خطرات احتمالی خالکوبی چیست؟

خالکوبی

خالکوبی کردن یا تتو کردن پوست یک فرایند بدون درد نیست، اما چطور تشخیص دهید دردی که پس از اتمام خالکوبی احساس می کنید، طبیعی است؟ واکنش های بدی ممکن است درست بعد از خالکوبی و حتی سال ها پس از انجام این کار بروز کند، بنابراین لازم است به پوست خود توجه کنید و علائم حساسیتی، عفونت و دیگر مشکلات ناشی از آن را بشناسید.

واکنش های حساسیتی

یکی از رایج ترین مشکلات مربوط یه خالکوبی یا تتو بروز واکنش های حساسیتی به رنگدانه هاست. واکنش حساسیتی به رنگدانه های قرمز یکی از رایج ترین انواع آن است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اگر به خالکوبی ها واکنش حساسیتی نشان دهید، ممکن است دچار جوش های پوستی شوید که قرمز و برجسته  هستند و باعث خارش می شوند. این علائم پس از انجام تتو یا ماه ها پس از آن بروز می کنند. علائم بروز کرده با پمادهای موضعی استروئیدی درمان می شوند.

یکی دیگر از دلایل التهاب و خارش یک اختلال خودایمنی به نام سارکوئیدوز است. این عارضه سال ها پس از خالکوبی کردن بروز می کند و گرچه جوهر مستقیما باعث بروز سارکوئیدوز نمی شود، اما به هرحال بر روی بخش ها خالکوبی شده بروز می کند. یک پماد موضعی می تواند به بهبود علائم کمک کند، اما در موارد شدید نیاز به تجویز داروی ضدویروسی توسط پزشک خواهد بود.

اگر به اگزما یا پسوریازیس مبتلا باشید، خالکوبی می تواند باعث عود این مشکلات شود و با بروز جوش های پوستی و خارش همراه خواهد بود.

عفونت

عفونت به اندازه واکنش های حساسیتی رایج نیست، اما به هرحال یکی از پیامدهای احتمالی تتو عفونت است. عفونت خالکوبی به دلایل مختلفی بروز می کند، از جمله استفاده از ابزار آلوده. به همین دلیل بسیار مهم است که به یک مرکز معتبر و مطمئن برای انجام این کار مراجعه کنید.

ابزار کثیف می توانند عفونت های باکتریایی مانند استاف (staph) و امپیتیو (impetigo) را منتقل کنند و در موارد نادر باعث بروز مشکلات و بیماری های جدی مانند HIV و هپاتیت شوند که از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

جوهر آلوده نیز ممکن است باعث بروز عفونت های غیرطبیعی مایکوباکتریایی شود. علائمی مانند ضایعات پوستی و برآمدگی های قرمز روی پوست بروز می کنند که ممکن است فقط در ناحیه خالکوبی و جایی که جوهر تزریق شده باشد. ممکن است تصور کنید دچار نوعی حساسیت پوستی شده اید، اما بهتر است در این شرایط نمونه برداری پوستی انجام شود تا تشخیص درستی انجام شود.

دیگر مشکلاتی که ممکن است براثر خالکوبی بروز کنند عبارتند از:

  • گاهی اوقات برجستگی هایی به نام گرانولوم (granulomas)در اطراف بخش های خالکوبی شده بروز می کنند. به علاوه خالکوبی ها ممکن است به کلوئید تبدیل شوند؛ کلوئیدها بخش های برجسته ای هستند که بر اثر رشد زیاد بافت های زخم بروز می کنند.
  • پیامدهای MRI. گاهی خالکوبی ها و یا آرایش های دائمی ممکن است در زمان انجام معاینات MRI دچار التهاب یا سوزش شوند، البته این شرایط به ندرت بروز می کند. در برخی موارد نیز رنگدانه های خالکوبی با کیفیت تصویر گرفته شده تاثیر می گذارند.

اگر دچار عفونت مایکوباکتریایی شوید، لازم است ماه ها آنتی بیوتیک مصرف کنید تا این عفونت درمان شود.

در صورت بروز علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • حساسیت به لمس و درد
  • التهاب
  • خارج شدن چرک یا هر ماده دیگری از بخش خالکوبی شده
  • تب

چطور از بروز مشکلات ناشی از خالکوبی جلوگیری کنیم؟

خوشبختانه راه های زیادی برای کم کردن احتمال بروز مشکل و پیامد پس از تتو کردن وجود دارد:

  • تحقیق کنید و یک سالن خالکوبی معتبر و مجهز انتخاب کنید. مطمئن شوید فردی که خالکوبی شما را انجام می دهد، در این کار تجربه کافی دارد.
  • قبل از انجام خالکوبی تجهیزات را مشاهده کنید و مطمئن شوید تمام تجهیزات استریل شده و ضدعفونی شده هستند.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل و عارضه مشکوک به اپراتور خالکوبی اطلاع دهید. اگر مشکل به وجود آمده بیشتر از یک هفته طول کشید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.
  • قبل از انجام خالکوبی با متخصص پوست مشورت کنید، به ویژه اگر دچار شرایطی مانند اگزما و پسوریازیس هستید.
  • بخشی از پوست را خالکوبی کنید که فاقد هر گونه خال است. پوشاندن خال ها با جوهر تشخیص مشکلات به وجود آمده در خال ها را سخت می کند.
  • قبل از دست زدن به خالکوبی های جدید خود حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید و یا اینکه آن را با بانداژ تمیز بپوشانید و بانداژ را به مدت 24 ساعت روی بخش خالکوبی شده بگذارید.
  • از خاراندن بخش های خالکوبی شده اجتناب کنید، زیرا خاراندن ممکن است باعث ورود باکتری به این قسمت ها شود.
  • بخش های خالکوبی شده را مرطوب نگه دارید. در طول روز چند بار از کرم های مرطوب کننده ملایم بر روی بخش های مورد نظر استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید. حداقل برای چند هفته بخش های تتو شده را از نور خورشید دور نگه دارید.
  • از شنا کردن اجتناب کنید. در دوره بهبود خالکوبی از رفتن به استخرها، وان آب گرم، رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر مناطق حاوی آب اجتناب کنید.
  • لباس های خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. از پوشیدن لباس های تنگ یا هر چیزی که ممکن است به خالکوبی ها بچسبد، اجتناب کنید.
  • بهبود خالکوبی ها 2 هفته طول می کشد. در این مدت مراقبت های ویژه از بخش های تتو شده داشته باشید تا از بروز هر گونه مشکل و عفونت پیشگیری کنید.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tattoos-what-you-need-know#1″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/tattoos-and-piercings/art-20045067?pg=2″ target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده : سمیه محمدی

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments