمان انتخاب کنم؟

2 عامل اصلی تعیین کننده موفقیت لیزر درمانی است : مهارت متخصص و دستگاه مورد استفاده.

در مرکز فوق تخصصی لیزر تهران اسکین از متخصصین به رسمیت شناخته شده و آموزش دیده در استفاده از تکنولوژی لیزر استفاده می شود. سطح مهارت این افراد بسیار بالا و دارای مدارج علمی شایان توجه ایی هستند که باعث اعتماد مراجعین به آنها می شود.

در شعبه های مختلف این مرکز از دستگاه های به روز و متفاوت استفاده می شود که شانس انتخاب “گزینه مناسب” را به مراجعین می دهد تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

لیزر موهای زائد

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments