اچ پی وی در دوران بارداری

زگیل تناسلی در دوران بارداری چگونه است؟ و آیا درمانی دارد؟

اچ پی وی (HPV) و زگیل تناسلی

ویروس HPV
زگیل تناسلی یا اچ پی وی در زنان و مردان

زگیل تناسلی، یک عفونت منتقله از راه جنسی است. این عارضه به طور معمول به صورت ضایعات گوشتی در بافت های تناسلی هر دو جنس (زنان و مردان) ظاهر می شود، هر چند که بسیاری از افراد هرگز علائمی را تجربه نمی کنند.

زگیل تناسلی در اثر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید. اچ پی وی، شایع ترین نوع عفونت های منتقله از راه جنسی محسوب می شود؛ با این حال، هر نوع اچ پی وی منجر به بروز زگیل تناسلی نمی شود. تنها برخی از انواع اچ پی وی به زگیل تناسلی منجر می شوند و برخی دیگر به سرطان در زنان و مردان می انجامند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بر اساس برآورد ها، اچ پی وی در ایالات متحده به طور ویژه ای موجب اکثریت قریب به اتفاق موارد سرطان دهانه رحم شده است. به همین دلیل است که به طور اکید از زنان خواسته می شود تا به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهند تا از حیث علائم سرطان دهانه رحم و HPV مورد بررسی قرار گیرند.

اگر شما یک زن مبتلا به زگیل تناسلی هستید، احتمالا تصور می کنید که این وضعیت در صورت بارداری ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات و درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

زگیل تناسلی چه تاثیری بر روند بارداری من می گذارد؟

اچ پی وی در دوران بارداری
زگیل تناسلی در دوران بارداری

در صورتی که هر گونه سابقه ابتلا به HPV دارید، باید به متخصص زنان زایمان یا مامای خود اطلاع دهید. همچنین لازم است به پزشک تان در خصوص ابتلا به زگیل تناسلی یا پاپ اسمیر غیر طبیعی در گذشته نیز اطلاع دهید.

از آن جایی که HPV به طور معمول بر روی شما یا جنین تان تأثیری نمی گذارد، پزشک تان هر گونه ناهنجاری را در طی دوران بارداری تان بررسی خواهد کرد. به دلیل این که در طی بارداری بسیاری از سلول ها در حال رشد و تقسیم شدن هستند، پزشک از شما می خواهد نسبت به رشد ضایعات غیر معمول یا سایر تغییرات توجه داشته و آگاه باشید. علاوه بر این، برخی از زنان در دوران بارداری، زگیل تناسلی بزرگتری نسبت به سایرین دارند.

چنانچه نسبت به ابتلا به اچ پی وی مردد هستید، پزشک به عنوان بخشی از مراقبت های قبل از زایمان این ویروس را در شما ارزیابی می کند.

در حال حاضر، واکسن های HPV برای اکثر گونه های اچ پی وی که موجب زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم می شوند، در دسترس است. این واکسن ها قبل از این که فرد از نظر جنسی فعال باشد، موثرتر هستند و دریافت آن هم در پسران و هم در دختران توصیه می شود.

 

عوارض و پیامد های احتمالی زگیل تناسلی در دوران بارداری چیست؟

اچ پی وی
شکل ظاهری زگیل تناسلی

به طور معمول، زگیل تناسلی، بارداری شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است پیامد هایی ایجاد کند.

اگر در دوران بارداری، زگیل تناسلی فعال داشته باشید، این امکان وجود دارد که زگیل ها بزرگتر از حد معمول شوند. در برخی از زنان، این عارضه می تواند ادرار کردن را دردناک سازد. زگیل های بزرگ همچنین ممکن است منجر به خونریزی در حین زایمان شوند. گاهی اوقات، وجود زگیل روی دیواره واژن ممکن است کشیدگی واژن را در طول زایمان طبیعی دشوار سازد. در این موارد، ممکن است سزارین توصیه شود.

در موارد بسیار نادر ممکن است زگیل تناسلی به کودک تان نیز منتقل شوند. در این موارد، معمولا چند هفته پس از زایمان، زگیل هایی در دهان یا گلوی نوزاد ایجاد می شود.

گونه های اچ پی وی که سبب زگیل تناسلی می شوند، افزایش خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان را در مطالعات گوناگون نشان نمی دهند.

 

چه درمان هایی برای زنان باردار در دسترس است؟

بهترین درمان زگیل تناسلی
زگیل تناسلی در بارداری

هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارد که می توانند زگیل ها را درمان کنند تا کمتر قابل رویت باشند. با این حال، تعداد بسیار محدودی از این داروها برای استفاده در دوران بارداری بی خطر اعلام شده اند.

اگر داروهایی برای درمان زگیل تناسلی دارید که قبل از بارداری تان تجویز شده اند، پیش از مصرف آن ها باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک در صورتی که احساس کند برای شما و بارداری تان خطری ندارد، ممکن است درمان های موضعی را برای از بین بردن زگیل تناسلی در دوران بارداری تجویز کند.

هرگز نباید زگیل تناسلی را توسط داروهای رفع زگیل بدون نسخه درمان کنید. این درمان ها می تواند موجب درد و تحریک بیشتر شود. زیرا این داروها خشن بوده و برای استفاده در بافت های حساس دستگاه تناسلی مناسب نیستند.

اگر زگیل های بزرگی دارید و پزشک تان معتقد است می تواند زایمان تان را مختل سازد، ممکن است آن ها را از بین ببرد. از بین بردن زگیل به روش های زیر صورت می پذیرد:

در خصوص روش های درمان زگیل تناسلی بیشتر بدانید.

 

چشم انداز کلی در خصوص زنان باردار مبتلا به زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در دوران حاملگی
درمان زگیل تناسلی

در اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به زگیل تناسلی، در دوران بارداری هیچ مشکلی به وجود نمی آید. همچنین خطر انتقال عفونت به جنین نیز بسیار کم است.

اما در صورتی که به زگیل تناسلی یا هر گونه HPV مبتلا هستید و همچنان در مورد اثرات احتمالی آن بر بارداری تان نگران می باشید، با متخصص زنان زایمان یا مامای خود مشورت کنید. پزشک می تواند در مورد خطرات خاصی که ممکن است این مشکل داشته باشد و آن چه که برای تان مناسب تر است، به شما کمک کند.

 

خطرات و هشدارها

مهم است به یاد داشته باشید که خلاص شدن از زگیل تناسلی به این معنا نیست که شما دیگر این عفونت را ندارید. اگر چه نادر است، اما HPV می تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شود. شما ممکن است بیش از یک نوع HPV داشته باشید. مهم این است که برای درمان زگیل های تان تحت نظارت پزشک باشد؛ حتی اگر آن ها را در خانه درمان کرده باشید.

ویروسی که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند، به مدت طولانی نیز می تواند در بدن شما به حالت تعلیق درآید. بنابراین چنانچه زگیل های تان را درمان کرده و از شر آن ها خلاص شده اید، باید بدانید که ممکن است مجددا به آن مبتلا شوید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments