بهترین روش های درمان آفت دهان: 12 علت و 12 درمان

بهترین و موثرترین درمان های خانگی برای آفت دهان کدام است؟

اگر مدام از آفت دهان رنج می برید، احتمالا به خوبی می دانید که تا چه اندازه دردناک است. بروز مکرر آفت دهان موجب پایین آمدن کیفیت زندگی می گردد. این وضعیت، صحبت کردن و بلع را دشوار می سازد. واقعا تعجب آور است که عارضه ای به این کوچکی تا چه می تواند آسیب رسان باشد!

آفت دهان در اثر مسائل مختلفی ایجاد می شود. در این مطلب تهران اسکین، در خصوص شایع ترین علل این عارضه شرح داده ایم. همچنین نکات مهمی را برای آن دسته از افرادی که از این مشکل رنج می برند، تهیه کرده ایم. در پایان نیز به 11 درمان خانگی موثر برای رفع این مشکل اشاره کرده ایم که در کاهش درد و علائم آن بسیار کمک کننده هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

11 روش درمان آفت دهان
آفت دهان چیست

آفت دهان چیست؟

در پزشکی به آفت دهان aphthous ulcer گفته می شود. این وضعیت دردناک، به تاولی اطلاق می شود که در دهان تشکیل می شود و بسیار مشابه اولسر پپتیک (زخم معده) است که در معده رخ می دهد. آفت معمولا در داخل لب و اطراف زبان به وجود می آید. همچنین ممکن است لثه ها و داخل لپ را نیز درگیر کند. آفت دهان دارای مرکزی سفید یا زرد رنگ و یک حلقه قرمز و ملتهب به دورش است که بافت بسیار نرمی دارد.

افرادی که از این وضعیت رنج می برند، معمولا از اوضاع استرس زایی که در زندگی و محل کار برای شان فراهم شده است، گله مندند. زنان بیش تر از مردان به این وضعیت دچار می شوند. احتمالا ارث نیز در این عارضه دخیل است. چنانچه یکی از اعضای خانواده تان از این مشکل رنج می برد، به احتمال زیاد شما نیز ممکن است به آن دچار شوید.

 

علت آفت دهان چیست؟

آفت دهان دلایل بسیاری دارد. این علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استرس – وضعیت روانی ما به طور عمده می تواند بر سلامت مان تأثیر بگذارد. هنگامی که استرس بیش از حد در زندگی تان وجود داشته باشد، سیستم ایمنی بدن تان را تضعیف می کند. عدم تعادل گوارشی می تواند منجر به ریفلاکس اسید شود که ممکن است با بروز آفت دهان در ارتباط باشد.
  • آسیب های جزئی – لثه ها و لب به راحتی کبود یا بریده می شوند. هنگامی که دندان های تان را مسواک می زنید، باید مراقب باشید. مسواک زدن خشن و تهاجمی می تواند به ایجاد آفت منجر شود. آسیب های ورزشی یا گاز گرفتن داخل لپ در هنگام خواب یا خوردن نیز می توانند عامل ایجاد این وضعیت باشند.
  • سدیم لوریل سولفات (SLS) – این افزودنی شیمیایی موجود در خمیر دندان و دهانشویه با بروز آفت دهان ارتباط دارد. اگر از این وضعیت رنج می برید، باید از مصرف خمیر دندان های حاوی SLS خودداری کنید.
  • حساسیت غذایی و آلرژی – اگر آلرژی یا حساسیت غذایی دارید، ممکن است پاسخ ایمنی در دهان تان را مختل کند. شایع ترین محرک های غذایی عبارتند از توت فرنگی، تخم مرغ، شکلات، آجیل، قهوه و پنیر.
  • کمبود ویتامین ها – اگر در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم روزانه خود هستید، ممکن است به آفت دچار شوید. این امر به ویژه در خصوص کمبود اسید فولیک، آهن و ویتامین B-12 صدق می کند.
  • تغییرات هورمونی – بسیاری از زنان به دلیل تغییرات هورمونی در طول دوران قاعدگی، از این مشکل رنج می برند.

14 علت برای آفت دهان و 14 راه درمان

بهترین روش های درمان آفت دهان: 12 علت و 12 درمان
درمان های خانگی آفت دهان

توصیه های عمومی برای کاهش آفت دهان

وقتی که دهان، آفت می زند، درد زیادی دارد. هنگامی که صحبت می کنید یا غذا می خورید، این درد را بیشتر احساس خواهید کرد. از چند طریق، این وضعیت بدتر می شود. به عنوان یک راهنمای عمومی، موارد زیر را به یاد بسپارید:

  • آفت روی زبان تان را دستکاری نکنید.
  • مصرف غذاهای تند و اسیدی را به حداقل برسانید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته شوید.
  • مواد غذایی مغذی میل کنید.
  • تمرینات آرامش بخش و مدیتیشن انجام دهید تا استرس تان را کاهش دهید.
  • به صورت منظم ویتامین مصرف کنید.
  • هنگام مسواک زدن و خوردن غذا مراقب باشید.

 

11 درمان خانگی طبیعی برای آفت دهان

اگر در حال حاضر دچار آفت دردناک هستید، این 11 راهکار خانگی می توانند بسیار موثر واقع شوند.

 

1- آب نمک قرقره کنید

آب نمک برای آفت
قرقره آب نمک

آب نمک، یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است. این روش می تواند یک درمان طبیعی بسیار خوب برای آفت دهان باشد. به محض مشاهده اولین نشانه های آفت، آب نمک قرقره کنید. این امر درد تان را تسکین می دهد و روند بهبود را سرعت می بخشد.

1 قاشق چای خوری نمک دریا یا سایر نمک های طبیعی را در نیم فنجان آب گرم بریزید. به مدت 30 ثانیه آن را در دهان خود قرقره کنید. سپس تف کرده و دهان تان را با آب بشویید.

 

2- برگ شنبلیله

درمان آفت دهان
برگ شنبلیله

شنبلیله، یک ترکیب خوشمزه در بسیاری از غذاها است. با این حال، برگ های آن دارای مزایای متعددی هستند. تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله در بهداشت دهان و دندان بسیار کاربرد دارد.

شنبلیله می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این گیاه مملو از ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است. همچنین محتوی ریبوفلاوین، آهن، روی، ویتامین C، کلسیم، کاروتن، فسفر و موارد بسیار دیگری است.

برای گنجاندن شنبلیله در رژیم غذایی خود، می توانید برگ آن را به غذاها اضافه کنید. برای اعمال مستقیم تر بر روی آفت، 1 قاشق چای خوری تخم شنبلیله را به یک فنجان آب سرد اضافه کنید. سپس این مخلوط را در دهان تان قرقره کنید.

 

3- ریحان

آفت دهان
ریحان

به کار بردن ریحان در سس ها، سالاد ها و پیتزا، غذا را بسیار خوشمزه می کند. استفاده از این گیاه در سراسر جهان، دستور العمل های مختلفی دارد. اما آیا می دانستید که این یک عنصر ارزشمند طبیعی برای بهداشت دهان و دندان است؟

مطالعات نشان داده اند که ریحان خواص ضد میکروبی دارد. این امر ممکن است از عفونت جلوگیری کند و موجب تسکین آفت دهان شود.

برای گنجاندن ریحان در رژیم غذایی خود، می توانید برگ های تازه آن را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید آن را در میان وعده های خود میل کنید. شما همچنین می توانید برگ آن را در آب گرم بخیسانید و از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

 

4- از فلفل قرمز استفاده کنید

آفت زدن
فلفل قرمز

وقتی دچار آفت دهان هستید، باید از مصرف غذاهای تند اجتناب کنید. غذاهای تند جدا می تواند موجب آسیب آفت ها شده و آن ها را حتی دردناک تر کنند! اما خواص موجود در برخی از ادویه ها مانند فلفل قرمز می تواند به کاهش آفت کمک کند.

فلفل قرمز سرشار از یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین است. کپسایسین همان ماده ای است که باعث تندی فلفل چیلی و قرمز می شود. همچنین می تواند سابستنس P (یک ماده شیمیایی در بدن که باعث التهاب می شود) را مهار کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که این ماده می تواند رشد باکتری را مهار کند. کپسایسین می تواند یک درمان خانگی عالی برای آفت دهان باشد.

جهت استفاده از فلفل قرمز برای درمان آفت، مقداری فلفل قرمز را به آب اضافه کرده تا خمیری حاصل شود. سپس با استفاده از یک  گوش پاک کن، این خمیر را روی آفت خود بمالید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید. این روش به تسکین درد و تسریع بهبودی تان کمک خواهد کرد.

 

5- شستشو با جوش شیرین

درمان های طبیعی
جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده قلیایی است. این ماده می تواند اسیدهای دهان را خنثی کند و موجب تحریک آفت دهان شود. جوش شیرین همچنین باکتری های موجود در دهان را از بین می برد. این امر به زودتر خوب شدن آفت نیز کمک می کند.

1 قاشق چای خوری جوش شیرین  را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کنید. دهان خود را با این مخلوط قرقره و شستشو دهید. در پایان، دهان تان را با آب بشویید.

 

6- مصرف ماست پروبیوتیک چکیده

ماست پروبیوتیک دار
ماست پروبیوتیک چکیده

ماست پروبیوتیک مملو از باکتری های مفید است. باکتری های مفید، فلور دهان تان را احیا کرده و به درمان آفت کمک می کنند. باکتری های دوست داشتنی موجود در ماست پروبیوتیک، سلامت معده و روده را نیز بهبود می بخشند. این امر به نوبه خود، سلامت دهان را نیز تضمین می کند. طبع خنک ماست نیز می تواند به تسکین و آرام کردن این درد کمک کند.

برای درمان آفت دهان، به طور روزانه ماست پروبیوتیک چکیده مصرف کنید.

 

7- سیب سرکه

سرکه سیب

از سرکه سیب اغلب برای مزایای بهداشتی آن استفاده می شود. این ترکیب، یک منبع غنی از اسید استیک است. این اسید به جلوگیری از رشد باکتری های بد و حفظ فلور سالم دهان کمک کند. تعادل میکروبیوم های دهان می تواند به درمان آفت نیز کمک کند.

برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی خود، می توانید آن را در سس سالاد خود و یا در پخت و پز به کار برید. شما همچنین می توانید یک دهانشویه خانگی تهیه کنید. یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و در دهان خود قرقره کنید.

همچنین می توانید این ترکیب را ببلعید. سرکه برای دستگاه گوارش و دهان بسیار مفید است. حتما ابتدا سرکه سیب را رقیق کنید، زیرا pH پایین می تواند موجب فرسایش اسید شود.

8- مصرف مکمل روی

زینک
مکمل روی

اگر به طور منظم از آفت های دهان رنج می برید، ممکن است کمبود روی داشته باشید و مصرف مکمل روی (زینک) می تواند به شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل روی، بین 50 تا 100 درصد آفت ها را کاهش می دهد.

مصرف روزانه 2 مکمل روی با کیفیت بالا می تواند آفت دهان را به طور چشمگیری درمان کند. روی همچنین می تواند به جلوگیری از وقوع این وضعیت از همان ابتدا کمک کند. قبل از شروع مصرف مکمل روی، با دکتر یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

9- نوشیدن چای بابونه

درمان آفت
چای بابونه

بابونه، بیش از یک چای قبل از خواب مفید است. این گیاه حاوی مواد دارویی متعددی است و می تواند به آرامش و کمک به گوارش سالم کمک کند. نشان داده شده است که بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که توانایی ضد عفونی دارند.

بابونه اثرات آرامبخش نیز بر روی آفت دهان دارد. همچنین می تواند به بهبود سریع تر آن کمک کند. شما می توانید بابونه را در شکل یک چای گرم و یا قرار دادن یک چای بابونه کیسه ای بر روی آفت استفاده کنید.

 

10- استفاده از مریم گلی

گیاه مریم گلی

مریم گلی یک گیاه خوش طعم است که اغلب به صورت ادویه استفاه می شود. این گیاه از خانواده نعناعیان است. بسیاری از درمان های طبیعی دندانپزشکی بر پایه مریم گلی است. مریم گلی دارای خواص ضد اکسید کننده و ضد میکروبی است که به فلور دهان کمک می کند. این گیاه همچنین به تعادل سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبود آفت نیز کمک می کند.

یک مشت مریم گلی تازه یا 2 قاشق چای خوری خشک شده آن را با یک فنجان آب مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 60 ثانیه در دهان تان قرقره کرده و سپس بشویید.

 

11- روغن گل میخک

درمان آفت دهان
روغن گل میخک

روغن گل میخک یک درمان طبیعی ارزشمند برای آفت های دهان است. عنصر فعال آن اوژنول است که همچون یک مسکن عمل می کند. دندانپزشکان از روغن گل میخک برای کمک به بیماران خود استفاده می کنند. روغن گل میخک را می توان به طور مستقیم بر روی آفت استفاده کرد. همچنین می توانید از روغن گل میخک به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

اول، دهان خود را با آب نمک قرقره کنید. سپس یک تکه پنبه را به نصف قاشق چای خوری روغن زیتون آغشته کنید. سپس 4 یا 5 قطره روغن گل میخک روی آن بریزید. پنبه را به مدت 10 دقیقه به طور مستقیم بر روی آفت قرار دهید. این روش به شما کمک می کند دردتان را تسکین دهید و ناحیه آفت را بی حس کنید.

 

آیا از این مطلب لذت بردید؟ به نظر شما کدام یک از این درمان ها بهتر است؟ لطفا نظرات خود را در زیر با ما در میان بگذارید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments