راه های برطرف کردن شوره سر

راه های برطرف کردن شوره سر
راه های برطرف کردن شوره سر

گاهی پوسته های سفید یا زردی را روی شانه ها در میان موهای خود می بینید که دانه های شوره مو هستند. شوره در حقیقت سلول های مرده پوست هستند که روی سر را می پوشانند. زمانی که مبتلا به شوره سر هستید، پوست سرتان پوسته پوسته و قرمز است و احساس خارش می کنید. خارش یا مالش پوست سر باعث جدا شدن شوره از پوست سر می شود و اگر لباس تیرهه به تن داشته باشید، بیشتر متوجه شوره ها روی لباس خود می شوید.

داشتن شوره سر به معنای کثیف بودن موها نیست، اما سبک آرایش موها و محصولاتی آرایشی و بهداشتی مورد استفاده بر روی موها تاثیر دارد. برخی رنگ موها و حالت دهنده ها باعث باعث خشکی پوست سر می شوند یا واکنش های پوستی شدید در پی خواهند داشت که شبیه به شوره هستند. اگر دچار شوره سر هستید، نشستن کافی موها شوره را بدتر می کند زیرا سلول های مرده بیشتری تولید می شوند. در این شرایط بهتر است شامپو یا دیگر محصولات آرایشی مربوط به موهای خود را تغییر دهید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شوره ممکن است در بخش های دیگری از بدن به جز سر بروز کند، مانند پیشانی، ابروها، مژه ها یا گوش ها. پوسته های موجود بر روی قفسه سینه – یا هر جای دیگر بدن که مو رشد می کند – می توانند نشانه ای از شوره باشند. چرب شدن پوست بدن یا قرمزی خفیف آن نیز نشانه هایی از شوره هستند. در مورد درمان این مشکل با پزشک مشورت کنید.

برخی شامپوها مخصوص از بین بردن شوره هستند. این شامپوها دارای ترکیبات زیر هستند:

  • کتوکونازول – که با قارچ های تولید کننده شوره مبارزه می کند.
  • اسید سالیسیلیک – پوسته های روی سر را از بین می برد، اما گاهی منجر به خشکی و خارش پوست سر می شود.
  • سلنیوم سولفید – تجمع سلول های مرده را آهسته کرده و با قارچ مبارزه می کند.
  • پریتیون زینک – با قارچ های عامل شوره سر مبارزه می کند.

درمان های طبیعی برای شوره سر

برخی تحقیقات انجام شده موارد زیر را برای درمان شوره سر مورد تایید قرار داده اند، اما هیچ مدرکی در مورد تاثیر مداوم آنها وجود ندارد.

  • آلوئه ورا: مصرف آلوئه ورا به تنهایی از پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر جلوگیری می کند.
  • شامپوی روغن درخت چای: مصرف شامپویی حاوی 5 درصد روغن درخت چای میزان شوره سر و احساس خارش را کم می کند.

از شامپوی ضد شوره طبق دستورالعمل مصرف روی بسته بندی آن مصرف کنید. با انگشتان خود شامپو را به آرامی روی سر مالش دهید و آن را به مدت 5 دقیقه روی سر بگذارید. اگر رایحه شامپوی خود را ترجیه می دهید، می توانید پس از شستن سر با شامپو ضد شوره، از شامپوی خود استفاده کنید. با بهبود یافتن شوره های سر بهتر است از شامپو ضد شوره زیاد استفاده نکنید.

برای از بین بردن شورهای سر زمانی را در آفتاب سپری کنید. نور خورشید به از بین رفتن قارچ های سر کمک می کند. به یاد داشته باشید که وقتی در مقابل نور خورشید قرار می گیرید، از پوست خود محافظت کنید و حتما از کرم ضد آفتاب دارای SPF حداقل 30 درصد استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر مدتی از شامپوی ضد شوره استفاده کردید، اما بهبودی حاصل نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به علاوه اگر پوست سرتان ملتهب و قرمز شده، دچار ریزش مو شده اید یا قسمت های دیگری از بدنتان قرمز و پوسته پوسته شده، در این شرایط نیز به پزشک مراجعه کنید. احتمالا پزشک شامپوی ضد شوره دارویی و قوی، یک داروی ضد قارچ یا یک کرم استروئیدی برای پوست سر و دیگر بخش های بدن تجویز خواهد کرد.

چه چیزی باعث بروز شوره سر می شود؟

هیچ کس نسبت به علت بروز شوره سر مطئن نیست. احتمالا نوعی قارچ عامل این عارضه است. غدد چربی و فولیکول های مو نوعی چربی به نام سبوم تولید می کنند که زمینه رشد قارچ ها را ایجاد می کند. این قارچ معمولا بر روی پوست زندگی می کند، اما وجود مقدار زیادی از این قارچ باعث شوره بر روی پوست می شود. حضور داشتن طولانی مدت در آب و هوای خشک باعث خشکی و ایجاد پوسته بر روی پوست می شود که شبیه شوره هستند.

شوره در طول ماه های خشک سال شدیدتر می شود. سرما و هوای خشک زمستان نیز شوره را بدتر می سازند. اضطراب و خستگی شدید دیگر عوامل بدتر شدن شوره محسوب می شوند.

مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس باعث ایجاد سلول های مرده بر روی پوست سر می شوند. افراد مبتلا به بیماری های جدی، مانند صرع، بیماری پارکینسون و HIV بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر می باشند. به دلایل نا مشخص افرادی که از سکته مغزی، حملات قلبی یا ضربه به سر بهبود پیدا می کنند، بیشتر به شوره سر مبتلا می شوند.

گاهی برخی مشکلات دیگر در سر به اشتباه به عنوان شوره در نظر گرفته می شوند در حالیکه کاملا با شوره متفاوت هستند. شپش در سر باعث خارش می شود و تخم هایی می گذارد که شبیه به شوره هستند، اما تخم های شپش به سختی به ساقه مو چسبیده و با شانه زدن جدا نمی شوند.

عفونت های قارچی نیز باعث خارش پوست سر می شوند. عفونت های قارچی با دانه هایی شبیه به شوره همراه هستند. عفونت های قارچی باعث ریزش مو و بروز تاول نیز می شوند.

شوره سر نوزادان

کودکان مبتلا به درماتیت سبورئیک می شوند. در این شرایط پوست سر نوزاد که به رنگ قهوه ای یا زرد است دچار خارش می شود. این شرایط معمولا به خودی خود و تا سن 8 یا 12 ماهگی نوزاد برطرف می شود. اگر نوزادتان مبتلا به درماتیت سبورئیک شده می توانید از روغن های گیاهی یا معدنی بر روی سر نوزاد استفاده کرده و به مدت 10 دقیقه آن را روی سر بگذارید و سپس سر نوزاد را با شامپوی ملایم مخصوص نوزاد شستشو دهید.

گرچه شوره سر آزاردهنده است، اما خطری ندارد. همچنین وجود شوره به معنای کثیف بودن فرد نیست. این مشکل واگیردار نیست و به کسی انتقال داده نمی شود. شوره به تنهایی باعث ریزش مو نمی شود، اما خارش مداوم پوست باعث ریزش موقت مو می شود.

منبع:

http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/dandruff-13/slideshow-dandruff

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments