همه چیز درباره روغن آرگان اصل و تقلبی!

روغن آرگان اصل و جزییات آن

روغن آرگان اصل گیاهی

سلام دوستان. موضوع امروز: تشخیص روغن آرگان اصل و جزییات آن.

این روزها تبلیغات گسترده ای درباره روغن آرگان در ماهواره و تلویزیون میشه. روغن آرگانِ اصل گرونه و تقلبی ش هم وارد بازار شده. امروز قصد داریم هر چه تا به حال در این باره گزارش شده رو بهتون بگیم. قبل از هر چیزی لازمه بگیم که تحقیقات علمی چندانی درباره اثرگذاری آرگان نشده. اما اخبار، تجربه ها و یک سری مطالعه ها، بر خواص مفید آرگان برای پوست، مو و بدن تاکید زیادی دارن.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

تاریخچه روغن گیاهی آرگان اصل

روغن آرگان از عصاره هسته گیاه آرگان به دست آمده و سابقه ای 800 ساله دارد. اصل اون از مناطق بومی خشک و بی آب و علف مراکش در آفریقای شمال-غرب میاد. البته، استان تیندوف در الجزایر (مدیترانه غربی) نیز خاستگاه رویش آرگان نیز هست. مراکشی ها از روغن آرگان (هسته برشته شده) در تهیه نوعی نان مخصوص صبحانه، در سالاد و در پخت بعضی غذاها و پاستا استفاده می کنن. همچنین، روغن آرگان با هسته برشته نشده خاصیت زیبایی پوست و مو و نیز درمان بیماری های پوستی رو هم داره. میوه درخت آرگان کوچک، دارای پوست ضخیم و از نظر شکل گِرد، بیضی یا مخروطی هست. روغن آرگان از هسته میوه به دست میاد. از پوست میوه که غنی از پروتئینه برای خوراک حیوان، به ویژه، گاو و گوسفند، استفاده میشه.

چرا روغن آرگان اصل نسبتا گران هست؟

یکی از دلایل گرونی روغن آرگان اینه که فرآیند روغن گیری از هسته خیلی دشواره و با دست به صورت سنتی انجام میشه. از زمان روغن گیری، باید دو هفته صبر کرد تا تفاله ها ته نشین و روغن اصلی بالای ظرف بیاد. روغن آرگان خالص و اصل ممکنه مقداری رسوبات ته نشین داشته باشه. همچنین، هسته های روغن آرگان اصل برشته نمیشن و بودار هم نیستن. دلیل دیگه گرونی آرگان اینه که درخت آرگان به کندی رشد می کنه. طبیعی ست که چنین روغنی رو ، به مانند محصولات روغنی دیگه، نمیشه به سرعت و در مقادیر زیاد به دست آورد.

مواد و ترکیبات سازنده روغن آرگان اصل

ترکیبات روغن آرگان عبارتند از: ویتامین E، اسید های چرب (80 درصد غیر اشباع)، فنول ها، کاروتین، و غیره. فنول ها شامل اسید کافئیک، اسید وانیلیک، تیروسول، رزورسینول و غیره.

یک برتری روغن آرگان اصل در مقایسه با زیتون

در مقابل اکسیداسیون، مقاومتر است. یعنی، دیرتر اکسید می شود. هر چند که بهترین روغن خوراکی برای پخت و پز (غیر سرخ کردنی) روغن زیتون می باشد. ربط اکسیداسیون روغن با پوست به اینه که مصرف روغن خوب در سلامت پوست نقش مهمی داره. انباشت چربی اشباع شده در بدن و روغن سرخ کردنی صنعتی برای پوست ضرر داره. برای همین، در پخت و پز بهتره از روغن سرخ کردنی که دیرتر اکسیداسیون میشه استفاده کرد.

 روغن آرگان اصل: توسعه کشاورزی و اقتصادی

می گویند که کشت درخت آرگان به علت داشتن سایه بان وسیع و ریشه های عمیق سبب بیابان زدایی می شود. آرگان به تثبیت زمین های کشاورزی، پایداری خاک و محصولات کشاورزی سالم تر کمک می کند. در واقع، آرگان به توسعه اقتصادی کشور مراکش و نواحی کشت کننده کمک فراوانی کرده. هم اکنون، سازمانها و شرکت های غیردولتی زیادی در سراسر جهان به تجارت آرگان رو آورده و کسب درآمد می کنن.

روغن آرگان اصل و درمان پوست

طبق گفته ها، آرگان خاصیت ضد آکنه، ضد چربی، ضد پیری، مرطوب کنندگی و ترمیم زخم دارد. البته یافته های پزشکی کافی مبنی بر اثبات قطعی این خواص وجود ندارد. البته چند مطالعه نشان داده که آرگان به افزایش آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست کمک می کنه. ویتامین E موجود در روغن آرگان از خواص ضدپیری و ضد اکسیدان رو برای پوست برخوردار هست.

روغن آرگان اصل و ناباروری

گفته میشه که مصرف خوراکی روغن آرگان (در سالاد و پخت و پز) می تونه به درمان ناباروری کمک کنه.

روغن گیاهی آرگان و خواص پزشکی-درمانی

از روغن گیاهی آرگان برای کاهش شدت بیماری های قلب و عروق بهره گیری شده. به گفته برخی محققان و مصرف کننده ها، آرگان به کاهش کلسترول خون کمک می کند. همچنین، مانع از رشد یا تکثیر سلول های سرطانی شده و سموم رو از بدن رفع می کند. با داشتن ویتامین E زیاد، شدت اختلالات پوستی مانند پسوریاسوس، چین و چروک، خشکی شدید، اگزما و آکنه رو تا حد موفقیت آمیزی کاهش داده است.

ترکیب های شیمیایی طبیعی در آرگان

بدن ما به طور طبیعی یک سری ترکیبات شیمیایی تولید می کند. برای همین، داروسازان داروهای شیمیایی رو طبق ساختار و کارکرد مواد شیمیایی طبیعی خود بدن می سازند. البته واضحه که اثر یک ماده شیمیایی طبیعی و سازگار با بدن بر پوست به مراتب از مواد شیمیایی مصنوعی بیشتره. روغن آرگان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ترکیبات شیمیایی آرگان عبارتند از: 80 درصد اسیدهای چرب غیر اشباع، فنول های طبیعی مانند اسید کافئیک، اولئوروپین، اسید وانیلیک، تیروسول، رزورسینول، کاتچین، … + اسکوالین و توکوفرول (ویتامین E).

روش صنعتی تهیه روغن آرگان

روغن آرگان اصل به روش سنتی بهداشتی تهیه شده و تا مدت ها ماندگاری دارد. اما نوع صنعتی آن هم می تواند تا حدی اصل باشد. در روش صنعتی، ابتدا هسته های میوه آرگان آسیاب شده و روغن هسته به کمک حلال چربی دوست استخراج می شود. این حلال تبخیر می شود. اگر روغن آرگان با عصاره گیری یا تقطیر بدست آید، غنی سازی (غیر پرس) نامیده می شود.

[su_button url=”https://en.wikipedia.org/wiki/Argan_oil” target=”blank” style=”3d” background=”#f18c8b” color=”#040404″ icon=”icon: hand-o-left”]لینک منبع 1[/su_button]

[su_button url=”https://www.mdedge.com/edermatologynews/article/115388/aesthetic-dermatology/update-argan-oil” target=”blank” style=”3d” background=”#f18c8b” color=”#040404″ icon=”icon: hand-o-left”]لینک منبع 2[/su_button]

مریم اکبری زاده

بهترین روش های درمان بیماری های پوست و افسردگی

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments