سیلور سولفادیازین

حقایقی درباره کرم سیلور سولفادیازین که تاکنون نمی دانستید!

کرم سیلور سولفادیازین در کنار درمان های دیگر جهت پیشگیری و درمان زخم های عفونی در بیماران مبتلا به سوختگی های جدی مورد استفاده قرار می گیرد. کرم سیلور سولفادیازین با متوقف کردن رشد باکتری هایی که ممکن است یک زخم باز را آلوده کنند، عمل می کند. این کرم کمک می کند تا خطر سرایت باکتری ها را به پوست اطراف و یا داخل خونی که ممکن است به یک عفونت جدی (سپسیس) منجر شود را کاهش دهد. کرم سیلور سولفادیازین متعلق به یک رده دارویی شناخته شده با عنوان آنتی بیوتیک های سولفا است.

کرم سیلور سولفادیازین نباید در نوزادان نارس یا نوزادان زیر 2 ماه به علت خطر عوارض جانبی جدی استفاده شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

پماد سیلور سولفادیازین
کرم موضعی سیلور سولفادیازین

نحوه مصرف کرم سیلور سولفادیازین

پیش از شروع مصرف این دارو، اطلاعات مندرج در برگه دارو را مطالعه کرده و چنانچه سوالی دارید، آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح سازید.

این دارو را تنها بر روی پوست استفاده کنید و از به کارگیری آن در اطراف چشم خودداری کنید.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما بافت زخم مرده را پاک کرده و از بین می برد تا به روند بهبودی کمک کند.

این دارو را با استفاده از یک روش استریل (مانند پوشیدن دستکش های استریل و استفاده از ابزارهای استریل)، به طور مستقیم و طبق دستور پزشک خود که معمولا 1 تا 2 بار در روز است، بر روی زخم بمالید. لایه دارو باید حدود 1-2 میلی متر ضخامت داشته یا به مقداری که پزشک دستور داده باشد. زخم باید همیشه با کرم پوشانده شود. تنها در صورت نیاز می توانید از پانسمان بر روی کرم استفاده کنید. اگر مقداری از کرم روی زخم پاک شد، بلافاصله دوباره آن را تجدید کنید. همچنین کرم باید بلافاصله پس از آبرسانی نیز مجددا استفاده شود.

درمان را تا بهبود کامل زخم ادامه دهید تا محل آن برای جوش خوردن پوست آماده باشد.

جهت بهره مندی از مزایای این دارو، آن را به طور مرتب مصرف کنید. جهت یادآوری مصرف آن، هر روز این دارو را در ساعت معینی استفاده کنید.

چنانچه وضعیت تان بهبود نیافت یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

کرم سیلور سولفادیازین
پماد موضعی سیلور سولفادیازین

عوارض جانبی کرم سیلور سولفادیازین

درد، سوزش یا خارش پوست درمان شده ممکن است در طول مصرف این دارو رخ دهد. غشای پوست و مخاط (مانند لثه) ممکن است به رنگ آبی یا خاکستری تبدیل شوند. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این گونه صلاح دیده که مزایای مصرف این دارو بر عوارض جانبی آن مقدم تر است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی گزارش نداده اند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، از جمله: علائم عفونت جدی (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم)، کبودی یا خونریزی آسان، علائم کم خونی (مانند خستگی یا ضعف غیر معمول، تنفس سریع، ضربان قلب سریع)، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار، ادرار صورتی یا خونی)، علائم مشکلات کبدی (مانند درد معده یا شکم، تهوع مکرر، استفراغ، ادرار تیره، زردی چشم یا پوست)، تغییرات روانی یا خلقی، موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

احتمال بروز واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار کم است، اما در صورت بروز باید حتما به دنبال فوریت های پزشکی باشید. علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از: خارش، بثورات پوستی، تورم (به ویژه بر روی صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنفس سخت و مشکل شدید.

در اینجا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از کرم سیلور سولفادیازین عنوان نشده است. در صورتی که متوجه علائمی دیگری شدید که در این مطلب قید نشده، آن را نیز با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید.

عفونت ناشی از سوختگی
زخم عفونی ناشی از سوختگی

موارد احتیاطی

در صورتی که حساسیت دارویی دارید، یا به سایر آنتی بیوتیک های سولفا (مانند سولفامتوکسازول) آلرژی دارید، پیش از مصرف سیلور سولفادیازین، موضوع را با داروساز یا پزشک مربوطه در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی باشد که در شما ایجاد حساسیت یا سایر مشکلات کند. در این خصوص می توانید با یک پرشک داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو، همه سوابق پزشکی تان را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید؛ به ویژه: کمبود یک آنزیم مانند G6PD یا کمبود گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، کاهش گلبول های سفید خون.

قبل از انجام هر گونه جراحی، مصرف این دارو و سایر داروها (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد سازد. چنانچه باردار هستید یا تصور می کنید باردار شده اید با پزشک تان مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است استفاده از سیلور سولفادیازین در دوران شیردهی سبب انتقال دارو به شیرتان شود نیز قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

سیلور سولفادیازین
سیلور سولفادیازین 50

تداخلات دارویی

مداخلات دارویی بر روی عملکرد داروی مصرفی تان تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مورد شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست و فهرستی از تمامی داروهایی که استفاده می کنید را شامل می شود (از جمله داروهای تجویزی، غیر تجویزی و محصولات گیاهی) که باید آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. از شروع، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها بدون تایید پزشک تان خودداری کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: سایمتیدین، محصولات پوست حاوی سولفات آمید سدیم، محصولات آنزیمی که برای تخریب و از بین بردن پوست یا بافت مرده ناشی از سوختگی و زخم استفاده می شوند (مانند کلاژناز، پاپائین، ترپسین).

یک ماده غیرفعال (پروپیلن گلیکول)  در برخی از برند های این دارو وجود دارد که ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص تداخل ایجاد کند و موجب حصول نتایج غلط شود. حتما پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان خود را نسبت این دارو مطلع کنید.

این سند حاوی فهرست کاملی از تداخلات دارویی احتمالی سیلور سولفادیازین نمی باشد. فهرستی از تمام داروهایی را که استفاده می کنید یادداشت کنید و جهت کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی دارو، این فهرست را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.webmd.com/drugs/2/drug-13530/silver-sulfadiazine-topical/details” ]لینک مرجع[/button]

3.8 5 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
صبا
صبا
8 months ago

سلام از ای پماد استفاده کردم دکتر گفته ولی حالت تهوع داره دل دردم داره