مقایسه لیزر موهای زائد و آی پی ال

آیا لیزر و آی پی ال (IPL) با یکدیگر تفاوت دارند؟ کدامیک بهتر است؟

لیزر و آی پی ال (intense pulsed light یا فرکانس تشدید شده نور)، هر دو از دهه 90 میلادی تا کنون به طور گسترده ای در امر حذف موهای زائد مورد استفاده قرار گرفته اند. در هر دوی این سیستم ها از انرژی نور برای مورد هدف قرار دادن رنگ دانه های تیره (ملانین) اطراف پایه فولیکول مو استفاده می شود تا فولیکول تخریب شده و منجر به ریزش مو گردد.

 

تفاوت آی پی ال و لیزر

مقایسه لیزر موهای زائد و آی پی ال
لیزر موهای زائد و آی پی ال

با استفاده از آی پی ال (IPL یا فرکانس تشدید شده نور) و لیزر، رویش موهای زائد برای مدت زمان طولانی متوقف می گردد. هر دوی این روش ها، در عین اینک ه تفاوت هایی دارند، بسیار به یکدیگر شبیهند. عمده ترین تفاوت بارز این دو روش، این است که در لیزر موهای زائد از لیزر واقعی استفاده می شود، در حالی که در آی پی ال اینگونه نیست. همان گونه که از نامش (فرکانس تشدید شده نور) مشخص است، در آی پی ال جهت تخریب هرچه بهتر فولیکول مو از یک دستگاه مبتنی بر نور استفاده می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آی پی ال و لیزر اساسا دارای تفاوت های فنی نیز هستند و هر دو تحت نام ها و برندهای مختلف، توسط شرکت های مختلف، با ویژگی های منحصر به فرد (مانند سیستم خنک کننده داخلی) ساخته و تولید می شوند. اما وجه اشتراک لیزر و آی پی ال موهای زائد، روشی است که در آن مو از بین می رود. هم در آی پی ال و هم در لیزر، از دستگاه های کوچکی استفاده می شود که گرما تولید می کنند و این همان چیزیست که به شدت فولیکول مو را از ریشه می سوزاند و از بین می برد. این امر منجر می شود برخی از مراجعین متوجه بوی سوختگی مو شوند و یک روز پس از درمان، ظاهر پوستشان به صورت آفتاب سوختگی خفیفی در بیاید که زود رفع می شود.

اساسا پزشک می تواند جهت مورد هدف قرار دادن فولیکول های مو، دستگاه لیزر را بر اساس عوامل مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ مو و بافت مو روی یک طول موج مشخص تنظیم کند. از سوی دیگر آی پی ال از طول موج های بسیار مختلفی استفاده می کند و مناطق بزرگ تر را مورد هدف قرار می دهد. هم لیزر و هم  آی پی ال جهت درمان افراد دارای پوست روشن با موهای زائد تیره مناسب می باشند.

با این حال، پیشرفت های تکنولوژی در زمینه لیزر، این شرایط را فراهم کرده است که برخی از دستگاه های لیزر به طور موثری در درمان افراد دارای پوست تیره تر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

لیزر موثر تر است یا آی پی ال؟

ادعا های متفاوتی بر سر اثر بخشی لیزر و آی پی ال در حذف موهای زائد وجود دارد، اما بسیاری از این ادعا ها از جانب کلینیک های ارائه دهنده این خدمات بوده و به همین دلیل قدری منحرف کننده است.

به طور کلی، هر دو هنگامی می توانند موثر باشند که توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه، به صورت درست به کار برده شوند. هیچ اطلاعات بالینی ای مبنی بر اثبات این ادعا وجود ندارد که یکی از آن ها از دیگری موثر تر است.

بر اساس اطلاعات مندرج در مجله درماتولوژی بریتانیا، یک مطالعه مقایسه ای توسط بیمارستان دانشگاه رگنسبورگ آلمان جهت پاسخ گویی به این سوال صورت گرفت. اما این مطالعه دارای محدودیت بود، چرا که تنها شامل یک دستگاه لیزر و یک نوع  آی پی ال می شد. این مطالعه مشتمل بر 30 شرکت کننده بود که یک طرف بدن آن ها تحت درمان لیزر و طرف دیگر تحت درمان آی پی ال قرار گرفته بود. نتایج نشان دهنده اثر بخشی هر دو دستگاه در کاهش رشد موهای زائد بود. این میزان کاهش، فورا پس از اتمام هر جلسه، 3 ماه و 12 ماه پس از درمان اندازه گیری شد.

اگر چه درمان لیزر بیشتر دردناک واقع شده بود، اما روندی سریع تر داشت.

 

آیا لیزر یا آی پی ال موجب حذف دائمی موهای زائد می شوند؟

بهترین روش رفع موهای زائد
laser therapy

سازمان غذا و دارو آمریکا، لیزر و آی پی ال را به عنوان روش های درمانی جهت “کاهش دائمی موهای زائد” تایید کرده است. این به معنای کاهش طولانی مدت و پایدار در تعداد موهای زائد، پس از یک دوره درمان کامل است.

هیچ کس نمی تواند به طور قانونی ادعا کند که حذف موهای زائد، دائمی است. همچنین، در خصوص این که چه مدت این کاهش موهای زائد پایدار باقی می ماند، اطلاعات بالینی محدودی وجود دارد.

به طور کلی، این طور اثبات شده است که کاهش رشد موهای زائد تا 80 درصد اتفاق می افتد، اما آن نیز معمولا نیازمند درمان های پیگیرانه سالانه است تا میزان کاهش در همان سطح خود باقی بماند.

 

کدام یک مقرون به صرفه تر است؟

تجهیزات لیزری با کیفیت به مراتب گران قیمت تر از تجهیزات IPL محسوب می شوند. این بدان معنا است که درمان با دستگاه آی پی ال می تواند یک گزینه ارزان تر باشد. اما باید این را هم در نظر داشت که درمان موهای زائد با لیزر، سریع تر خواهد بود.

مهم است به یاد داشته باشید که هم لیزر و هم IPL جزء تجهیزات بسیار قدرتمندی در حذف موهای زائد محسوب می شوند و قابلیت ایجاد آسیب های شدید در صورت استفاده نا درست از دستگاه را دارند. بنابراین، پیش از آغاز درمان باید در خصوص مرکزی که قرار است خدمات موهای زائد شما را انجام دهد، تحقیقات جامعی انجام دهید و تصمیم خود را تنها بر اساس هزینه درمان اتخاذ ننمایید.

هر دوی این تکنولوژی ها مستلزم تخصیص سرمایه در بلند مدت است. معمولا در ابتدا شما به یک سری درمان های 6 الی 8 جلسه ای نیاز دارید که بر اساس ناحیه تحت درمان، میزان تراکم موهای زائد و ضخامت و غیره متغیر نیز خواهد بود. پس از آن نیز به درمان های سالانه نیاز خواهید داشت.

 

کاربردهای لیزر و آی پی ال

پوست های تیره گروه 6
پوست های تیره

هم لیزر و هم  آی پی ال جهت پوشش نواحی وسیعی از موهای ضخیم و موهای زائد، مانند موهای کمر، قفسه سینه و پاها مناسب می باشند.

دستگاه های لیزر به نسبت آی پی ال می توانند موهای زائد بیشتری را مورد هدف قرار دهند. در حال حاظر نیز دستگاه های لیزری عرضه شده اند که قادرند به طور موثری پوست های تیره تر یا موهای روشن تر را درمان کنند.

اما هیچ کدام از آن ها در درمان موهای سفید، خاکستری، بلوند یا قرمز موثر واقع نمی شوند.

 

با همه این ها کدامیک را انتخاب کنم؟ آی پی ال یا لیزر؟

اینک ه کدامیک برای شما بهتر است به این بستگی دارد که به چه کسی مراجعه کرده اید. متخصصانی که از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کنند، برای جلب مشتری، سنگ دستگاه های لیزر خود را به سینه می زنند. علت این کار، قابل درک است. آنها می خواهند مشتریان شان را حفظ کنند. به علاوه، چنین دستگاه هایی بسیار گران قیمت بوده و جایگزین کردن آن ها زمان بر است. اما بطور کلی می توان گفت، لیزر موهای زائد دارای محبوبیت بیشتری در میان مشتریان است. اما جالب است بدانید که آی پی ال در اصل جهت درمان عیوب زیبایی، مانند لک های ناشی از افزایش سن و مویرگ های پاره شده زیر سطح پوست ساخته شده بود که عارضه جانبی قابل توجه آن، ریزش مو بوده است.

بنابراین در حالی که لیزر موهای زائد محبوب تر است، برخی عقیده دارند که آی پی ال برای پوست مناسب تر است. در هر صورت، شما باید پیش از مراجعه به یکی از این مراکز، برای انجام مشاوره و تست روی قسمتی از پوست برنامه ریزی کنید تا متوجه شوید واکنش پوست تان نسبت به آی پی ال یا لیزر چگونه خواهد بود. مراجعه به چندین مرکز آی پی ال یا لیزر و مشاوره با چندین متخصص نیز ایده موثریست.

 

خلاصه مطلب

تفاوت ها

لیزر:

  • با استفاده از طول موج تکی، اشعه ها را هدفمند می سازد.
  • برخی از دستگاه های لیزر می توانند پوست های تیره تر یا موهای روشن تر را درمان کنند.
  • ممکن است لیزر کمی دردناک باشد.
  • درمان با لیزر سریع تر است.
  • هزینه لیزر بالا تر است.
  • تحت نظارت متخصص درمان می شوید.

 

 

آی پی ال:

  • دارای چندین طول موج و اشعه پراکنده است.
  • فقط در پوست های روشن دارای موهای زائد تیره موثر است.
  • دردی کمتر از لیزر دارد.
  • کند تر از لیزر عمل می کند.
  • جایگزین ارزان تری است.
  • برخی از دستگاه های آی پی ال را می توان در خانه استفاده کرد.

 

 

شباهت ها

  • جهت درمان مناطق بزرگ موثر هستند.
  • بر اساس تاییدیه FDA هر دوی این دستگاه ها جهت کاهش دائمی موهای زائد موثر هستند.
  • هیچ کدام از آن ها در درمان موهای سفید، خاکستری، بلوند یا قرمز موثر واقع نمی شوند.
  • چنانچه به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرند، کاملا امن و بی خطر هستند.
  • هر دو به درمان های پیگیرانه و سالانه نیاز دارند.

 

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://hairfreelife.com/laser-hair-removal-differ-ipl/” ]لینک مطلب[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.theplasticdiaries.com/” ]وبسایت مرجع[/button]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments