بررسی ایمنی لیزر موهای زائد و مزایا و خطرات آن

بررسی میزان ایمنی لیزر موهای زائد و مزایا و خطرات آن

بررسی میزان ایمنی لیزر الکساندریت و مزایا و خطرات آن

 

بررسی ایمنی لیزر موهای زائد و مزایا و خطرات آن

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟  

لیزر الکساندریت برای موهای زائد با استفاده از یک پرتو شدید نور برای هدف قرار دادن ملانین انجام می شود. (ملانین رنگدانه تیره موجود در مو و پوست است) که در فولیکول مو و در اطراف ریشه مو وجود دارد.

همانطور که ملانین نور را جذب می کند ، با تولید انرژی گرمایی به  فولیکول مو آسیب می زند که باعث می شود که مو در عرض 1-2 هفته ریزش کرده و رشد مجدد آن با تأخیر صورت بگیرد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

لیزر یا  IPL

لیزر و IPL   روش هایی مشابه هستند که با استفاده از پرتوهای نور برای هدف قرار دادن ملانین استفاده می کنند. اما تکنولوژی آنها کمی با هم متفاوت است.

  • لیزرها از یک پرتو تک رنگ استفاده می کنند. یعنی از یک طول موج خاص برای یک عمق مشخص با توجه به متغیرهایی چون رنگ مو ، تن پوست و غیره استفاده می شود.
  • IPL از پرتوهای طیفی چند رنگ استفاده می کند که برای طول موج های مختلف معمولاً بین 500 تا 1200 نانومتربه کار برده می شود.

هر چند از در حال حاضر شواهد بالینی قابل اعتماد برای حمایت از این ادعا وجود ندارد که هر یک از این دو لیزر و  IPL نتایج بهتری را برای کاربران نسبت به سایر لیزرها تولید کند. با این حال ، در هر دو مورد بهترین نتایج برای افرادی به دست می آید که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند. زیرا کنتراست بین رنگ پوست و موها باعث می شود تمرکز روی ملانین آسان تر شود.

این تکنولوژی برای موهای روشن ، خاکستری، سفید یا قرمز کار نمی کند.

 

لیزر الکساندریت  

لیزرهای الکساندریت دستگاه های مجهز و قدرتمندی هستند که فقط لازم است توسط یک متخصص آموزش دیده استفاده شوند ، به همین دلیل اغلب در کلینیک های لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مزایای لیزر الکساندریت نسبت به سایر لیزرها

 مزایای لیزر الکساندریت نسبت به سایر لیزرها

لیزر الکساندریت برای همه انواع مو و پوست مورد استفاده قرار می گیرد.  لیزر الکساندریت برخلاف سایر لیزرها بر روی پوست های روشن و موهای نازک به خوبی تأثیر گذار می باشد.

طول موج نور منتشر شده از لیزر الکساندریت به راحتی توسط ملانین های (رنگدانه) موجود در موهای شما جذب می شود. که باعث می شود که این سلول ها گرم شده و در نهایت نابود شوند.

 

اثرات لیزر الکساندریت

با استفاده از لیزر الکساندریت ، میزان حذف موها معمولاً برای موهای نازک تر بین 6 تا 8  و برای موهای ضخیم تر و تیره تر 8 تا 12 یعنی در حدود 70٪ بعد از تعداد توصیه شده از درمان می باشد.

لیزر الکساندریت سریع ترین لیزرها است و در جلسات کمتر ، حجم زیادی از موها را از بین می برد.  به مراجعه کنندگانی که برای لیزر موهای زائد مناطق بزرگ تر بدن مانند شکم ، سینه ، کمر ، شانه ها یا پاها به کلینیک ما مراجعه می کنند ، اغلب توصیه می شود از لیزر الکساندریت استفاده کنند.

 

درمان با لیزر الکساندریت برای اختلالات پوستی

درمان با لیزر الکساندریت برای اختلالات پوستی

لیزر الکساندریت برای درمان ضایعات عروقی

از لیزر الکساندریت برای درمان رگ های عنکبوتی  و درمان مویرگ های صورت و پاها و بعضی از ناهنجاری های عروقی – مادرزادی استفاده می شود.

همچنین پالس های نوری لیزر الکساندریت ملانین رنگدانه های قرمز را هدف قرار می دهد.

 

لیزر الکساندریت برای حذف ضایعات پیگمان ها

از لیزر الکساندریت برای درمان لکه های ناشی از آسیب نور خورشید ، کک و مک ، رنگدانه های صاف مادرزادی پوستی (ملانوسیتیک مادر زادی) ، لکه های ناشی از بالا رفتن سن ، چین و چروک پوست استفاده می شود.

پالس های نوری لیزر الکساندریت ملانین روی پوست و یا لایه های عمقی پوست را نیز هدف قرار می دهد.

 

عوارض جانبی لیزر الکساندریت

متاسفانه این لیزر نیز همانند تمام لیزرها ، می تواند باعث عوارض جانبی  شود. عوارض جانبی لیزر الکساندریت عبارتند از :

  • برای افرادی که دارای پوست های بسیار تیره هستند ، پس از درمان با لیزر احتمال هایپوپیگمنتیشن وجود دارد. (لکه های سفید پوستی) لیزر الکساندریت برای کاربران با پوست تیره  مؤثر نیست.
  • پس از لیزر درمانی این خطر وجود دارد که به دلیل تابش نور ، پوست ملانین  بیش از حد تواید کند که می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در پوست شما شود.
  • درد دیگر از عوارض لیزر موهای زائد است. هرچند که معمولا اندک است. استفاده از ژل خنک کننده پس از درمان ، به کاهش درد و جلوگیری از تورم کمک می کند.
  • پس از لیزر موهای زائد معمولاً ناحیه تحت درمان دچار تورم و خارش و قرمزی می شود. که پس از چند روز باید از بین برود.
  • احتمال کبودی پوست پس از لیزر موهای زائد توسط لیزر الکساندریت حدود 10% است. اما کبودی ها بدون نیاز به درمان از بین خواهند رفت.

 

هزینه لیزر موهای زائد

درمان موهای زائد توسط  لیزر درمانی گران است و نیاز به زمان دارد.  و انجام این پروسه نیاز به صبرو تحمل و تأمین هزینه های آن دارد.

دستگاه های لیزر دستگاه های قدرتمندی هستند و اگر به درستی از آنها استفاده نشود می توانند به  عوارض جانبی دائمی و جدی منجر شوند.

 

عوارض جانبی لیزر و  IPL  

عوارض جانبی لیزر و IPL  برای حذف موهای زائد معمولاً  جزئی و گذرا هستند. و در عرض یکی دو روز از بین می روند.  این عوارض عبارت هستند از :

  • قرمزی ،
  • خارش ،
  • سوزن سوزن شدن ،
  • تشکیل پوسته های ریز ،
  • بعضی اوقات تورم کم ،

 

چند روز قبل از درمان کامل مواردی مانند عوارض جانبی و تست پچ در هنگام مشاوره به کاربران توضیح داده می شود. آزمایش  پچ باید برای تعیین اثرات لیزر در ناحیه کوچکی از پوست صورت گیرد.

کسانی که پوست بسیار حساس دارند ممکن است پس از لیزر موهای زائد کبودی داشته باشند که در یک مدت کوتاه از بین می رود.

 

عوارض جانبی جدی تر

اگر از تجهیزات به درستی استفاده شود و آزمایش های پچ قبل از شروع درمان انجام  شود ، عوارض جانبی جدی تر به ندرت اتفاق می افتند.   این خطرات عبارتند از :

سوزش

سوزش محل تحت درمان به علت سوختگی پوست است. و درنتیجه ارائه درمان نامناسب برای  پوست هایی با تون تیره تر اتفاق می افتد.  همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، نور توسط ملانین جذب می شود که در غلظت پایه فولیکول مو یافت می شود و مسئول رنگ  مو و پوست است. بدیهی است که اشعه های نور قادر به تشخیص بین ملانین  مو و و ملانین پوست نمی باشد.  بنابراین این خطر وجود دارد  که پوست های تیره تر اشعه بیشتری را به خود جذب کرده و دچار سوختگی شوند. در موارد شدید ممکن است سوختگی به زخم های دائمی منجر شود.

اگر چه سوختگی پوست خطری جدی است ، اما اپراتور با تجربه و واجد صلاحیتی که با دستگاه لیزر کار می کند قادر به ارزیابی مناسب آن برای درمان خواهد بود. علاوه بر این امروزه دستگاه های لیزر مخصوص پوست های تیره تر وجود دارد.  برای استفاده از دستگاه لیزر مخصوص پوست های تیره می توانید به یکی از کلینیک های تهران اسکین مراجعه فرمایید.

عوارض جانبی جدی تر به ندرت اتفاق می افتند.

تغییرات رنگدانه

در برخی موارد تغییراتی در رنگدانه های پوست رخ می دهد.

هایپرپیگمنتیشن  اصطلاحی است که برای تیره شدن پوست استفاده می شود. تیره شدن پوست به این دلیل است که درمان با نور، تولید ملانین را در پوست تحریک می کند ، مثل برنزه شدن. تغییر رنگدانه ها باید در طول زمان کاهش یابد و از بین برود.

هایپوپیگمنتیشن دقیقاً مخالف این حالت است. یعنی زمانی اتفاق می افتد که نور باعث کاهش تولید ملانین شده و سبب از دست دادن رنگدانه ها در پوست های روشن تر می شود. هایپوپیگمنتیشن ممکن است در طول زمان کاهش یابد.  اما بهبود آن بیشتر از بهبود هایپرپیگمنتیشن زمان می برد.

احتمال بروز هایپرپیگمنتیشن و هایپوپیگمنتیشن برای کسانی که دارای پوست های تیره تر هستند بیشتر است.

 

سؤالات کاربران در مورد لیزر موهای زائد

پرسش : آیا اشعه لیزر موهای زائد باعث  سرطان می شود؟

پاسخ :  نوع اشعه مورد استفاده در لیزرها (تابش الکترومغناطیسی غیر یونیزه) با اشعه های سرطان زا متفاوت است و چنین خطری وجود ندارد.

پرسش : آیا حذف موهای زائد توسط  لیزر منجر به ناباروری می شود؟

پاسخ : خیر،  پرتو لیزر فقط یک عمق خاص را هدف می گیرد. و یا در مورد IPL یک محدوده خاصی از عمق که در نزدیکی سطح پوست است را هدف قرار می دهد.  و به اندام های حیاتی بدن آسیبی نمی رسد.

پرسش : آیا حذف  موهای زائد توسط لیزر در طول حاملگی به جنین آسیب می زند؟

پاسخ : در واقع احتمال آسیب زدن لیزر به جنین وجود ندارد.  زیرا لیزر تنها به پوست نفوذ می کند و آنقدر عمیق نیست که بتواند به جنین آسیبی وارد کند.  با این حال ، به دلیل عدم مطالعات کافی در این زمینه  و شواهد بالینی برای اثبات این فرضیه ، انجام لیزر درمانی در دوران بارداری توصیه نمی شود.

علاوه بر این پوست زنان در طول بارداری حساس تر است و به همین علت ممکن است متوجه شوند که این روند بیشتر از حد معمول دردناک می باشد.

پرسش : آیا حذف موهای زائد با لیزری واقعاً دائمی است؟

پاسخ : بله ، احتمال از بین رفتن موهای زائد توسط لیزر وجود دارد.  اما انتظار نداشته باشید که موهای همه ناحیه تحت درمان از بین برود.  احتمال دارد که شما ابتدا به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشید و سپس سالانه درمان خود را ادامه دهید تا نتایج پایدار باشد.

 

جوانب مثبت و منفی لیزر موهای زائد

مزایای لیزر موهای زائد

  • کاهش دائمی (تا حدود 80٪) در رشد مو با گذشت زمان و جلسات متعدد  می تواند به دست آید.
  • نیازی به انجام روش های از بین بردن موها در فاصله میان جلسات نیست. فقط شیو کردن توصیه می شود.
  • مناطق تحت درمان را می توان به سرعت پوشش داد ، بنابراین جلسات فردی چندان طولانی نیست.
  • خطر رشد موها در زیر پوست وجود ندارد.

 

جوانب منفی لیزر موهای زائد

  • نتایج برای انواع تیپ های پوستی و رنگ های مختلف مو یکسان نمی باشد.
  • هزینه لیزر موهای زائد ارزان نیست اما در مقایسه با روش های دیگر به صرفه می باشد.
  • کسب نتایج خوب نیاز به صبر و شکیبایی دارد. زمان و تعداد جلسات باید در نظر گرفته شود.
  • دردناک بودن پروسه با توجه به سطح تحمل افراد مختلف .
  • عوارض جانبی موقتی از قبیل حساسیت و قرمزی پوست انتظار می رود.
  • لیزر موهای زائد در تعداد کمی از افراد می تواند رشد مو را افزایش دهد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

پزشکان متخصص  در کلینیک تهران اسکین روش های خاصی برای درمان های زیبایی با لیزر  و لیزر موهای زائد به مراجعین ارائه می دهند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما زیبایی خود را چند برابر کنید.
                                            برای تماس با کلینک ما واقع در خیابان دولت  اینجا کلیک کنید.

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments