زونا و آبله مرغان: رابطه بین آن ها چیست؟

بیماریهای پوستی زونا

رابطه بین زونا و آبله مرغان

چند سال پیش، قبل از کریسمس، دکتر ریچارد دی کارلو نیمه شب از شدت درد و سوزش شدید در ناحیه پهلو از خواب بیدار شد و جوش های قرمزی را روی پوست خود دید و بلافاصله متوجه شد دچار زونا شده است. زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان که ناشی از عفونت دوران کودکی است می باشد.

دکتر دی کارلو، متخصص بیماری های عفونی دانشگاه لویسیانا در ایالت نیواورلئنا، پس از گذراندن  شرایط سخت و عذاب آور که خواب راحت را از وی گرفته بود، به یکی از طرفداران واکسن زونا تبدیل شد. مجوز واکسن زونا با نام Zostavax، سال 2006 در ایالت متحده صادر شد. داده های بدست آمده از درمان پیشگیرانه از زونا در بین 38000 نفر که بالای 60 سال سن داشتند نشان داد مردان و زنانی که واکسن زونا را دریافت کرده بودند به احتمال بیش از 50 درصد نسبت به گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، طی سه سال از خطر بیماری در امان بودند. کاهش درد در آن دسته از افراد واکسینه شده که به زونا مبتلا شدند، بیش از افرادی بود که واکسینه نبوده  و تنها دارونما مصرف کرده بودند. تاثیر واکسن بر روی سنین 60 تا 69 بیشتر بوده و با افزایش سن تاثیر آن کمتر می شد.

 

آبله مرغان فعال شده

نتایج تحقیقی که در دهه ی 1950 انجام شد، بیان کرد اگر در دوران کودکی مبتلا به آبله مرغان شویم و  بهبود پیدا کنیم، ویروسی که عامل بیماری است، ویروس واریسلا زوستر ، در سلول های عصبی پنهان باقی می مانند.

عاملی که باعث فعال شدن مجدد این ویروس می شود نا مشخص است ولی متخصصین بر این باورند که با پا به سن گذاشتن، سیستم ایمنی که ویروس زونا را خفته نگه می دارد، تضعیف می شود. از بین هر 3 نفر، یک نفر و حداقل نصف افرادی که 85 سال به بالا هستند، در طول زندگی خود دچار زونا می شوند. جوش های زونا معمولا در ناحیه خاصی از پوست بدن یا صورت که اعصاب آن درگیر هستند، ایجاد می شود. البته در بعضی موارد این جوش ها در تمام سطح بدن پراکنده می شوند. قبل از ظهور این جوش ها، معمولا افراد علائمی همچون درد، خارش و سوزش را دارند. جای تاول جوش ها پس از یک هفته از بین می رود. با وجود اینکه زونا مسری نیست، ویروس آن ممکن است پخش شده و منجر به آبله مرغان شود.

در مورد دکتر دی کارلو، سمت چپ بدن وی از قسمت ستون فقرات تا ناف، درگیر شده بود.

داروهای ضد ویروس برای کاهش شدت و مدت زونا قابل استفاده هستند ولی میزان تاثیر آن به مصرف به موقع دارو بستگی دارد. داروهای مسکن و درمان های دیگر نیز برای معالجه علائم مفید هستند.

کنترل درد زونا

یک نفر از هر پنج نفر مبتلا به زونا از درد های عصبی مداوم به خصوص در ناحیه ی جوش ها، حتی پس از بهبود آن ها، رنج می برد. این درد ممکن است هفته ها، ماه ها و یا مدت زمان بیشتری به طول بینجامد. هرچه شما دیرتر به زونا مبتلا شوید این دردها شدت بیشتری خواهد گرفت.

دکتر دی کارلو می گوید: اکثر افراد به زونا با درد ملایم و خفیف دچار می شوند و پس از یک هفته بهبودی حاصل می شود. اگر این تنها ریسک بیماری باشد، سودمندی واکسن زونا من را متعجب خواهد کرد. ولی باید بگویم حسن آن به این است که شما بتوانید دردهای عصبی ناشی از آن را تا حدود 65 الی 70 درصد کاهش دهید.

زمان مناسب برای واکسینه شدن

سازمان غذا و داروی آمریکا یک دوز واکسن را برای افراد بالای 50 سال تائید کرده است. همانطور که اشاره شد با افزایش سن بروز زونا افزایش می یابد. بیمه های خصوصی و یا خدمات درمانی ممکن است هزینه این واکسن را پوشش ندهند، به منظورآگاهی از این موضوع با بیمه درمانی خود تماس بگیرید.

مطالعات نشان می دهد بهتر است حتی در صورتی که قبلا آبله مرغان و یا زونا  گرفته اید، واکسینه شوید تا احتمال بروز مجدد آن را کاهش دهید.

افرادی که نباید این واکسن را دریافت کنند:

1.افرادی که به ژلاتین، نئوماتین و یا هر یک از اجزای واکسن زونا حساسیت شدید داشته باشند.

2.افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی ناشی از بیماری ویا درمان خاص

3.خانم های باردار و زنانی که احتمال می رود باردار باشند.

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده در اثر دریافت این واکسن، قرمزی، تورم، خارش و سردرد می باشد. برخی از افراد در محل تزریق جوش هایی شبیه آبله مرغان رویت کرده اند.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سارا هاشمي
سارا هاشمي
3 years ago

سلام و خسته نباشيد
ميخواستم بپرسم آيا كسي كه در كودكي مبتلا به آبله مرغان نشده در بزرگسالي مبتلا به زونا ميشه ؟
و اينكه اگر فرد در بزرگسالي به علائمي شبيه آبله مرغان مبتلا بشه ولي در كودكي سابقه ابتلا نداشته اين ابله مرغان يا زونا ؟

دپارتمان ارجاع تخصصی و پاسخ به سوالات
Admin
پاسخ به  سارا هاشمي

سلام دوست عزیز
جهت پاسخ دقیق، نیاز به ارزیابی فرد می باشد.