روزه داری در ماه مبارک رمضان

آمادگی های لازم پیش از گرفتن روزه چیست؟

آمادگی های لازم پیش از گرفتن روزه چیست؟

روزه داری، علی رغم داشتن مزایای معنوی که بر هیچکس پوشیده نیست، فوایدی هم برای سلامت ما در پی دارد. روزه گرفتن، روشی است که در آن با محدود کردن مواد غذایی مصرفی می توان سموم و مواد زائد بدن را دفع کرد. در حقیقت روزه گرفتن به دستگاه گوارش ما کمک می کند تا زمان کافی برای استراحت و پاکسازی خود را داشته باشد. همین امر می تواند منجر به کاهش وزن و متناسب شدن اندام ما نیز گردد. بنابراین ماه رمضان، فرصت مناسبی جهت تضمین سلامت بدن برای یک سال دیگر است. از این فرصت استفاده کنیم تا از مزایای معنوی و سلامتی روزه داری برخوردار شویم.

این روزها که به ماه مبارک رمضان نزدیک و نزدیک تر می شویم، بسیاری خود را برای ورود به این ماه و روزه داری آماده می کنند. زیرا بدن باید برای گرفتن روزه آماده باشد و نمی توان ناگهان با روزه گرفتن بی مقدمه بدن را شوکه کرد که در این صورت، سلامتی مان به خطر می افتد. اما آیا می دانید آمادگی اصولی برای روزه گرفتن چگونه است؟ ما در ادامه این مطلب، آمادگی های لازم را مرحله به مرحله شرح داده ایم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

بخش اول) یادگیری در خصوص روزه داری

روزه گرفتن
مشورت با پزشک

1- مشورت با پزشک پیش از روزه گرفتن. در صورتی که هیچ مشکل پزشکی نداشته باشید، روزه گرفتن بسیار مفید خواهد بود. اما در برخی موارد، خطرات بالقوه سلامتی وجود دارد که به موجب آن باید پیش از گرفتن روزه با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برخی از داروهایی که مصرف می کنید نیز ممکن است در صورت گرفتن روزه، به دلیل ایجاد تغییرات شیمیایی در خون، تاثیر بدی بر روی سلامت تان بگذارند.

برخی از افراد که دارای شرایط خاصی مانند بارداری، سرطان پیشرفته و فشار خون پایین و غیره هستند، ممکن است گرفتن روزه برای شان امری خطرناک باشد. چنانچه در هر یک از این شرایط به سر می برید، پیش از گرفتن روزه با پزشک تان مشورت کنید.

پزشک ممکن است پیش از اقدام برای روزه گرفتن از شما آزمایش خون یا ادرار به عمل آورد.

 

2- در نظر گرفتن اصول تغذیه ای. در طول ایام روزه داری ممکن است دریافت یک سری املاح و مواد معدنی توسط بدن کاهش یابد یا اصلا به بدن نرسد. به همین دلیل توصیه می شود پیش از گرفتن روزه، آب، آب میوه، میوه و سبزیجات را به وفور مصرف کنید. مصرف چای، به خصوص چای های گیاهی و دمنوش توصیه می شود. سوپ سبزیجات را جایگزین غذاهای جامد کنید. تا جایی که می توانید مواد غذایی مایع مصرف کنید و از مصرف موادی که هضم را در دستگاه گوارش سخت می سازند، خودداری کنید.

مدت زمان استاندارد برای روزه داری بین 1 تا 40 روز است (که معمولا بنا به دلایل پزشکی، 40 روز روزه داری توصیه نمی شود). بنابراین با در نظر گرفتن مدت روزه داری، میزان کالری مصرفی هر روزتان را تعیین کنید.

 

3- آماده سازی خود برای تغییراتی که در بدن رخ خواهد داد. روزه گرفتن، راهی برای دفع سمومی است که در بدن تجمع یافته اند. این امر ممکن است موجب ضعف و بی حالی تان گردد و شما باید نسبت به این موضوع آگاه باشید.

در نتیجه فرایند سم زدایی، روزه گرفتن می تواند منجر به بروز عوارض و پیامدهایی چون اسهال، ضعف و خستگی، تشدید بوی بد بدن، سردرد و مشکلاتی از این دست شود.

به همین دلیل توصیه می شود در ایام روزه داری، زمان بیشتری را به استراحت کردن اختصاص دهید تا اثرگذاری این عوارض در بدن کاهش یابد.

 

بخش دوم) آماده شدن برای گرفتن روزه

روزه داری
آمادگی برای روزه گرفتن

1- کاهش مصرف ترکیبات اعتیاد آور و وابسته کننده 1 تا 2 هفته پیش از ورود به ماه رمضان. هر چه مواد زائد کمتری وارد بدن کنید، روزه داری برای شما و بدن تان آسان تر می گردد. بنابراین به تدریج مصرف نوشیدنی های الکی را متوقف سازید و به طور متوقت سیگار را ترک کنید.

این روش، بروز هر گونه علائم احتمالی ترک را که ممکن است طی فرایند روزه داری حاصل شوند، کاهش می دهد و همچنین سموم و مواد زائد سریع تر از بدن تان دفع می شوند.

ترکیبات اعتیاد آور و وابسته کننده شامل الکل، نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه، و همچنین سیگار و دخانیات می باشد.

 

2- تغییر برنامه غذایی، 1 تا 2 هفته پیش از ورود به ماه رمضان. درست مانند حذف ترکیبات اعتیاد آور، لازم است تغییراتی نیز در برنامه غذایی تان ایجاد کنید تا بدن برای دفع سموم و مواد غذایی که این روزها میل می کنید، مجبور به انجام کار سخت نباشد.

یکی از ساده ترین روش های پیشنهادی، حذف یک سری موارد محدود از برنامه غذایی روزه تان است. این موارد شامل حذف قند و شکر برای چندین روز، حذف گوشت برای چند روز بعد، و سپس حذف لبنیات می باشد.

سعی کنید در روزهای منتهی به ماه رمضان مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر و پر چرب مانند شکلات، نوشابه، آب نبات و کیک و شیرینی را به حداقل برسانید.

وعده های غذایی خود را کوچک تر کنید تا دستگاه گوارش مجبور نباشد سخت کار کند و بدن به دریافت کالری کمتر نسبت به مصرف همیشگی عادت کند.

مصرف گوشت و محصولات لبنی را نیز کاهش دهید؛ زیرا این مواد غذایی، دستگاه گوارش را تضعیف کرده و فرایند هضم را دشوار می سازند.

مصرف میوه و سبزیجات خام یا پخته را افزایش دهید. این مواد غذایی به هر چه بهتر شدن فرایند هضم کمک می کنند و در ضمن دارای سموم کمتری هستند؛ از اینرو فرایند سم زدایی نیز آسان تر می گردد.

 

3- محدود ساختن برنامه غذایی 1 تا 2 روز منتهی به ماه رمضان. این زمانی است که شما واقعا می توانید اطمینان حاصل کنید که آیا بدن تان برای گرفتن روزه آمادگی لازم را کسب کرده یا خیر. به همین دلیل است که توصیه می کنیم به طور ناگهانی وارد فرایند روزه داری نشوید. این آمادگی ها به بدن کمک می کند به شرایط روزه داری عادت کند.

توصیه می شود طی یکی، دو روز منتهی به ماه مبارک رمضان فقط میوه و سبزیجات میل کنید. زیرا میوه و سبزیجات بدن را پاکسازی و سم زدایی می کنند و آن را برای روزه داری آماده می سازند.

روزه داری
نوشیدن مایعات فراوان

4- نوشیدن مایعات فراوان. تنها بر روی نوشیدن آب، آب میوه و سبزیجات تازه (خام یا پخته) تمرکز کنید. پیش از ورود به ایام روزه داری لازم است آب مصرفی مورد نیاز بدن را افزایش دهید تا بدن را هیدراته نگه دارید و مانع از ایجاد کم آبی شوید.

 

5- انجام ورزش های سبک. از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید؛ اما لازم است حرکاتی انجام دهید تا مطمئن شوید مایع لنفاوی در بدن تان در حرکت است و دستگاه عروقی به درستی کار می کند. به همین دلیل انجام تمرینات ملایم یوگا و پیاده روی متوسط توصیه می شود.

نسبت به این موضوع آگاه باشید که ممکن است حتی در رژیم غذایی پیش از روزه داری، احساس خستگی کنید؛ اما جای نگرانی نیست. تنها کافی است میزان فعالیت روتین خود را تنظیم کنید تا کمتر دچار احساس خستگی شوید.

 

6- داشتن استراحت کافی و وافی. میزان استراحت و خواب شما تعیین کننده این است که روزه بر شما چگونه خواهد گذشت و پس از اتمام ماه رمضان حال تان چگونه خواهد بود.

به همین دلیل بهتر است به جای ناگهان روزه گرفتن، از پیش تدابیری بیاندیشیم و برای روزه گرفتن برنامه ریزی کنیم. بدین منظور نیاز به زمان کافی برای استراحت دارید و این مستلزم آن است که مشغله های زیادی نداشته باشید.

مطالب مرتبط: راهکارهایی برای مبارزه با بوی بد دهان در ماه رمضان

 

بخش سوم) داشتن آگاهی نسب به پیش آمدها

روزه گرفتن
لستقامت در روزه داری

1- اطمینان از اثرات فیزیکی که تجربه خواهند شد. روزه داری در روزهای نخست، دشوار تر و ناراحت کننده تر است و ممکن است برخی افراد در این مدت طاقت نیاورند. اما چنانچه تاب بیاورید، از روز سوم به بعد احساس بهتری خواهید داشت.

در روزهای اول و دوم ممکن است به سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف بدنی و بار زبان دچار شوید. اما نگران نشوید! این موارد تنها، نشانه این است که بدن در حال پاکسازی خود از سموم و مواد زائد می باشد. در این مرحله ممکن است به شدت احساس گرسنگی نیز کنید.

در روز های سوم تا هفتم ممکن است پوست تان چرب شود. این به منزله آن است که بدن در حال تطبیق خود با شرایط روزه داری است. یکی دیگر از دلایل این امر، این است که سینوس ها که ممکن است مسدود شده باشند در حال پاکسازی می باشند.

در نهایت، چند روز پس از آن، روده ها شروع به آزاد کردن بار اضافه خود می کنند و این امر می تواند منجر به اسهال، شل شدن مدفوع یا وجود مخاط های فراوان در مدفوع شود. مادامی که بدن در حال دفع سموم است، بوی تنفس تان نیز بد خواهد بود. در این مدت ممکن است همچنان احساس کمبود انرژی کنید؛ زیرا بدن کالری بسیاری کمتری نسبت به قبل دریافت می کند.

 

2- استقامت در روزه داری. بسیاری از افراد در نخستین روزهای روزه داری، تحمل شان لبریز شده و تصور می کنند تا انتها همین گونه خواهند بود. به غیر از مواردی که یک مشکل جدی پزشکی برای تان پیش آمده (که لازم است حتما با پزشک مشورت کنید)، متوقف کردن روزه و روزه نگرفتن، حال تان را بهتر نخواهد کرد و به هیچ وجه به نفع بدن نیست. برای ادامه دادن روزه داری چندین راه وجود دارد:

  • هدف خود را تعیین کنید. پیش از این که شروع به روزه گرفتن کنید، مشخص کنید که چرا تصمیم به روزه گرفته اید. به دلایل مذهبی و معنوی؟ یا برای سلامت بدن تان؟ سپس سعی کنید در شرایط سخت، این هدف را به یاد آورید تا مصم تر پیش روید.
  • متعهد شوید. از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تقاضا کنید شما را نسبت به روزه گرفتن متعهد سازد. شکستن روزه در شرایطی که فردی بر روی شما نظارت دارد، کار دشواری است.
  • وقایع روزه داری تان را ثبت کنید. همانطور که خود را برای گرفتن روزه آماده می سازید، به صورت روزانه آنچه می خورید، احساسی که دارید و البته هدف خود را یادداشت کنید. این کار را در ایام روزه داری انجام دهید تا متوجه تغییرات بدن و تغییراتی که در عملکرد های آن ایجاد می شود، شوید. این امر همچنین کمک می کند بر روی روزه داری بیشتر متمرکز شوید.
  • خود را از لحاظ فیزیکی نیز آماده سازید. این به منزله آن است که از توصیه های پزشک تان، به ویژه در خصوص اقدامات پیش از روزه گرفتن و قواعد روزه داری پیروی کنید. سرپیچی از این موضوع می تواند روزه داری را برای تان سخت و دشوار سازد و در نهایت منجر به بروز پیامدهای جدی برای سلامت تان گردد.

 

3- داشتن آگاهی از مزایا و خطرات روزه داری. اگر چه روزه گرفتن، فواید زیادی برای سلامت روح و جان ما دارد، اما ابزار مناسبی برای کاهش وزن محسوب نمی شود. زیرا به محض اتمام ماه رمضان فورا به وزن تان افزوده می شود.

روزه گرفتن، روش مناسبی برای سم زدایی بدن محسوب می گردد، به ویژه برای افرادی که مواد مغذی کم ارزشی چون سوسیس و کالباس در رژیم غذایی خود دارند. روزه گرفتن موجب سوزاندن چربی ها می شود، چربی هایی که محل ذخیره سموم زیادی هستند. زمانی که روزه گرفتن با یک برنامه غذایی متناسب همراه باشد می تواند به کاهش خطر بروز لوپوس (نوعی بیماری خود ایمنی مزمن)، آرتریت و بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس و اگزما شود و به درمان مشکلات گوارشی از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون کمک کند. روزه گرفتن همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می گردد.

برخی از موارد احتیاطی که باید بدان توجه داشته باشید، سوزش سر دل (ترشح اسید معده در زمان فکر کردن به غذا یا استشمام بوی غذا) است. بنابراین چنانچه دارویی برای سوء هاضمه مصرف می کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید. همچنین ممکن است در طول ماه رمضان به دهیدراسیون (کم آبی بدن) مبتلا شوید. به منظور جلوگیری از بروز این وضعیت، آب و مایعات را به میزان فراوان بنوشید. یبوست نیز یکی از پیامدهای روزه داری می تواند باشد. زیرا در این مدت مانند همیشه تحرک نداشته و مواد مغذی را به میزان کافی دریافت نکرده اید.

افراد مبتلا به دستگاه ایمنی ضعیف، دیابت، مشکلات کلیوی، آریتمی قلبی، زنان باردار و غیره از گرفتن روزه معافند و روزه داری در آن ها ممنوع است.

روزه داری در ماه مبارک رمضان
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان

هدف ما، اطلاع رسانی و کمک به شما است؛ پس امیدواریم این مطلب برای تان مفید واقع شده باشد. حال شما نیز با ارسال این مطلب برای دیگران، به آن ها کمک کنید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.wikihow.com/Prepare-for-Fasting” ]لینک مرجع[/button]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments