مزایای چای سبز

بهترین مزایای چای سبز که قبلا هرگز نمی دانستید

هزاران سال است که چای سبز به عنوان یک نوشیدنی فوق العاده سالم در بین ملل و فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چای سبز دارای انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی است. نوع ژاپنی آن به نام اوچا، بسیار معروف است. این نوشیدنی، سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که آن را از بسیاری جهات مفید و ارزشمند ساخته است. در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد که چای سبز می تواند به کاهش خطر بروز برخی سرطان ها، حفظ وزن ایده آل و تقویت مغز کمک شایانی کند. بسیار خوب، احتمالا تا اینجای داستان، این مزایای چای سبز برای تان آشنا بوده است. اما در ادامه قصد داریم از سایر فواید این نوشیدنی معجزه آسا پرده برداریم که شاید تا کنون به گوش تان نخورده باشد. پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

مزایای چای سبز 

فواید و مزایای چای سبز

چای سبز از برگ های تخمیر نشده گیاه چای تهیه می شود. از آن جایی که این چای مشابه چای سیاه تخمیر نمی شود، دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان (در اصطلاح پلی فنل) است. تحقیقات نشان می دهد که این آنتی اکسیدان ها می توانند با خنثی سازی رادیکال های آزاد و کاهش التهاب بر روی بدن تاثیر مثبت داشته باشند. چای سبز قادر است از بسیاری جهات به بدن نفع برساند:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

محتوای آنتی اکسیدان 

آنتی اکسیدان

                                                                   

محتوای غنی آنتی اکسیدان این چای ملایم به ارتقای عملکرد مغز، قلب و سایر اعضای بدن کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها می توانند در کاهش اثرات پیری و کمک به محافظت از بدن در برابر بیماری های مرتبط با آسیب های رادیکال آزاد (سرطان، دیابت، آرتروز و غیره) مفید باشند.

بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، پلی فنول های موجود در چای به عنوان کاتچین طبقه بندی می شوند. چای سبز حاوی شش ترکیب اصلی کاتچین است: کاتچین، گالاگاتاکین، اپیکاتچین، اپگینالکتاچین، اپیکاتچین گالات و اپیگالاکاتچین گالات (که با نام اختصاری EGCG شناخته می شود). EGCG جزء مورد مطالعه ترین و فعال ترین مولکول پلی فنول موجود در چای سبز محسوب می شود.

چای سبز همچنین حاوی آلکالوئیدهایی چون کافئین، تئووباریم و تئوفیلین است. این آلکالوئیدها اثرات محرک چای سبز را تأمین می کنند. ال-تیانین، نوعی ترکیب آمینو اسید موجود در چای سبز است که برای اثرات آرام بخش آن بر روی سیستم عصبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

تحقیقات در خصوص سرطان

سرطان پوست

با توجه به توانایی چای سبز در کاهش رادیکال های آزاد، نقش آن در اجتناب از انواع سرطان نیز مورد مطالعات مختلف قرار گرفته است:

  • مطالعه ای بر روی 472 زن مبتلا به سرطان پستان نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف چای سبز قبل از ابتلا به سرطان و پس از تشخیص را داشته اند، پایین ترین درجه سرطان را تجربه کرده اند و احتمال بازگشت سرطان پس از درمان در آن ها بسیار کمتر است.
  • مطالعه دیگری نشان داد افرادی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را در خود کاهش می دهند. گروهی از مردانی که بیشترین چای سبز را مصرف می کردند، 37٪ کاهش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس داشتند.
  • مطالعات همچنین نشان داده است که چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کمک کند. در یک مطالعه در چین مشخص شد مردانی که سه فنجان چای سبز در روز می نوشیدند، 70٪ کمتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را داشتند.
  • مطالعه بر روی بیش از 35،000 زن در آیووا نشان می دهد که افرادی که این چای را مصرف می کنند 30 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.
  • در آزمایشاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی نیز صورت گرفته است، مشخص شد در حیواناتی که با چای سبز تغذیه می شوند، در مقایسه با حیواناتی که نمی شوند، احتمال ابتلا به سرطان پوست به طور چشمگیری کاهش می یابد.

آیا توسط لیزر می توان سرطان پوست را درمان کرد؟

 

سلامت قلب و کاهش وزن

 کاهش وزن و لاغری با چای سبز
کاهش وزن و لاغری

چای سبز همچنین در زمینه سلامت قلب و تعادل وزن بسیار مطرح است. این بدان علت است که حاوی فلاونوئیدها و انواع آنتی اکسیدان ها است که گفته می شود برای کمک به بهبود گردش خون سالم و میزان کلسترول و همچنین کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین) فوق العاده است.

در مطالعه ای بر روی 1900 نفر که اخیرا دچار حملات قلبی شده بودند، مشاهده شد میزان مرگ و میر در بیمارانی که حداقل دو فنجان چای سبز در روز مصرف می کردند، 44٪ کمتر از افرادی بود که چای سبز نمی نوشیدند. مطالعات دیگری نشان می دهد که خطر بروز حمله قلبی در افرادی که چای سبز می نوشند، در مقایسه با افرادی که نمی نوشند، بیش از 40 تا 70 درصد کاهش می یابد.

مطالعات دیگری نیز نشان می دهند که میزان چربی سوزی و خطر ابتلا به چاقی در مصرف کنندگان چای سبز بسیار بالاست.

بهترین و ساده ترین روش برای لاغری و کاهش وزن

 

تقویت حافظه

تقویت حافظه

چای سبز با توجه به ترکیب اپیگالاکاتچین گالات یا EGCG موجود در چای سبز، می توان گفت جهت تقویت حافظه و کاهش روند پیری مفید می باشد. این ترکیب نه تنها به محافظت در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند، بلکه می تواند در پیشگیری از پیری پوست ناشی از رادیکال های آزاد نیز موثر باشد.

این همان ترکیبی است که موجب محافظت از نورون ها و سلول های مغزی می شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز می تواند به محافظت از حافظه و کاهش احتمال بروز زوال عقل؛ آلزایمر و پارکینسون کمک کند. سایر ترکیبات چای سبز از قبیل ال-تیانین و کافئین نیز می توانند به ارتقای عملکرد مغز و افزایش هشیاری و تمرکز کمک کنند.

روشی ساده برای بهبود حافظه

 

محتوای فلوراید و هشدارهای آن

محتوای فلوراید چای سبز

گیاه چای با نام انباشتگر فلورین نیز شناخته می شود؛ به این معنا که قادر است فلوراید را جذب و ذخیره کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به بیماری تیروئید یا اختلالات دیگر باید در مصرف چای سبز احتیاط کرده و با یک پزشک مشورت کنند.

تحقیقات نشان داده است که هر چه کیفیت چای سبز بالا تر باشد، فلوراید کمتری دارد و چای با کیفیت پایین تر احتمالا حاوی مقادیر بیشتری فلوراید است.

مصرف چای سبز در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است و در دوران بارداری نیز توصیه نمی شود. با توجه به محتوای آنتی اکسیدان بالای چای سبز، احتمال می رود با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف چای سبز، به ویژه در مقادیر بالا، با پزشک خود مشورت کنید.

 

چطور یک چای سبز خوب تهیه کنیم؟

چای سبز

دم کردن این چای کمی دشوار تر از چای های دیگر است؛ این بدان خاطر است که بسیار ملایم تر است و می تواند به سادگی تلخ شود. برای اطمینان از این که چای تان تلخ نشود، توصیه می کنیم طبق این روش پیش بروید:

  • ابتدا یک چای سبز با کیفیت اورگانیک تهیه نمایید.
  • از آب داغ با دمای بین 175 تا 180 درجه فارنهایت (80 درجه سانتی گراد) استفاده کنید.
  • جهت استفاده بهینه، از یک کتری استفاده کنید و از قبل، برگ های چای را در کتری بریزید. سپس به ازای یک فنجان آب (240 میلی لیتر) از 2 قاشق چای خوری چای استفاده کنید.
  • اجازه دهید چای تنها به مدت 1 الی 2 دقیقه دم بکشد، سپس آن را داخل یک فنجان بریزید. برخی از کتری ها دارای صافی داخلی هستند، در غیر این صورت می توانید با استفاده از یک چای صاف کن، مانع از ورود برگ ها به داخل فنجان چای تان شوید.
  • برای تهیه چای یخی، از مقادیر مشابه استفاده کنید و قبل از مصرف، چای را داخل یک فنجان یخ بریزید.

روش دیگر این است:

  • ابتدا آب را جوشانده، سپس ۱۰ دقیقه صبر کرده تا دمای آب به ۸۰ درجه سانتی گراد برسد (زیرا آنتی اکسیدان‌ های موجود در چای سبز به دمای بالاتر از ۸۰ درجه بسیار حساس بوده و در دمای جوش از بین می‌روند).
  • سپس یک قاشق چای خوری چای سبز را داخل فنجان ریخته و آب 80 درجه را به آن اضافه کرده و یک درپوش بر روی آن قرار دهید. جهت سهولت این کار می ‌توانید از لیوان مخصوص چای سبز استفاده کنید.
  • پس از ۵ تا ۸ دقیقه چای سبز دم کشیده و آماده نوشیدن می ‌باشد.

 

توجه: چای سبز نباید مانند دمنوش‌ های دیگر بر روی حرارت مستقیم جوش آورده شود، زیرا در این صورت خواص خود را از دست داده و بسیار تلخ و بد مزه می‌شود. برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

 

آیا شما یکی از طرفداران چای هستید؟ چه نوع چای را بیشتر دوست دارید؟

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments