ویروس هرپس سیمپلکس

اگر مدام تبخال میزنید، راه های درمان طبیعیش اینجاست!

درمان خانگی تبخال
درمان طبیعی تبخال

تبخال، یکی از مشکلات بسیار شایع و آزار دهنده است. داروهای ضد ویروسی هم که معمولا هزینه بالایی دارند و با عوارض جانبی همراهند. این داروها اغلب منجر به التهاب و تجمع سموم در بدن می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم به محض این که احساس کردید تبخالی در حال شکل گیری است، به طور طبیعی آن را درمان کنید تا از گسترش آن جلوگیری شود. در ادامه بیشتر در خصوص درمان های طبیعی تبخال شرح خواهیم داد.

درمان دارویی تبخال را در اینجا بخوانید.

 

درمان های طبیعی برای تبخال

درمان طبیعی تبخال
تبخال

تبخال به ضایعات دردناک و ناخوشایندی اطلاق می شود که در طراف دهان و بینی، روی لب و چانه ظاهر می شود. تبخال در اثر یک ویروس پر خطر به نام “هرپس سیمپلکس” ایجاد می گردد. این ویروس در 2 نوع موجود است: نوع 1 که موجب بروز تبخال می شود و نوع 2 که در ناحیه تناسلی پدید می آید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

طول عمر تبخال بین 10 تا 14 روز است؛ اما به لطف برخی از درمان های طبیعی، این دوره بسیار کوتاه تر می گردد. چنانچه دوره تبخال بیش از 14 روز به طول بیانجامد و هیچ بهبودی حاصل نشود باید به یک متخصص مراجعه کنید تا آن را بررسی کند. در ذیل به درمان های طبیعی تبخال اشاره کرده ایم:

 

لیزین

ال لیزین
لیزین

لیزین، یک اسید آمینه ضروری، یا بهتر بگوییم یکی از مهم ترین اسید های آمینه است که بدن نمی تواند آن را سنتز کند. از این رو باید آن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. عملکرد لیزین، تولید پروتئین هایی است که بدن برای ایجاد آنتی بادی ها و آنزیم ها جهت مقابله با عفونت هایی چون ویروس هرپس سیمپلکس به آن نیاز دارد. لیزین را می توان در منابع غذایی مانند گوشت، محصولات سویا و فرآورده های لبنی یافت. نمونه هایی از مواد غذایی حاوی لیزین عبارتند از گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، ماهی و پنیر.

چنانچه دچار تبخال شده اید، توصیه می شود از این مواد غذایی به وفور مصرف کنید. زیرا لیزین برای مهار ویروس هرپس سیمپلکس شناخته شده است و طول دوره عفونت را کوتاه تر می کند.

در مطالعه ای که بر روی 30 شرکت کننده صورت گرفت، مشخص شد که استفاده از پماد لیزین موجب شد تبخال در 87% افراد تحت مطالعه در کمتر از 6 روز درمان شود. این در حالی است که در صورت عدم درمان، تبخال طی یک بازه 10 تا 14 روزه بهبود می یابد. بنابراین می توان دریافت که مصرف پماد لیزین، دوره درمان را تقریبا به نصف کاهش می دهد. در این مطالعه، هم پزشکان و هم شرکت کنندگان بر سر این موضوع اتفاق نظر داشتند که استفاده از پماد لیزین در درمان تبخال بسیار موثر بوده است.

هنگامی که متوجه می شوید تبخالی در حال شکل گیری است، به مدت چندین روز از پماد لیزین بر روی نقطه مورد نظر استفاده کنید. مصرف مواد غذایی سرشار از لیزین را نیز در برنامه غذایی خود افزایش دهید. همچنین می توانید به منظور پیشگیری از گسترش ویروس، مکمل 500 میلی گرمی لیزین را سه بار در روز مصرف کنید.

نکته: حتما به شکل صحیح لیزین در مکمل ها و داروهای موضعی آن توجه کنید. عموما بر روی این محصولات واژه l-Lysine نوشته شده است.

 

عسل

عسل

احتمالا هرگز به ذهن تان خطور نمی کرد که عسل در درمان تبخال نیز موثر است. بله؛ عسل، این ماده شیرین که توسط زنبور ها از شهد گل ها گرفته می شود به طور موثری در درمان تبخال مفید است. امروزه عمده مصرف ما از عسل در تغذیه، شیرین کردن چای یا تهیه لقمه برای بچه هاست. اما صدها سال است که عسل در درمان بسیاری از وضعیت های پزشکی از جمله تبخال مورد استفاده واقع می شود. پزشکان مصر باستان، عسل را بر روی سوختگی ها و زخم های باز می مالیدند تا دوره بهبودی آن را کاهش دهند. پزشکان رم باستان نیز از عسل به عنوان روشی در درمان بی خوابی استفاده می کردند. بقراط حکیم، پزشک یونانی نیز از عسل برای درمان تبخال و تاول های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس بر روی لب استفاده می کرد.

باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها به لحاظ خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی طبیعی عسل، به سختی زنده می مانند. علاوه بر این، عسل همچنین حاوی مقادیر بالایی فلاونوئیدها و اسید فنولیک است که جهت مهار ویروس هرپس سیمپلکس موثر شناخته شده است.

یک مطالعه در مرکز پزشکی دبی نشان داد که عسل، مؤثرترین درمان برای تبخال، حتی بیشتر از داروی آسیکلوویر به شمار می رود. در استفاده از عسل بر روی تبخال، هیچ عوارض جانبی ای حاصل نشد. این مطالعه به این نتیجه رسید که عسل به عنوان یک درمان برای تبخال، هم موثر تر است و هم سالم تر.

برخی موارد منع مصرف در رابطه با عسل وجود دارد. اگر به گرده آلرژی دارید، هنگام استفاده از عسل باید احتیاط کنید. عسل خام محلی برای کنترل انواع آلرژی ها در بسیاری از مردم استفاده می شود، اما چنانچه آلرژی تان شدید باشد یا عسل محلی نباشد، بهتر است درمان دیگری را در نظر بگیرید. استفاده از عسل برای درمان تبخال نوزاد نیز توصیه نمی شود، زیرا در موارد نادر احتمال دارد موجب عفونت باکتریایی شده و منجر به بوتولیسم (یک بیماری کشنده که موجب فلج عضلات بدن می شود) شود.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای
روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از برگ های خرد شده Melaleuca alternifolia استخراج می شود. روغن درخت چای برای اولین بار توسط بومیان شرق استرالیا برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و عفونت های پوستی استفاده شد.

تحقیقات محدود صورت گرفته تشان می دهد که روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی است و استفاده از آن بر روی تبخال به مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس کمک می کند و موجب تسریع زمان بهبودی می شود.

به محض این که احساس کردید در معرض ابتلا به تبخال هستید، یک تکه پنبه را به روغن درخت چای آغشته کرده و آن را روی منطقه آلوده استفاده کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا تبخال تان ناپدید شود و با پوست صاف جایگزین شود. چنانچه به محض ظهور تبخال آن را درمان کنید، شانس پیشگیری از گسترش آن را افزایش خواهید داد. شما می توانید روغن درخت چای را از بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های بهداشتی و دراگ استور ها خریداری کنید.

هیچ گاه روغن درخت چای را به صورت خوراکی استفاده نکنید؛ زیرا طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، در صورت بلعیدن این روغن، سمی حاصل می شود که می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

 

کلام آخر

با استفاده از این درمان های طبیعی تبخال، به خوبی مجهز می شوید و به طور موثر می توانید شیوع هر نوع تبخال که ممکن است در زندگی روزمره تان اتفاق افتد را مدیریت کنید.

در پایان، لازم به ذکر است که شاید رها شدن از این ویروس که موجب بروز تبخال می شود، غیر ممکن باشد، اما با انجام اقداماتی در زمینه مراقبت و تقویت دستگاه ایمنی بدن، می توانید آن را در حالت خاموشی نگه دارید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع خارجی برای مطالعه بیشتر:

med line plus

cancer.org

rachael pontillo

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments