تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان می شود؟

تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان می شود؟ + عکس

تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان  می شود؟ + عکس

تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان  می شود؟

هموروئید در مقابل سرطان رکتوم

سرطان رکتوم یا مقعد و بیماری هموروئید بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.  اما هر دو آنها باعث وجود  خون در مدفوع می شوند.  دیدن خون در مدفوع می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد.  به خصوص اگر پیش از این ، آن را تجربه نکرده باشید. به احتمال زیاد ، هنگام تحرک روده زیاد زور زده اید و خونی که می بینید می تواند ناشی از یک هموروئید می باشد.

در موارد دیگر، خون در مدفوع می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. بیایید به هر دو بیماری هموروئید و سرطان روده بزرگ نگاهی بیاندازیم تا بتوانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

هموروئید چیست؟

هموروئیدها توده هایی از رگ های متورم هستند که در رکتوم و مقعد وجود دارند و باعث خارش ، درد یا خونریزی می شوند.  هموروئید ها  نتیجه گرفتگی رگ های خونی در اطراف کانال مقعد است. هموروئید می تواند به صورت داخلی (بالای اتصال بین مقعد و رکتوم) یا خارجی (زیر اتصال رکتوم و مقعد) باشد.

در حدود 89 درصد از همه افراد در برخی از لحظات زندگی خود ، هموروئید را تجربه می کنند. بنابراین آنها بسیار شایع تر از آنچه شما فکر می کنید ، هستند.  اغلب هموروئیدها از افزایش فشار، اغلب از زور زدن در هنگام دفع رخ می دهد. هموروئید همچنین می تواند به علت های زیر بروز کند :

  • بارداری ،
  • سالخوردگی ،
  • نشستن برای مدت زمان طولانی ،
  • یبوست مزمن یا اسهال ،
  • زور زدن و فشار آوردن هنگام اجابت مزاج ،
  • بلند کردن اشیائی که بیش از حد سنگین هستند.

 

علائم هموروئید

اگر چه شایع ترین علامت هموروئید خون در مدفوع یا خون در کاغذ توالت پس از پاک کردن است ، علائم هشدار دیگری نیز وجود دارد. برخی از نشانه های رایج هموروئید عبارتند از :

  • تحریک و خارش مقعد ،
  • درد و یا ناراحتی در هنگام حرکت روده ،
  • توده های حساس و دردناک در اطراف مقعد ،
  • نشت مدفوع.

هموروئید می تواند کاملاً بدون درد باشد.  به طور مثال هموروئید داخلی . و یا مانند وقتی که خارج از مقعد هستند ، می توانند کاملاً دردناک باشند. با توجه به عادت های توالت رفتن هر فرد ، هموروئید می تواند باعث سوزش و ایجاد خونریزی و خارش بیشتر شود.  خاراندن بیش از حد و یا تمیز کردن منطقه آسیب دیده می تواند آن را بدتر کند.

متخصصین مجرب و با سابقه آماده ارائه خدمات در زمینه هموروئید ، لیزر موهای زائد و درمان های زیبایی از جمله لیپوساکشن و ماموپلاستی می باشد.  برای گرفتن وقت از پزشک متخصص اینجا کلیک کنید.

 

مقایسه علائم سرطان رکتوم در برابر علائم هموروئید  

خونریزی از رکتوم شایع ترین نشانه یا علامت است که سرطان رکتوم و هموروئید به طور مشترک دارند.   سایر علائم مشترک سرطان رکتوم و هموروئید عبارتند از:

  • وجود خون در مدفوع ،
  • تغییر در عادات روده (به عنوان مثال، گاز بیشتر، تغییر در اندازه مدفوع و یا اسهال)،
  • احساس دفع ،
  • ناراحتی و یا درد در طول حرکات روده.

تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان  می شود؟

علائم سرطان رکتوم می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • کاهش وزن غیر قابل توضیح بدون رژیم غذایی ،
  • انسداد روده ،
  • کم خونی ،
  • خستگی.

این علائم معمولاً با بیماری هموروئید مشاهده نمی شود. هموروئید علائمی مانند خارش در قسمت مقعد   ایجاد می کند در حالی که سرطان های رکتال بدون احساس خارش هستند.

بسیاری از هموروئید ها می توانند در طول معاینه فیزیکی لمس شوند یا دیده شوند و معمولاً تشخیص آنها آسان است. سرطان های رکتوم توسط بیوپسی تشخیص داده می شوند.

سرطان های راست روده (گاهی اوقات سرطان کولورکتال نامیده می شوند) از سلول های غیر طبیعی و غیر کنترل شده تشکیل شده است که ممکن است به سیستم های دیگر بدن متاستاز داده شود. از طرف دیگر هموروئید تورم عروق خونی است که به علت افزایش فشار شکمی و یا یبوست یا اسهال رخ داده است.  آنها فقط در قسمت مقعد واقع شده و متاستاز نمی شوند.

جراحان متخصص ما انواع کاملی از روش های مختلف را برای جراحی هموروئید انجام می دهند و شما را به نتایج مطلوب و دلخواه تان می رسانند. 

 

عوامل خطر برای هموروئید

هر وضعیتی که فشار شکمی را افزایش می دهد هر یک عامل خطر برای ایجاد هموروئید است.  به عنوان مثال :

  • فشار برای حرکات روده ،
  • نشستن های طولانی مدت ،
  • رژیم کم فیبر،
  • بارداری و بسیاری علل دیگر ،

در مقابل ، خطر ابتلا به سرطان رکتوم با موارد زیر مرتبط است :

  • افزایش سن ،
  • سیگار کشیدن ،
  • سابقه خانوادگی سرطان ،
  • سایر بیماری های دستگاه گوارش.

 

جراحی برای درمان سرطان رکتوم و هموروئید

جراحی اغلب گامی ضروری در درمان سرطان ها از جمله سرطان رکتوم است.  برخی از بیماران ممکن است قبل از جراحی نیاز به شیمی درمانی و پرتودرمانی داشته باشند.  در مقابل ، هموروئید ها می توانند با استفاده از لگن آب گرم  ، تغییرات غذایی ، ورزش ، نرم کننده های مدفوع ، داروهای مسکن برای کاهش ناراحتی و خارش درمان شوند.

برخی از بیماران ممکن است نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن هموروئید یا درمان هموروئید با مواد شیمیایی یا لیزر برای کوچک کردن هموروئیدها داشته باشند.

بیماران مبتلا به هموروئید معمولاً پیش آگهی خوب و امید به زندگی طبیعی دارند. اما متأسفانه بیماران مبتلا به سرطان رکتوم به ویژه در مراحل III و IV، امید به زندگی ضعیفی دارند.  افراد مبتلا به سرطان کولورکتال مرحله III تنها٪ 53-89 ٪ شانس زنده ماندن در حدود 5 سال دارند و بیماران مبتلا به مرحله  IV  از میزان بقاء 5 ساله تا 11٪ برخوردارند. با این حال ، درمان های تهاجمی نشان داده است که جراحی در برخی از بیماران امید به زندگی را افزایش می دهد.

 

سرطان رکتوم چیست؟

تفاوت سرطان رکتوم با هموروئید چیست ؟ آیا بواسیر باعث سرطان  می شود؟

رکتوم یا راست روده قسمت پایینی روده بزرگ است که روده بزرگ را به انتهای آن یعنی مقعد وصل می کند.  وظیفه اصلی رکتوم این است که مدفوع را در آماده سازی برای تخلیه نگهداری کند.  سه لایه دیواره رکتال به شرح زیر است :

مخاط : این لایه دیواره داخلی رکتال است. مخاط از غددی تشکیل شده است که مخاط را برای ترشح مدفوع ترشح می کند.
ماسکولار پروپریا : این لایه میانی ​​دیواره رکتال از عضلات تشکیل شده است که شکل رکتوم را حفظ کرده و به صورت هماهنگ در جهت رفع مدفوع کمک کنند. 
مزورکتوم : این بافت چربی رکتوم را احاطه کرده است.

علاوه بر این سه لایه ، یکی دیگر از اجزای مهم رکتوم گره های لنفاوی اطراف است.  گره های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و در نظارت بر مواد مضر (از جمله ویروس ها و باکتری ها) که ممکن است بدن را تهدید کنند ، کمک می کنند.  گره های لنفاوی در تمام اعضای بدن  از جمله رکتوم وجود دارند.

شایع ترین نوع سرطان رکتوم آدنوکاردینوم (98٪) است که سرطان ناشی از مخاط است.  سلول های سرطانی می توانند از راست روده به گره های لنفاوی بر روی مسیر خود به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

مانند سرطان روده بزرگ ، پیش آگهی و درمان سرطان رکتوم بستگی به این دارد که سرطان تا چه حد به دیواره رکتوم و غدد لنفاوی اطراف آن نفوذ کرده است (مرحله یا میزان گسترش آن).

 

علت سرطان رکتال چیست؟

سرطان رکتوم معمولاً چندین سال به طول می انجامد و در ابتدا به عنوان رشد پیش سرطانی به نام پولیپ رشد می کند.  برخی از پولیپ ها توانایی تبدیل شدن به سرطان دارند و شروع به رشد و نفوذ به دیواره رکتوم می کنند.

علت واقعی سرطان رکتوم مشخص نیست. با این حال ، عوامل خطرساز برای ایجاد سرطان رکتوم عبارتند از:

  • افزایش سن ،
  • سیگار کشیدن ،
  • سابقه خانوادگی سرطان کولون و رکتوم ،
  • رژیم غذایی با چربی بالا و یا رژیم غذایی شامل منابع حیوانی ،
  • سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ یا سرطان کولورکتال ،
  • بیماری های التهابی روده .

سابقه خانوادگی عامل تعیین کننده خطر ابتلا به سرطان رکتوم است.  اگر سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال در یک نسل درجه یک (یک والد یا یک خواهر و برادر) وجود داشته باشد ، آندوسکوپی کولون و رکتوم باید 10 سال قبل از سن تشخیص بیماری در فردی از خانواده که مبتلا بوده یا در سن 50 سالگی انجام شود.

فاکتور خطرناک اغلب فراموش شده ، اما شاید مهم ترین فاکتور ، فقدان غربالگری برای سرطان رکتوم است. غربالگری سرطان کولون و رکتوم بهترین راه برای جلوگیری از سرطان رکتوم است.

ژنتیک ممکن است در ابتلا به  سندرم لینچ ، یک بیماری ارثی که به عنوان سرطان کولورکتال  غیرپولیپی ارثی یا HNPCC شناخته می شود ، نقش داشته باشد و خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله رکتوم را افزایش دهد.

اگر چه عفونت های ویروسی پاپیلوم (HPV) بیشتر به سرطان مقعد و سرطان سلول های سنگی در اطراف مقعد و کانال مقعد بستگی دارد ، اما برخی مطالعات نشان می دهد که آنها همچنین می توانند به سرطان رکتوم مرتبط باشند. از آنجایی که برخی از سرطان های رکتال ممکن است با عفونتهای HPV مرتبط باشند ، ممکن است واکسن HPV احتمال ابتلا به سرطان های رکتال را کاهش دهد.

در صورتی که به هموروئید مبتلا هستید ، با یک متخصص جراحی  معتبر و با تجربه مشورت کنید.  متخصصان جراحی ما آماده مشاوره و ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.  برای گرفتن وقت از مرکز زیبایی و لیزر برکه اینجا کلیک کنید

محقق و مترجم : مینو شفیعی  minoo shafie

 

1 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments