مورینگا برای لاغری

مورینگا، معجزه ای برای کاهش وزن و لاغری

بهترین دارو برای کاهش وزن
مورینگا برای کاهش وزن

مورینگا چیست؟

مورینگا، گیاهی است بومی که متعلق به مناطق هیمالیایی هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان می باشد. این گیاه همچنین در مناطق استوایی نیز می روید. از برگ، پوسته، گل، میوه، دانه و ریشه مورینگا در داروسازی استفاده می شود.

مورینگا، گیاه شفابخشی است که در درمان طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله کم خونی، آرتریت و سایر دردهای مفصلی (روماتیسم)، آسم، سرطان، یبوست، دیابت، اسهال، صرع، دل درد، زخم معده و روده، اسپاسم روده، سردرد، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، سنگ کلیه، احتباس مایعات، اختلالات تیروئیدی، و عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی و انگلی مورد استفاده قرار می گیرد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

مورینگا همچنین جهت کاهش تورم، افزایش میل جنسی (به عنوان یک محرک جنسی)، جلوگیری از بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش تولید شیر مادر به کار می رود. برخی افراد از آن به عنوان یک مکمل غذایی یا تونیک نیز استفاده می کنند.

از مورینگا گاهی به عنوان یک عامل ضد قارچ یا قابض بر روی پوست استفاده می شود. این گیاه همچنین اثربخشی فوق العاده ای در درمان عفونت های جلدی (آبسه)، بیماری پای ورزشکار، شوره سر، التهاب لثه (ژنژیویت)، گزش مار، زگیل و زخم های موضعی دارد.

از روغن دانه های مورینگا جهت تهیه مواد غذایی، عطر، محصولات مراقبت از مو و همچنین روغن روان کننده ماشین آلات استفاده می شود.

در برخی نقاط جهان، مورینگا، یک منبع غذایی مهم به شمار می رود؛ زیرا می توان آن را راحت و بی دردسر و با هزینه ای اندک پرورش داد. همچنین برگ های خشک شده این گیاه قادر است مقدار زیادی ویتامین و املاح معدنی را در خود حفظ کند. به همین دلیل، در راستای مبارزه با مشکل سوء تغذیه در هند و آفریقا، مورینگا در برنامه های تغذیه ای گنجانده شده است. مورینگاهای نارس به شکل لوبیا سبز تهیه می شوند، اما در صورت رسیدن، به شکل نخود فرنگی پخته می شوند یا می توان آن ها را مانند آجیل بو داد. برگ های مورینگا نیز مانند اسفناج پخته و مصرف می شوند، یا می توان آن ها را خشک و آسیاب کرد و به شکل ادویه به کار برد.

یکی از مهم ترین فواید مورینگا که توجه متخصصین تغذیه را به خود جلب کرده است، قدرت فوق العاده آن در امر لاغری و کاهش وزن می باشد. زیرا مورینگا سرشار از پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی است. خاصیت آنتی اکسیدانی مورینگا از سلول ها در مقابل آسیب ها محافظت می کند.

حال که با گیاه مورینگا و فواید بی شمار آن آشنا شدید، به شرح چگونگی اثرگذاری این گیاه بر روی کاهش وزن می پردازیم.

پودر مورینگا
گیاه مورینگا

مورینگا چگونه سبب کاهش وزن می گردد؟

هنگامی که صحبت از لاغری و کاهش وزن به میان می آید، فهرست بلند بالایی از مواد غذایی را می توان نام برد؛ اما به جرات می توان گفت از این فهرست تنها تعداد اندکی از مواد غذایی می توانند به گرد پای مورینگا برسند. مورینگا قادر است سطح قند خون و کلسترول که هر دو به افزایش وزن منجر می شوند را کنترل کند. این گیاه همچنین سرشار از انواع آنتی اکسیدان، اسید کلروژنیک و مواد مغذی ایست که همه در مقابله با چاقی نقش مهمی دارند. مصرف منظم مورینگا نه تنها به کاهش وزن تان کمک می کند، بلکه در آب کردن چربی شکم و پهلو و کاهش سایز دور کمر نیز بسیار موثر است.

مورینگا به دلایل زیر منجر به کاهش وزن می گردد:

  • عملکرد ضد چاقی دارد
  • کلسترول را کاهش می دهد
  • قند خون را در سطح نرمال نگه می دارد
  • سرشار از انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی است
  • اسید کلروژنیک موجود در آن به صورت یک چربی سوز عالی عمل می کند (تا 45% جلوگیری از جذب چربی ها)

این یک حقیقت است که تقریبا عموم مردم نسبت به آن آگاهی یافته اند: هر فردی با دارا بودن بیش از 30% چربی به دنبال یک معجون سحر آمیز لاغری می گردد. حتی در صورتی که در امر کاهش وزن موفق بوده اید، ممکن است با خود فکر کنید که “می توانم کمی بیشتر لاغر شوم تا شلوار مورد علاقه ام را به تن کنم.” شاید هم بنا به دلایل دیگر تصمیم به لاغری گرفته اید. در هر صورت تصمیم درست و به جایی گرفته اید. چاقی با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، سندرم متابولیک، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، سنگ صفراوی، مشکلات باروری، کلسترول بالا و استئوآرتریت مرتبط است. متاسفانه چاقی حتی شما را در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها، مانند کولون، کیسه صفرا، آندومتر و پستان قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: 14 تا از بهترین مواد غذایی که به مقابله با چربی شکم کمک می کنند

مورینگا نیز مانند سایر ترکیبات طبیعی، در فهرست “سوپر فودهای کاهش وزن” قرار دارد. اما آیا واقعا مورینگا می تواند به کاهش وزن منجر شود؟ و چگونه؟ در حال حاضر، بحث مورینگا برای متخصصین تغذیه بسیار داغ است. گفته می شود که مورینگا قادر است به روش های مختلفی به کاهش وزن کمک کند. برگ، پودر، کپسول و عصاره مورینگا در بسیاری از مکمل های لاغری یافت می شود. البته چای و دمنوش این گیاه نیز در دسترس است.

حال به شرح این می پردازیم که چگونه مورینگا به کاهش وزن ما کمک می کند.

آب کردن شکم و پهلو
مورینگا برای لاغری

عملکرد ضد چاقی

با نگاهی به یک مطالعه، بهتر می توان پتانسیل کاهش وزن مورینگا را درک کرد. در سال 2014 آزمایشی بر روی موش های آزمایشگاهی که چاقی ناشی از دریافت مواد غذایی بالا داشتند، انجام شد. پس از 49 روز درمان با عصاره برگ این گیاه، تغییرات چشمگیری در وزن بدن و اندام های موش ها حاصل شد و میزان کلسترول شان نیز کاهش یافت. دمای بدن شان نیز افزایش پیدا کرد که برای افزایش سوخت و ساز بدن آن ها مفید بود.

 

کاهش کلسترول

افراد چاق و دارای اضافه وزن اغلب از بالا بودن سطح کلسترول شکایت دارند. این یک چرخه درونی است: کلسترول بالا موجب چاقی می شود. بر اساس مطالعه ای، عصاره برگ خام مورینگا، خاصیت کاهش دهنده کلسترول دارد. مصرف این عصاره در کنار یک رژیم غذایی پر چرب منجر به کاهش دریافت چربی بالا توسط پلاسما، کبد و کلیه شده و سطح کلسترول را در آن ها را به ترتیب 14.35%، 6.40% و 11.09% کاهش می دهد.

گیاه مورینگا
دانه مورینگا

تنظیم قند خون در سطح نرمال و کاهش سایز دور کمر

ارتباط میان سطح قند خون و چاقی بر همه ما آشکار است. چه می شد اگر می توانستید تا آخر عمر سطح قند خون تان را ثابت نگه دارید؟ یکی از ترکیبات مورینگا که ایزوتیوسیانات نام دارد، مهم ترین عامل زیست فعال آن در امر ضد چاقی و ضد دیابتی است. تنها مصرف یک کنسانتره 5 درصدی مورینگا توانست منجر به کاهش انسولین پلاسما، لپتین، رزیستین و کلسترول در موش های چاق شود. این مطالعه نشان داد که کنسانتره مورینگا تا چه حد می تواند در پیشگیری از چاقی و دیابت نوع 2 موثر باشد.

این مورد تنها در خصوص موش های آزمایشگاهی صدق نمی کند و مورینگا در کاهش سطح قند خون انسان ها نیز بسیار موثر عمل می کند. در یک مطالعه دیگر از شرکت کنندگان دیابتی و غیر دیابتی خواشته شد چای این گیاه را بنوشند. 2 ساعت بعد از آن ها آزمایشی گرفته شد و مشخص شد افراد غیر دیابتی کاهش ناچیزی در قند خود داشتند؛ اما میزان قند خون در افراد دیابتی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

 

سارشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضد چاقی

مورینگا یک ماده بسیار مغذی است که سرشار از کاروتن، پروتئین، انواع آنتی اکسیدان و پتاسیم می باشد. بسیاری از این ترکیبات به کاهش وزن کمک می کنند. طبق مطالعه ای که بر روی دانش آموزان مکزیکی انجام شد، مشاهده شد که کمبود عناصر غذایی مانند ویتامین A و C با چاقی، التهاب و مقاومت به انسولین در ارتباط است. فرآورده های مورینگا از قبیل چای و پودر آن به طور موثری تامین کننده این عناصر هستند.

اما هنگامی که صحبت از مقابله با چربی می شود، مورینگا گوی سبقت را بقیه می رباید. بر اساس یک مطالعه، چاقی، به عنوان یک وضعیت استرس زای مزمن توصیف شده، و با اختلالات عمده ای چون مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و غیره مرتبط است. مصرف میوه و سبزیجات، که منابع اصلی ویتامین های آنتی اکسیدان دار در رژیم غذایی هستند، در درمان چاقی توصیه می شود. اگر به هر دلیلی نمی توانید از مزایای میوه و سبزیجات بهره مند شوید، خاصیت سرشار از آنتی اکسیدان مورینگا نیز می تواند کمک کننده باشد.

کاهش وزن با مورینگا
پودر مورینگا برای لاغری

اسید کلروژنیک

مورینگا حاوی یک چربی سوز بسیار قدرتمند به نام اسید کلروژنیک است. اسید کلروژنیک اغلب به عنوان یک چربی سوز طبیعی شناخته می شود و اثبات شده که در کاهش وزن و از بین بردن توده چربی احشایی (شکم) بسیار موثر است. اسید کلروژنیک همچنین سوخت و ساز چربی را نیز تنظیم می کند.

 

آب کردن چربی شکم

مطالعات نشان می دهد که خاصیت هیپولیپیدمی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مورینگا نه تنها در کاهش وزن به ما کمک می کند، بلکه در کاهش اندازه دور کمر نیز موثر است. هنگامی که محققان موش های چاق را با عصاره اتانولی گیاه مورینگا درمان کردند، متوجه کاهش چشمگیری در اندازه دور کمر و سینه و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) شان شدند.

بیشتر بخوانید: لاغری، کاهش وزن و چربی شکم تنها با مصرف روزانه این 4 دانه سالم و مفید

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع خارجی برای مطالعه بیشتر:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.curejoy.com/content/moringa-weight-loss/” ]لینک اول[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1242/moringa” ]لینک دوم[/button]

3.8 12 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
زینب
زینب
1 year ago

سلام.کسی بوده که از مورینگا برا لاغری استفاده کرده باشه؟

مرضیع
مرضیع
1 year ago

سلام وقتتون بخیر برای کسی که دفع پروتیین کلیه داره میتونه از این پودر استفاده کنه و اینکه فشار خون بالا داشته باشه

homa tashakori
homa tashakori
1 year ago

سلام برای لاغر شدن طرز استفاده مورینگا رو میشه توضیح بدهید