علت ریزش شدید مو و بهترین شامپوی ریزش مو

ویدئو انمیشن چرخه رشد مو رو ببینید و مصاحبه ریزش مو را بشنوید.

مصاحبه ای درباره دلیل ریزش شدید مو 

چرخه طبیعی رشد مو: آناژن...

سلام دوستای گلم. امروز دو تا بسته براتون باز می کنیم: 1. مصاحبه درباره ریزش مو 2. ویدئو انمیشن با زیرنویس چرخه رشد و ریزش مو.

اینجا مطب متخصص پوست و مو هست. من مریم هستم، پژوهشگر سایت تهران اسکین. قصد داریم با خانم دکتر یه گپ دوستانه، کوتاه و البته تخصصی درباره دلیل ریزش شدید مو داشته باشیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

دلیل ریزش شدید مو: شایع ترین شکایت بیماران در حین ویزیت 

-سلام خانم دکتر. مرسی که کمی از وقت خودتون رو به من دادین. میشه از حال و هوای مطب و مراجعه کننده های ریزش مو برامون بگین.

سلام به شما و هم وطنان عزیزم. خواهش می کنم. بله، این روزا یکی از شایع ترین شکایت های بیماران حین ویزیت، ریزش شدید مو هست. خیلی ها به مطب مراجعه می کنن و با استرس و نگرانی شدید عنوان می کنن که “دکتر همه موهام داره می ریزه؛ یعنی دارم کچل می شم. نمی دونم چیکار کنم.”

در ریزش مو، شما جزو کدام دسته هستید؟

“افراد مبتلا به ریزش مو چند دسته اند که این دو دسته بیشترین تعداد مراجعین ما هستن: 1. افرادی با ریزش موی بسیار کم و موهای پرحجم” و 2. افرادی با ریزش شدید و ناگهانی مو که حجم زیادی از موها رو در زمان کوتاهی از دست داده اند.”

“جالبه که افرادی که موهاشون بسیار تُنُک و کم شده و با معاینه از دور (نگاه معمولی) متوجه باز شدنِ فرقشون میشیم، شکایت کمتری دارن و خیلی دیر مراجعه کردن. تغییر پَترن ریزش مو در این افراد سبب نگرانی شون شده.”

-خانم دکتر، ملاک های عمومی اختلال ریزش مو کدامند؟

یعنی، من از کجا بفهمم ریزش موی من غیر طبیعی هست؟

بعضی شواهد ریزش مو مثل تعداد دور کش مو و حجم موهایی که در کلیپس جا می گیرن، می تونن ملاک درستی برای اختلال ریزش مو باشن. ما معمولا از بیمار می پرسیم که آیا دور کش مو نسبت به قبل کمتر شده یا بیشتر. یا اینکه حجم موهای ریخته شده در شانه بعد از حمام چقدره. اینا ملاک های خوبی برای ارزیابی ریزش مو هستن. اما نکته های مهمتر و تخصصی تری هم مد نظر داریم.

-ملاک های تخصصی تر برای تشخیص ریزش مو غیرطبیعی کدامند؟

باید بگم که فرآیند ریزش مو در همه انسان ها وجود داره و طبیعی هست. اما اینکه چه مقدار با چه فاصله زمانی باشه اهمیت دارد. کارخانه مو سازی ما همچنان در حال فعالیته. و برای جایگزینی موهای جدید نیاز داره که موهای فاز مرگ رو از خودش به شکل ریزش دفع کنه. موها در چرخه رشد سه فاز رو طی می کنن: رشد، استراحت و جایگزینی با موهای جدید. اینکه چه مقدار مو باید از سر به طور طبیعی جدا شود، در افراد متفاوت هست. تعدادی براش ذکر شده اما برای هر فرد متفاوته. با مراجعه حضوری، بررسی های فوق انجام میشه. در مواردی که ریزش مو شدیده، نمونه برداری و بررسی پاتولوژیک لازمه.

ادامه ی مصاحبه بعد از دیدن ویدئوی زیر…

  ویدئو انمیشن زیر چرخه طبیعی رشد، استراحت و ریزش مو را نشان می دهد:

  • امیدوار باشید: ریزش موی ناگهانی و سریع درمان دارد.

“در ریزش موهایی که ناگهان با ریزش زیادی مواجه میشیم و فرد دچار نگرانی شده به معنای کچل شدن نیست؛ جای امیدواری برای درمان هست. این ریزش های دوره ای ناشی از استرس، کمبودهای تغذیه ای، استرس های روحی-روانی جراحی، مصرف دارو … بعد از مدتی برگشت پذیره و دوباره به حالت طبیعی خودشون برمیگردن.

اگر ریزش موی تدریجی دارید، تا دیر نشده برای درمان مراجعه کنین.

-بله خانم دکتر. به نکته جالب و امیدوارکننده ای اشاره کردین…
ما نگران افرادی هستیم که ریزش موی قابل توجهی ندارن. اما به تدریج متوجه میشن که فرق سرشون باز شده. به تدریج و در گذر زمان دچار ریزش مو می شوند.

انواع ریزش موی سکه ای که کل سر رو در بر می گیره. زیاد سریع و غیرقابل برگشت هستن.

ریزش موی اِسکاریک: التهاب پوست که توجه سریع پزشک رو می طلبن.

در آخر اینکه، بررسی عواملی که در ریزش موی شخص دخالت دارند مهم است. تعیین نوع ریزش مو اهیمت دارد.”

 پرسش و پاسخ های بیشتر از منابع تخصصی پوست و مو:

 چه مقدار ریزش مو برای هر فرد در طول روز طبیعی هست؟

ریزش مو بین 25 تا 100 تار مو در طول روز طبیعی تلقی میشه. علتش هم همون چرخه رشد، استراحت و ریزش مو در سه فاز آناژن، کاتاژن و تلوژن هست. 90 درصد از ریشه های مو در فاز آناژن می مونن. فقط 10 درصد به دو فاز بعدی وارد میشن. چرخه رشد مو بین 3 تا 5 سال طول می کشه. در این فاز، ریشه های مو در سالم ترین و ضخیم ترین حالت قرار دارن. کاتاژن یا مرحله وسط به مدت یکی دو هفته طول می کشد. ریشه های مو در فاز تلوژن در حال استراحت هستن.

شایع ترین علت های ریزش شدید مو کدامند؟

استرس

سیگار

بعد از زایمان

بیماری هایی چون اختلالات تیروئید، تورم ریوی، عفونت قارچی/ کرم حلقوی

اختلال خودایمنی آلوپسیا

عوامل محیطی

مصرف مواد شیمیایی یا داروها

تغذیه صنعتی و ناسالم

آیا کچلی ارثی ست؟

ژنتیک نقش مهمی در پرمویی، کم مویی یا کچلی دارد. اگه پدری به کچلی مبتلا شه، احتمال 90 درصد پسر هم مبتلا خواهد شد. مقصر اصلی طاسی در مردان، هورمون جنسی دی هیدرو تستسترون (DHT) ست. این هورمون به ریسپتورها (دریافت کننده های) ریشه مو در جلو و بالای سر می چسبد و آن ها را ضعیف و شکننده می کند.  این هورمون در زنان حضور چندانی ندارد. برای همین، زنان خیلی کم به طاسی مبتلا می شوند.

ریزش شدید مو: آلوپسیا چیست؟

آلوپسیا نوعی اختلال ژنتیکی خود ایمن است. گاهی سیستم ایمنی ما به خودمان اشتباهی حمله می کند. سیستم ایمنی نمی تواند ریشه های مو را شناسایی کند و به اشتباه به آن ها حمله می کند. علتش اینه که دریافت کننده های هورمون آندروژنی  (حساس به DHT) در محل ریشه مو غایب هستن.

در آلوپسیا، موها تیکه تیکه می ریزند و اغلب شکل بیضی یا گرد در سر ایجاد می کنن. ریزش مو در آلوپسیا دو نوع است: ایجاد کننده زخم و بدون زخم. در نوع اول، ریزش مو برگشت ناپذیره و با کیست و تورم سروکار دارد. در نوع دوم، ریزش مو خفیف تر و برگشت پذیره و ریشه های مو در حد عمیق آسیب نمی بینن.

حقیقتی تلخ درباره مصرف سیگار: دلیل ریزش شدید مو در ایران

طبق یک سری گزارشات رسمی و غیر رسمی، میزان نیکوتین و سموم در سیگاری که ایرانی ها مصرف می کنن به مراتب بیشتر و خطرناک تر از سیگاری هست که یک آمریکایی یا اروپایی مصرف می کند. حالا هر کی می خواد باور نکنه!!!

دو داروی رایج مصرفی در اوایل ریزش مو کدامند؟

در بسیاری از موارد، برای پیشگیری از ریزش مو در مراحل اولیه دو داروی مینوکسیدول و فیناسترید تجویز میشه. در مراحل بعدی (ریزش شدید مو) از پیوند یا کاشت مو کمک گرفته می شود.

آیا هیچ درمان خانگی برای ریزش شدید مو وجود داره؟

به گفته پزشکی مدرن، راهکار های خانگی بعد از ریزش شدید مو چندان کمک کننده نیستن. البته، در طب سنتی، طی یک سری مراحل طولانی به درمان علل ریشه ای ریزش مو پرداخته میشه که صبوری و صرف زمان زیادی رو می طلبه. جدا از درستی یا نادرستی ادعاهای متخصصین طب سنتی، مطالعات کافی برای اثبات اثربخشی درمان ها هنوز انجام نشده. برخی راهکارهای خانگی برای پیشگیری از ریزش شدید مو شاید کمک کنن اما برای درمان درست حسابی باید زیر نظر پزشک مجرب و متخصص باشین.

درمان ریزش مو از نگاه طب ایرانی!

در طب ابوعلی سینایی، می گویند که علت ریزش مو برهم خوردن تعادل مزاج های دم (ریزش موی وسط سر) و صفرا (ریزش موی جلوی سر) ست. حکمای سنتی در این نظر با پزشکان مدرن اتفاق نظر دارند: تماس مو با شوینده های حاوی مواد شیمیایی سبب ریزش مو می شود. اما به نکته جالب توجهی نیز اشاره می کنند: “ایستاده دوش گرفتن” به ریزش مو منجر می شود. آن ها به شدت مخالف ایستادن در حمام زیر دوش هستن. همچنین، می گویند که کلرشیمیایی موجود در آب سبب شکنندگی فولیکول های مو می شود. جالب اینکه می گویند ابتدا آب در قدحی ریخته شود و کمی صبر کنید و نشسته آب روی سرتان بریزید. زیرا مقدار زیادی از کلر آب در تماس با هوا در این مدت کوتاه از دست می رود. ما اگر بلافاصله شیر آب را روی موهای سر باز کنید، کلر بیشتری با پوست سر تماس خواهد داشت. همچنین، به ماساژ موهای سر با روغن زیتون و بنفشه توصیه می کنن.

معرفی یکی از بهترین مراکز درمان ریزش شدید مو

دوستان خوب. اگه به هر دلیلی ریزش موی تدریجی یا شدید دارین، می تونین به متخصصان پوست و موی تهران اسکین، در تهران و شهرستان ها، مراجعه کنین. تمام خدمات کاشت و پیوند مو در کنار مزوتراپی به بهترین نحو ارایه میشه. برای تماس با مطب های دلخواه، قسمت تماس با ما رو در سایت (معرفی شعبه های پوست و مو ) کلیک کنین.     اینجا رو کلیک کنین.

روزهای خوش و لبان پر از لبخند داشته باشید.

جراحی بینی بازیگران

لینک منبع 

 

1 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments