هیالورونیک اسید

تمامی نکاتی که باید درباره اسید هیالورونیک بدانید

اسید هیالورونیک

 

شما احتمالا  این روزها اصطلاح “اسید هیالورونیک”و اثرات مثبت آن در مراقبت از پوست را شنیده اید.

ممکن است فکر کنید که برای پوست شما استفاده از هیالورونیک اسید ،امن و یا  مطمئن نیست، یا بخواهید بدانید  که  چه  عوارض جانبی هیالورونیک اسید می تواند برای بدن ما داشته باشد .

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

از این رو امروز تصمیم گرفتیم که هرآنچه که نیاز است قبل از مصرف هیالورونیک اسید بدانیم را بازگو کنیم.

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک یا هیالورونان، هیالورونات که به اختصار  HA نامیده می شود، یک پلیمر زیستی است که به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شود .

این ماده به طور عمده در مفاصل، چشم و بافت همبند دیده می شود، این ماده توانایی نگه داشتن 1000 برابر وزن خود را در آب دارد و این یکی از ترکیبات مرطوب کننده در جهان است.

این دارو به صورت پزشکی برای نگهداری و محافظت  چشمها در طی عمل جراحی، جایگزینی مایع در مفاصل و به عنوان یک پرکننده برای لب ها و چین و چروک استفاده می شود.

انواع محصولات مراقبت پوست حاوی هیالورونیک اسید ،هم تجویزی و هم بدون نسخه پزشک در دسترس است .با گذر زمان ،روند طبیعی افزایش سن ، میزان تولید این ماده در بدن کاهش می یابد .بنابراین استفاده از آن در صنعت جوانسازی اهیمیت ویژه ای می یابد .

اسم اسید ممکن است ترسناک باشد و یا شمارا به یاد تصاویر قربانیان اسیدپاشی بیاندازد ، اما این تنها یک اسم است و اگر مصارف و اهمیت استفاده از آن را درجوان سازی بدانید ، به احتمال زیاد یکی از علاقه مندان پروپاقرص استفاده از آن خواهید بود.

به عبارتی دیگر در واقع، اسید هیالورونیک برای پوست ما شامل مجموعه ایی از مزایای تقویت کننده پوست است، از جمله  میتوان به رطوبت  رسانی مگا اشاره کرد.

این عنصر به طور فزاینده ای در سرم ها و مرطوب کننده ها وجود دارد و به خاطر توانایی های فوق العاده ای  که برای تغذیه پوست  و اثرات ضد پیری دارد به عنصر کلیدی و مهمی تبدیل شده است.

مکانیزم عمل

 اسید هیالورونیک
اسید هیالورونیک

برای ما چیست؟

هیالورونیک موضعی که اغلب به فرم های سرم یا لوسیون عرضه میشود ،باعث حفظ رطوبت پوست می شود. در حقیقت، رطوبت را از هوا به داخل پوست می برد. این به دو صورت سودمند است: بلافاصله خطوط ظریف و خشکی پوست را کاهش می دهد، و همچنین باعث ایجاد محیطی برای گردش سلولی بهترمی شود که در طول زمان پوست را جوان تر می کند.

 

اساسا این  محصول یک معجزه برای پوست خشک یا پیر است.

چه کسانی باید از اسید هیالورونیک استفاده کنند؟

یکی از بهترین چیزها در مورد اسید هیالورونیک این است که می تواند به تمامی انواع پوست ها کمک کند.  بدیهی است که اسید هیالورونیک برای پوست خشک و بالغ به علت خواص آبرسانی و ضد پیری آن، و حتی  برای پوست های چرب نیز مفید است.

همان طور که میدانید انواع پوست های روغنی و ترکیبی  نیاز به هیدراتاسیون دارند واز آنجایی که  فرمول شیمیایی اسید هیالورونیک بسیار سبک وزن است(چگالی کمی دارد)  باعث سنگینی در پوست نمی شود  و در عین حال رطوبت کافی  مورد نیاز پوست را فراهم می کند.

اسید هیالورونیک  برای پوست های حساس و در معرض آسیب  هم مفید  است زیرا به آرامی به  پوست کمک می کند و در عین حال با خواص آنتی اکسیدانی، آن را محافظت می کند. همچنین می توانید در دوران بارداری با خیال راحت استفاده کنید.

HA یک روان کننده است، بدان معنی که رطوبت را جذب کرده و آن را حفظ می کند.(حالتی شبیه لوبریکنت دارد)هر کسی که به دنبال برطرف کردن  خطوط خنده و اطراف دهان و صورت خود باشد ،میتواند با استفاده ار هیالورونیک اسید ، ظاهری جوان و پوستی صاف و شفاف داشته باشد.

آیا می دانید نوزادان نیز به هنگام تولد ، مقدارزیادی هیالورونیک اسید در پوست خود دارند و همین امر باعث شده پوست نرمی داشته باشند؟

هیالورونیک اسید در نوزادان
هیالورونیک اسید در نوزادان

دلایل افتادگی پوست با گذر زمان 

1-جاذبه زمین

2-قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید

3-استعمال دخانیات و…

فاکتورهای نام برده میتواند باعث کاهش انعطاف پذیری پوست شده ، و پوست شروع به شل شدن، افتادن میکند . وخطوط عمیق و چین و چروک در آن ظاهر می شود.

استفاده از اسید هیالورونیک باعث پر شدن خطوط و چین و چروک روی پوست شما میشود. مثل مقایسه ی یک حبه انگور آب دار و تازه با یک کشمش است. (البته نمی گویم چهره شما مثل کشمش است!)

هنگامی که پوست شما منعطف و هیدراته شده است، شاداب تر  و یکدست تر به نظر رسیده و کمتر شکسته و افتاده به نظر میرسید.

سایر مصارف پزشکی دیگر هیالورونیک اسید بر روی بدن

1) زخم های پای دیابتی ها:

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از محصولات حاوی اسید هیالورونیک و سایر مواد دیگر باعث بهبود زخم پای دیابتی در مقایسه با درمان منظم می شود.البته تاکنون مطالعات دقیقی به منظور اثربحشی مستقیم هیالورونیک اسید در ارتباط با درمان زخم پای دیابتی گزارش نشده است  اما تحقیقات همچنان ادامه دارد ، معلوم نیست که این مزیت ناشی از اسید هیالورونیک یا سایر مواد دیگر باشد.

2) خشکی چشم: 

 اسید هیالورونیک
اسید هیالورونیک

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از قطره های چشم حاوی اسید هیالورونیک (هیالستیل) به کاهش خشکی چشم کمک می کند.

3) آسیب دیدگی چشم:

برخی از تحقیقات نشان می دهد که اسید هیالورونیک ممکن است به چشم برای درمان جداشدگی شبکیه   یا سایر آسیب های چشم تزریق شود.

4) رفلکس اسید معده: 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف شربت حاوی اسید هیالورونیک و کاندرویتین سولفات ممکن است نشانه هایی از GERD را بهبود بخشد که با داروهای مورد استفاده برای کاهش اسید معده بهبود نیافته است.

5) آرتروز:

یک متخصص میتواند اسید هیالورونیک را به مفصل تزریق کند  تا درد و سفتی مفصلی را کاهش دهد. اسید هیالورونیک استفاده شده برای درمان دردهای مفاصل   توسط FDA تایید شده است. اما مورد به مورد ، متفاوت است و همه افراد با دردهای مفصلی نمیتوانند از مزایای آن بهره برند .

همچنین  بهبودی معمولا کوتاه مدت است. در نتیجه، اسید هیالورونیک تزریق شده به مفصل برای اکثر افراد مبتلا به استئوآرتریت توصیه نمی شود.

تاکنون مطالعاتی در باره تاثیر بلند مدت استفاده از هیالورونیک اسید در درمان ،تاخیرانداختن و کاهش  آسیب های  مفصلی پیش رونده گزارش نشده است ولی برخی از محققان معتقدند استفاده خوراکی اسید هیالورونیک میتواند باعث کاهش درد در برخی افراد مبتلا به استئوآرتریت شود.

6) زخم و سوختگی پوست: 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که به کارگیری اسید هیالورونیک روی  پوست ممکن است برای درمان سوختگی و زخم های پوست مفید باشد.

 

5 غذایی که اسید هیالورونیک بالا دارند

ثابت شده که  چیزی که می خورید می تواند پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد و این صرفا یک شعار نیست. 
در حال حاضر ممکن است سعی کنید غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا و همینطور سرشار از ویتامین A و ویتامین E برای کمک به بهبود  و جوانسازی چهره خود مصرف کنید ولی مواد مغذی ناشناخته ی دیگری نیز در طبیعت وجود دارد که  می تواند شگفتی برای پوست شما بوجود بیاورد. 
اسید هیالورونیک ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن شما بوجود می اید و مسئول جذب و حفظ رطوبت است. تصور می رود که  هیالورونیک اسید میتواند تعاملات سلولی را تقویت کرده و  باعث سنتز کلاژن شود، که می تواند  از بوجود آمدن چروک ها جلوگیری کرده و بافت پوست شما را بهبود ببخشد.
همانطور که پیشتر گفتیم بدن شما اسید هیالورونیک خود را ایجاد می کند، اما همان طور که سن شما افزایش میابد،  روند تولید آن  کند شده و در نهایت از بین می رود. بعضی از مردم، اسید هیالورونیک را به عنوان یک پرکننده پوستی (فیلر) تزریق می کنند، که می تواند به اضافه کردن حجم به پوست کمک کند.
برخی هم آن را به طور موضعی به صورت کرم و لوسیون استفاده می کنند که  نتایج چشمگیر یا پایداری را  نخواهند گرفت زیرا  این ماده نمی تواند به عمق لایه های پوست نفوذ کند، اما در همه حال ظاهر خطوط و چین و چروک ها را صاف می کند.
اگر می خواهید سطح اسید هیالورونیک بدن خود را به روش های دیگر افزایش دهید، می توانید به رژیم غذایی خود نگاه کنید. تعدادی از مواد غذایی وجود دارند که حاوی ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را به راحتی صاف و درخشان کرده و به خوبی از آنها نگهداری کنند. در اینجا برخی از مواد غذایی حاوی اسید هیالورونیک بالا و همچنین بعضی از مواد غذایی که باعث افزایش تولید اسید هیالورونیک می شوند، ذکر شده است.

1) آب استخوان

خوردن آب استخوان بهترین پیشنهاد برای  کسانی است که مایلند  اسید هیالورونیک  را به صورت طبیعی دریافت کنند. از محصولات حیوانی مانند تاج خروس ، غضروف مرغ ، مغز استخوان گوسفند و یا خوک مکمل های هیالورونیک اسید استخراج میشود.

یک متخصص تغذیه معتقد است که خوردن آب استخوان ها و عصاره ی آن به صورت یک  محرک استخوانی عمل کرده و از این رو مزایای زیادی برای بدن میتواند داشته باشد.  از آنجا که استخوان ها به مدت 24 ساعت در آب میجوشند، از استخوان ها عصاره و مواد مغذی مانند اسید هیالورونیک بیرون آمده و به آب افزوده میشود که خوردن آن بسیار سودمند است.

2) غذاهای مبتنی بر سویا

هیالورونیک اسید
هیالورونیک اسید

تصور می شود که افزایش استروژن ممکن است به تولید HA توسط بدن کمک کند.
غذاهایی مانند توفو، تمپا و ادامام – که همه محصولات سویا هستند حاوی استروژن بسیار بالایی هستند  و چه قدر مفید خواهد بود اگر که در رژیم غذایی شما به صورت روتین گنجانده شوند. بهتر است از آنها در سالاد استفاده کرده و با دیگرعناصر مخلوط کنید و یا به صورت یک میان وعده  از آنها میل کنید.

نکته ایی که از اهمیت بسیاری درباره این گونه خوراکی ها برخوردار است این است که  آنها یک منبع فوق العاده غنی از پروتئین های کامل گیاهی ، پر از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و  در عین حال پر کننده معده بوده و احساس سیری میدهد.

3) سبزیجات حاوی نشاسته

برخی تحقیقات نشان می دهند که سبزیجاتی که حاوی نشاسته بیشتری هستند ممکن است تولید HA توسط بدن را افزایش دهد. این غذاها شامل سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و غده های دیگر مانند جیکما( یا پیکاما، ریشه نوعی سیب زمینی مکزیکی) و آرتیشو است. خوشبختانه این غذاها منبع خوبی از پتاسیم، فیبر، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین C هستند که همه آنها برای بدن ما عالی هستند.

4) میوه های خانواده مرکبات


طبق نظر متخصص پوست مارگاریتا لولیس، MD، مرکبات همه حاوی نیرینژنین است که مانع از تجزیه هیالورونیک اسید در بدن می شود. علاوه بر میوه هایی نظیر پرتقال و گریپ فروت، گوجه فرنگی و موز نیز حاوی نیرینژنین می باشند. او می گوید: “خوردن گریپ فروت با صبحانه  و خوردن پرتقال، گوجه فرنگی و انگور در طول روز به طور شگفت آوری میتواند منجر به پدید آمدن پوستی زیبا و شفاف تر گردد.”

 5) برگهای سبز

 طبق گفته ی محققین اصولا برگهای سبز، غنی از منیزیم بوده و به مثابه یک کاتالیزور برای تولید هیالورونیک اسید لازم در بدن عمل میکند که این امر  نشان دهنده ی دلیل کافی برای نوشیدن آب سبزیجات به طور روزمره میباشد.
 از سایر غذاهایی که دارای منیزیم بالا هستند  میتوان از آواکادو، آجیل، میوه ها و دانه ها نام برد. سالادی که حاوی تمامی این موارد باشد سرشار از  مواد معدنی عالی برای افزایش  منیزیم مورد نیاز بدن است  و در عین حال  محتوی مقدار مناسبی از سایر مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است که در نتیجه میتواند پوستی منعطف و درخشان به ما ببخشد.

 

آیا می توان اسید هیالورونیک را به صورت خوراکی مصرف کرد؟

مکمل های اسید هیالورونیک برای استئوآرتریت و درد مفصلی در دسترس هستند. دوز خوراکی پیشنهاد شده هیالورونیک اسید 100 تا 200 میلیگرم در روز است. ادعا می شود که HA می تواند   از پوکی استخوان جبوگیری  کند و خستگی و درد مزمن را هنگام مصرف رفع نماید.

قبل استفاده از  مکمل های اسید هیالورونیک به صورت روزانه، با پزشک خود مشورت کنید.

هیالورونیک اسید و انواع گونه های آن

هیالورونیک اسید به صورت فرمهای متفاوتی ارائه میشود که از این گونه ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مکمل های خوراکی ( قرص و کپسول)
  2. ژل ( فیلر) تزریقی
  3. سرم های پوستی
  4. کرم های پوستی ( صورت، زیر چشم و بدن)
  5. ماسک های ژلی
  6. مرطوب کننده ها
  7. تونرها

اضافه کردن اسید هیالورونیک به برنامه روزانه ی شما

حالا شما می دانید که چگونه هیالورونیک اسید یا هیالورونات سدیم می تواند به پوست  شما نفوذ کند، و اثرات جادویی اش را بر روی  پوست  صورت و بدن شما بگذارد از اینرو بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که حتما  شامل این ماده فوق العاده باشد  و در تونر، مرطوب کننده، تقویت کننده و  سرم  هایتان به صورت روزانه بگنجانید.

روزی یک عدد مصرف مکمل هیالورونیک اسید از آسیب های پوستی و درد های مفصلی جلوگیری میکند.

اگر چروکهای عمیق اطراف لبهایتان و خطوط خنده شما را آزار میدهد با مشورت با دکتر زیباییتان میتوانید از فیلر ( پرکننده های) هیالورونیک اسید استفاده کرده و از جوان شدن صورتتان نهایت لذت را ببرید.

 

مترجم و محقق: محجوبه فاموری
3.1 7 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments