ایا می توان در زمان مصرف دارو لیزر درمانی انجام داد؟

لیزر درمانی

تقریبا همه ما معمولا از داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای سرماخوردگی و داروهای تنظیم کننده خلق و خو استفاده می کنیم. اگر انجام لیزر درمانی با مصرف داروهای مختلف همراه باشد، اثربخشی درمان تحت تاثیر قرار گرفته و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

خوشبختانه لیزر درمانی تحت تاثیر گروه اندکی از داروهاست، داروهایی که دارای حساسیت نسبت به نور هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اگر در حال مصرف داروهایی هستید که می دانید حساسیت به نور ندارند، می توانید به راحتی و بدون هیچگونه عوارض جانبی جلسات لیزر درمانی خود را ادامه دهید. با این حال اگر فکر می کنید داروی مصرفی شما دارای این ویژگی است توصیه می شود قبل از انجام لیزر درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

نمونه هایی از داروهایی که دارای حساسیت به نور هستند!

داروی حساسیت به نور دارویی است تحت تاثیر نور UV قرار می گیرد. میزان حساسیت به نور هر دارو بستگی به عوامل حساسیت زای موجود در آن دارو دارد.

درمان جوش – داروهایی که معمولا برای درمان جوش و آکنه استفاده می شوند عبارتند از راکوتان (Roaccutane) و رتین (Retin-A) که همراه با لیزر درمانی دارای عوارض جانبی خطرناکی خواهند بود. متخصصین پوست به افرادی که در حال مصرف داروی راکوتان هستند توصیه می کنند پس از اتمام دوره مصرف داروی رکوتان، حداقل 6 هفته صبر کنند و پس از آن لیزر درمانی را آغاز کنند. در مورد داروی رتین نیز 2 تا 4 هفته پس از اتمام مصرف دارو لیزر درمانی را آغاز کنند.

برخی داروهای دیگر که داای ویژگی حساسیت به نور هستند، عبارتند از برخی قرص های کنترل هورمون و داروهای ضدالتهاب و آنتی بیوتیک ها. اگر در این باره تردید دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

آنتی بیوتیک ها و لیزر درمانی

یکی از داروهای پر مصرف دیگر در بین مردم آنتی بیوتیک ها هستند. آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند و معمولا توصیه می شود از مصرف آنها اجتناب شود، اما گاهی مصرف آنتی بیوتیک ها ضروریست. به هرحال توصیه می شود اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید و قصد لیزر درمانی دارید، بهتر است تا 2 هفته پس از اتمام دوره مصرف آن منتظر بمانید.

برخی آنتی بیوتیک ها دارای حساسیت به نور هستند و باعث بروز واکنش های حساسیتی به نور می شوند. لیزر نیز طول موج های شدید نور تولید می کند. بنابراین لازم است در این شرایط دقت کافی داشته باشید و به علاوه تمام اطلاعات دارویی خود را در اختیار پزشک و تکنیسین لیزر درمانی قرار دهید.

خطرات لیزر درمانی در زمان مصرف دارو

لیزر یک روش کاملا سالم و بی خطر است و معمولا عارضه جانبی خاصی ندارد و عوارض مربوط به آن نیز خفیف بوده و به راحتی برطرف می شوند. برای افرادی که در زمان انجام لیزر درمانی دارویی مصرف نمی کنند، عوارض جانبی رایج عبارتند از: ناراحتی همراه با التهاب و قرمزی.

برای افرادی که از داروهای حساسیت به نور استفاده می کنند و لیزر درمانی انجام می دهند، عوارض جانبی شکل خاصی کرفته و خطرناک تر می شوند. عوارض جانبی مربوط به لیزر درمانی در زمان مصرف داروهای حساسیت به نر عبارتند از:

  • واکنش های فوتوتوکسین: افزایش رنگدانه ها در محل انجام لیزر درمانی، شبیه به آفتاب سوختگی شدید.
  • واکنش های حساسیتی به نور: این عارضه جدی تر از فوتوتوکسین است، اما شیوع آن کمتر است. در این شرایط فرد دچار عوارض جانبی دائمی می شود که در نتیجه آن تغییرات مولکولی باعث می شوند سیستم ایمنی بدن به دارو حمله کند.

این عوارض معمولا ماندگار هستند ولی در افرادی که در زمان لیزر درمانی این داروها را مصرف نمی کنند مشاهده نمی شود. بنابراین باز هم توصیه می کنیم اگر دارو یا آنتی بیوتیک مصرف می کنید، در زمان مراجعه به مراکز لیزر معتبر نام داروی مصرف خود را اعلام کنید تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی پیشگیری کنید.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://myskinlaser.com.au/resources/can-i-get-laser-hair-removal-if-im-on-medication/” target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.satorilaser.com/blog/why-antibiotics-and-laser-hair-removal-do-not-mix/” target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments