تاثیر اعتیاد به خوردن بر روح و روان فرد

اعتیاد به خوردن

تاثیر اعتیاد به خوردن بر روح و روان فرد

اعتیاد به خوردن مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل سیستم پاداش مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و در فرد احساس لذت و آسایش ایجاد می کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

زمانی که به اعتیاد منجر می شود، نقش مواد غذایی در برآوردن نیازهای فیزیکی بدن تغییر می کند. اعتیاد، به خودی خود، پدیده ایی روانی است که اثرات فیزیکی یک ماده را در بدن تقویت می کند. به این ترتیب، خوردن می تواند نیازهای روانی فرد را همچون نیازهای جسمی او بر طرف کند.

همانند ماده مخدر و یا الکل، خوردن به وسیله ای برای از بین بردن استرس و یا ایجاد لذت و راحتی تبدیل می شود. گاهی اوقات خوردن، خلائ ناشی از کمبود مهارت در به انجام رساندن تعهدات روزمره فرد را پر می کند. هنگامی که خوردن به وابستگی روحی تبدیل می شود، اعتیاد نتیجه آن می شود.

تاثیرات سیستم پاداش مغز

سیستم پاداش مغز نقشی محوری در فرایند یادگیری دارد. فعالیت های خاص، مانند غذا خوردن، دوپامین اندروفین را در سیستم پاداش مغز ترشح می کند. ترشحات شیمیایی دوپامین احساس آرامش و تمدد اعصاب را تولید می کند.

در اعتیاد به خوردن، ماده غذایی- بخصوص مواد غذایی پر چرب و شیرین- همانند کوکایین و نیکوتین سیستم پاداش مغز را فعال می کند. با گذشت زمان، خوردن مداوم مواد غذایی پرچرب و شیرین فرایند مغز را تغییر داده و به محرک اولیه برای رفتارهای روزمره یک فرد تبدیل می شود.

با اعتیاد به خوردن، مغز دیگر به تنهایی قادر به ترشح دوپامین نیست و تعادل شیمیایی به هم می ریزد که موجب تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی می شود.

استرس

افراد مبتلا به اعتیاد به خوردن، اغلب به سمت غذاهای پر چرب و شیرین جذب می شوند. این نوع غذا مانند مواد مخدر- هرویین و دمورال- بر کار مغز تاثیر می گذارد. این مواد مخدر آرامش،راحتی، سرخوشی را ایجاد می کنند که تا حد زیادی می توانند سطح استرس را کاهش دهند.

داروهای مخدر همانند چربی و قند، به دلیل چگونگی تاثیرشان بر فرایندهای شیمیایی مغز بسیار اعتیاد آور هستند. با گذشت زمان، مغز به اثرات این مواد غذایی وابسته شده و چرخه معتاد شدن به خوردن شروع می شود.

وابستگی عاطفی

ماده غذایی اعتیاد آور به عنوان “غذای آرامش بخش” شناخته می شود، به این دلیل که شخص از لحاظ عاطفی به آن وابسته است. غذاهای پر چرب به طور مستقیم و ویژه تاثیر می گذارند برقسمت هایی از مغز که تنظیم کننده خلق و خو و احساساتند.

یک کیک پنیر و یا ظرفی پر از سیب زمینی به منبعی از آرامش تبدیل می شود، آن زمان که فرد معتاد به خوردن دچار افسردگی یا خشم است.

[divider]

کلینیک پوست و زیبایی آلومینا ارائه دهنده جامع ترین خدمات لاغری (با روش های ترکیبی رژیم درمانی،مشاوره رفتاری واستفاده از تکنولوژی های جدید دستگاهی با روش های وکیوم،رادیوفرکوئنسی و…) در کشور است.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments