درمان خروپف شبانه

درمان خروپف | 67 راه موثر برای درمان خرخر و خروپف از زبان متخصصین خروپف

خروپف چیست و درمان خروپف چگونه است؟

 

  • خروپف به دلیل ارتعاش در راه های هوایی بینی و گلو ایجاد می شود.
  • ارتعاشاتی که باعث خروپف می شوند ناشی از عبور جریان هوای آشفته از راه هوایی باریک است.
  • خروپف تحت تأثیر مرحله خواب، نوع خوابیدن و استفاده از داروها و الکل قرار دارد.
  • خروپف ممکن است برای اعضای خانواده و همبستر بیمار مختل کننده خواب باشد.
  • خروپف همچنین ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی اساسی و مهم باشد.
  • درمان خروپف به هر دو روش غیر جراحی و جراحی ممکن است.

خواب راحت

خروپف، بوسیله ارتعاشاتی در زبان و گلو ایجاد می شود.

وقتی که ما در حال خواب هستیم، جریان هوای آشفته می تواند بافت های شل در سقف دهان و گلو را به ارتعاش در آورد و باعث خروپف شود. اساسا، خروپف یک صدای ناشی از جریان هوای آشفته است که باعث می شود بافت های شل در طول خواب ارتعاش کنند.

خروپف چقدر رایج است؟

هر کسی می تواند خرخر کند اغلب افراد به طور منظم خرخر نمی کنند. ولی خیلی از افراد ، خروپف پس از بیماری ویروسی، پس از نوشیدن الکل و یا مصرف بعضی از داروها را گزارش می دهند. در افراد 30 تا 60 ساله، 44 درصد مردان و 28 درصد از زنان به طور منظم خرخر می کنند. زنان بعد از یائسگی بیشتر خروپف می کنند.

افرادی که خروپف می کنند می توانند هر گونه بدنی داشته باشند. ما تا اسم خروپف را میشنویم اغلب به یک مرد درشت هیکل با گردن ضخیم فکر می کنیم. با این حال، یک زن لاغر با گردنی کوچک و باریک نیز می تواند به همان اندازه با صدای بلند خروپف کند. به طور کلی، وقتی سن بالا می رود و وزن افزایش می یابد، خروپف بدتر می شود.


علت خرناس در خواب | علت خروپف

خرخر شبانه

وقتی که ما تنفس می کنیم، هوا در داخل یک جریان ثابت بین بینی یا دهان و ریه ها جریان دارد. وقتی نشسته ایم و بی سر و صدا نفس می کشیم صداهای نسبتا کمی وجود دارد. هنگامی که ما ورزش می کنیم، هوا سریع تر حرکت می کند و ممکن است صدای تنفسی تا حدی قابل شنیدن باشد.

هنگامی که ما میخوابیم، ناحیه پشت گلو گاهی باریک می شود، چون عضلات می شوند و حتی موقتا گاهی این مسیر بسته می شود. تنگ شدن می تواند در بینی، دهان یا گلو باشد. خروپف در زمانی که فردی از طریق دهانش نفس بکشد یا انسداد بینی داشته باشد تشدید می شود.

تصور می شود که آسیب های ارتعاشی ناشی از خروپف بر سرخرگ های کاروتید داخل گردن ممکن است منجر به ایجاد پلاک در این عروق خونی شود.

شاید بزرگترین مشکل خروپف (مخصوصا وقتی که بلند باشد) اختلال خواب دیگران، از جمله شریک زندگی شما باشد.

برخی علل رایج خروپف عبارتند از:

چاقی
احتقان بینی (آلرژی و سرماخوردگی)
کم کاری تیروئید
آکرومگالی
لوزه ها یا آدنوئید های بزرگ شده
صورت بزرگ غیرعادی

الکل یک آرامبخش عضلانی است که می تواند خروپف را بدتر کند. علاوه بر این، داروهایی که عضلات را آرام می کنند ، نیز ممکن است تاثیر مشابهی داشته باشند.


ارزیابی و درمان خروپف شبانه

علائم نشاندهنده شدت خروپف و مرتبط با آپنه خواب عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
روحیه پایین (تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی)
مشکلات حافظه
سردرد صبحگاهی
فشار خون بالا
بیدار شدن های مکرر شبانه برای ادرار کردن (nocturia)
بهم فشردن دندان ها (bruxism)

علاوه بر این، هر گونه مشکل مربوط به سینوس های شما باید ارزیابی شود. اگر در بینی تان گرفتگی داشته باشید، آلرژی، عفونت سینوسی (سینوزیت) یا سابقه عمل جراحی سینوسی ممکن است نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد. اگر از گلو و دهان مکرر تنفس کنید، ممکن است لوزه ها یا آدنوئید های بزرگ داشته باشید.

مشکلات ناشی از خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرد و یبوست نیز ممکن است سبب کم کاری تیروئید شود.

یک معاینه فیزیکی باید شامل ارزیابی راه هوایی فوقانی با اندازه گیری دور گردن و نگاه کردن به بینی، دهان و گلو ی بیمار باشد. اگر پزشک شما متقاعد شود که ممکن است آپنه خواب داشته باشید، ممکن است نیاز به یک  تست خواب داشته باشید که به آن پلیسومنوگرافی نیز گفته می شود.

درمان خروپف بستگی به نوع و علت خروپف دارد و پس از ارزیابی اولیه توسط متخصص اختلالات خواب انتخاب می شود. درمان ممکن است شامل تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن یا اجتناب از الکل قبل از خواب باشد، که ممکن است راه هوایی را آرام کند.

جراحی گاهی ممکن است گزینه پیشنهادی باشد، به خصوص اگر شما یک راه هوایی باریک داشته باشید . درمان آلرژی ممکن است باعث از بین رفتن احتقان بینی شود، همچنین ممکن است هنگامی که در معرض آپنه خواب قرار دارید، فشار مثبت هوا (CPAP) یا دستگاه کمک تنفسی توصیه گردد.


جدیدترین درمان خروپف

برخلاف تبلیغات فراوان استفاده از لیزر و یا برخی وسایل دهانی و چسب های بینی و روش های مشابه ، بهترین و جدیدترین درمان خروپف نیستند و اغلب اینگونه روش ها روی شما موثر نخواهند بود.

بهترین درمان خروپف در هر فردی با دیگری متفاوت است و به اندازه قطر گردن، نوع راه هوایی ، وضع بینی و سن و جنس بیمار و عوامل دیگری بستگی دارد و هیچ درمانی نیست که برای همه افراد بهترین باشد


درمان قطعی خروپف

 

برخی انواع خروپف که با آپنه خواب همراهی ندارند با روش های جراحی یا غیرجراحی متعدد قابل درمان قطعی هستند ولی برخی انواع خرخر حتی با وجود بهترین درمان ها نیز بخوبی کنترل نمی شوند و درمان اینگونه موارد ممکن است خیلی دشوار و زمان بر باشد. بطور کلی در اغلب انواع خروپف با روش های غیر جراحی می توان خرخر را کنترل نمود.

خرخر

گزینه های درمان خروپف

 

گزینه های مختلف درمان برای خروپف وجود دارد. این درمان ها  طیفی از داروهای خانگی، داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی، جراحی و تجهیزات پزشکی مانند CPAP  در بر می گیرند. برخی درمان های ساده تر عبارتند از:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

سیگار نکشید

سیگار کشیدن به وضوح با افزایش خطر خروپف ارتباط دارد. اگر سیگار می کشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید. سیگار باعث تحريک گلو و تورم خواهد شد و سلامت كلي شما را نیز به خطر می اندازد.

به پشت نخوابید

خوابیدن بر روی پشت می تواند باعث تشدید خروپف شود. سعی کنید با کمک بالشت یا ابزارهای طبی موجود در بازار کاری کنید که فقط به طرفین بخوابید.

قبل از خواب روغن زیتون بخورید

با مصرف یک قاشق چای خوری روغن زیتون قبل از رفتن به رختخواب، شما می توانید بافت های گلوی خود را به طور موثری روان کنید. اینکار ممکن است لرزش بافت ها و خروپف را کاهش دهد. این کار ایمن است و می تواند به سلامت قلب شما نیز کمک کند.

مصرف الکل خود را کاهش دهید

الکل موجب شل شدن عضلانی می شود. الکل باعث می شود که بافت های گلو نیز آرام شوند. مصرف می تواند به خطر ابتلا به سرگیجه و آپنه خواب شما نیز کمک کند. بنابراین توصیه می شود قبل از خواب،  الکل مصرف نکنید.

استفاده از اسپری های سالین و شستشوی بینی و راه هوایی

یکی از کارهای موثر این است که رطوبت بینی را افزایش دهیم . این یک روش عالی برای کاهش خروپف ناشی از انسداد بینی است. ممکن است با اینکار همچنین آلرژن ها را نیز پاک کنید اینکار را  می توان با شستن  بینی و سینوس با آب شور انجام داد. ممکن است ترکیبی از نمک و مایعات گازدار نیز مفید باشد.

چاق شدن و خروپف

تمرکز بر کاهش وزن

از دست دادن وزن اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، ممکن است با کاهش وزن، فشار روی راه هوایی کاهش یابد. این موضوع می تواند خروپف شما را بهبود بخشد و خطر آپنه خواب شما را نیز کاهش دهد.

درمان آلرژی

اگر از آلرژی فصلی رنج می برید، استفاده از اسپری های استروئیدی بینی را برای کاهش علائم خود در نظر بگیرید.  دیگر داروهای خوراکی برای درمان آلرژی ها نیز ممکن است مفید باشد. البته داروهای آلرژی حتما باید توسط پزشک تجویز شوند و مصرف خودسرانه این داروها خطرناک است.

بالا بردن تخت

سر تختتان را بالا ببرید

با بالا بردن سر رختخواب تا 30 درجه، می توانید با اثرات جاذبه روی راه هوایی مقابله کنید. یک تخت قابل تنظیم ارتفاع ممکن است مفید باشد.

 تمرینات زبان را انجام دهید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که ورزش می تواند باعث افزایش قدرت عضلات در مسیر راه هوایی شود. اینکار می تواند خروپف و کاهش شدت آپنه خواب را به دنبال داشته باشد. زمان توصیه شده 45 دقیقه در روز است، که برای اکثر افراد خیلی زیاد نیست. آموزش ورزش هایی برای درمان خروپف

استفاده از CPAP برای آپنه خواب

درمان استاندارد، برای افرادی که دارای آپنه خواب و انسداد مجاری در حین خواب هستند، فشار مثبت راه هوایی (CPAP) می تواند یک درمان بسیار موثر باشد. این کار برای ایجاد جریان ثابت هوا و دائمی هوا انجام می شود که راه هوایی را تثبیت می کند و مانع هر دو لرزش و روی هم افتادن این بافت ها می شود.

گزینه های درمان جراحی را در نظر بگیرید.

برخی جراحی ها نیز برای درمان خروپف انجام می شود. در گذشته، روشهای اوولوپلاستی و روش های مشابه گزینه های محبوب بودند. اما این روش ها فقط در بعضی افراد ممکن است موثر باشد. گزینه های دیگر عبارتند از جراحی بینی، از جمله رادیوفرکانسی بینی و صاف کردن سپتوم بینی از طریق سپتوپلاستی. در کودکان و بزرگسالان ، تنسیلکتومی نیز گاهی می تواند برای از بین بردن خروپف موثر باشد. بیشتر روش های جراحی دائمی نیستند و بعد از مدتی برگشت دارند و به همین دلیل نیز توصیه نمی گردند.

ویزیت  توسط متخصص خواب

اگر شما خروپفی می کنید که ناراحت کننده است یا اگر علائم آپنه ی خواب وجود داشته باشد، بهتر است صحبت با متخصص خواب در مورد گزینه های درمان خود را شروع کنید. با کمک متخصص، شما باید بتوانید راه حلی پیدا کنید که برای شما و کسانی که در اطراف شما می خوابند بهترین گزینه باشند


کلینیک درمان خروپف در تهران

 

کلینیک خروپف

کلینیک درمان خروپف و درمان خروپف شدید

 

خروپف عادتی امکان دارد منجر به مشکلات زیر شود: 

• خواب آلودگی روزانه شدید و غیرقابل تحمل
• عصبی شدن یا احساس افسردگی یا خشم
• اختلال توجه و تمرکز
• ریسک مبتلا شدن به فشارخون، بیماری قلبی و سکته های قلبی و مغزی
• بالارفتن ریسک مبتلا شدن به مشکلات رفتاری، مانند مشکلات تحصیلی در کودکان
• بالارفتن ریسک تصادفات با خودرو به علت کم خوابی
• ایجاد اختلال در حین خواب برای همکار یا هم اتاقی یا همبستر فرد


تست خواب

کلینیک درمان خروپف جایروس

 

چنانچه شما به یکی از انواع بیماریهای خواب مبتلا هستید و یا هرگونه مشکلی در رابطه با خوابتان دارید با واحد بیماریهای خواب شعبه شریعتی مجموعه جایروس تماس بگیرید و برای ویزیت دکتر مرتبط شما را راهنمایی خواهیم کرد (با توجه به اینکه بیماریهای خواب به علت طیف وسیعی از مشکلات مغزی، ریوی، قلبی، عصبی و … ایجاد میشود امکان دارد نیاز باشد در وقت تماس شرح حال کوتاهی به منشی بدهید تا برای گزینش وقت مناسب شمارا راهنمایی کنیم)


گاهی در کلینیک درمان خروپف پس از بررسی نخستین، برای شما در اقدام بعدی انجام تست خواب پیشنهاد (توصیه) میشود.

چنانچه میخواهید در زمینه تست خواب زیادتر بیاموزید، ادامه نوشته را بخوانید.

تست خواب یا همان پلی سومنوگرافی جزو دقیق‌ترین ابزارهای تشخیصی بیماریهای خواب است که در حین سالهای تازه در غالب جایگاهها (ی) پیشرفته جهان در بازشناسی (تشخیص) و درمان بیماریهای خواب بکار می‌رود.

انجام درست و دقیق این آزمون احتیاج به دانش تخصص در حوزه بیماریهای خواب دارد و در سرزمین ما تاکنون در این زمینه جایگاهها (ی) معدودی بصورت تخصص تکاپو (فعالیت) میکنند.

برای انجام این آزمون فرد باید یک شب را در کلینیک بگذراند و طی آن شب همانند خانه میخوابد ولی متخصصین با وصل کردن سنسورهای متعددی به سر و بدن فرد بیمار قادرند کلیه اتفاقات افتاده در امواج مغزی، الگوهای تنفسی، دگرگونی (تغییرات) قلبی، مشکلات حرکتی، الگوهای مرور مراحل خواب و …

را ثبت نمایند و با تفسیر این اطلاعات در یابند که چه دشواری هایی در خواب آن شخص وجود دارد.


در موارد زیر نیاز است که با مراجعه به کلینیک درمان خروپف ، تست خواب (پلیسومنوگرافی) انجام شود

۱-شک دکتر به آپنه انسدادی هنگام خواب (خروپف زیاد به ویژه در اشخاص چاق با گردن قطور)

۲-شک به بیماریهای خواب مانند راه رفتن، سخن گفتن و یا انجام اعمال خشن در حین خواب (پاراسومنیا)

۳-شک به اختلالات نامشخص خواب مانند تکان دادن پاها در حین خواب

۴- بی خوابی یا کمبود خواب دیرینه (مزمن) بدون جواب مناسب به درمان‌های متداول

۵-بررسی تشنج در حین خواب

۶-بررسی حملات خواب (نارکولپسی)

۷-بررسی میزان اثرگذاری (تاثیر) گذاری cpap در التیام و بهبود آپنه انسدادی هنگام خواب 

۸-خواب آلودگی یا ملال و خستگی هر روزه بدون علت آشکار


♦ دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب

♦ فلوشیپ بیماریهای خواب از اسپانیا و مدیر بخش بیماریهای خواب جایروس



درمان گیاهی خروپف

در این نوشته چند داروی گیاهی برای علاج خروپف را معرفی می‌کنیم در جلوگیری از خروپف با فایده اند و تاثیر بسزایی در معالجه آن دارند.

بعضی از از این دواها را استنشاق کرده و برخی را به صوت دمنوش میل نمایید.

معرفی چند داروی گیاهی برای درمان خروپف در طب سنتی

آشامیدن دمنوش‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان خیلی بافایده است. و افزون بر رل و نقش تأثیرگذاری که در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماریهای گوناگون دارند، در معالجه خروپف نیز موثرند.

دلیل خروپف در حین خواب چیست؟

خرپف به دلیل لرزش کام نرم (بخش نرم سقف دهان) وقتیکه شش‌ها در برابر مسیرهای هوایی بسته شده و هوا را به درون می‌کشند، بوجود میآید و بطور معمول به دلیل شل شدن عضلاتی که راههای هوایی را باز نگاه میدارند یا وجود ساختارهای مازاد در موقع خواب رخ میدهد.

روشهای خانگی درمان خروپف

 

اسپری بینی نمکی ، روغن نعنا فلفلی ، بخور مریم گلی ، دمنوش برگ گزنه و روغن اکالیپتوس از جمله داروهای اثربخش در معالجه خروپف شبانه هستند.

در دنباله روش تهیه این داروها را بخوانید.

طرز تهیه اسپری بینی نمکی

اسپری بینی نمکی برای علاج خروپف بافایده است.

مواد مورد نیاز 
نمک (یک چهارم قاشق چای‌خوری)
آب مقطر یا جوشیده (نصف فنجان)
ظرف اسپری بینی تهی یا ظرف قطره چکان

شیوه استفاده از اسپری بینی نمکی 
نمک را به آب بیافزایید.

آن را خوب هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل شود.

اکنون آب نمک را در ظرف اسپری بینی یا ظرف قطره چکان بریزید.

هر شب پیش از خوابیدن، دو تا سه قطره از این آب نمک خانگی را در هر یک از سوراخ‌های بینی بچکانید.

از این آب نمک منحصراً به مدت ۵ روز بهره جویی کنید.

پس از این ۵ روز، باقیمانده آب نمک را دور بریزید و مجدد آب نمک جدید درست نمایید..

روغن نعناع فلفلی داروی گیاهی برای علاج خروپف

استنشاق بخار حاوی روغن نعناع فلفلی پیش از خوابیدن برای علاج خروپف بافایده است.

شیوه‌های استفاده

چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی انگشتتان بریزید و آن را زیر هر دو طرف بینی ماساژ بدهید.

استنشاق بخار حاوی روغن نعناع فلفلی نیز تورم سوراخ‌های بینی را تقلیل میدهد، به این منظور چند قطره روغن نعناع فلفلی را در آب داغ بریزید و بخار آن را استنشاق کنید.

یک قطره روغن نعناع فلفلی را در لیوانی آب حل و این محلول را غرغره کنید.

داروی گیاهی برای علاج خروپف با مریم گلی

مواد مورد نیاز 
برگ‌های مریم گلی (به اندازه‌ی یک مشت)
یک ظرف حاوی آبجوش
حوله

شیوه‌های بکارگیری مریم‌گلی برای علاج خرپف 
میزانی برگ مریم گلی را در ظرف حاوی آبجوش بریزید.

حوله را بردارید و روی سرتان بکشید.

سرتان را روی ظرف بگیرید و بخار متصاعد شده را با دهان و بینی استنشاق کنید.

استنشاق بخور مریم گلی به منظور جلوگیری از خروپف بافایده است.

روش دیگر درمان خروپف با گیاه مریم گلی

مواد مورد نیاز 
برگ‌های مریم گلی (یک دسته)
آبجوش (یک تا دو لیوان)

شیوه استفاده از مریم‌گلی 
برگ‌های مریم گلی را در آبجوش بریزید.
اجازه دهید که مریم گلی به مدت ۵ تا ده دقیقه در آبجوش دَم بکشد.
محلول را صاف و صبر نمایید تا اندکی خنک شود.
زمانیکه این محلول خنک شد، آن را غرغره کنید.
این کار را هر شب پیش از خوابیدن انجام دهید.

هشدار؛ چنانچه دچار اختلالات تشنجی هستید از مریم‌گلی استفاده ننمایید.

دمنوش گرنه داروی گیاهی برای علاج خروپف

داروی گیاهی برای درمان خروپف

دمنوش برگ گزنه خروپف را کمتر می‌کند.

مواد مورد نیاز 
برگ گزنه خشکیده (یک قاشق چای‌خوری)
آبجوش (یک فنجان)

روش تهیه دمنوش برگ گزنه
برگ‌های خشکیده گزنه را در قوری بریزید.
آبجوش را بدان بیافزایید.
۵ دقیقه تعمل نمایید تا برگ‌ها در آبجوش دَم بکشند.
دمنوش را صاف و میل نمایید.
هر روزه سه فنجون از این دمنوش بیاشامید.

درمان خروپف با روغن اکالیپتوس

داروی گیاهی برای درمان خروپف

استنشاق بخار حاوی روغن اکالیپتوس پیش از خوابیدن برای علاج خروپف بافایده است.

مواد مورد نیاز

روغن اکالیپتوس (۲ تا ۴ قطره)
آب داغ
ظرف
حوله

شیوه استفاده از روغن اکالیپتوس 
آب داغ را درون ظرف بریزید.
روغن اکالیپتوس را به آب بیافزایید.
حوله را روی سرتان بکشید.
سرتان را روی ظرف حاوی آب داغ و روغن اکالیپتوس بگذارید.
با چشمان بسته، بخار متصاعد شده از آب داغ را از مسیر بینی و دهان استنشاق کنید.


قرص برای خروپف

جز در مواقعی که علت خروپف به دلیل آلرژی و علل مشابه باشد، خروپف با درمان دارویی قابل برطرف کردن نیست.

هیچ داروی موثری برای درمان اغلب انواع خرخر وجود ندارد.


دستگاه درمان خروپف

 

دستگاه سی پپ یا بای پپ یکی از دستگاههایی ست که برای درمان خروپف مورد استفاده قرار می گیرد. البته قبل از انجام این کار باید ویزیت متخصص اختلالات خواب انجام شود و سپس درمان تخصصی مورد نیاز انجام شود.


جلوگیری از خروپف

برای جلوگیری از خروپف بهترین راه انجام ورزش های تقویت حلق و حنجره و همچنین کاهش وزن است.


گیره رفع خروپف اثر چندانی در رفع خرخر ندارد و بطور کلی توصیه نمی گردد.

جدیدترین درمان خروپف (بررسی درمان خروپف با لیزر)

تبلیغات زیادی در زمینه درمان لیزری خروپف در اطراف ما وجود دارد ولی بطور خلاصه این درمان چند نقص اساسی و مهم دارد و در اغلب موارد توصیه نمی گردد.

۱- لیزر درمانی روی آوای خروپف تاثیر گذار است و روی آپنه اثر چندانی ندارد.

شاید آوای خروپف برای شریک زندگی تان خیلی آزار دهنده باشد ولی واقعیت اینست که این صدا چندان هم اهمیتی ندارد، چیزی که با اهمیت است آپنه (قطع جریان تنفس) هنگام خواب است. آپنه خواب به میزان فشار خون و قند موجود در خون بالا و حتی بیشتر پرخطر است و البته بخوبی درمانپذیر است ولی نه با لیزر!

در بررسی‌های متعدد نشان داده شده که درمان‌های جراحی و لیزری حلق و حنجره در بهترین حالت التیام و بهبود موقت ایجاد می‌نمایند و ضمنا فقط خروپف را درمان میکنند و در خیلی از موارد اثر با اهمیتی روی آپنه ندارند!

۲- به چندین نوبت جراحی و لیزر نیاز است.

در بررسی‌های متعدد نشان داده شده که بطور میانه به ۳-۴ نوبت جراحی‌های متنوع و درمان لیزری برای کسب اثربخشی قابل قبول نیاز است که با عنایت به مرگ و میر و عارضه‌های جراحی این شمار جراحی و اینهمه خرج و پیامد درمان، منطقی به نظر نمی‌رسد.

۳- درمان‌های مناسب‌تر در دسترس اند

چنانچه درمان‌های بهتری برای خروپف و آپنه خواب در دسترس نبودند شاید هیچ چاره‌ای جز جراحی موجود نبود ولی با عنایت به وجود آپشن‌های درمانی متعدد و بسیار بدون خطر مانند سیستم سی پپ انجام جراحی و لیزر برای بیشتر بیماران توصیه نمی‌گردد.

۴- فقدان تاثیر یا تاثیر اندک درمان‌های لیزری و حتی جراحی برای خروپف و آپنه شدید

در شرایطی که در تست خواب میزان آپنه شدید دیده شود (بیش از سی آپنه در ساعت در تست خواب) بطور معمول درمان‌های لیزری و جراحی اثر گذاری ندارند و تنها گزینه اثربخش در بررسی‌های بکارگیری سیستم سی پپ است.

خلاصه: بایستی در قدم اول، مبتلایان به خروپف (یا سختی نفس در هنگام خواب یا هرگونه مشکلات خواب) به متخصص بیماریهای خواب مراجعه نمایند و ویزیت و در صورت لزوم تست خواب انجام پذیرد و بعد با پرداختن به نوع مشکل و تشخیص متخصص برای علاج تصمیم گیری شود و انجام کارهایی مانند جراحی و لیزر بدون ویزیت فوق تخصصی متخصص اختلالات خواب، توصیه نمی‌گردد. زیرا برای بیشتر اشخاص این شیوه‌های لیزری و… در مدت طولانی اثربخش نخواهند بود.

درمان خروپف در طب سنتی  | درمان خروپف دکتر روازاده

 

نخستین اقدامی که حتماً برای برطرف کردن این مشکل انجام بدهیم تنظیم محل خواب و بالش مورد کاربرد می‌باشد.

دومین اقدامی که بایست انجام داد گرم نمودن سر و حلق می‌باشد بدین گونه که:

ابتدا باید سینوس‌ها را تخلیه کرد که ساده‌ترین آن‌ها بکارگیری بخور اکالیپتوس یا هر تخلیه کننده‌ای که سینوس‌ها را تخلیه میکند.

دقت کنید که از روغن بنفشه یا روغن تیره دانه هم میتوان استفاده کرد به اینصورت که هر شب سه قطره در یک بینی و شب بعد در بینی دیگر تا ۱۴ شب به صورت یکسره و بعد یک هفته صبر می‌کنیم و دومرتبه ادامه می‌دهیم و هر شب سه قطره در بینی می‌چکانیم.


♦ دکتر مصطفی امیری  فوق تخصص اختلالات خواب و خروپف

♦ فلوشیپ بیماریهای خواب از اسپانیا

♦ مدیر بخش بیماریهای خواب مجموعه بزرگ پزشکان جایروس

ویزیت فوق تخصصی و انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی) در کلینیک فوق تخصصی خواب جایروس 
0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments