جوش بعد از اصلاح

آقایان محترم، آیا از جوش های ناشی از اصلاح صورت تان رنج می برید؟

این مطلب، صرفا برای آقایانی نوشته است که از جوش ها، برجستگی ها و رشد موهای زیر پوستی ناشی از اصلاح صورت شان رنج می برند. این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با دلایل، روش های درمان و درمان های خانگی این مشکل آشنا شوید.

 

جوش های ناشی از اصلاح دقیقا چه هستند؟

جوش تیغ
جوش های ناشی از اصلاح

یک اصلاح خوب در ابتدا می تواند صورت تان را مانند دنبه، نرم و لطیف کند؛ اما پس از گذشت چند ساعت ممکن است شاهد ظهور برآمدگی های قرمز شوید. جوش ها و برآمدگی های ناشی از اصلاح صورت، مشکلی فراتر از این هاست. در برخی موارد، در صورتی که این مشکل درمان نشود، می تواند منجر به آسیب های دائمی گردد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ممکن است حین جستجو برای رفع مشکل جوش های ناشی از اصلاح، با سایر اسامی که به شرح زیر است نیز مواجه شده باشید:

  • سودوفولیکولیت باربا یا PFB (pseudofolliculitis barbae)
  • سودوفولیکولیت پوبیس (به طور ویژه به تشکیل جوش ناشی از اصلاح در ناحیه شرمگاهی اطلاق می گردد)
  • خارش باربِر
  • اسکار سودوفولیکولیت

این ها همگی اسامی مترادف با این مشکل هستند. پس چنانچه در جای دیگری آن را با این نام ها مشاهده کردید، تعجب نکنید.

 

علائم و نشانه های جوش بعد از اصلاح چیست؟

سودوفولیکولیت
جوش بعد از اصلاح

با وجودی که علائم اولیه جوش های ناشی از اصلاح، برآمدگی های قرمز رنگ است، اما نشانه های دیگری نیز در پی دارد که عبارتند از:

  • خارش
  • درد
  • تیره شدن پوست
  • ایجاد پاپول های کوچک (سفت، گرد و برجسته)
  • ایجاد پوسچول (ضایعات چرکی و تاول مانند)

جوش های بعد از اصلاح ممکن است در هر نقطه ای از بدن که آن را شیو می کنید، رخ دهد. وکس کردن، استفاده از موچین و مصرف موبر های شیمیایی نیز ممکن است در برخی موارد منجر به بروز این عارضه شود. جوش های ناشی از اصلاح در نواحی زیر امکان بروز دارد:

  • صورت ( به ویژه چانه، گردن و زیر گونه ها)
  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • پاها

 

علل و عوامل خطر سودوفولیکولیت

جوش های ناشی از اصلاح
سودوفولیکولیت

طبق گفته دکتر سینتیا ابوت، یک متخصص جراحی و زیبایی پوست در آتلانتا، جورجیا، هنگامی که موهای مجعد در داخل فولیکول های مو گیر می کنند، این برآمدگی ها (سودوفولیکولیت) رخ می دهند.

او می گوید: ” موها به جای رشد و خروج مستقیم از فولیکول، با مقاومت پوست های مرده موجود در حفره های زاویه دار عمیق تر مواجه می شوند و از این رو موها به داخل حفره ها بر می گردند. این امر موجب بروز جوش های ملتهب، دردناک، و قرمز می شود.”

هنگامی که موهای زائد خود را شیو می کنید، ممکن است این جوش ها و برآمدگی ها ایجاد شوند. اما احتمال بروز این مشکل در مردان آفریقایی-آمریکایی بسیار بیشتر است. در واقع، بین 45 تا 85 درصد از مردان آفریقایی-آمریکایی با سودوفولیکولیت باربا دست و پنجه نرم می کنند. مردان اسپانیایی و افرادی که موهای فر دارند بیشتر احتمال دارد که جوش های ناشی از اصلاح را تجربه کنند.

 

تشخیص

جوش ناشی از اصلاح

کریستوفر بایرن، دستیار پزشک معالج در PC Advanced Dermatology در نیویورک می گوید: اگر سودوفولیکولیت تان عود کرده است، حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. این عارضه اغلب با تینه آ باربا (عفونت قارچی پوست) اشتباه گرفته می شوند. تینه آ باربا و سودوفولیکولیت باربا، هر دو می توانند خارش ایجاد کنند.

تینه آ باربا (Tinea barbae) نوعی عفونت قارچی در نواحی رویش مو است و در معاینه بصری می تواند بسیار شبیه به سودوفولیکولیت باربا باشد. تینه آ باربا برای درمان به داروهای مختلفی در دسته داروهای ضد قارچ خوراکی و موضعی نیاز دارد.

معمولا سودوفولیکولیت باربا با یک معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در برخی موارد، ممکن است جهت شناسایی باکتری هایی که موجب بروز این مشکل می شوند، کشت پوست به عمل آید. یکی دیگر از بیماری های جداگانه اما مرتبط با این عارضه، سایکوسیس باربا (یک نوع فولیکولیت عمیق است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود) است. این عارضه ممکن است به صورت پوسچول های کوچک در قسمت بالای لب ظاهر شود.

 

درمان های خانگی برای جوش های بعد از اصلاح

آلوئه ورا

در حالی که پیشگیری، بهترين روش برای رفع مشکلات پوستی است، اما درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش آسیب در نواحی اصلاح شده کمک کنند:

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا، اثر ضد باکتری، آرام بخش، مرطوب کننده و ضد التهابی دارد. این گیاه کمک می کند خارش، التهاب و قرمزی ناشی از جوش های اصلاح به سرعت متوقف شود.

برای این کار تنها کافی است ژل آلوئه را از داخل برگ های گیاه جدا کرده و آن را روی نواحی آسیب دیده بماید. اجازه دهید ژل خشک شود و حداقل 30 دقیقه روی پوست تان باقی بماند. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

با سایر مزایای شگفت انگیز آلوئه ورا آشنا شوید.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتری، ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. این روغن منافذ را باز می کند، رشد موهای زیر پوستی را کاهش می دهد و قرمزی و التهاب ناشی از جوش های از اصلاح را تسکین می بخشد.

برای این کار تنها کافی است 10 تا 15 قطره روغن درخت چای را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. سپس حوله کوچکی را در کاسه بخیسانید و آن را به مدت 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. در صورت نیاز، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

با فواید شگفت انگیز روغن های گیاهی بیشتر آشنا شوید.

 

اسکراب لایه بردار

به آرامی پوست آسیب دیده را اسکراب کنید تا سلول های پوستی مرده را که ممکن است منافذ را مسدود کرده باشند، از بین ببرید. شما می توانید یک کرم اسکراب ملایم از فروشگاه های لوازم بهداشتی تهیه کنید. همچنین می توانید شکر و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و خمیر حاصل از آن را استفاده نمایید.

کرم اسکراب یا خمیر تهیه شده را روی نواحی آسیب دیده بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکات دورانی آن را ماساژ داده و سپس صورت تان را با آب ولرم شستشو دهید.

با سایر فواید اسکراب آشنا شوید.

 

روش های درمان جوش های ناشی از اصلاح

جوش های ناشی از اصلاح یا سودوفولیکولیت

این جوش های قرمز و آزار دهنده را می توانید با ترکیبی از روش های زیر درمان کنید:

  • تجویز لوسیون های ضد باکتری از سوی پزشک
  • استفاده از کمپرس گرم با چای سبز کیسه ای
  • درمان با کرم های موضعی ضد استروئیدی بدون نسخه

در برخی موارد، باز کردن ضایعه و تخلیه آن، امری واجب و ضروری است. لیزر موهای زائد و الکترولیز نیز یکی از روش های موثر در درمان سودوفولیکولیت محسوب می شوند. به گفته متخصصین پوست، لیزر موهای زائد تنها روش درمان موثر سودوفولیکولیت باربا به شمار می رود. این جوش ها در حقیقت، موهای در حال رشدی هستند که در جهات مختلف رویش داشته اند و می توانند از خود اسکار بر جای بگذارند. لیزر موهای زائد صورت به قدری موثر است که حتی پس از 2 جلسه، رشد موهای زیر پوستی متوقف خواهد شد و پوست به وضعیت سابق خود باز می گردد.

هنگامی که هیچ فولیکول مویی وجود نداشته باشد، شانسی برای رشد موهای زیر پوستی نیز وجود نخواهد داشت.

در خصوص مزایای لیزر موهای زائد در آقایان بیشتر بدانید.

 

چطور می توان از بروز جوش های بعد از اصلاح جلوگیری کرد؟

پیشگیری از سودوفولیکولیت

خوشبختانه روش هایی وجود دارد که به واسطه آن در بسیاری از موارد می توانید بروز آن را متوقف سازید. روش های پیشگیری از جوش های بعد از اصلاح عبارتند از:

  • اجتناب از شیو کردن بیش از حد
  • اصلاح کردن در جهت رشد موها به جای “خلاف جهت رشد”
  • استفاده از کرم یا فوم های اصلاح ضد عفونی کننده
  • استفاده از ریش تراش الکتریکی
  • اجتناب از کشیدن پوست خود در هنگام اصلاح
  • کاهش تعداد دفعات اصلاح
  • جایگزین کردن مرتب ژیلت جدید با ژیلت قدیمی
  • لایه برداری با رتینوئید، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و یا بنزوئیل پراکسید جهت کمک به پاکسازی منافذ فولیکول ها

 

پیامد ها

اسکار کلئوئید

چنانچه جوش های ناشی از اصلاح از همان ابتدا درمان شوند، می توان از بروز عوارض جدی آن ها جلوگیری کرد. با این حال، در برخی موارد، اگر این جوش ها درمان نشوند، خطر تشکیل اسکار افزایش می یابد. این عارضه می تواند شامل اسکار کلئوئید باشد که موجب ماندگاری طولانی مدت این برآمدگی ها می گردد. در موارد نادر، ممکن است آبسه نیز تشکیل شود که در آن صورت به مداخله جراحی نیاز خواهد داشت.

 

خلاصه مطلب

سودوفولیکولیت باربا، یک بیماری مزمن است که می تواند از نظر ظاهری آزار دهنده باشد. با این حال، در اکثر موارد، با اقدامات ساده در فرایند اصلاح موهای زائد، می توان آن را درمان یا از وقوع آن جلوگیری کرد.

لیزر موهای زائد همچنین در افراد مبتلا به سودوفولیکولیت بسیار مفید است. این روش درمانی همچنین برای افرادی که تحمل اصلاح های مکرر و وکس را ندارند نیز گزینه ایده آلی به شمار می رود. این روش، تنها روش موثر در درمان سودوفولیکولیت باربا محسوب می گردد.

چنانچه دست به هر کاری زدید، قادر نبودید مشکل تان را برطرف سازید، جهت پیشگری از عوارض و پیامد های ناشی که ممکن است به دائمی شدن اسکار آن بیانجامد، هر چه سریع تر نسبت به ملاقات با یک متخصص پوست اقدام نمایید.

 

مژده به آقایان ساکن غرب تهران!

لیزر موهای زائد برای آقایان توسط اپراتور آقا در شعب غرب تهران میسر شد. برای اطلاعات بیشتر، روی این لینک کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments