علل خشکی پوست

خشکی پوست ناشی از چه عواملی است ؟

نتیجه تصویری برای خشکی پوست

خشکی پوست ناشی از چه عواملی است ؟

خشکی پوست عارضه ای بسیار شایع است .  خشکی پوست ممکن است در هر سنی و به دلایل بسیاری اتفاق بیفتد .  اغلب اوقات  استفاده از کرم مرطوب کننده به ترمیم خشکی پوست کمک می کند .

بسیاری از افراد می توانند به راحتی خشکی پوست خود را درمان کنند .  درمان خشکی پوست  با استفاده از مرطوب کننده ها و اجتناب از مصرف صابون هایی است که پوست را خشک می کنند .

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

در صورت مواجهه با مشکلات مزمن یا شدید پوست خشک بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد ، تغییر شیوه زندگی و استفاده از مرطوب کننده خشکی پوست را مداوا می کند .

عواملی که باعث خشکی پوست می شوند

نتیجه تصویری برای پیری و خشکی پوست

خشکی پوست در بسیاری از موارد ناشی از عوامل محیطی و داخلی است .  این عوامل را می توان تا حدی کنترل کرد.

عوامل داخلی عبارتند از:

عوامل داخلی شامل سلامت کلی ، سن ، ژنتیک ، سابقه خانوادگی ، و سابقه بیماری های تیروئید و همچنین بیماری پزشکی مانند درماتیت آتوپیک می باشد.

عوامل محیطی عبارتند از:

نتیجه تصویری برای خشکی پوست به علت استفاده زیاد از آب داغ

  • آب و هوای گرم و یا سرد
  • رطوبت کم
  • استفاده زیاد از آب داغ
  • مواد شیمیایی خاص
  • شنا کردن دراستخرهای کلردار

گاهی اوقات ، موادی که از لباس های مختلف از آنها تهیه می شوند نیز می تواند پوست خشک را تحت تاثیر قرار بدهند .   برخی از مواد مانند پشم یا الیاف مصنوعی  پوست بدن را تحریک می کنند  و موجب خشک تر شدن پوست می شوند .

مصرف بعضی از داروها نیز موجب خشکی پوست می شود .  برخی از داروهایی که برای درمان مشکلاتی مانند فشارخون ، کلسترول بالا ، آلرژی و آکنه تجویز می شوند خشکی پوست را بدتر می کنند.

بالا رفتن سن و پیری نیز خشکی پوست را تشدید می کند .  علاوه بر این اگزما ، پسوریازیس ، دیابت ، کم کاری تیروئید ، و سوء تغذیه از عواملی است که خشکی پوست را به دنبال دارد.

نتیجه تصویری برای اگزما ، پسوریازیس

حمام کردن و دوش گرفتن زیاد باعث می شود که چربی طبیعی پوست از بین برود . استفاده بیش از حد از صابون نیز خشکی پوست را تشدید می کند .

علائم و نشانه های خشکی پوستنتیجه تصویری برای خارش زمستانی

علامت مشخصه  خشکی پوست خارش و خشکی است .  افرادی که پوست خشک دارند معمولاً قسمت هایی از پوستشان زبر ، خشک و قرمزاست .  خشکی پوست اغلب در دست ها ، پایین پا ها ،شکم ، و کف پا دیده می شود .

خارش زمستانی اصطلاحی برای علائم خشکی پوست در زمستان است .  این عارضه در افراد مسن شایع تر است .  خارش زمستانی ناشی از خشکی پوست  ممکن است در افرادی با سابقه اگزما دیده  شود.

عوامل خارجی ، از جمله سرمای هوا ، رطوبت کم ، و استفاده از حرارت مرکزی  خشکی  پوست را در فصل زمستان بیشتر می کند.

نقش ژنتیک در خشکی پوست  

خشکی پوست ممکن است به علت بیماری ژنتیکی به نام ایکتیوز ایجاد شود.   انواع بسیاری از ایکتیوز وجود دارد .  ایکتیوز ولگاریس رایج ترین نوع  آن است . نشانه این بیماری  پوسته پوسته شدن شدید شبیه به فلس ماهی روی پوست است ، که اغلب در قسمت جلویی و پایین پاها مشاهده می شود .

نتیجه تصویری برای بیماری درماتیت آتوپیک

بیماری درماتیت آتوپیک نیز یک بیماری ژنتیک پوستی است که باعث خشکی پوست می شود .

تغییرات فیزیولوژیکی خاص و بیماری های پزشکی نیز ممکن است باعث خشکی پوست شود .  گاهی خشکی پوست به علت پیری و یا تغییرات هورمونی است که در زنان یائسه دیده می شود .

درمان دارویی برای خشکی پوست

نتیجه تصویری برای خارش زمستانی

هنگامی که پوست بسیار خشک است ، ممکن است متخصص پوست  داروهایی برای  پوست شما  تجویز کند .  این دارو ممکن است یک کورتیکواستروئید مانند کورتیزون   و یا یک مدولاتور ایمنی مانند  تاکرولیموس ، و یا  پیمکرولیموس  باشد .

این داروها در تسکین خارش ، قرمزی و تورم مؤثر هستند .  همچنین گاهی ممکن است چند بار در روز نیاز به استفاده از یک مرطوب کننده داشته باشید .

درمان های خانگی برای خشکی پوست

تغییر در شیوه زندگی  می تواند به پیشگیری و تسکین خشکی پوست کمک کند .  اقدامات و درمان های خانگی زیر به مرطوب و سالم نگه داشتن پوست کمک می کند .

  • استفاده از مرطوب کننده چند بار در روز و بعد از حمام.
  • شما همچنین می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده  باشند .
  • اگر پوست شما بسیار خشک است، می توانید از روغن هایی مانند روغن بچه استفاده کنید.  روغن را در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است بر روی قسمت های خشک پوست بمالید.  چربی روغن  مانع از تبخیر آب از سطح پوست شده و قدرت مرطوب کنندگی بیشتری دارد.
  • از پماد های حاوی وازلین نیز می توانید استفاده کنید . چون چربی وازلین زیاد است شاید مایل باشید فقط در شب از آن استفاده کنید.
  • دوش یا حمام طولانی و آب داغ چربی طبیعی  پوست را از بین می برد .  بهتر است حمام یا دوش خود را به پنج تا 10 دقیقه محدود کنید. و به جای استفاده از آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  • استفاده از کرم های پاک کننده ملایم پوست و یا ژل های حاوی مرطوب کننده برای حمام گرفتن.  صابون های ملایمی را انتخاب نمایید که حاوی روغن ها و چربی باشند .
  • از مصرف دئودورانت و مواد شوینده ضد باکتری ، حاوی عطر و الکل اجتناب کنید.
  •  بلافاصله بعد از حمام  پوست خود را با یک حوله به طوری خشک کنید که مقداری  رطوبت بر روی پوست باقی بماند .  سپس بلافاصله پوست خود را با یک روغن یا کرم مرطوب کنید تا  آب موجود در سلول های سطحی تبخیر نشود .
  • لباس خود را از الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم انتخاب کنید.  این الیاف طبیعی  اجازه می دهد پوست شما نفس بکشد .  اما پشم  اگر چه طبیعی است اما می تواند حتی پوست های معمولی را تحریک کند.

نتیجه تصویری برای لباس از الیاف طبیعی

  • لباس های خود را با مواد شوینده بدون رنگ یا عطر بشویید. زیرا مواد عطری و رنگی می تواند پوست شما را تحریک کند.
  • اگرخشکی پوست  باعث خارش شد ، از کمپرس سرد بر روی قسمت های خارش دار استفاده کنید.
  • برای کاهش التهاب از یک کرم هیدروکورتیزون یا پماد حاوی حداقل 1 درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید .
  • به اندازه کافی آب بنوشید .

محقق و مترجم : مینو شفیعی

[button color=”green” size=”small” link=”http://www.aad.org/public/diseases/dry-sweaty-skin/dry-skin” target=”blank” ]لینک 1 [/button][button color=”green” size=”small” link=” http://www.medicinenet.com/dry_skin/page2.htm” target=”blank” ]لینک 2 [/button][button color=”green” size=”small” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dry-skin/symptoms-causes/dxc-20248892″ target=”blank” ]لینک 3 [/button]

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments