بهترین داروها برای درمان آکنه کدامند؟

درمان جوش
درمان دارویی آکنه

آکنه، شایع ترین مشکل پوستی در سراسر دنیا محسوب می شود. با وجودی که این وضعیت بسیار شایع است، اما اطلاعات دقیقی درباره آن در دسترس نمی باشد. وب سایت های مختلف مملو است از مطالب و راهکار های ناکارآمدی که پایه و اساس علمی ندارند و بعضا خطرناک و دارای عوارض جبران ناپذیری می باشند. خوشبختانه، ما در این مطلب به شما کمک می کنیم که اطلاعات درست و معتبری در خصوص آکنه، درک کامل آن و چگونگی درمان آن کسب کنید تا پوست شاداب و بی عیب و نقصی داشته باشید. تمامی نکات این مطلب برگرفته از سال ها تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD) بوده و کاملا معتبر می باشند.

آکنه تنها مختص نوجوانان نیست. تعداد زیادی از زنان نیز در دهه های 30، 40، 50 سالگی و حتی فراتر از آن به آکنه مبتلا می شوند. متخصصین پوست هنوز علت روشنی را برای این امر نیافته اند، اما به عقیده آن ها آکنه در بزرگسالان می تواند بسیار نا امید کننده باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

علائم آکنه

بسیاری از افراد تصور می کنند که آکنه تنها یک جوش ساده است. اما یک فرد مبتلا به آکنه می تواند هر یک از این ضایعات پوستی را داشته باشد:

  • جوش سر سیاه
  • جوش سر سفید
  • پاپول (سفت دانه)
  • پوسچول (یا چرک دانه که بسیاری از افراد با نام جوش از آن یاد می کنند)
  • کیست
  • ندول

آکنه معمولا در کمر، قفسه سینه، گردن، شانه ها، بالای بازو ها و باسن ظاهر می شود.

آکنه تون از بین نمیره؟ این 10 تا کار رو انجام بدین!

 

پیامد های آکنه

آکنه می تواند بیشتر از ضایعات پوستی ایجاد شود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه ممکن است به مشکلات زیر نیز دچار شوند:

  • اعتماد به نفس پایین: افراد مبتلا به آکنه اذعان داشته اند که وضعیت پوستی شان مایه ناراحتی، خجالت و سرافکندگی شان می شود. این گونه احساسات می تواند نوجوانان را از شرکت در فعالیت های ورزشی، تفریحات دوستانه و کلاس های مختلف بازدارد.
  • افسردگی: بسیاری از افراد مبتلا به آکنه بیشتر از اعتماد به نفس پایین، از افسردگی رنج می برند. آکنه می تواند منجر به یک وضعیت پزشکی به نام افسردگی شود. افسردگی می تواند تا جایی بد باشد که ممکن است افراد مبتلا به آکنه را بر آن دارد که دست به خودکشی بزنند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد نوجوانانی که معتقدند آکنه شدید دارند، احتمالا به خودکشی فکر می کنند.
  • لکه های تیره روی پوست: این لکه ها زمانی به وجود می آیند که آکنه ظاهر می شود. این لکه ها می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد تا ناپدید شوند.
  • اسکار (دائمی): افرادی که به کیست و ندول های آکنه مبتلا می شوند، اغلب با از بین رفتن آکنه، شاهد ظهور اسکار خواهند بود. شما می توانید از بروز این اسکارها جلوگیری کنید. اگر آکنه زودرس باشد (در سنین بین 8 تا 12 سال)، برای درمان آن باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر فردی در خانواده شما دارای کیست و ندول آکنه باشد و شما نیز به آکنه مبتلا شده اید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان آکنه قبل از ایجاد کیست ها و ندول ها می تواند از تشکیل اسکار پیشگیری کند.

آسیب های آکنه تنها مختص پوست نیست، فراتر از آن است!

 

بهترین داروهای درمان آکنه 

افرادی که دارای آکنه خفیف هستند، ضایعات پوستی کمی دارند. آنها ممکن است جوش سر سیاه، جوش سر سفید، پاپول (سفت دانه) و پوسچول (چرک دانه یا همان جوش های شایع) داشته باشند. بسیاری از افراد می توانند آکنه های خفیف را با محصولاتی که در داروخانه ها به صورت بدون نسخه در دسترس قرار دارد، درمان کنند. یک محصول حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک اغلب می تواند پوست را درمان کند. اما باز هم این بدان معنا نیست که آکنه یک شبه درمان می شود.

با وجود ادعاهای بی شمار، درمان آکنه یک شبه نیست. درمان های خانگی نیاز به بهبودی طی 4 الی 8 هفته دارد. هنگامی که آکنه از بین می رود، باید درمان پوست خود را جهت جلوگیری از شیوع مجدد آن ادامه دهید.

در ادامه به داروها و مکمل هایی اشاره کرده ایم که بعضا نیازی به نسخه نداشته و به طور چمشگیری می توانند منجر به درمان آکنه یا کاهش شدت آن شوند:

 

اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک اسید
سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک یک اسید طبیعی استخراج شده از اسید بتا هیدروکسی است که در درختان بید یافت می شود و یک ترکیب کاملا مفید برای مراقبت انواع پوست می باشد. این اسید در درمان انواع مشکلات پوستی از جمله آکنه، شوره ی سر و زگیل موثر است. از آنجایی که این اسید بسیار موثر است و بسیاری از مردم می توانند آن را روی پوست خود تحمل کنند، اولین انتخاب متخصصین پوست برای درمان آکنه می باشد. اسید سالیسیک لایه های بیرونی پوست را به آرامی برمی دارد، بنابراین لایه برداری را تسریع می کند و مانع مسدود شدن منافذ پوستی می شود و به ریختن لایه های اضافی پوست از پسوریازیس کمک می کند. این اسید ضد التهاب و ضد باکتری بسیار خوبی برای پوست نیز می باشد. جوش ها با تمیز نگاه داشتن صورت کمتر شده و زودتر هم درمان می شوند. این اسید نیز به خاطر در ریختن سلول های مرده و نمایش یک پوست شفاف تر، بهبود سطح کلاژن و باز نگاه داشتن منافذ پوست، به عنوان ماده ی بسیار خوبی برای مبارزه با پیری در نظر گرفته می شود. خطوط عمیق محو می شوند و پوست شفاف نمایان می شود. این اسید معمولا در درمان زگیل استفاده می شود و همچنین قرن ها به عنوان یک مسکن برای تب و عضلات استفاده شده است. سالیسیک اسید معمولا در کرم ها و ژل ها یافت می شود و دارای عوارضی مانند قرمزی، سوزش، سوزن سوزن شدن و خراش پوست نیست. بنابراین این عوارض به وسیله ی یک ژل پاک کننده ی صورت که حاوی ترکیبات اسید سالیسیک است، از بین می روند. به کار بردن لایه ی نازکی از اسید سالیسیک ، 1 یا 2 بار در روز، تاثیر بسزایی بر روی پوست شما خواهد داشت.

 

کپسول ایزوترتینوئین (آکوتان)

ایزوترتینوئین یا آکوتان
ایزوترتینوئین

از داروی ایزوترتینوئین یا آکوتان (Accuntane) که یکی از مشتقات ویتامین A است برای درمان آکنه کیستیک شدید (شناخته شده با نام آکنه ندولار) که به سایر درمان ها مانند بنزوئیل پراکسید یا کلیندامایسین موضعی، و تتراسایکلین یا مینوسیکلین خوراکی پاسخ نداده است، استفاده می شود. مصرف این دارو سبب کاهش تعداد و شدت جوش های آکنه ای شده و فراید درمان و بهبودی آن ها را تسریع می بخشد. ایزوترتینوئین متعلق به یک رده دارویی به نام رتینوئید می باشد. عملکرد این دارو با تاثیر بر رشد سلول های پوستی است. چنانچه آکنه شدید درمان نشود منجر به ایجاد اسکارهای دائمی می گردد. متاسفانه در طول روزهای ابتدایی مصرف ایزوترتینوئین وضعیت پوست تان بدتر می شود. زیرا این دارو بر روی جوش هایی که در زیر پوست در حال شکل گیری هستند اثر می گذارد. ممکن است بین 8 تا 12 هفته طول بکشد تا نتایج حاصل از این دارو را مشاهده کنید. چنانچه آکنه های شدید مجددا بازگشتند، ممکن است لازم باشد پس از یک وقفه 2 ماهه در مصرف ایزوترتینوئین، فاز دوم درمان را آغاز کنید. شرکت های سازنده این دارو، مصرف طولانی مدت و بیش از دوز تعیین شده را توصیه نمی کنند.

 

کرم آداپالن (دیفرین)

کرم آداپالن بهترین دارو برای درمان آکنه
کرم آداپالن

آداپالن که با نام تجاری دیفرین نیز شناخته می شود جهت درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. کرم آداپالن در اشکال مختلف از جمله ژل، کرم و محلول موجود است. بهترین شکل دارویی آن به وضعیت پوستی و پاسخ شما به درمان بستگی دارد. مصرف این کرم سبب کاهش تعداد و شدت جوش های آکنه ای شده و فراید درمان و بهبودی آن ها را تسریع می بخشد. کرم آداپالن متعلق به یک رده دارویی به نام رتینوئید می باشد. عملکرد این دارو با تاثیر بر رشد سلول های پوستی است. قبل از استفاده، دستان خود را به دقت بشویید. بهتر است از یک پاک کننده ملایم و غیر صابونی استفاده کنید و پس از آن دست ها را کاملا خشک کنید. از نوک انگشت خود برای برداشتن مقدار کمی از کرم (به اندازه یک نخود) استفاده کنید. لایه نازکی از کرم را روی پوست خود بمالید. سعی کنید این کار را تنها یک بار در شبانه روز و در زمان خواب انجام دهید یا طبق دستورالعمل پزشک از آن استفاده کنید. چنانچه از این کرم برای صورت خود استفاده می کنید، بهتر است اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه از شستشوی صورت تان سپری شود. چنانچه سوال یا ابهامی در خصوص استفاده از کرم آداپالن دارید، با داروساز یا پزشک تان مشورت کنید یا اطلاعات دارویی داخل بسته را مطالعه نمایید. در طول هفته های ابتدایی مصرف کرم آداپالن ممکن است پوست تان بدتر شود. زیرا این دارو بر روی جوش هایی که در زیر پوست در حال شکل گیری هستند اثر می گذارد. ممکن است بین 8 تا 12 هفته طول بکشد تا نتایج حاصل از این دارو را مشاهده کنید.

 

کرم ترتینوئین

ترتینوئین 0.05
ترتینوئین

از ترتینوئین برای درمان آکنه استفاده می شود. مصرف این دارو سبب کاهش تعداد و شدت جوش های آکنه ای شده و فراید درمان و بهبودی آن ها را تسریع می بخشد. ترتینوئین متعلق به یک رده دارویی به نام رتینوئید می باشد. عملکرد این دارو با تاثیر بر رشد سلول های پوستی است. ترتینوئین تنها جهت مصرف روی پوست است. از آن بر روی لب، داخل دهان و بینی خود استفاده نکنید. چنانچه پوست تان دچار زخم، خراشیدگی، آفتاب سوختگی یا اگزما است، باید از مصرف ترتینوئین خودداری کنید. در طول هفته های ابتدایی مصرف ترتینوئین ممکن است پوست تان بدتر شود. زیرا این دارو بر روی جوش هایی که در زیر پوست در حال شکل گیری هستند اثر می گذارد. ممکن است بین 8 تا 12 هفته طول بکشد تا نتایج حاصل از این دارو را مشاهده کنید. از آنجایی که ترتینوئین از طریق پوست جذب می شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنان باردار یا زنانی که در صدد بارداری هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

 

کرم بنزوئیل پراکسید

ژل بنزوئیل پراکسید 5%

این دارو برای درمان آکنه خفیف تا متوسط و آکنه های سرسیاه، سر سفید و قرمز و شاید در کنار سایر روشهای درمانی آکنه مورد استفاده قرار گیرد. بنزوئیل پراکسید مقدار باکتری های مسبب آکنه را کاهش داده ومنافذ پوست را می بندد و چربی صورت را می گیرد. این محصول به شکل 2.5 درصد تا 10 درصد (که بالاترین آن می باشد) در بازار وجود دارد. بهتر است ابتدا از کمترین درصد آن شروع کنید. بنزوئیل پراکسید را تنها روی نواحی که آکنه دارد استفاده کنید و از تماس آن با چشم، دهان و داخل بینی اجتناب کنید. یا در جاهایی که پوست زخم شده است و مالیدن این دارو سبب سوزش می شود. اگر از پد پاک کننده یا پاک کننده های حاوی بنزوئیل پراکسید  استفاده می کنید. دو بار در روز می توانید به جای صابون از آن استفاده کنید. صورت را مرطوب کنید به آرامی محصول را روی  پوست ماساژ دهید و اجازه دهید کف آن 10 تا 20 ثانیه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید. اگر از کرم یا ژل آن استفاده می کنید قبل از مصرف صورت را به شسته و به آرامی پاک کنید و کرم را روی مناطق آسیب دیده ماساژ دهید. بعضی از انواع آن را باید بعد از چند دقیقه شست و برخی را نیاز نیست. بهبود آکنه معمولاً بعد از 3 هفته مصرف قابل مشاهده می باشد. حداکثر زمان استفاده از این دارو 8 تا 12 هفته می باشد.

 

ژل اپیدو

کرم اپیدو
ژل اپیدو (آداپالن + پراکسید بنزوئیل)

این دارو یک ترکیب قدرتمند از آداپالن و پراکسید بنزوئیل است که مانع از گسترش جوش می گردد و از تشکیل جوش و آکنه های جدید نیز جلوگیری می کند. ژل اپیدو (آداپالن + پراکسید بنزوئیل) 2.5% یا 0.3% جهت درمان موضعی آکنه ولگاریس به کار می رود. در مطالعات انجام شده، واکنش ها و عوارض جانبی گزارش شده (کمتر از 1%) از سوی بیماران تحت درمان با ژل اپیدو، التهاب پوست، درماتیت آتوپیک و احساس سوزش پوست بوده است. یکی از مهم ترین موارد احتیاطی مصرف این ژل، ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب حین خروج از منزل و اجتناب از قرار گیری در معرض نور خورشید یا لامپ های خورشیدی است. ممکن است حین استفاده از ژل اپیدو، اریتمی، پوسته پوسته شدن، خشکی، گز گز یا سوزش، ناراحتی و آلرژی رخ دهد و در شرایط حاد نیز ممکن است لازم باشد مصرف آن قطع شود. بنابراین، حین مصرف ژل اپیدو، جانب احتیاط را رعایت کنید و از تماس آن با چشم، دهان و غشاهای مخاطی (مانند واژن) خودداری نمایید.

 

مکمل زینک (روی)

مکمل زینک پلاس

زینک یک ماده معدنی حیاتی برای داشتن مو، پوست و ناخن هایی سالم است. یک مکمل خوب زینک برای رفع مشکل ریزش مو و بهبود سلامت پوست و ناخن باید حاوی مقدار زیادی از این ماده معدنی و سایر مواد مغذی مانند بیوتین، ویتامین C و آهن باشد. بر اساس مطالعات بالینی منتشر شده در مجله JAMA، نتایج چشمگیری از مصرف سولفات زینک در درمان آکنه نشان داده شده است. جهت بهره مندی از مزایا زینک می توانید، روزی 1 الی 2 عدد از مکمل آن را به همراه آب میل کنید. زینک دارای مزایای سلامتی بسیاری است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

در پایان لازم به ذکر است که همیشه یک لایه ضخیم از محصولات ضد آکنه را بر روی کل پوست خود استفاده کنید، نه فقط بر روی جوش های تان. این امر کمک می کند هم آکنه به طور کامل درمان شود و هم از شیوع مجدد آکنه پیشگیری شود.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع خارجی برای مطالعه بیشتر:

https://www.aad.org/public/diseases/acne-and-rosacea/acne#tips

https://www.medicalnewstoday.com/articles/263176.php

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-6662/isotretinoin-oral/details

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-6442/adapalene-topical/details

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-3956/tretinoin-topical/details

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-18-866/salicylic-acid-topical/salicylic-acid-keratolytic-topical/details

http://www.webmd.com/drugs/drug-1344-Benzoyl+Peroxide+Top.aspx?drugid=1344

1 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بهزاد
بهزاد
1 year ago

سلام و عرض تشکر بخاطر اطلاعات بی نظیرتون. یک سوال داشتم خدمتتون، ژل اپیدو را از کجا میشه تهیه کنم؟