انواع اسکار | فیس آپ | 6 نکته مهم درباره مراقبت از جای زخم

درباره اسکار ها چه می دانید؟

بهترین روش از بین بردن جای زخم

 

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که همیشه مراقب پوست و زیبایی خود هستید، خواندن این مقاله را فراموش نکنید! در این مقاله به توصیف انواع اسکار، چگونگی شکل گیری جای زخم و نهایتا روش درمان آن می پردازیم.

آیا تا به حال به زخمی که در اثر زمین خوردن، سوختگی و یا بریدن روی بدنتان بوجود آمده، دقت کرده اید؟ آیا می دانید که هر کدام چگونه درمان می شود؟ با جای زخم آن چه می کنید؟ با ما همراه باشید تا قدم قدم به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

فراموش نکنید که ابتدا می بایست نوع زخم و در نهایت اسکار ناشی از آن را شناسایی کنید. سپس اقدام به درمان آن نمایید.

 

درمان جای زخم به کمک دستگاه فیس آپ

 

اسکار چیست؟

اسکار یا جای زخم بخشی از روند طبیعی بهبود پوست است. اسکار زمانی بوجود می آید که فرآیند بیولوژیک زخم روی پوست و یا سایر بافت های بدن در حال ترمیم باشد. اکثر زخم ها، به جز زخم های کوچک و سطحی، باعث تشکیل اسکار می شوند.

شایان ذکر است که اسکار بدلیل تصادف، امراض مختلف، بیماری های پوستی مانند آکنه و یا جراحی بوجود می آید.

 

اسکار یا جای زخم چگونه شکل می گیرد؟

هنگامی که درم (لایه عمیق و ضخیم پوست) آسیب می بیند، اسکار شکل می گیرد. در این وضعیت بدن شروع به ساختن کلاژن جدید می کند تا آسیب وارد شده به پوست را ترمیم کند. کلاژن پروتئینی است که بطور طبیعی در بدن تولید می شود. اسکار جدید نسبت به بافت اطراف خود، ساختار و کیفیت متفاوت دارد. جای زخم یا اسکار زمانی بوجود می آید که زخم کاملا التیام یافته است.

 

انواع اسکار ها :

 

اسکار برجسته

اسکار ها انواع مختلفی دارند. اکثر آن ها صاف و کم رنگ هستند. گرچه هنگامی که بدن کلاژن فراوانی تولید می کند، ممکن است اسکار ها برجسته شوند. اسکار های برجسته را با نام اسکار هایپرتروفیک و یا کلوئید می شناسیم. بروز هر دو نوع این اسکار ها در جوانان و افرادی که پوست تیره دارند، شایع تر است.

 

جای زخم برجسته یا اسکار کلوئید
جای زخم برجسته یا اسکار کلوئید

اسکار های فرو رفته

برخی اسکار ها ظاهری فرو رفته و چاله چاله دارند. این نوع اسکار زمانی شکل می گیرد که بافت زیرین پوست (بعنوان مثال ماهیچه و یا چربی) از بین برود. برخی از اسکار های ناشی از جراحی و همچنین آکنه اسکار ها بدین شکل هستند.

 

اسکار فرورفته
اسکار فرورفته

 

اسکار های کشیده شده

نوعی اسکار وجود دارد که در اثر کشیده شدن پوست تشکیل می شود. این نوع اسکار ها هنگامی که پوست بسرعت کشیده می شود مانند دوران بارداری و یا جنب و جوش ناگهانی فرد، بوجود می آیند. علاوه بر این هنگامی که پوست طی دوران بهبود، تحت فشار قرار می گیرد، این نوع اسکار شکل می گیرد. بعنوان مثال کشیده شدن پوست نزدیک مفاصل.

 

اسکار دوران بارداری
اسکار دوران بارداری

 

توصیه متخصصین پوست درباره کاهش اسکار و از بین بردن جای زخم.

هر چه هوا گرم تر می شود، فعالیت بیرون از منزل افراد هم بیشتر می شود. از این رو امکان این که پوست افراد خراشیده، بریده و یا زخمی شود نیز بیشتر می شود.

هر گاه پوست تان آسیب دید، از دوچرخه افتادید و یا پای تان از روی توپ سر خورد، اسکار روی پوست شکل می گیرد. چرا که این بخشی از روند طبیعی بهبود زخم است. اسکار همان جای زخم یا آسیب دیدگی پوست است.

خوشبختانه راهکار هایی وجود دارد که افراد می توانید در منزل آن را بکار گیرید. بدین صورت می توانید از زخم های سطحی و کوچک پوست خود مراقبت کرده و جای زخم (اسکار) را بهبود بخشید.

الن مارمور، متخصص پوست دانشکده مونت سینا می گوید: “ظاهر اسکار اغلب بستگی به میزان بهبود زخم شما دارد.” وی در این باره می افزاید: “اسکار هایی که پس از جراحی و یا روی مفاصلی مانند زانو ها و آرنج بوجود می آیند، براحتی از بین نمی روند. با این حال اسکار هایی را که بواسطه زخم و یا خراشیدگی های کوچک شکل می گیرند می توان در منزل درمان نمود.”

 

جدیدترین روش از بین بردن جای زخم

دستگاه فیس آپ Face UP جدیدترین دستگاه جوانسازی و لایه برداری پوست می باشد. مرکز زیبایی برکه با بهره گیری از دانش روز و جدیدترین دستگاه زیبایی، فیس آپ، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را ارائه می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

 

نکاتی برای از بین بردن ظاهر اسکار

برای محو نمودن و کاهش ظاهر اسکار هایی که بواسطه زخم های کوچک و سطحی بوجود آمده اند، دکتر مارمور توصیه می کند نکات زیر را رعایت کنید:

 

  1. همیشه محل بریدگی، زخم و یا خراشیدگی را تمیز نگه دارید.

به آرامی زخم و ناحیه اطراف آن را با صابون ملایم و آب شستشو دهید. با این کار میکروب ها را از زخم دور نگه می دارید. همچنین پوسته های باقی مانده اطراف زخم را نیز از بین می برید.

 

تمیز نگه داشتن جای زخم
تمیز نگه داشتن جای زخم

 

  1. برای مرطوب نگه داشتن زخم تان از وازلین استفاده کنید.

وازلین از خشک شدن زخم و رویه بستن زخم جلوگیری می کند. زخم هایی که رویه می بندند، دیرتر التیام پیدا می کنند. علاوه بر این وازلین از خارش، بزرگ و یا عمیق شدن اسکار زخم جلوگیری می کند. در صورتی که هر روز زخم خود را تمیز کنید، دیگر نیازی به استفاده از پماد های آنتی باکتریال نیست.

 

  1. پس از تمیز کردن زخم و استفاده از وازلین و یا پماد های مشابه، جای زخم را پانسمان کنید.

در صورتی که جای خراشیدگی، سوختگی، جراحت و یا قرمزی پوست تان بزرگ است، می توانید از پانسمان های هیدروژل و یا سیلیکونی ژل مانند استفاده کنید.

 

پانسمان جای زخم
پانسمان جای زخم
  1. برای این که طی این دوره زخم تان تمیز بماند، هر روز پانسمان تان را عوض کنید.

اگر پوست تان نسبت به مواد چسبناک پانسمان حساسیت دارد، از گاز استریل های بدون چسب استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از پانسمان های هیدروژل و یا سیلیکونی ژل مانند استفاده کنید، برای تعویض پانسمان حتما طبق بروشور داخل جعبه عمل نمایید.

 

  1. اگر زخم تان احتیاج به بخیه دارد، برای مراقبت از زخم تان طبق دستور پزشک عمل نمایید.

بخاطر داشته باشید که چه زمانی برای کشیدن بخیه ها دوباره به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این کار ظاهر اسکار را بهبود بخشیده و کم رنگ تر شود.

 

  1. پس از این که زخم تان بهبود پیدا کرد، روی آن ضد آفتاب بمالید.

محافظت از زخم در برابر نور خورشید به کاهش قرمزی و یا رنگ قهوه ای زخم کمک شایانی می کند. همچنین سبب می شود اسکار زودتر کم رنگ شود. همیشه از ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF 30 و یا بیشتر استفاده کنید. علاوه بر این در طول روز آن را تجدید کنید.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از جای زخم
استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از جای زخم

 

دکتر مارمور در ادامه می گوید: “گرچه هیچ اسکاری بطور کامل از بین نمی رود، لیکن اکثر اسکار ها با گذشت زمان کم رنگ می شوند. اگر نگران جای زخم خود هستید، به متخصص پوست با تجربه مراجعه کنید. متخصص پوست به تمامی سوال های شما پاسخ داده و راهکار های لازم را جهت کم رنگ تر کردن جای زخم توضیح خواهد داد.”

در صورتی که زخم ها و جراحت تان عمیق، دردناک و یا عفونی هستند، سریعا به متخصص پوست و یا نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

 

بهترین مرکز از بین بردن جای زخم در تهران

مرکز زیبایی برکه مفتخر است با بکارگیری جدیدترین دستگاه های زیبایی-درمانی و با کمک متخصصین مجرب، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را به شما عزیزان ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت اینجا را کلیک نمایید.

چگونه می توان اسکار یا جای زخم را از بین برد؟

با این که نمی توان بطور کامل جای زخم را از بین برد، لیکن می توان تاحدی ظاهر آن را محو نمود. در این قسمت به برخی از متد های کاهش اسکار اشاره می کنیم.

روش های از بین بردن جای زخم

 

درمان های موضعی

کرم هایی که حاوی ویتامین E و یا کره کاکائو هستند، و یا محصولات مراقبت از پوست که بدون نسخه بفروش می رسند، تا حدودی به درمان و بهبود جای زخم کمک می کنند.

 

جراحی

این روش درمانی کاملا اسکار را از بین نمی برد. بلکه شکل ظاهری آن را کم رنگ و نامحسوس می کند. در صورتی که اسکار کلوئید و یا هایپرتروفیک دارید، روش درمانی جراحی به شما توصیه نمی شود.

چراکه پس از جراحی نیز احتمال بروز اسکار وجود دارد. در نتیجه اسکار شما تشدید و برجسته تر خواهد شد.

 

تزریق استروئید و بهبود جای زخم
تزریق استروئید و بهبود جای زخم

 

تزریق استروئید

ممکن است یک دوره تزریق استروئید به کاهش اسکار کمک کند. این تزریق سبب صاف و نرم شدن ظاهر اسکار های کلوئید و یا هایپرتروفیک می شود.

 

رادیوتراپی

برای جلوگیری از بروز مکرر اسکار های کلوئید و هایپرتروفیک شدید می توان از رادیوتراپی سطحی و با دوز کم کمک گرفت. این روش درمانی تنها در موارد خاص و شدید بکار می رود. چراکه عوارض جانبی بالقوه و طولانی مدتی بهمراه دارد.

 

درم ابریژن

این روش درمانی بدین صورت است که با استفاده از ابزاری خاص لایه سطحی پوست از بین می رود. درم ابریژن برای درمان اسکار های بی نظم و قاعده موثر و مفید می باشد. خواه اسکار ها برجسته باشند خواه فرورفته باشند.

 

تاثیر میکرودرم ابریژن در رفع جای زخم
تاثیر میکرودرم ابریژن در رفع جای زخم

میکرودرم ابریژن

میزان تهاجمی بودن این روش درمانی نسبت به درم ابریژن، بسیار کمتر می باشد. لیکن باید خاطر نشان کرد که برای درمان اسکار های سطحی مناسب نمی باشد.

 

لایه برداری پوست به کمک لیزر

این فرآیند درمانی شبیه به درم ابریژن می باشد. یعنی با استفاده از لیزر های گوناگون، لایه سطحی و خارجی پوست را از بین می برد. مدل های جدید لیزر ممکن است دقیق تر عمل کرده و بر روی کلاژن سازی لایه درم تاثیر بگذارد.

بدون این که نیاز باشد لایه های بالایی پوست از بین بروند. این پیشرفت در صنعت لیزر پوست در مقایسه با لیزر های لایه بردار قدیمی و روش درم ابریژن سبب شده که بیمار نیاز به مدت استراحت کمتری داشته باشد.

 

تزریق فیلر

این روش درمانی اغلب برای برجسته نمودن اسکار های فرو رفته و هم سطح نمودن آن ها با پوست اطرافشان بکار می رود. با این حال تاثیر این فیلر ها موقتی است.

همچنین می بایست این تزریق بطور متناوب تکرار شود. انواع جدید فیلر های تزریقی در بازار موجود می باشند و افراد می توانند از آن ها استفاده کنند.

 

تزریق فیلر و رفع جای زخم
تزریق فیلر و رفع جای زخم

 

میکرونیدلینگ

فرآیند درمانی میکرونیدلینگ بدین صورت است : سوراخ های خیلی ریزی روی سطح پوست ایجاد کرده تا کلاژن سازی پوست تقویت شود. حتی تقویت کننده های کلاژن و یا سایر محصولات مربوطه را معرفی نموده تا ظاهر اسکار ها بهبود پیدا کنند.

 

درمان خانگی جای زخم

همانطور که گفته شد، طرفداران درمان طبیعی معتقدند که روش های درمانی ای وجود دارد که می تواند سرعت فرآیند ترمیم اسکار را افزایش داده و آن را کمرنگ کنند.

در این قسمت به برخی از این درمان های طبیعی که برای بعضی افراد موثر واقع شده، اشاره می کنیم.

 

ماسک آلوئه ورا

  1. ابتدا پوسته سبز تیره آلوئه ورا را جدا کنید.
  2. ژل شفاف و سبز رنگ آن را خارج کنید.
  3. ژل را مستقیما روی اسکار بصورت دورانی ماساژ دهید.
  4. پس از نیم ساعت، ناحیه مورد نظر را با آب خنک شستشو دهید.
  5. روزی دو بار این کار را تکرار نمایید.

 

مصرف ویتامین E

  1. محتوی کپسول ویتامین E را روی اسکار ریخته و روغن آن را روی زخم فشار دهید. (برای پوشش دهی کامل زخم ممکن است نیاز به چند کپسول ویتامین داشته باشید.)
  2. حدود 10 دقیقه، روغن کپسول را روی اسکار و اطراف آن ماساژ دهید.
  3. پس از گذشت تقریبا 20 دقیقه آن را با آب گرم شستشو دهید.
  4. این پروسه را حداقل روزی 3 بار انجام دهید.

 

مصرف ویتامین E و تاثیر آن در رفع جای جوش
مصرف ویتامین E و تاثیر آن در رفع جای جوش

ماسک عسل

  1. قبل از رفتن به رخت خواب، روی اسکار خود یک لایه عسل بمالید.
  2. ناحیه مورد نظر را با پانسمان تمیز بپوشانید.
  3. شب تا صبح را به همین شکل سپری نمایید.
  4. صبح روز بعد، پانسمان را از روی اسکار برداشته و آن را با آب گرم شستشو دهید.
  5. سعی کنید که این کار را هر شب انجام دهید.

 

ماساژ روغن نارگیل روی جای زخم

  1. چند قاشق سوپ خوری از روغن نارگیل را کمی حرارت دهید تا حدی که رقیق شود.
  2. به مدت 10 دقیقه این روغن را روی اسکار ماساژ دهید.
  3. اجازه دهید که حداقل به مدت یک ساعت پوستتان روغن را جذب نماید.
  4. سعی کنید که روزی دو الی چهار دفعه این کار را تکرار نمایید.

 

سرکه سیب

  1. چهار قاشق سوپ خوری آب را با دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب مخلوط نمایید.
  2. پارچه ای را به این محلول آغشته نموده و به آرامی روی اسکار بمالید.
  3. اجازه دهید تا ناحیه مورد نظر خشک شود.
  4. هر شب قبل از خواب این کار را انجام داده و صبح روز بعد با آب شستشو دهید.

 

مخلوط روغن زیتون و اسطوخدوس

  1. سه قطره روغن اسطوخدوس را با سه قاشق سوپ خوری روغن زیتون بکر مخلوط نمایید.
  2. سپس این محلول را به مدت 5 دقیقه روی ناحیه اسکار ماساژ دهید.
  3. نیم ساعت به صورتتان استراحت دهید.
  4. سپس با آب گرم بشوئید.

 

تاثیر روغن زیتون و اسطخودوس در رفع جای زخم
تاثیر روغن زیتون و اسطخودوس در رفع جای زخم

ماسک سیب زمینی

  1. سیب زمینی را به قطعات بزرگی برش دهید.
  2. تکه سیب زمینی را بصورت دورانی روی اسکار ماساژ دهید.
  3. هنگامی که احساس کردید سیب زمینی در حال خشک شدن است، آن را کنار گذاشته و از تکه دیگری استفاده کنید.
  4. به مدت 20 دقیقه به این کار ادامه دهید. سپس اجازه دهید ناحیه مورد نظر خشک شود. (تقریبا 10 دقیقه)
  5. ناحیه مورد نظر را با آب خنک شستشو دهید.

سعی کنید که حداقل روزی یک بار این کار را انجام دهید.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-old-scars#remedies

https://www.aad.org/media/news-releases/dermatologists-share-tips-for-reducing-scars

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/scars

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
Fibra
Fibra
4 years ago

Kheyli ali va kamel tozih dadin merc??