آکنه و جوش

انواع آکنه و دلایل بروز آن

انواع آکنه و دلیل بروز آن

آکنه زمانی رخ می دهد که غدد چربی در سن بلوغ فعال شده و توسط هورمون های مردانه ای که از غدد آدرنال (هم در پسران و هم در دختران) ترشح می شوند تحریک شوند. چربی یک ماده ی طبیعی در بدن است که پوست را نرم کرده و از آن محافظت می کند. در یک شرایط خاص سلول های سطحی پوست از باز شدن غدد سباسه جلوگیری کرده و باعث تجمع چربی در زیر آن می شوند. این چربی باعث تحریک باکتری های رو پوست می شود که این باکتری ها بر روی پوست همه ی افراد وجود دارند و معمولا هیچ مشکلی را ایجاد نمی کنند. این تحریک باعث تکثیر آنها شده و موجب ایجاد التهاب در اطراف آن بافت می شود.

اگر التهاب دقیقا در نزدیکی سطح پوست باشد، شما به پوستول (pustule) دچار می شوید و اگر کمی عمیق تر باشد به پاپول (Papules) منجر می شود و اگر باز هم عمیق تر باشد باعث ایجاد کیست می شود. اگر چربی به سطح پوست بیاید باعث ایجاد جوش های سر سفید می شود. اگر چربی اکسیده شود (اکسیده شدن به علت اکسیژن موجود در هوا اتفاق می افتد) رنگ آن از سفید به مشکی تغییر می کند و منجر به ایجاد جوش های سر سیاه می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

انواع جوش:

جوش های سرسفید Whiteheads-  زیر پوست باقی می مانند و بسیار کوچک هستند.

جوش های سر سیاه Blackheads-  سیه بوده  به وضوح قابل مشاهده می باشند. به خاطر داشته باشید که این جوش های به خاطر آلودگی به وجود نمی ایند. پیلینگ و شستشوی صورت نمی تواند به درمان آن کمک کند.

پاپول ها Papules- بر روی صورت مشخص هستند و معمولاً به رنگ صورتی می باشند.

پاستولها Pustules – به وضوح مشخص هستند و قرمز می باشند یک لایه چرک روی آنها قرار دارد.

نابول ها Nobules-  این نوع جوش ها عمیق و دردناک هستند و  قابل مشاهده می باشند.

کیست ها Cysts- این نوع جوش های پر از چرک بوده و قابل مشاهده اند، این نوع جوش ها  به راحتی می تواند تولید زخم کنند.

علل ایجاد آکنه

وراثت- به استثنای آکنه های بسیار شدید، بسیاری از افراد، مانند والدینشان مشکل خاصی نخواهند داشت. اگر چه همه ی افراد در سنین خاصی با آکنه مواجه می شوند.

مواد غذایی-  در سراسر جهان والدین نوجوانان خود را از خوردن پیتزا، شکلات، غذاهای چرب و سرخ کرده و خوراکی های بدون ارزش غذایی منع می کنند. اگر چه این مواد برای سلامت عمومی چندان مناسب نیستند اما آنها نمی توانند باعث بروز آکنه شوند و یا آن را بدتر کنند. تحقیقات نشان داده است که لبنیات و مواد خوراکی با قند بالا می توانند منجر به آکنه شوند.

♦ عدم رعایت بهداشت- پوست برخی از افراد نسبت به دیگران چرب تر است (همانگونه که در بالا گفته شد، جوش های سر سیاه به علت اکسیده شدن چربی به وجود می آیند نه به خاطر آلودگی ها). عرق موجب ایجاد آکنه نمی شود بنابراین بعد از ورزش کردن، بلافاصله دوش گرفتن به منظور پیشگیری از مسدود شدن منافذ پوست الزامی نیست. از طرف دیگر، شستشوی بیش از حد پوست می تواند پوست را تحریک کند و همچنین به خشکی پوست بیانجامد.

♦ هورمون ها-  بسیاری از زنان با جوش صورت دوره ای مواجه هستند. برخی از قرص های خوراکی ضد بارداری به بهبود آکنه کمک می کنند.

♦ لوازم آرایشی و بهداشتی– بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از پوست با برند های مختلف باعث گرفتگی منافذ نمی شوند. این محصولات در دسته بندی “با پایه ی آبی – water-based” یا “بدون چربی – oil-free” قرار می گیرند و برای پیشگیری از آکنه گزینه های بهتری محسوب می شوند.

♦ استرس – توجه داشته باشید که استرس باعث بوجود آمدن جوش نمی شود، اما اگر شما استرس داشته باشید، جوش یا آکنه شما بدتر می شود.

عواملیکه برروی آکنه یا جوش صورت و بدن بی تاثیراند و یا تاثیر کمی دارند، شامل:

خوراکی های چرب و شکلات – این خوراکی ها تاثیر کمی برجوش زدن داشته و یا اصلا تاثیری ندارند.

پوست کثیف – پوست چرک و آلوده باعث جوش زدن نمی شود. در حقیقت شستن و سابیدن بیش از حد پوست با صابون و مواد شیمیایی است که جوش ها را بدتر می کند. پاک کردن و شستن عادی و معمول پوست برای حذف چربی و سلول های مرده همه چیزی است که شما لازم دارید.

در برخی از بیماران، عوامل زیر نیز می توانند به بروز آکنه کمک کنند:

فشار: در برخی از افراد مبتلا به جوش های صورت و بدن فشار ناشی از کلاه، تسمه ی چانه ی کلاه های ایمنی و …، یقه ی لباس و مواردی مانند این ها می توانند آکنه را تشدید کنند.

داروها: برخی از داروها ممکن است باعث ایجاد و یا بدتر شدن آکنه شوند. برخی از این دارو های عبارتند از داروهای حاوی یدید ها، برمید ها (bromides) و یا استروئید های تزریقی و خوراکی (و یا پردنیزونی که توسط پزشک تجویز می شود و یا استروئید هایی که توسط بدنساز ها و ورزشکاران مصرف می شود.) با این حال بسیاری از موارد آکنه علل دارویی ندارند.

مشاغل: در برخی از مشاغل، قرار گرفتن در معرض برخی محصولات صنعتی مانند روغن برش ممکن است منجر به بروز آکنه شوند.

منبع:

mayoclinic

webmd 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments