اسکار ناشی از جراحی چطور درمان کنیم؟

اسکار

پوست یک عضو یکپارچه است که مانند یک پارچه از اندام های داخلی محافظت می کند. تنها یک پارگی کوچک می تواند باعث ایجاد تغییر بزرگی در ظاهر این عضو حیاتی شود. هر گونه سوختگی یا وارد شدن آسیب به پوست منجر به بروز اسکار می شود.

با این حال اسکار یا جای بخیه اگر کوچک باشد یا در قسمتی واقع شده باشد که قابل پنهان کردن باشد، بد نیست. اما اگر اسکار در معرض دید بوده یا بزرگ باشد مطمئنا به فکر درمان آن خواهید بود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

واقعیت این است که اسکار هیچ وقت به طور کامل برطرف نمی شود. اما روش هایی وجود دارد که می توان اندازه آن را کوچک کرد و ظاهر آن را تغییر داد.

اسکار چگونه بروز می کند؟

اسکار بخش طبیعی از فرایند بهبود پس از آسیب دیدگی پوست است. ظاهر و درمان اسکار به عوامل متعددی بستگی دارد. عمق و اندازه زخم یا بریدگی و محل آن مهم است. عوامل مهم دیگر عبارتند از سن، جنسیت، ژنتیک و قومیت.

انواع اسکار

اسکار دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

  • اسکارهای کلوئیدی. این نوع اسکارها در نتیجه نوعی فرایند بهبود تهاجمی بروز می کنند و از آسیب اولیه فراتر می روند. به مرور زمان اسکار کلوئیدی ممکن است مانع حرکت شود. درمان این عارضه شامل جراحی برای حذف اسکار، تزریق استروئید و یا استفاده از ورقه های سیلیکونی برای صاف کردن زخم است. کلوئیدهای کوچکتر از طریق کریوتراپی (انجماد درمانی با استفاده از نیتروژن مایع) درمان می شوند. به علاوه می توانید با استفاده از درمان فشار یا پدهای ژله ای با سیلیکون در هنگام آسیب دیدگی از بروز کلوئید پیشگیری کنید. اسکارهای کلوئیدی بیشتر در بین افراد دارای پوست تیره مشاهده می شود.
  • اسکار کانترکچر (Contracture). اگر پوستتان دچار سوختگی شده باشد، ممکن است دچار این نوع اسکار شوید. این اسکارها پوست را سفت کرده و بر روی توانایی حرکت فرد تاثیر می گذارند. این نوع اسکارها ممکن است عمیق تر بوده و بر روی عضلات نیز تاثیر می گذارند.
  • اسکارهای هیپرتروفی. این ها اسکارهایی برجسته و قرمز هستند که شبیه به کلوئید می باشند، اما از مرز آسیب دیدگی فراتر نمی روند. درمان این نوع اسکار عبارت است از تزریق استروئید برای کاهش التهاب یا استفاده از ورزق های سیلیکون که زخم را مسطح می سازد.
  • اسکارهای ناشی از آکنه. اگر دچار آکنه های شدید می شوید، ممکن است دچار اسکار شوید. انواع مختلفی از اسکارهای آکنه وجود دارد که بعضی از آنها خیلی عمیق هستند و برخی دیگر زاویه دار یا به شکل موج ظاهر می شوند. گزینه های درمانی به نوع آکنه ها بستگی دارد.

روش های درمانی موجود برای اسکارها

روش های درمانی برای برطرف کردن این عارضه عبارتند از:

  • کرم ها، پمادها یا ژل های بدون نسخه یا با نسخه. این محصولات برای برطرف کردن اسکارهای ناشی از بریدگی یا دیگر زخمی ها استفاده می شوند. اگر تحت درمان جراح پلاستیک هستید و اسکار به وجود آمده ناشی از جراحی های آرایشی یا پلاستیک است، با پزشک خود مشورت کنید. اگر اسکار به دلیل دیگر به وجود آمده، روش های درمانی بدون نسخه را امتحان کنید. گاهی درمان شامل استفاده از استروئیدها یا برخی آنتی هیستامین های موضعی است که گاهی باعث خارش و ایجاد حساسیت می شود.
  • جراحی و حذف اسکار. گزینه های زیادی برای درمان اسکارهای عمیق تر وجود دارد که این گزینه ها به نوع و محل آنها بستگی دارد. این گزینه ها عبارتند از پیوند پوست، برداشتن پوست، درم ابریژن یا لیزر.
  • تزریق. برای درمان اسکارهایی که بیرون زده اند، مانند اسکارهای کلوئیدی تزریق استروئید موثر خواهد بود. این روش ممکن است به تنهایی یا همراه ب دیگر روش ها استفاده شود.

هشدار:

درمان اسکار به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن، وضعیت جسمانی، نوع جراحی و سابقه پزشکی. از آنجایی که بروز اسکار از فردی به فرد دیگر متفاوت است، درمان و از بین بردن کامل آنها همیشه امکان پذیر نیست. در برخی افراد اسکار به راحتی و به خودی خود برطرف می شود، در برخی دیگر نیاز به مصرف داروهای موضعی است و در برخی ممکن است هیچ یک از روش های موجود موثر نباشند.

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.webmd.com/beauty/cosmetic-procedures-scars#1″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.livestrong.com/article/63038-treat-scars-after-surgery/” target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده سمیه محمدی

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید