آلوپسیا آره آتا: تشخیص، درمان، و پیامد

آلوپسیا آره آتا (ریزش موی منظقه ای) : تشخیص، درمان، و پیامد

آلوپسیا آره آتا تشخیص، درمان، و پیامد

چگونه متخصصین پوست آلوپسیا آره آتا را تشخیص می دهند؟

گاهی اوقات با در نظر گرفتن نحوه ریزش مو، یک متخصص پوست آلوپسیا آره آتا را تشخیص می دهد. چنانچه ریزش کسترش پیدا کند، متخصص با تست بیوپسی مو تایید می کند که آیا بیماری آلوپسیا آره آتا است. چنانچه متخصص به بیماری خود ایمنی دیگری ظن پیدا کند، آزمایش خون تجویز می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

چگونه متخصصین پوست آلوپسیا آره آتا را درمان می کنند؟

هیچ درمانی برای آلوپسیا آره آتا وجود ندارد. غالبا مو خود به خود دوباره رشد می کند. درمان، این رشد مجدد را تسریع می کند :

  • کورتیکواستروئیدها: این دارو عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. متخصص پوست، دارو را به منطقه دچار ریزش تزریق می کند. گاهی اوقات بیمار این دارو را به صورت موضعی- به شکل کرم، لوسیون، روغن و پماد- دریافت می کند و روی مناطق از مو خالی شده می مالد. به ندرت قرص کورتیکواستروئید تجویز می شود.

در بزرکسالان تزریق اولین درمان است که هر 3 تا 6 هفته انجام می شود. رویش مجدد مو 4 هفته پس از آخرین تزریق شروع می شود. البته گاهی اوقات این رویش دیرتر شروع می شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی تاثیر کمتری دارند که اغلب برای کودکان استفاده می شوند.

قرص کورتیکواستروئید عوارض جانبی شدیدی دارد و به این دلیل متخصصین پوست آن را تجویز نمی کنند. این درمان برای بیماران با مناطق طاسی بیشتر توصیه می شود.

  • مینوکسیدیل: مینوکسیدیل 5٪، داروی رشد مجدد مو، با عث رشد مجدد مو در برخی بیماران می شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند ازاین دارو استفاده کنند. دو بار در روز روی پوست سر، ابرو، و یا ریش زده می شود. در حدود 3 ماه پس از استعمال، مو جدید شروع به رشد می کند. بیماران اغلب این دارو را به همراه یک درمان دیگر استفاده می کنند.
  • آنترالین: این دارو عملکرد سیستم ایمنی پوست را تغییر می دهد. بیمار این پماد قیر مانند را روی پوست می زند به مدت 20 تا 60 دقیقه. متخصص پوست آن را درمان کوتاه-تماسی می نامند. بعد از 20 تا 60 دقیقه، و قبل از تحریک پوست، آنترالین شسته می شود.
  • دیفن سیپرون: این دارو روی پوست طاس استفاده می شود که باعث یک واکنش آلرژیک کوچک است. زمانی که واکنش رخ می دهد، بیمار دارای قرمزی، تورم و خارش می شود. متخصصین پوست بر این باورند که این حقه- یعنی واکنش آلرژیک- سیستم ایمنی بدن را گول می زند و باعث ارسال سلول های سفید خون به سطح پوست سر می شود که با التهاب مبارزه می کند. این امر مانع خواب رفتن فولیکول های مو وریزش مو می شود. 3 ماه پس از استفاده از این دارو، مو دوباره شروع به رشد می کند.
  • درمان های دیگر: بیماران اغلب بیش از 1 درمان دریافت می کنند. ترکیب 2 یا تعداد بیشتری از این درمانها اغلب موفقیت درمان را افزایش می دهد.

درخصوص عوارض جانبی داروها سوال کنید و با بروز واکنش بد به داروها سریعا به متخصص مراجعه کنید.

پیامد

زمانی که شخص دچار طاسی منطقه ای می شود، رشد دوباره مو با دریافت سیگنال درست توسط بدن شروع می شود. گاهی اوقات رویش مو بدون هیچ درمانی رخ می دهد. حتی گاهی با درمان، ریزش مجدد مو اتفاق می افتد. همه چیز بستگی به واکنش سیستم ایمنی بدن دارد.

در زیر توضیح داده می شود که چه اتفاقی می افتد:

  • رشد دوباره مو: این احتمال وجود دارد که حتی بدون درمان، مو دوباره رشد کند. هرچند ممکن است دوباره دچار ریزش شود. بسیاری از بیماران قبل از درمان کامل، بیش از یک بار دچار ریزش مو می شوند. حتی درافرادی که تمام موی وسط سر و بدن خود را از دست داده اند، مو دوباره رشد می کند. زمانی که ریزش مو گسترده است ( ریزش زیاد مو در وسط سر و / یا بدن) ، شانس برگشت مو کمتر می شود.

هنگامی که مو دوباره رشد می کند، در ابتدا سفید رنگ و نازک است و پس از مدتی به حالت معمول خود برمی گردد.

  • طول مدت موثر درمان: متفاوت است. برای برخی افراد، بیماری بازنمی گردد. برخی دیگر برای چندین سال دچار ریزش و رشد مجدد مو هستند. هیچ کس نمی تواند زمان دقیق ریزش و رشد مجدد را پیش بینی کند و این عدم کنترل باعث خسته کنندگی این بیماری می شود.
  • آسیب عاطفی: ریزش مو باعث آسیب عاطفی می تواند باشد. در دنیای ما، مو نشانه جوانی و سلامت است. خبر خوب این است که آلوپسیا آره آتا بر سلامت کلی بدن تاثیر نمی گذارد. بنابراین از دستیابی به اهداف و رویاهای خود نا امید نشوید. اجازه ندهید این بیماری عملکردتان را در مدرسه، ورزش، و کار ضعیف کند.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست و زیبایی آلومینا

1 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
Minion
Minion
7 years ago

سلام
یکی از دوستان من مدت بیش از 10 سال است که درگیر آلوپسی آره آتاست و تحت درمان است ،ولی هنوز مو هایش رشد نکرده اند.
بیماری او درمان میشود و دوباره موهایش رشد می کنند؟؟