درمان افتادگی پلک مادرزادی

درمان افتادگی پلک مادرزادی | از علائم تا درمان افتادگی پلک مادرزادی

درمان افتادگی پلک مادرزادی

درمان افتادگی پلک مادرزادی

پتوز عارضه ای است که به افتادگی پلک بالا معروف است. در نتیجه پتوز، پلک فوقانی ممکن است دچار کمی افتادگی شده و بخشی از مردمک چشم را بپوشاند. افتادگی پلک هم می تواند فقط روی یک چشم باشد و هم هردو چشم را تحت تاثیر قرار دهد. از مهمترین مشکلاتی که افتدگی پلک موجب آن می شود محدود شدن زاویه دید است.
پتوز یا افتادگی پلک بالا می تواند مادرزادی باشد یا در مراحل دیگر زندگی به واسطه آسیب، جراحت یا افزایش سن به طور طبیعی به وجود آمده باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

درمان افتادگی پلک مادرزادی
درمان افتادگی پلک مادرزادی

افتادگی پلک مادرزادی وقتی است که این عارضه از بدو تولد در فرد وجود داشته باشد. پتوز مادرزادی به خاطر ضعف یا عدم رشد و تکامل مناسب عضله نگه دارنده پلک در نوزاد به وجود می آید. سستی این عضله که یا به خاطر عدم رشد طبیعی اتفاق می افتد و یا ناشی از آسیبی است که در دوران بارداری به جنین خورده، باعث سستی و افتادگی پلک می شود به صورتی که بخش یا تمام مردمک را پوشانده و محدوده دید نوزاد را مسدود می نماید.

علائم و نشانه های افتادگی پلک

واضح ترین و مشخص ترین علائم و نشانه های پتوز یا افتادگی پلک مادرزادی دقیقا از خود پلک مشخص است. در صورت ابتلا به پتوز کودک ممکن است به وضعیت های زیر دچار باشد:

• افتادگی یک یا هر دو پلک
• افزایش اشک( چشمی که همیشه پر از آب است)
• در صورت شدید بودن، بروز اخلال در زاویه دید کودک

نوزادانی که به افتادگی پلک دچار هستند باید به سرعت توسط پزشک چک آپ شده و برای درمانشان اقدام شود. در معایناتی که پزشک در این راستا از کودک به عمل می آورد شرایط پلک و زیر پلکش را بررسی کرده و سپس اقدامات لازم برای لیفت پلک یا حتی ابرو را انجام می دهد. یادتان باشد کودکانی که دچار افتادگی پلک مادرزادی باشند معمولا سر خود را کمی بالا و به عقب نگه می دارند تا بتوانند به خوبی ببینند.

درمان افتادگی پلک مادرزادی
درمان افتادگی پلک مادرزادی

همین عقب کشیدن سر می تواند در آینده مشکلات عضلانی استخوانی زیادی برای آنها به همراه داشته باشد و باعث ابتلا به عارضه های گوناگون از جمله آرتروز زودرس شود. پس اقدام به موقع و سریع برای درمان افتادگی پلک مادرزادی اهمیت بسیار زیادی دارد.
یادتان باشد که افتادگی پلک مادرزادی با گذشت زمان خود به خود درمان نمی شود. بلکه برای رفع آن باید اقدامات پزشکی لازم را انجام دهید.

علت افتادگی پلک چیست؟

پتوز یا افتادگی پلک به واسطه ضعف عضله ای که مسئول بالا و محکم نگه داشتن پلک بالایی است اتفاق می افتد. وارد شدن آسیب به عصب هایی که این عضلات را کنترل می کنند در کنار شل و سنگین شدن پوست نیز می توانند باعث بروز این عارضه شوند.
افتادگی پلک ممکن است مادرزادی باشد یا بعدا در طول زندگی به واسطه آسیب یا جراحت به وجود آمده باشد. همچنین همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بالا رفتن سن و سستی طبیعی عضلات بدن در نتیجه روی عضلات نگه دارنده پلک ها تاثیر گذاشته و باعث جمع شدن پوست و چربی اضافه، در نهایت سنگین شدن و بالاخره افتادگی پلک می گردد. نوزادانی که به افتادگی پلک مادرزادی دچار هستند اغلب اوقات ممکن است به بیماری های زیر نیز دچار باشند:
• حرکات غیر عادی چشم
• بیماری های عضلانی
• تومور پلک
• بیماری های نورولوژیکال یا عصبی
• مشکات واکنشی مانند( بینایی ضعیف، دور یا نزدیک بینی)

درمان افتادگی پلک مادرزادی
درمان افتادگی پلک مادرزادی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه با توجه به علائم و نشانه ها احساس می کنید که فرزندتان به افتادگی پلک دچار است سریعا او را پیش یک پزشک عمومی کودکان ببرید. پزشک کودک ممکن است او را به یک متخصص چشم ارجاع دهد تا معاینات و درمان های دقیق تری به عمل آید.

درمان افتادگی پلک

اگر نوزادی با افتادگی پلک ملایمی به دنیا آمده باشد درمان مناسب برای بهبود روند تکامل بینایی اش کاملا ضروری است. چنانچه افتادگی پلک مادرزادی درمان نشود ممکن است موجب بروز عارضه ای جدی تر به نام آمبولی یا تنبلی چشم گردد. تنبلی چشم عارضه ای است که در آن قدرت بینایی یک چشم به خوبی در دوران ابتدایی کودکی رشد نکرده و تکامل نیافته است. چنانچه تنبلی چشم درمان نشود می تواند موجب ضعف بینایی دائمی و همیشگی گردد.
روش درمانی مناسب و رایج برای درمان افتادگی پلک مادرزادی عموما جراحی است. اگرچه که برخی از انواع خاص این مشکل وجود دارند که می توانند با دارو اصلاح و درمان شوند. یادتان باشد که پزشک معالج ابتدا وضعیت نوزاد یا کودک را بررسی کرده و سپس تعیین می کند که آیا برای درمان افتادگی پلک مادرزادی اش به جراحی نیازی دارد یا خیر. تصمیم پزشک برای انجام یا عدم انجام جراحی پلک بر اساس موارد زیر اتخاذ می شود:

• سن کودک
• اینکه یک یا هردو پلک دچار افتادگی هستند
• اندازه یری ارتفاع پلک
• قدرت عضله نگهدارنده پل;
• بررسی حرکات چشم

درمان افتادگی پلک مادرزادی
درمان افتادگی پلک مادرزادی

عمل جراحی پلک را در اصطلاح بلفاروپلاستی می گویند. بلفاروپلاستی که برای درمان افتادگی پلک مورد استفاده قرار می گیرد را بلفارپلاستی پلک بالا می نامند. در طول جراحی لیواتورها یا همان عضلات نگهدارنده پلک ها با جراحی کوتاه و کشیده می شوند. در مواردی که افتادگی پلک شدید باشد، وقتی که عضله نگهدارنده پلک خیلی سست است، پلک به عضلات بالایی یا عضلاتی که در بخش ابروها هستند متصل می شود تا کار بالا نگهداشتن آن بر عهده این عضلات بیفتد.

نکات کلیدی

• افتادگی پلک یا مادرزادی است یا بعدا در طول زندگی به علل مختلف ایجاد می شود.
• چنانچه افتادگی پلک مادرزادی اصلاح و درمان نشده باقی بماند می تواند موجب بروز تنبلی چشم گردد. تنبلی چشم نیز اگر در ابتدای کودکی درمان نگردد می تواند موجب ضعف بینایی دائمی شود.
• افتادگی پلک می تواند با جراحی درمان شود تا بتواند علاوه بر بهبود وضعیت بینایی شرایط ظاهری فرد را هم بهبود بخشد.
• جراحی تنها راه درمان افتادگی پلک نیست، بلکه درموارد نه چندان شدید می توان لیفت پلک را با نخ هم انجام داد.

درمان افتادگی پلک مادرزادی
درمان افتادگی پلک مادرزادی

بهترین مرکز بلفاروپلاستی در تهران

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک عملی ساده و سرپایی است که اغلب در مطب خود پزشک انجام می شود.

اگر به دنبال مرکزی برای درمان افتادگی پلک خود می گردید، ما مرکز برکه را به شما عزیزان معرفی می کنیم. برکه در شمال تهران با کادری مجرب از پزشکان متخصص و ماهر در کنار تعرفه های استثانیی و خدمات با کیفیت یکی از بهترین مراکز برای درمان افتادگی پلک در پایتخت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت بلفاروپلاستی بهتر است به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments