تأثیر بی خوابی بر ریزش موها | آیا ریزش موها به علت کم خوابی دائمی است؟

تأثیر بی خوابی بر ریزش موها | آیا ریزش موها به علت کم خوابی دائمی است؟

تأثیر بی خوابی بر ریزش موها | آیا ریزش موها به علت کم خوابی دائمی است؟

تأثیر بی خوابی بر ریزش موها | آیا ریزش موها به علت کم خوابی دائمی است؟

تأثیر بی خوابی بر ریزش موها چیست؟ آیا بی خوابی باعث ریزش دائمی موها است یا اینکه درمان می شود؟  ریزش مو ناشی از کمبود خواب به ندرت دائمی است. با این حال رشد دوباره موها بستگی به نوع ریزش مو دارد.

بی خوابی و محرومیت از خواب یک نوع استرس است و استرس بر ریزش مو اثر می گذارد.  بی خوابی می تواند مشکلات موقت ریزش مو مانند تلوژن افلوویوم telogen effluvium  را ایجاد کند.  و همچنین می تواند ریزش موی ارثی را در مردان و زنان از طریق  ژنتیکی به نام آلوپسی آندروژنیک ایجاد کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

طاسی الگوی مردانه و زنانه

طاسی الگوی مردانه و زنانه

طاسی الگوی مردانه و زنانه ، وضعیت پیشرونده ای است که در آن حساسیت به هورمون DHT  دی هیدروتستسترون سبب نازک شدن مو می شود.  در زنان نازک شدن موها به علت طاسی الگوی زنانه رایج  تر است.

در حالی که در مردان ریزش مو در مناطق خاصی از سر مثلاً در وسط سر و خط موها در بالای پیشانی متمرکز می شود. و یا موهای تاج سر نازک می شوند.

طاسی الگوی مردانه و زنانه در صورت عدم درمان می تواند باعث ریزش کامل موهای سر بشود.

اگر علت اصلی ریزش مو آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی طاسی الگوی مردانه یا زنانه) باشد ، این وضعیت ممکن است به دلیل استرس ناشی از کمبود خواب ، بیشتر شود. با این حال ، زمانی که الگوهای خواب خود را به حالت عادی بازگردانید و علت اختلالات خواب شما شناسایی شده و درمان بشود ،  ریزش مو احتمالاً همچنان ادامه خواهد داشت.  زیرا این حالت یک وضعیت دائمی و پیشرفته است.  اگرچه میزان ریزش مو ممکن است کمی کند بشود . دلیل این امر این است که علت ریزش مو ناشی از شرایط ژنتیکی است و نه محرومیت از استرس یا خواب.

 

ریزش مو ناشی از بی خوابی و استرس

ریزش مو ناشی از بی خوابی و استرس

اگر شما دچار ریزش موی ژنتیکی نیستید ، بی خوابی ناشی از استرس که سبب ناتوانی در خوابیدن می شود ، ممکن است علت موقت ریزش مو مانند ابتلا به  تلوژن افلوویوم telogen effluvium  باشد.  تلوژن افلوویوم   Telogen Effluvium ریزش موی موقتی است که به علت ورود قبل از موعد فولیکول ها  به دوره استراحت چرخه رشد مو اتفاق می افتد و موجب ریزش غیر منتظره موها می شود.

هنگامی که استرس تحت کنترل است و الگوهای خواب شما عادی می شود ، تولید مو باید از سر گرفته شود.  اگر چه رشد مجدد موها می تواند تا شش ماه طول بکشد.  ریزش مو به علت  Telogen Effluvium اگر به مدت بیش از شش ماه ادامه داشته باشد ، به تلوژن افلوویوم مزمن شناخته می شود.

 

درمان ریزش مو    

درمان هایی برای ریزش مو بر اثر طاسی الگوی زنانه وجود دارد.  همچنین برای ریزش مو به علت تلوژن افلوویوم و تلوژن افلوویوم مزمن هم درمان هایی  وجود دارد.

بیشتر این مشکلات با درمان های دارویی برطرف می شود.  ماینوکسیدیل محلولی است  که به لحاظ بالینی اثبات شده که برای درمان ریزش مو در زنان مؤثر است. و نتایج امیدبخشی در مواجهه با سایر اختلالات ریزش مو به همراه دارد.

اگر نگران ریزش موهای تان هستید ، با یک متخصص ریزش مو تماس بگیرید که قادر به تشخیص علت دقیق ریزش مو و تعیین راه حل مؤثر برای درمان ریزش مو باشد.

 

طاسی الگوی مردانه

آلوپسی آندروژنیک یا طاسی الگوی مردانه مشکلی است که مردان را آزار می دهد.  و دلیل اصلی ریزش مو در مردان است.  تقریباً 25٪  ازمردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه قبل از 21 سالگی شروع به از دست دادن موهای خود می کنند.  از دست رفتن مو و طاسی در زنان نیز رخ می دهد.  ریزش مو در زنان منجر به از دست دادن اعتماد به نفس می شود. زیرا از جذابیت آنها کم می شود. اکثر مراکز پزشکی موفق به شناسایی علت ریزش مو در زنان به عنوان یک مشکل واقعی نشده اند و فقط به دنبال دلایل ریزش مو در مردان هستند.

 

تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی   

راه اصلی درمان ریزش مو تشخیص علت زمینه ای آن است. مودرمانی ، قرص ها ، محلول ها و سایر درمان ها این مشکل را به صورت سطحی درمان می کند.  مشکل واقعی بسیار عمیق تر است و شامل تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی برای درمان می شود.  ریزش مو یک مشکل ناراحت کننده و بسیار رایج است که در اغلب موارد درمان قطعی نمی شود.

 

یکی از علل اصلی ریزش مو ، کم خوابی است

یکی از علل اصلی ریزش مو ، کم خوابی است. در دنیای سریع امروز، خواب تبدیل شده به یک کار ثانویه و اغلب نادیده گرفته می شود.  استرس همه زیاد است و اغلب به بی خوابی منجر میشود.  بی خوابی  یک اختلال بسیار جدی است که می تواند در صورت عدم درمان ، کشنده باشد. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که  بین محرومیت از خواب و ریزش مو ارتباط قوی وجود دارد.

خواب برای بدن ما ضروری است. در طول شب بدن با جذب الکترولیت ، انرژی خود را دوباره شارژ می کند.  اگر نخوابیم ، سیستم ایمنی بدن از بین می رود. بدن شروع به ضعیف شدن می کند. در نتیجه  قادر به جذب مواد مغذی مورد نیاز برای سالم نگه داشتن خود نیست.  و سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها آسیب پذیر می شود.

این بیماری ها بدن را تضعیف می کند و سیستم دفاعی بدن را مختل می کند. عوارض جانبی این بیماری ها شامل ریزش مو است.

سیستم ایمنی بدن  به دلیل کمبود مواد مغذی ضعیف می شود. در نتیجه ، ریشه های مو ضعیف می شود و موها خیلی راحت می ریزند.  اگر این روند ادامه یابد ، منجر به طاسی می شود.  با توجه به این دلایل باید بگوییم که ارتباط  قوی بین خواب و ریزش مو وجود دارد.

مشکلات ریزش مو که به علت بی خوابی پیش می آید عبارتند از :

  • از دست دادن موها ،
  • از دست دادن حجم مو ،
  • پراکندگی موها در پوست سر ،
  • ریزش مو ،
  • خواب رفتن فولیکول های مو.

تنها راه غلبه بر این مشکل از طریق تغییر شیوه زندگی است.  تغییر شیوه زندگی شامل یک رژیم غذایی مناسب و یک خواب راحت و خوب در شب است.  پزشکان توصیه می کنند برای اطمینان از یک شیوه زندگی سالم حداقل هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید.  برای جلوگیری از بروز زودرس ریزش موها ناشی از عادات نادرست خواب ، رعایت این موارد ضروری است.

در زیر لیستی از نکاتی که به شما کمک می کند تا موهای خود را به علت بی خوابی از دست ندهید را برای شما آورده ایم :

الگوی خواب خود را تنظیم کنید

  • الگوی خواب خود را تنظیم کنید. هر شب سر ساعت معین به رختخواب بروید . خوابیدن در ساعت مشخص در هر روز مهم است.  کار در شب می تواند باعث ریزش مو شود. مهم است که حداکثر زمان خواب خود را داشته باشید و عادات خواب خوب داشته باشید.  زود رفتن به رختخواب یک خواب خوب را تضمین می کند.
  • هنگام خواب سعی کنید حواس تان متوجه چیزهای دیگر نباشد. مهم است که از حواس پرتی در طول و قبل از رفتن به رختخواب جلوگیری کنید.  قبل از رفتن به رختخواب از تماشای تلویزیون یا کار بر روی لپ تاپ اجتناب کنید.  چرا که نور شدید باعث بی خوابی می شود.  همچنین گوش دادن به موسیقی با صدای بلند قبل از خواب ، موجب بی خوابی می شود.  روشنایی شدید ، یا سیگار کشیدن قبل از خواب هم باعث بی خوابی می شود و باید از آن اجتناب شود.
  • بالش خود را تغییر دهید. بالش پنبه ای باعث گره خوردن موهای شما می شود و احتمال شكستن موها را افزایش می دهد. یک روبالشی ابریشم روی بالش تان بکشید.
  • کاهش استرس در زندگی روزمره. استرس باعث بی خوابی می شود. کاهش استرس با ترک سیگار و انجام یوگا به شما کمک می کند تا راحت تر بخوابید.
  • شکستگی مو باید به حداقل برسد. موهای خود را دم اسبی نکنید. و پشت سرتان جمع نکنید. زیرا این کار باعث فشار بر روی ساقه مو و شکستن موها می شود.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

1 2 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments