آیا می توان زگیل را با سرکه سیب درمان کرد؟

چه عواملی موجب زگیل می شوند؟

زگیل

زگیل های پوستی، مشکل پوستی نسبتا شایعی محسوب می شوند. اکثر افراد در برهه هایی از زندگی خود با این مشکل مواجه می شوند. این برآمدگی های بی خطر که عمدتا بر روی دست ها و پاها ظاهر می شوند، در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بروز می یابند. هیچ درمان قطعی برای اچ پی وی وجود ندارد، بنابراین درمان، تنها بر روی برداشتن زگیل تمرکز دارد.

درمان های جدید برای از بین بردن زگیل عبارتند از:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

با این حال، درمان زگیل می تواند پرهزینه و دردناک باشد، و گاهی اوقات به درمان های متعددی نیاز دارد. حتی در صورتی که درمان زگیل با موفقیت همراه باشد، ممکن است در سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کند.

 

آیا می توان زگیل را توسط سرکه سیب درمان کرد؟

سرکه سیب

هزاران سال است که از سرکه سیب در درمان انواع بیماری های مختلف، از معده درد گرفته تا مسمومیت با پیچک سمی و دیابت استفاده می شود.

این ایده که می توان سیب سرکه را برای درمان زگیل نیز به کار برد، سال هاست مورد آزمون و بررسی های متعددی قرار گرفته است. به طور کلی، به نظر می رسد سرکه سیب در درمان زگیل به روش های زیر عمل می کند:

  • سرکه، نوعی اسید (اسید استیک) است، بنابراین می تواند برخی از انواع باکتری ها و ویروس ها را که در معرض تماس قرار دارند، از بین ببرد.
  • سرکه، پوست آلوده را می سوزاند و به آرامی آن را از بین می برد. از این رو باعث می شود زگیل بیافتد؛ درست به همان صورتی که اسید سالیسیلیک عمل می کند.
  • سوزش ناشی از اسید، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با زگیل تحریک می کند.

 

چطور می توان برای درمان زگیل از سرکه سیب استفاده کرد؟

درمان زگیل با سرکه سیب

روش اصلی توصیه شده برای درمان زگیل با استفاده از سرکه سیب، نسبتا ساده است. تنها نیاز به یک تکه پنبه، آب، سرکه سیب، و نوار چسب داکت و یا بانداژ دارید. سپس به روش زیر عمل کنید:

  • 2 بخش سرکه سیب را با یک بخش آب مخلوط کنید.
  • تکه پنبه ای را در محلول سرکه و آب خیس کنید.
  • سپس تکه پنبه را به طور مستقیم روی زگیل قرار دهید.
  • روی آن را با نوار چسب داکت یا بانداژ بپوشانید و اجازه دهید پنبه در طول شب (و یا اگر ممکن است برای مدت زمانی طولانی تر) روی زگیل تان باقی بماند.
  • پنبه و باند یا نوار چسب را بردارید.
  • این کار را تا زمانی که زگیل بیافتد، هر شب تکرار کنید.

 

روش دیگر این است که محلولی برای شستشوی دست یا پای زگیل دار خود تهیه کنید:

  • سرکه سیب و آب را در یک سطل یا ظرف بزرگ مخلوط کنید.
  • حدود 15 دقیقه در روز ناحیه ای که مورد حمله زگیل ها قرار گرفته است را در این محلول قرار دهید.
  • پس از انجام این کار، پوست خود را با آب بشویید.

 

آیا برای پشتیبانی از این ادعاها تحقیقاتی به عمل آمده است؟

متاسفانه، شواهد علمی کمی دال بر این که سرکه سیب به طور قابل اعتماد در درمان زگیل موثر است، وجود دارد. مطالعات نشان داده اند که سرکه می تواند پاتوژن های مضر در آزمایشگاه را از بین ببرد. سرکه گاهی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده خانگی یا به عنوان روشی برای حفظ مواد غذایی از فاسد شدن، مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، محققان استفاده از سرکه سیب برای مقابله با عفونت، چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی در افراد را تایید نمی کنند.

به نظر می رسد سرکه سیب نیز همانند سایر اسیدها، از جمله اسید سالیسیلیک عمل می کند. یک مطالعه بالینی کوچک بر روی 57 بیمار نشان داد که کریستال های مونو کلورو استیک اسید و پماد سالیسیلیک اسید 60 درصد در مقایسه با سایر داروها در درمان زگیل موثرتر بوده اند. به گفته محققان، نتایج این مطالعه نشان می دهد که عملکرد این اسید ها، از بین بردن بافت زگیل است. در حالی که نظریه سرکه سیب می تواند به روشی مشابه همین روش عمل کند، به غیر از نقل قول هایی که از نیاکان ما سینه به سینه گشته است، هیچ شواهد علمی مبنی بر تأیید این اثرات در دسترس نمی باشد.

 

آیا سرکه سیب برای استفاده بر روی زگیل بی خطر است؟

زگیل تناسلی

سرکه سیب، یک اسید ضعیف بوده که حاوی 4 تا 8 درصد اسید استیک است. اما حتی اسید های ضعیف هم می توانند موجب سوختگی های شیمیایی شوند. گزارش هایی وجود دارد (یک مورد در دختری 14 ساله و دیگری در پسری 8 ساله) مبنی بر این که در حین استعمال مستقیم سرکه سیب بر روی پوست و بستن آن با بانداژ، موجب سوختگی های شیمیایی شده است.

هنگام استفاده مستقیم از سرکه سیب بر روی پوست خود، باید با احتیاط عمل کنید. این احتمال وجود دارد که احساس تحریک یا سوزش خفیفی کنید. چنانچه درد و سوزش زیادی داشته باشید که با گذشت زمان بدتر نیز می شود، تکه پنبه را برداشته و محل را با آب بشویید. زمانی که این درمان را به کار می گیرید، حتما پس از آن سرکه سیب را با آب بشویید تا از بروز سوختگی جلوگیری شود.

از به کار بردن سرکه سیب بر روی زخم باز و یا استفاده مستقیم در صورت و گردن بپرهیزید. همچنین از سرکه سیب جهت درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید. این نوع زگیل متفاوت است و باید توسط یک پزشک متخصص درمان شود.

اطلاعاتی جامع درباره زگیل تناسلی

در صورت استفاده از هر یک از محصولات طبیعی، بروز یک سری واکنش های آلرژیک امکان پذیر است. علائم یک واکنش آلرژیک ممکن است عبارت باشد از:

  • دشواری در تنفس
  • بثورات پوستی یا کهیر
  • سرگیجه
  • ضربان قلب سریع

 

خلاصه مطلب

مانند بسیاری از داروهای طبیعی، شواهدی مبنی بر این که می توان از سرکه سیب برای درمان زگیل استفاده کرد، وجود ندارد. از آن جایی که سرکه به طور گسترده ای در دسترس قرار دارد و بسیار مقرون به صرفه است، ممکن است تصمیم بگیرید پیش از مراجعه به پزشک، آن را امتحان کنید. چنانچه سوزش یا درد دارید، قبل از مصرف، سرکه را رقیق کنید.

سرکه سیب را بر روی زخم باز استفاده نکنید. اگر پوست تان سوخت یا بسیار تحریک شد، آن را کاملا با آب شستشو دهید. چنانچه نشانه های یک واکنش آلرژیک، و یا هر گونه علائم نگران کننده ای را تجربه کردید، فورا استفاده از سرکه را متوقف سازید و با پزشک تماس بگیرید.

هنگامی که صحبت از درمان زگیل به میان می آید، باید این را بدانید که ممکن است لازم باشد چند روش مختلف درمان را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. پزشک یا متخصص پوست تان ممکن است از درمان های طبیعی در کنار درمان های پزشکی استفاده کند. برای بررسی گزینه های مناسب درمان، با پزشک خود مشورت کنید.

 

این مطلب صرف جهت اطلاع رسانی شما نوشته شده است. آن را یک تجویز پزشکی در نظر نگیرید و از توصیه آن به سایرین خودداری کنید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments