والیوم

دیازپام (والیوم) و 4 نکته مهم که در مورد این دارو نمی دانید!

دیازپام که با نام عمومی والیوم نیز شناخته می شود، جهت درمان اضطراب، ترک مصرف الکل و تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو همچنین برای از بین بردن اسپاسم عضلانی و به عنوان آرامبخش پیش از اعمال جراحی نیز استفاده می شود. عملکرد این دارو، آرام کردن مغز و اعصاب است. دیازپام متعلق به یک رده دارویی با نام بنزودیازپین می باشد.

تاثیر اضطراب بر روی پوست

 

نحوه مصرف قرص دیازپام

والیوم
قرص دیازپام

پیش از شروع مصرف این دارو، اطلاعات مندرج در برگه دارو را مطالعه کرده و چنانچه سوالی دارید، آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح سازید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

این دارو را به صورت خوراکی، به همراه غذا یا بدون آن و طبق دستورات پزشک مصرف کنید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، مقدار آن را با استفاده از ابزار خاص اندازه گیری یا قاشق به دقت اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است اندازه مناسبی نداشته باشد.

اگر از محلول متمرکز استفاده می کنید، از قطره چکان تعبیه شده استفاده کنید و دوز اندازه گیری را با مقدار کمی مواد مایع یا یک ماده غذایی نرم (مانند پوره سیب درختی، پودینگ) مخلوط کنید. بلافاصله همه مخلوط را میل کنید. مخلوط را برای مصرف بعدی نگهداری نکنید.

میزان مصرف این دارو به وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما بستگی دارد. میزان مصرف این دارو را افزایش ندهید یا آن را برای مدت زمان بیشتری از مدت تجویز شده مصرف نکنید. این امر وضعیت تان را سریع تر بهبود نمی بخشد و همچنین خطر بروز عوارض جانبی در شما را افزایش می دهد.

از متوقف ساختن ناگهانی این دارو خودداری کنید. توقف ناگهانی دارو ممکن است وضعیت تان را بدتر کند. همچنین ممکن است نشانه هایی از جمله لرزش، کرامپ معده یا عضلات، استفراغ، تعریق زیاد، اضطراب، بی قراری و تشنج را تجربه کنید. جهت کاهش این عوارض جانبی، میزان مصرف باید به تدریج کاهش یابد. در صورت تجربه علائم جدید یا بدتر علائم ذکر شده، فورا مراتب را به پزشک گزارش دهید.

در صورتی که این دارو برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است دیگر به خوبی عمل نکند. اگر عملکرد این دارو خنثی شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر چه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما در برخی موارد منجر به اعتیاد می شود. در صورت اختلال سوء مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل)، ممکن است این خطر افزایش یابد. برای کاهش خطر ابتلا به اعتیاد، این دارو را دقیقا طبق دستور تجویز شده از سوی پزشک، مصرف کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

در صورت استفاده از این دارو، از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت اجتناب کنید، مگر این که پزشک یا داروساز صلاح دیده باشد که می توانید این کار را با خیال آسوده انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال بروز عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

جهت بهره مندی هر چه بیشتر از مزایای این دارو باید آن را به طور مرتب استفاده کنید. برای کمک به یاد آوری زمان مصرف این دارو، هر روز آن را در زمان معینی مصرف کنید.

چنانچه وضعیت تان بهبود نیافت یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض جانبی قرص دیازپام

قرص دیازپام
دیازپام 5 میلی

در طول مصرف این دارو، خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تاری دید و یا نا پایداری ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این گونه صلاح دیده که مزایای مصرف این دارو بر عوارض جانبی آن مقدم تر است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی گزارش نداده اند.

اگر هر یک از این عوارض جانبی جدی را دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: نوسانات ذهنی یا خلقی (مانند مشکلات حافظه، تحریک پذیری، توهم، گیجی، بی قراری، افسردگی)، مشکل در صحبت کردن و راه رفتن، ضعف عضلانی، لرزش (ترمور)، مشکلات ادراری، زرد شدن چشم یا پوست، علائم عفونت (مانند گلو دردی که از بین نمی رود، تب و لرز).

چنانچه این عوارض جانبی بسیار جدی را تجربه کردید، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید: تنفس آهسته و کم عمق.

احتمال بروز واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار کم است، اما در صورت بروز باید حتما به دنبال فوریت های پزشکی باشید. علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از: خارش، بثورات پوستی، تورم (به ویژه بر روی صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنفس سخت و مشکل شدید.

در اینجا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از قرص دیازپام عنوان نشده است. در صورتی که متوجه علائمی دیگری شدید که در این مطلب قید نشده، آن را نیز با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید.

 

موارد احتیاطی

قرص دیازپام 10
والیوم 10

در صورتی که حساسیت دارویی دارید، پیش از مصرف قرص دیازپام، موضوع را با داروساز یا پزشک مربوطه در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی باشد که در شما ایجاد حساسیت یا سایر مشکلات کند. در این خصوص می توانید با یک پزشک داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو، همه سوابق پزشکی تان را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید؛ به ویژه: یک بیماری خاص عضلانی (میاستنی گراویس)، مشکلات ریوی یا تنفسی (مانند COPD، آپنه خواب)، اختلالات روانی یا خلقی (مانند افسردگی، افکار خودکشی، روانپزشکی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال سوء مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل)، گلوکوم، بیماری کبد، بیماری کلیوی.

دیازپام ممکن است سبب ایجاد خواب آلودگی در شما گردد. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند به خواب آلودگی تان بیفزاید. در طول مصرف این دارو از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. در صورتی که به مصرف ماری جوانا وابسته هستید، پزشک را مطلع سازید.

برخی از داروها در شکل مایع ممکن است محتوی الکل باشند. در خصوص استفاده از این محصول با خیالی راحت، از پزشک یا داروساز خود مشورت بگیرید.

قبل از انجام هر گونه جراحی، مصرف این دارو و سایر داروها (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

در برخی از کودکان ممکن است اثرات آرام بخش این دارو معکوس عمل کند و منجر به بروز نوسانات خلقی یا روانی مانند بی قراری، تحریک پذیری و توهم شود.

افراد سالمند ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو بیشتر حساس باشند، به ویژه خواب آلودگی، از دست دادن تعادل. این عوارض می تواند خطر زمین خوردن را در آن ها افزایش دهد. در برخی از سالمندان نیز دیازپام ممکن است به جای اثر آرام بخش، اثر متفاوتی داشته باشد و موجب نوسانات خلقی یا روانی مانند بی قراری، تحریک پذیری و توهم در آن ها شود.

مصرف این دارو در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد سازد. چنانچه باردار هستید یا تصور می کنید باردار شده اید با پزشک تان مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است استفاده از دیازپام در دوران شیردهی سبب انتقال دارو به شیرتان شود نیز قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی

والیوم
قرص دیازپام

لازم است بخش نحوه مصرف را به دقت مطالعه کنید.

تداخلات دارویی بر روی عملکرد داروی مصرفی تان تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مورد شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست و فهرستی از تمامی داروهایی که استفاده می کنید را شامل می شود (از جمله داروهای تجویزی، غیر تجویزی و محصولات گیاهی) که باید آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. از شروع، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها بدون تایید پزشک تان خودداری کنید.

برخی از داروها که ممکن است با این دارو ایجاد تداخل کنند عبارتند از: کلوزاپین، فلووکسامین، ارلستات، سدیم اکسیباتی.

در صورتی که این دارو با سایر داروهایی که ممکن است موجب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی گردند مصرف شود، خطر بروز عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته یا کم عمق، خواب آلودگی شدید و سرگیجه) افزایش می یابد. اگر داروها یا مواد دیگری مانند مسکن های مخدر یا داروهای ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، سایر داروهای خواب یا اضطراب (مانند الپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریسوپلودول، سیکلوبنزاپرین)، و یا آنتی هیستامین (مانند سیتیزین و دیفن هیدرامین) مصرف می کنید، حتما موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای ضد آلرژی یا ضد سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی شوند. از داروساز نحوه استفاده بی خطر داروها را سوال کنید.

این محصول می تواند نتایج تست های خاص آزمایشگاهی (مانند میزان اسیدهای خاص در ادرار) را تحت تاثیر قرار دهد. حتما پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان خود را نسبت به مصرف از این دارو مطلع سازید.

 

توجه، توجه، توجه!

مصرف دیازپام را به سایرین توصیه نکنید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی لازم باشد. برای جزئیات بیشتر درباره این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این دارو و روش های درمان اضطراب به این لینک مراجعه فرمایید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments